Badkamer, do's en don'ts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Badkamer, do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:07

Zijn jouw wanden echt marmer? Het patroon lijkt hetzelfde. Of is het van dezelfde snede :P

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:13

Earth schreef:
Zijn jouw wanden echt marmer? Het patroon lijkt hetzelfde. Of is het van dezelfde snede :P

Ja! Hij is in open boek geplaatst, dus 2 platen achter elkaar en dan open geklapt als het ware.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:17

Heel gaaf san4nie <3

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:20

superpony schreef:
Ik vraag me nog steeds af wat het verschil is met het beton ciré. Veel over gelezen, maar geen zin om een cursus te doen bij ze en zie het verschil zelf niet zo.

Ik lees wel wisselende ervaringen, maar dat is ook in combinatie met waar je het toepast. Wij willen het niet bij de echt natte gedeeltes.

Mijn ervaring is wel met half betegelde badkamers vroeger dat de muur ook vies wordt of vette/aanslag laag krijgt op den duur. Daarom een speciale verf en kijken hoe dat zich houdt met schoonmaken.

beton ciré heeft hele gave dessins bv zoiets
Afbeelding

Volgens de leverancier van stucadoormaterialen zou dit prima kunnen in natte ruimtes en zouden zowel de ondergrond (beton) als ook de laatste afwerklaag ervoor moeten zorgen dat het waterdicht is en blijft. Ik ga het iig ook proberen :j (of nou ja, laten doen dan :o )

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:29

Wij kiezen nooit meer voor natuursteen vloertegels.
Ze zijn heel mooi, vinden we nog steeds
Maar wat een horror met schoonmaak. Altijd de etiketten van badkamerreinigers nalezen. 9 van de 10 reinigers kunnen niet want dat tast de tegel aan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:23

Don't: badkamer zonder ventilatie. In onze huidige badkamer kun je alleen een raampje open zetten (en das niet fijn als je aan het douchen bent), maar hoe fanatiek je ook lucht, je houdt gewoon problemen met vocht. Ik zou er altijd op z'n minst natuurlijke ventilatie bij doen. Ook vanwege de geurtjes van het toilet trouwens :+
Don't: van die leuke kleine tegeltjes op de vloer, die voegen komen om in de kalk en het vet.
Don't: enorm grote tegels laten plaatsen, vind maar eens een tegelzetter die dat wil doen.
Don't: rechthoekige wasbak, dat is echt niet schoon te houden.

Do: doe vooral wat je zelf mooi vindt!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:57

lieke2 schreef:
Heel gaaf san4nie <3

Dank!

Inderdaad geen bijtende of schurende schoonmaakmiddelen in huis halen. Maar verder is het echt heel prima te doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 00:42

Moska schreef:
Onze stucadoor raadt het af. Het is arbeidsintensief, daardoor kostbaar en het is lastiger schoon te houden en je moet het goed afwerken om het vochtbestendig te maken. Ik wilde het ook namelijk, maar dan ging hij het niet doen :x Het zijn mat witte tegels geworden…

Apart.

Tegelen kost ook tijd en ik vind tegels ook een rot karwei om schoon te maken.

Maar wij doen de douche dus wel met tegels en achter het toilet bijv.

Vroeger hadden huizen wel vaker maar half tegels en erboven stucwerk, was heel normaal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 00:47

lieke2 schreef:
superpony schreef:
Ik vraag me nog steeds af wat het verschil is met het beton ciré. Veel over gelezen, maar geen zin om een cursus te doen bij ze en zie het verschil zelf niet zo.

Ik lees wel wisselende ervaringen, maar dat is ook in combinatie met waar je het toepast. Wij willen het niet bij de echt natte gedeeltes.

Mijn ervaring is wel met half betegelde badkamers vroeger dat de muur ook vies wordt of vette/aanslag laag krijgt op den duur. Daarom een speciale verf en kijken hoe dat zich houdt met schoonmaken.

beton ciré heeft hele gave dessins bv zoiets
[ Afbeelding ]

Volgens de leverancier van stucadoormaterialen zou dit prima kunnen in natte ruimtes en zouden zowel de ondergrond (beton) als ook de laatste afwerklaag ervoor moeten zorgen dat het waterdicht is en blijft. Ik ga het iig ook proberen :j (of nou ja, laten doen dan :o )

Oke, die had ik nog niet gezien. Maar bedoelde qua samenstelling wat er zo bijzonder aan is tegenover professioneel badkamer stuc.

Wij krijgen speciale verf voor in de badkamer en als het goed is blijft het verder aardig droog.

In de douche vind ik het te lastig schoonmaken. Je zal er wel handig mee worden als je het hebt, maar ik denk dat ik me ga irriteren.

We overwegen nog wel kunststof tegels of platen. Dat voegvrij vind ik heel aantrekkelijk en heb best mooie gezien, maar nog net niet de kleur die ik mooi vind.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:01

Ik denk dat een 'natte ruimte' (badkamer) altijd vochtiger zal zijn doordat het warme water condens zal afgeven. Kan me voorstellen dat dat wat mensen afschrikt met wat doe je dan op je wanden.
Qua schoonmaken lijkt het me niet meer werk dan tegels?

Die kunststofplaten lijken me trouwens ook wel wat voor in de badkamer :)) maar ik ben vooral ook benieuwd naar ervaringen hiermee.

@achterom, hoe zie jij een natuurlijke ventilatie op een badkamer die midden in een huis ligt? Waar dus geen raampje oid naar buiten kan worden opengezet?

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:12

Wij hebben in het toilet beneden badkamerbehang. Dit is ook geschikt voor in een douchecabine. Voor de prijs hoef je het niet te doen, want het is echt knetterduur, maar wel heeel gaaf.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:27

Plukje schreef:
Wij hebben in het toilet beneden badkamerbehang. Dit is ook geschikt voor in een douchecabine. Voor de prijs hoef je het niet te doen, want het is echt knetterduur, maar wel heeel gaaf.

Die kan dus een plens water goed hebben?

Kijk, weer wat wijzer geworden hier :j

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:31

lieke2 schreef:
Die kan dus een plens water goed hebben?

Kijk, weer wat wijzer geworden hier :j

Ja, je werkt het behang af met diverse lagen coating om het helemaal waterdicht te maken.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:34

Do's:
- een soort plankje ingebouwd in de doucheruimte waar je alles op kan zetten (shampoo, crèmespoeling, scheermesje, scheerschuim, tandenborstel, etc.) zodat je niet steeds moet bukken en er water langs je nek je haar in stroomt :P Ik vind dit altijd zo'n gemis als ik op vakantie ben.
- een handdouche

:)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:06

san4nie schreef:
Earth schreef:

Ja! Hij is in open boek geplaatst, dus 2 platen achter elkaar en dan open geklapt als het ware.

Gaaf! Zijn ze mat of glans/ Dat scheelt wel met duurzaamheid :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:16

Marmer vind ik dan weer een echte don't. Wat een gedonder met schoonmaken...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:19

Prrrr schreef:

Daarom hebben wij kunststof marmer :P :)*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:41

Smaken verschillen enorm. Ons laatste huurhuis was wit met veel marmer, heel kil vond ik dat en je ziet echt ieder stofje. Het kwam ook met een zware marmer eettafel die dus ook moest blijven staan. De eigenaar vond het uiteraard zelf wel mooi (anders had hij het niet zo gemaakt).
Het huis ervoor was wit met wit, door het hele huis witte tegels. Dan heb je gedwijld en loopt er 1x een kat langs en kan je weer oonieuw beginnen :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:43

lieke2 schreef:
@achterom, hoe zie jij een natuurlijke ventilatie op een badkamer die midden in een huis ligt? Waar dus geen raampje oid naar buiten kan worden opengezet?

Een badkamer zonder raam is wat mij betreft een echte don't, maar ik zou zelf gaan voor mechanische ventilatie, sowieso. Het was meer een reactie op degene die klaagde over het geluid daarvan, maar ik heb liever geluid dan schimmel.
En alleen een raampje open kunnen zetten op de badkamer is dus echt niet genoeg om dat te voorkomen, in mijn ervaring.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:50

Achterom schreef:
lieke2 schreef:

Een badkamer zonder raam is wat mij betreft een echte don't, maar ik zou zelf gaan voor mechanische ventilatie, sowieso. Het was meer een reactie op degene die klaagde over het geluid daarvan, maar ik heb liever geluid dan schimmel.
En alleen een raampje open kunnen zetten op de badkamer is dus echt niet genoeg om dat te voorkomen, in mijn ervaring.

Soms heb je geen keuze qua waar de badkamer in het huis gesitueerd is, ze zeggen dat de mechanische ventilatie in combinatie met de tochtspleet (zeg ik dat goed?) onder de deur goed zou moeten zijn.
Ik denk dat ik straks een extra ventilatiegat laat maken in de badkamer, nog even navragen of dat handig is of juist niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:52

lieke2 schreef:
Achterom schreef:

Soms heb je geen keuze qua waar de badkamer in het huis gesitueerd is, ze zeggen dat de mechanische ventilatie in combinatie met de tochtspleet (zeg ik dat goed?) onder de deur goed zou moeten zijn.
Ik denk dat ik straks een extra ventilatiegat laat maken in de badkamer, nog even navragen of dat handig is of juist niet.

Goed laten voorlichten dan :j
Is echt belangrijk om goed voor elkaar te hebben.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:01

Earth schreef:
Gaaf! Zijn ze mat of glans/ Dat scheelt wel met duurzaamheid :)

Subtiele glans.

Earth schreef:
Prrrr schreef:

Daarom hebben wij kunststof marmer :P :)*

Ik vind het echt heel erg meevallen.

Maar, misschien zijn wij bevooroordeeld. Mijn vriend is steenhouwer. Dus nep komt er echt niet in.. :+

Maar het is inderdaad echt super persoonlijk. Ik zal nooit een nisje nemen, wat sommigen hier aanraden. Want daar blijft altijd water in staan, en dat is pas lastig schoon houden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:11

Ja dan snap ik dat je voor echt gaat :P Denk dat het ook wel scheelt welke kwaliteit je neemt.
Ik wilde ook juist niet een nisje, want idd dat wordt alleen maar ranzig. Wij hebben een rekje hangen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:21

lieke2 schreef:
Die kunststofplaten lijken me trouwens ook wel wat voor in de badkamer :)) maar ik ben vooral ook benieuwd naar ervaringen hiermee.

Ik heb kunststof platen met tegel look op de muren. Ziet er keurig uit en maakt supermakkelijk schoon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:44

Een kiepraam openzetten maakt schimmel. Als je het raam volledig open zet (gewoon groot raam) dan is dat prima. Badkamer boven heeft bij ons ook nog 2 grote dakramen.
Als je enkel een klein bovenraampje hebt of helemaal geen raam dan moet je wel een ventilatie laten zetten lijkt me.