Wat geven jullie aan ‘werkmannen’?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:53

Ayasha schreef:
Ik snap alcohol geven aan mensen die je niet kent sowieso niet. Je weet toch nooit of er wellicht iemand tussen zit die verslaafd geweest is bv. Of aan het proberen te stoppen is. Je biedt iemand toch ook geen lijntje aan?

De werkmannen die bij komen zijn altijd vrienden/kennissen uit mijn eigen kring.
Dus ja dat weet ik wel.
Als ik bij hun kom op een verjaardag of dergelijke drinken ze ook een biertje.

Edit: daarnaast zeg ik niet: hier! Drink!

Ik vraag wat wil je hebben, ik heb dit, dit, dat koud in de koelkast. Het is niet dat ik iemand iets opdring. Ik vraag wat wil je drinken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:56

daantjuhhh schreef:
Ayasha schreef:
Ik snap alcohol geven aan mensen die je niet kent sowieso niet. Je weet toch nooit of er wellicht iemand tussen zit die verslaafd geweest is bv. Of aan het proberen te stoppen is. Je biedt iemand toch ook geen lijntje aan?

De werkmannen die bij komen zijn altijd vrienden/kennissen uit mijn eigen kring.
Dus ja dat weet ik wel.

Ben benieuwd of dat voor iedereen geldt in het topic die alcohol aan biedt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 00:02

Ayasha schreef:
daantjuhhh schreef:
Dus ja dat weet ik wel.

Ben benieuwd of dat voor iedereen geldt in het topic die alcohol aan biedt.

Dan nog, dat weet een serveerster of over in een restaurant toch ook niet. Zelfs je buurman weet wellicht niet waar je mee dealt.

Je biedt iets aan. Een keuze. Die maakt dan iemand voor zich zelf.

Als je alcohol verslaafd bent zul je daar ook mee moeten leren omgaan. Het is ook niet zo dat als je dan naar een feest, bruiloft, verjaardag of visite gaat dat niemand dan ineens meer drinkt.

Als je verslaafd bent zul je hier altijd mee moeten dealen. Het leven om je heen gaat door.
Mensen heel dichtbij zullen wellicht wel moeite voor je doen om zelf dan ook niet te drinken. Maar je kunt niet verwachten dat iedereen om je heen daar rekening mee houdt.

En als je dan niet kunt zeggen, doe mij maar een cola. Dan is de stap om naar de supermarkt te gaan en zelf een fles halen net zo groot.

Maar goed dit dwaalt af in een hele andere discussie.

Palmera

Re: Wat geven jullie aan ‘werkmannen’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 00:23

Een dixie mensonterend? :+

Stel je voor, je hebt buitenklussers, kunt zelf niet thuis zijn, laat liever de deur niet open, stroom en water zijn bv uit een schuur voorhanden: dan vind ik een dixie een keurige oplossing hoor!
En als je bv mijn natuursteenmuur bouwers ziet: die wil je niet door je huis heen hebben stampen, dan blijf je poetsen.
Nee hoor, een fatsoenlijke stoel en tafel buiten (niet in de stromende regen natuurlijk) en een dixie lijkt mij ook een fatsoenlijk alternatief.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 00:30

Toen wij een nieuw dak kregen waren de mannen wel een aantal weken bezig, elke week een keer koeken en soms een gebakken visje of snoep ook wel eens. Biertje lusten ze soms ook wel met het warme weer. Zelf hadden ze vanalles mee en de partner kwam wel eens wat lekker brengen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 00:41

Vrijdag is voor de werkmannen bij ons altijd frietdag of twee broodjes kroket per pers. Ik betaal dit dan. Verder zorg ik altijd voor koude drank en koffie/thee. De andere dagen was het of even tussen de middag een omelet maken of een blik soep met gekookt eitje. Ze waarderen het altijd heel erg. En ik zie dat ook terug in het werk. Eén keer 5 weken lang een hovenier gehad die maar bleef hangen en op een extra gezinslid begon te lijken, verder ging alles volgens plan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:13

Niet alle werklui willen naar binnen naar het toilet en hebben liever een cabine buiten. Bij sommige beroepen is het geen doen om elke keer schoenen uit en overal uit voor een plasje. Die hebben liever een cabine buiten voor hun. Bij ons wilde de schilders liever niet in de tuinkussens zitten, vanwege de verf aan hun werkkleding, dus legde ik oude lakens over de kussens heen en dat vonden ze dan wel weer prima.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:20

Hier zou het idd koffie/thee/water zijn en ik zou zorgen dat er sap of fris is en pakjes chocomelk op de een of andere manier vinden ze dat vaak lekker. En ik zou laten weten dat als er behoefte is aan brood en beleg dat ze dat aan kunnen geven. Maar meestal hebben ze hun eigen broodtrommel en ook drinken mee. Maar vaak hebben ze voor de koffie pauzes niks dus een koek of plakje cake waarderen ze dan wel.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:21

Hier is het altijd koffie/thee/fris/water bij de koffie dagelijks een koek, bij warm weer ijsjes en mijn man heeft er een handje van om een krat bier mee te geven als de werkzaamheden goed zijn afgerond. Dat doe ik zelf dan weer niet zo snel. Maar als ik zelf thuis ben regel ik wel dat ze op de door hun gewenste tijden direct kunnen gaan zitten en dat alles dan klaar staat :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:29

daantjuhhh schreef:
Ayasha schreef:

Dus ja dat weet ik wel.

Edit: daarnaast zeg ik niet: hier! Drink!

Ik vraag wat wil je hebben, ik heb dit, dit, dat koud in de koelkast. Het is niet dat ik iemand iets opdring. Ik vraag wat wil je drinken?

Hier ook grotendeels bekenden over de vloer. In de koelkast liggen flesjes water, fris, 0.0 bier, 2.0 Radler en gewoon bier. De stukadoor is Turks en drinkt sowieso geen alcohol, maar had liever Red Bull. Prima, halen we Red Bull. En de vloerenman wil alleen koffie. De senseo staat er, dus leef je uit :j
En als ik er ben, schenk ik het gerust in. Maar wij wonen er niet, dus de meesten krijgen een sleutel en gaan zelf aan de slag.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:38

O wij geven werklui absoluut geen alcohol. Als ze dat willen doen ze dat maar lekker in hun eigen tijd. Ook als het kennissen zijn. Tijdens je werk hoor je geen alcohol te drinken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:52

Hier waren de schilders van de buitenboel bekenden. Vanwege de afstand zaten ze in een B&B. Verwachting/inschatting was dat ze 1.5 week bezig zouden zijn.

Omdat ze savonds bij ons aan konden schuiven konden ze (veel) langer door en hebben ze het in week afgekregen. Met op vrijdag een halve dag. Ideale oplossing! Want voor hun was het anders naar de B&B, douchen, omkleden, naar restaurant, terug naar B&B. En dan is je avond zo om!

Dat resulteerde voor ons weer in korting, omdat ze eerder naar een volgende klus konden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:58

Lindaonline schreef:
Vrijdag is voor de werkmannen bij ons altijd frietdag of twee broodjes kroket per pers. Ik betaal dit dan. Verder zorg ik altijd voor koude drank en koffie/thee. De andere dagen was het of even tussen de middag een omelet maken of een blik soep met gekookt eitje. Ze waarderen het altijd heel erg. En ik zie dat ook terug in het werk. Eén keer 5 weken lang een hovenier gehad die maar bleef hangen en op een extra gezinslid begon te lijken, verder ging alles volgens plan.

Precies dit!

Wij hadden tijdens de bouw van ons huis als we er waren ook dit ritme. Onze schuur (incl vast toilet) was schaft ruimte en opslag. Die toilet maakte ik 2x per week ook schoon.

Daarnaast deden we idd op vrijdagmiddag als de week klaar was, soms een biertje (of fris/ 0%) met de mannen. En als er dan toevallig ook iemand extra was die wat nog kwam brengen of zo, schoof die ook altijd aan.

Wie goed doet, goed ontmoet!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:27

BeFunny schreef:
O wij geven werklui absoluut geen alcohol. Als ze dat willen doen ze dat maar lekker in hun eigen tijd. Ook als het kennissen zijn. Tijdens je werk hoor je geen alcohol te drinken.

Dat doe je ook niet tijdens. Maar na je werk.
Ik denk dat iedereen hier bedoeld na de werkdag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:30

daantjuhhh schreef:
BeFunny schreef:

Hun werkdag zit er pas op als ze of weer op de zaak zijn of iedereen thuis is.
Je kan ook niet zomaar zeggen, de BOB krijgt niks want de anderen moeten misschien ook nog naar huis rijden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:33

daantjuhhh schreef:
BeFunny schreef:

En na de werkdag is niet bij mij thuis. Want ik weet niet of ze nog een klus hebben en ze moeten ook veilig thuis. Vaak zijn ze met een bedrijfsbus en de werkdag zit er pas op als die ook weer veilig staat :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:13

Het zijn volwassen mannen die dat denk ik prima zelf in kunnen schatten of ze last hebben van 1 biertje of niet. Ze kunnen ook onderling afspraken hebben gemaakt ik rij wel dus drink niet, of mij scheelt het niets en rij wel, ga zo maar door. In mijn ogen zit de werkdag er op als ze bij de klus weg rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:21

meggiemeg schreef:
In mijn ogen zit de werkdag er op als ze bij de klus weg rijden.

Dat geldt niet voor de werknemer en de wet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:39

Maar in België ga je bij alcoholcontrole echt niet positief blazen na 1 biertje, dus dan mag je ook gewoon rijden volgens de wet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:41

tengeltje11 schreef:
Maar in België ga je bij alcoholcontrole echt niet positief blazen na 1 biertje, dus dan mag je ook gewoon rijden volgens de wet.

In Nederland willen de meeste werkgevers niet dat er gedronken wordt tijdens werktijd, en daar hoort rijden met de werkbus ook onder.
Een beginnende bestuurder mag niet drinken.. dus in Nederland kan het wel problemen geven.

edit: ik lees dat dit ook voor België geldt.. beginnende bestuurder, geen druppel alcohol toegestaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:50

ik weet niet hoe dat tegenwoordig gaat, maar in de bouw was het vroegah volgens mij meer de gewoonte op vrijdagmiddag. Voor zover ik weet zeker niet standaard bier iedere dag na het werk

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:50

Ayasha schreef:
colinneke schreef:
Mijn zwager is schilder. En toen we het vertelden zei hij dat hij dit toch ook mee maakt. Dat ze buiten of in de werkbus maar moeten pauzeren.
En dat ze dan idd het net iets minder netjes wordt afgewerkt of extraatjes niet kunnen.

wauw. Tja, slechte review voor zijn bedrijf dan. Of een klacht bij de baas als hij voor iemand werkt. Dan heb je toch ook geen eer in je werk. :n

Hier krijgen ze drinken aangeboden maar geen eten en ze worden ook niet uitgenodigd in de zetel. Toilet is uiteraard wel beschikbaar maar verder niets.

Mijn man heeft zelf in de bouw gezeten en vond het juist wel fijn om gewoon in de bus te lunchen. Als er al aangeboden werd om ter plekke te lunchen werd dat altijd afgeslagen. De heren die hier de ramen gezet hebben konden wel gebruik maken van het terras maar die gingen ook liever in de bus zitten. :+ Gok dat het zal afhangen van de regio of het gebruikelijk is en gewaardeerd wordt om een hele lunch aan te bieden.

Hoezo geen eer in je werk? Het is toch helemaal niet vreemd dat je voor een fijne klant net wel dat ene dingetje extra doet, maar voor die klant die jou behandelt alsof je lucht bent (of waar je niet eens naar de wc mag) niet? Om daar nou een slechte review voor af te geven vind ik nogal overdreven.

Wij hebben ook al heel wat verbouwd, we doen het meeste zelf, maar als dat niet zo is, dan bied ik altijd koffie/thee aan, melk voor bij de lunch en vaak een gebakken eitje. Maar wat de meesten nog het leukst vinden is gewoon een oprecht geïnteresseerd praatje. De straler vond het heel leuk om uit te leggen hoe de apparatuur werkte, waar je op moet letten etc. Dus over trots zijn op je werk gesproken, die man was een mooi voorbeeld van iemand die trots was op zijn werk :D :j en vervolgens nog even extra zijn best deed om de boel heel netjes achter te laten, super fijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 10:58

Ik werk als ambtenaar en drink echt wel eens een wijntje na een cursusdag of een heidag. Sterker nog, dat wordt gefaciliteerd door mijn werk.

Hier kregen ze afgelopen zaterdag ook allemaal een biertje. Niet zo in de hand gedrukt, maar met de vraag willen jullie iets fris? Water, cola, Fanta, een 0.0 of een jupiler.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:02

Balou_k schreef:
Ik werk als ambtenaar en drink echt wel eens een wijntje na een cursusdag of een heidag. Sterker nog, dat wordt gefaciliteerd door mijn werk.

Hier kregen ze afgelopen zaterdag ook allemaal een biertje. Niet zo in de hand gedrukt, maar met de vraag willen jullie iets fris? Water, cola, Fanta, een 0.0 of een jupiler.

Ja precies dit. En ik moet zeggen, afgelopen zaterdag ging er voor het eerst een radler en een biertje open na het werk. Plan is om er de volgende keer de bbq nog bij aan te steken :))
Maar goed, dit zijn dus bekenden van ons. Dat zal anders zijn. Desalniettemin ligt het gewoon in de koelkast. Tijdens werktijd drinkt er niemand en na werktijd zijn ze daar zelf verantwoordelijk voor. Ze zijn oud en wijs genoeg en blijven sowieso echt geen uren hangen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:03

meggiemeg schreef:
Het zijn volwassen mannen die dat denk ik prima zelf in kunnen schatten of ze last hebben van 1 biertje of niet. Ze kunnen ook onderling afspraken hebben gemaakt ik rij wel dus drink niet, of mij scheelt het niets en rij wel, ga zo maar door. In mijn ogen zit de werkdag er op als ze bij de klus weg rijden.

Helaas kunnen volwassen mannen dat vaak niet en ik ga ze niet voorzien in hun drankbehoefte. Drinken zeker wel maar geen alcohol. Je kan je dag ook zonder afsluiten.