WOZ waarde huis in 2 jaar tijd meer dan 3 keer zo hoog???

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:15

WOZ vorig jaar 434.000 dit jaar 604.000.

Afgelopen 2 jaar zijn er enkele huizen in de straat ook wel verkocht met overbiedingen op een vp van 6 ton (voor een rijtjeshuis van 128m2). Maar dan nog...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:49

Dorine92 schreef:
Prairy schreef:
Heb je het taxatie rapport al bij je gemeente opgezocht? Daar kun je ook in zien welke huizen, die recent verkocht zijn, ze als referentie object aangehouden hebben.

Nee nog niet, ik zal ze eens bellen waar ik dat kan vinden. Want om mij heen staan allemaal grote huizen en ook best wat chique

Bij mij op de site van de gemeente, zoeken naar woz taxatie (meestal staat er wel ergens een loepje op de homepage), die kan ik downloaden met mijn DigiD.

linoleum

Re: WOZ waarde huis in 2 jaar tijd meer dan 3 keer zo hoog???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:53

Staat op de achterzijde van de aanslag niet hoe je het kan vinden? Bij ons staat er met een uitleg, link en qr-code hoe je taxatie en bezwaar kan vinden.

Onze waarde is procentueel ook zwaar gestegen, maar is nog steeds te laag gewaardeerd tov daadwerkelijke waarde. Hij was dus echt belachelijk laag gewaardeerd 2 jaar terug.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:06

Huis van mijn ouders is 30.000 minder geworden :j vorig jaar bezwaar gemaakt na een stijging en nu heeft de gemeente blijkbaar zelf al maar wat eraf gedaan. Moet haast een fout zijn want aan de verkoopprijzen in de omgeving ligt het niet maar prima zo :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:10

Dorine92 schreef:
Zat meer te denken aan het Caribisch gebied ofzo :D

Citaat:
{:} Lekker warm.
... maar westers niveau ziekenhuiszorg - oejjj!

Dorine92 schreef:
Onze gezondheidszorg is helemaal niet zo goed hoor. In heel veel landen is het stukken beter

Wellicht.
Men neme de US of A.
Ben je goed (meaning duur en particulier) verzekerd is het prima.
En zo is het in veel landen met lage collectieve kosten.
(Als je jong en gezond bent kun je dat risico nemen, al sta ik niet te juichen als mensen zich daarna in Nederland op collectieve kosten laten oplappen. 'Dat recht heb je', als je staatsburger blijft, maar het wringt wel.)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 15:12

Prairy schreef:
Dorine92 schreef:

Nee nog niet, ik zal ze eens bellen waar ik dat kan vinden. Want om mij heen staan allemaal grote huizen en ook best wat chique

Bij mij op de site van de gemeente, zoeken naar woz taxatie (meestal staat er wel ergens een loepje op de homepage), die kan ik downloaden met mijn DigiD.

Goeie tip. Heb net gemaild om het taxatieverslag op te vragen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:12

Van mij niks meer, maar de woz die ik gister zag van vorig naar 173000 naar nu 236000 euro. Ook een nogal stevige verhoging voor een mini jaren 50 huisje. Ze worden er zeker niet voor verkocht afgelopen twee jaar. De duurste zat daar onder en die heeft dan ook nog een flinke uitbouw erachter.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 15:14

linoleum schreef:
Staat op de achterzijde van de aanslag niet hoe je het kan vinden? Bij ons staat er met een uitleg, link en qr-code hoe je taxatie en bezwaar kan vinden.

Onze waarde is procentueel ook zwaar gestegen, maar is nog steeds te laag gewaardeerd tov daadwerkelijke waarde. Hij was dus echt belachelijk laag gewaardeerd 2 jaar terug.

Mijn huis is 2,5 jaar geleden nog getaxeerd dus..

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:20

Dorine92 schreef:
linoleum schreef:

Hoe bedoel je dit precies? Want 2,5 jaar is in de huidige tijd heel erg lang geleden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 16:57

linoleum schreef:
Dorine92 schreef:

Hoe bedoel je dit precies? Want 2,5 jaar is in de huidige tijd heel erg lang geleden.

Nou dat valt wel mee. Het is al veel langer gekte op de huizenmarkt.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:58

Eleeke schreef:
Je snapt dat de overheid ergens geld moet halen toch …?
Blijft een interessant principe dat we wel verwachten dat er geld wordt uitgegeven aan (jeugd)zorg, wegen, verlichting op straat, schone straten, afval ophalen, riool, parken veiligheid op straat.controleren dat er goede huizen worden gebouwd ( die niet spontaan in elkaar storten ) enzovoor enzovoort.

Dat wordt hiervan betaald, dat is geen inhaligheid,dat is noodzaak.

Dus baal ik een beetje van een woz die drie keer over de kop is … yep.. maar dat is het nadeel als huiseigenaar. Verder heeft huiseigenaar zijn eigenlijk alleen voordelen ten opzichte van huren, tot en met belastingaftrek aan toe.

Als blijkt dat je huis het niet waard is, is er een procedure voor, en je hebt zoals hierboven staat, prima kans om gelijk te krijgen als je bezwaar terecht is.

Dus over het algemeen werkt het, fouten daargelaten.

Blij dat iemand dit ook even belicht.
Wel bijzonder dat op deze post maar 1x wordt gereageerd (tot nu toe :D
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 26-02-23 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:59

Dorien66 schreef:
Eleeke schreef:
Blijft een interessant principe dat we wel verwachten dat er geld wordt uitgegeven aan (jeugd)zorg, wegen, verlichting op straat, schone straten, afval ophalen, riool, parken veiligheid op straat.controleren dat er goede huizen worden gebouwd ( die niet spontaan in elkaar storten ) enzovoor enzovoort.

Dus baal ik een beetje van een woz die drie keer over de kop is … yep.. maar dat is het nadeel als huiseigenaar. Verder heeft huiseigenaar zijn eigenlijk alleen voordelen ten opzichte van huren, tot en met belastingaftrek aan toe.

Als blijkt dat je huis het niet waard is, is er een procedure voor, en je hebt zoals hierboven staat, prima kans om gelijk te krijgen als je bezwaar terecht is.

Wel bijzonder dat op deze post niet wordt gereageerd (tot nu toe :D

Jawel hoor, maar iedereen leest daar blijkbaar graag overheen ;)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:59

Zal het aanpassen; maar 1x :+

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:12

Dorine92 schreef:
linoleum schreef:

Nou dat valt wel mee. Het is al veel langer gekte op de huizenmarkt.

Mwoah wel wat gekte, maar niet zoals het laatste jaar.
Wij hebben ons huis 3 jaar geleden gekocht voor nog een redelijk normale prijs, de huizen gaan nu voor nog een veel hogere prijs weg.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:13

Wij wonen sinds mei in dit huis dus ik heb het even opgezocht en hier is de waarde maar met 6000 euro gestegen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:07

bij ons van 265 in 2016 naar 433 dit jaar

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:48

Dorien66 schreef:
Eleeke schreef:

Wel bijzonder dat op deze post maar 1x wordt gereageerd (tot nu toe :D

Helemaal mee eens! Snap dat het klote is om te moeten betalen, maar als je het even vanuit een andere hoek belicht:
Het is ergens fair dat de idiote stijging in huizenprijzen niet alleen de mensen die (nog) geen huis bezitten raakt. Dus de generaties die nu duur moeten huren en totaal klem komen te zitten. De gevestigde orde (de huizenbezitters) heeft wat dat betreft een veel beter toekomstperspectief, dus de lasten samen dragen is wel een beetje wat hoort bij ons sociale stelsel.

Van het geld van onder andere de WOZ belasting worden er weer nieuwe woningen gebouwd. Dat dat hard nodig is hoeft niet uitgelegd te worden lijkt me.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:53

(Zij het dat er vooral 'woningen waar flink geld aan te verdienen valt' worden gebouwd en weinig betaalbare sociale huurwoningen....)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:56

Wij hebben toevallig pas een taxatie laten doen ivm verbouwingsplannen. Woz waarde is bijna 20.000 hoger dan de taxatiewaarde. En flink hoger dan de laatste woz waarde, dat scheelt een dikke ton en de garage is 2000 euro hoger uitgevallen. We zijn niet de enigen zo te lezen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:15

Ik snap dat de gemeente geld nodig heeft, maar ik vind het oneerlijk dat zij zoveel meer moeten betalen voor voorzieningen waar ook huurders gebruik van maken.
Op landelijk niveau gaat dat op inkomen, dat is veel eerlijker.
Niet iedereen met een huis is rijk.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:25

Toch denk ik dat huurders in het algemeen in een stuk slechtere positie zitten dan woningbezitters, dus eigenlijk vind ik het niet zo heel erg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:28

Dammie schreef:
Ik snap dat de gemeente geld nodig heeft, maar ik vind het oneerlijk dat zij zoveel meer moeten betalen voor voorzieningen waar ook huurders gebruik van maken.

Je hebt wel degelijk vermogen, het zit alleen in het huis.
Alleen belasten op inkomen en niet of nauwelijks op vermogen is verre van eerlijk...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:27

Dorine92 schreef:
pillow schreef:

Ik ben zelf alleenstaand dus ik weet waar ik het over heb. Vorig jaar verhuisd en in beide gemeentes betaal je minder.

Joepie. 3 tientjes minder op de honderden euro’s die je in je eentje moet ophoesten

Hier scheelt het 70 euro met een tweepersoonshuishouden en 140 euro met meer dan 3 personen. De kosten zijn voor de gemeente hetzelfde. Of de auto bij jou een halve volle leegt en bij de buren een overvolle maakt qua kosten niet uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:29

Eleeke schreef:

Ik kan dit idd ook goed volgen en vind het niet erg eraan mee te betalen. Al zou van mij een hoop straatverlichting wel uit mogen :o.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:41

Dammie schreef:

Zo oneerlijk is het nou ook weer niet.
Wie een klein huisje koopt, betaalt weinig.

En per gemeente wisselt het tarief. Dat zou je kunnen zien als rechtsongelijkheid (maar zo is de afspraak).

(Toegegeven: koop een kast met een dikke hypotheek, dan is het lastig. Dat risico neem je zelf.)