Lege blikjes en flesjes in huis

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:32

DuoPenotti schreef:
Ik vind het wel mooi om te lezen dat jullie verschil zien :j
Dan is het toch niet een helemaal onzinnige maatregel.
Ik was bang die het in de berm smijt dat toch wel bleef doen. En wie het thuis in de pmd zal gooide het nu ook inzamelt

Misschien smijt degene het nog steeds in de berm. Maar het statiegeld geeft een ander weer de prikkel om het dan toch even op te rapen. Nieuw in het (in ieder geval stadse) straatbeeld is namelijk de blikjesverzamelaar.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:36

Wij kopen eigenlijk nooit blikjes, alles zit in fles of pak, en we vullen thuis doppers of zoiets als we weggaan. Als je blikjes goedkoop wilt opsparen kun je ook plantentrays gebruiken en die opstapelen. Even de juiste maat uitzoeken bij het tuincentrum.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:41

Wij zijn er nu ook maar aan begonnen deze week. We houden ze eerst even omgespoeld op z’n kop in de wasbak en daarna in een plastic tas in de schuur. Ik kijk al uit naar het inleveren :n

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:42

Qerty schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik vind het wel mooi om te lezen dat jullie verschil zien :j
Dan is het toch niet een helemaal onzinnige maatregel.
Ik was bang die het in de berm smijt dat toch wel bleef doen. En wie het thuis in de pmd zal gooide het nu ook inzamelt

Misschien smijt degene het nog steeds in de berm. Maar het statiegeld geeft een ander weer de prikkel om het dan toch even op te rapen. Nieuw in het (in ieder geval stadse) straatbeeld is namelijk de blikjesverzamelaar.

Ja super dat er dan mensen zijn die het opruimen voor wat extra geld.
Dan heeft het toch nut dat statiegeld. Fijn :j

KarmaChansy

Re: Lege blikjes en flesjes in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:27

Hier gaan genoeg mensen de vuilnisbakken na ook, eerlijk is eerlijk het went echt wel hoor. Toen ik hier kwam wonen (8 jaar terug) moest ik ook even nadenken om het niet zo weg te gooien, maar na een paar weken zat het al in de routine :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:36

Alleen jammer dat de blikjes verzamelaar de inhoud van de prullenbak op straat dumpt op zoek naar de blikjes. :(

Zag laatst wel een item met een boer die in het verleden meerdere koeien had verloren doordat het blik in het gras kwam, door de maaier werd verscheurd en vervolgens door de koeien werd opgegeten en die dan de longen open haalde. Die ging dagelijks door zijn veld om blikjes te rapen. Sinds het statiegeld vond die er significant minder. Dus dat is dan wel weer mooi.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:42

Cayenne schreef:
Hier doen we na het afwassen (ja met de hand, geen waterverspillende afwasmachine :+ ).

Afwasmachines zijn zuiniger met water dan met de hand afwassen hoor ;)
+ met een vaatwasser kan je in een wasbeurt veel meer vaat afwassen dan wanneer je het met de hand doet. Dan moet je al snel voor die hoeveelheid vaat 2 a 3x schoon water pakken.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 16:53

Hier gingen ze eerst ook met de ah mee maar die hebben al aangegeven te stoppen met inzamelen van blikjes dan moet je alsnog naar de winkel. Zoveel last van fruitvliegjes zelfs als je ze omspoelt. Hier gaan ze vanaf nu weer in de bak met afval.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:57

Biebz schreef:
Iemand trouwens nog een goede tip voor als je onderweg bent?
Ik gebruik vooral blikjes als ik wandel/dagje weg ben. Meestal hielden we pauze en gooide de blikjes daar in een prullenbak.

Nu neem ik dus een extra plastic zak of boterhamzakje mee om de blikjes in mee terug te kunnen nemen.
Maar gaat tegen mijn gevoel in. Want nu gebruik ik extra plastic om de blikjes weer thuis te krijgen.

Misschien zoiets?
https://www.eizook.nl/a-53339681/divers ... escription

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 18:44

Hier gaan statiegeldverpakkingen uitgespoeld in zo’n stoffen boodschappentas.
Als die vies is gaat’ie met de was mee.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 18:52

Alja schreef:
Wij drinken eigenlijk alleen maar blikjes
Het begon er mee dat we het gingen doen voor de prik die in frisdrank zit

Hier net zo en om de cola inname wat te reguleren haha.
Hier gaan alle blikjes en lege flessen in een pmd zak in de bijkeuken en als die vol is sta ik 5 min bij de automaat die zak te legen haha.
Het plakt, het is goor maar a la

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 18:58

Hier gaan lege statiegeld flesjes en blikjes in een tas.
Is die vol dan lever ik alles in bij de supermarkt.
Ik neem een glorix doekje (nat doekje) mee om na inleveren mijn handen schoon te maken.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 20:38

Ik stop het hier in zo'n afvalscheidbak. Heb ze staan voor papier, pmd, glas en nu ook een voor statiegeld. Had verwacht dat t een enorme plakbende zou worden maar dat valt eigenlijk wel heel erg mee. Neem de bak in zn geheel mee naar de supermarkt en haal een doekje erdoor als we weer thuis zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 20:48

Ik doe ze in een plastic tas en elke week lever ik ze in. Plastic tas gaat dan bij het plastic afval als hij vies is.