Bokkers die bonsais houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

axel_1997

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 09:18

Het verkrijgen van die tweede stam zal nog het ingewikkeldste zijn. Daarna kan je te werk gaan zoals met elke andere bonsai.

Het mooiste is meestal als de primaire stam wat dikker, hoger en rechter op groeit dan de secundaire stam. Maar je kan ze ook grillig en dramatisch schuin uit elkaar laten groeien.

Je kan je boompje vlak boven de grond afknippen en hopen dat er twee uitlopers gaan groeien. Maar geen garanties. Hij kan ook afsterven of maar één uitloper geven.

Een andere methode om een tweede stam te krijgen is een hem er tegenaan enten. (Dit heb ik zelf nog nooit gedaan. Dus lees je goed in.) Het liefst is je boompje dan al iets dikker. Ongeveer 1cm. Dan neem je een tweede kleinere zaailing of een stekje van deze. Bij het verpotten spoel je de wortels schoon. Daarna maak je een wond aan de wortelbasis van elke plant. Dat kan door een dikke wortel af te knippen of door de schors in te snijden. De wonden moeten ongeveer even groot zijn. Daarna druk je de wonden tegen elkaar en je bind ze strak bij elkaar met enttape.
Het geheel kan je vervolgens oppotten. Om het vergroeien te versnellen kan je mest geven en de stambasis omwikkelen met sphagnum. Dat laatste komt ook de tapsheid van de stam tengoede.

Draadenten kan ook. Dat heb ik wel al een keer gedaan en geeft mooie resultaten. Dan rijg je een dunne zaailing of twijg door een boorgat in de stam of een dikke wortel. De moeilijkheid is dat een els dikke knopen maakt die gemakkelijk afbreken bij het door rijgen.

Nog een methode is Marcotteren. Ook dat heb ik nog nooit gedaan. Maar het zou een heel mooie wortelbasis moeten opleveren. Je maakt een ringwond vlak onder een vork in de stam zodat de bovenhelft gedwongen is nieuwe wortels te maken. Die wond omwikkel je met sphagnum waar de wortels in kunnen groeien en zwart kunststof zodat het sphagnum vochtig blijft en de wortels in het donker kunnen groeien. Let op dat je bij het vastknopen de stam wat groeiruimte gunt,
Als het sphagnum is volgegroeid met wortels kan je je nieuwe plant losknippen van de onderstam en oppotten. Peuter het sphagnum nog niet los. Daar zijn de wortels te kwetsbaar voor. Eerst een jaar groeien.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:49

Wauw Axel, wat een prachtige bonsai heb je <3 je kunt gewoon de kennis en de ervaring en passie zien, geweldig..
Ook andere Bonsai hier die erg mooi zijn.

Ik heb vorige week een 'Bonsai' gered van de kliko, zou het leuk vinden om er een gewoon leuke vorm van te kunnen maken maar het vergt nogal wat kennis volgens mij. Zijn er 'makkelijke' guides voor een simpele starter als ik :') ?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:29

Wat leuk zeg, ik heb door dit topic al zoveel geleerd!
Ik had er niet zoveel mee, maar toen zag ik de grove den, en dat is echt mijn lievelingsboom, dus hoe gaat zou het zijn om daar gewoon eentje van in huis te kunnen hebben :)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:54

Ze zijn nog steeds prachtig Alex +:)+
Ik ga dit jaar weer een poging doen met jonge stekken van de limoen en de citroen. Volgens een kennis met 30 jaar ervaring kan ik dat het beste nu doen, en dan in de winter rustig binnen laten ontwikkelen.
Waar ze normaal buiten horen, zegt hij dat het moment van wortelontwikkeling het enige moment is om ze binnen te houden. Dus ik ga een poging doen om mijn veel te breed uit groeiende limoen wat te temmen.

En misschien kan ik in de komende jaren zelfs nog een poging doen met een Bergamot, want die ik heb sinds vorige jaar ook. Als kneusje gekregen, maar die begint nu na een zomer met goede zorg ook lekker te groeien en zelfs knoppen te maken.
Ik droom zo ook al over eventueel een Kefir Limoen en een Poncirrus trifoliata bonsai... De Kefir groeit dit jaar eindelijk en een kleine Poncirrus (met twee stammen voor nu) heb ik sinds begin oktober, maar het lijkt me heel gaaf om die twee in bonsai vorm te hebben :j

Voor wie het nog niet doorhad.... Ik ben een sucker voor citrus-planten *\o/*

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:21

axel_1997 schreef:
Het verkrijgen van die tweede stam zal nog het ingewikkeldste zijn. Daarna kan je te werk gaan zoals met elke andere bonsai.

Het mooiste is meestal als de primaire stam wat dikker, hoger en rechter op groeit dan de secundaire stam. Maar je kan ze ook grillig en dramatisch schuin uit elkaar laten groeien.

Je kan je boompje vlak boven de grond afknippen en hopen dat er twee uitlopers gaan groeien. Maar geen garanties. Hij kan ook afsterven of maar één uitloper geven.

Een andere methode om een tweede stam te krijgen is een hem er tegenaan enten. (Dit heb ik zelf nog nooit gedaan. Dus lees je goed in.) Het liefst is je boompje dan al iets dikker. Ongeveer 1cm. Dan neem je een tweede kleinere zaailing of een stekje van deze. Bij het verpotten spoel je de wortels schoon. Daarna maak je een wond aan de wortelbasis van elke plant. Dat kan door een dikke wortel af te knippen of door de schors in te snijden. De wonden moeten ongeveer even groot zijn. Daarna druk je de wonden tegen elkaar en je bind ze strak bij elkaar met enttape.
Het geheel kan je vervolgens oppotten. Om het vergroeien te versnellen kan je mest geven en de stambasis omwikkelen met sphagnum. Dat laatste komt ook de tapsheid van de stam tengoede.

Draadenten kan ook. Dat heb ik wel al een keer gedaan en geeft mooie resultaten. Dan rijg je een dunne zaailing of twijg door een boorgat in de stam of een dikke wortel. De moeilijkheid is dat een els dikke knopen maakt die gemakkelijk afbreken bij het door rijgen.

Nog een methode is Marcotteren. Ook dat heb ik nog nooit gedaan. Maar het zou een heel mooie wortelbasis moeten opleveren. Je maakt een ringwond vlak onder een vork in de stam zodat de bovenhelft gedwongen is nieuwe wortels te maken. Die wond omwikkel je met sphagnum waar de wortels in kunnen groeien en zwart kunststof zodat het sphagnum vochtig blijft en de wortels in het donker kunnen groeien. Let op dat je bij het vastknopen de stam wat groeiruimte gunt,
Als het sphagnum is volgegroeid met wortels kan je je nieuwe plant losknippen van de onderstam en oppotten. Peuter het sphagnum nog niet los. Daar zijn de wortels te kwetsbaar voor. Eerst een jaar groeien.

Wow.... dat is wel weer vrij ingewikkeld hahahaha.... is een makkelijkere vorm misschien beter voor mij als beginner? :+

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 20:19

Ja of ergens een zaailing met twee stammen uitgraven. Dat het aller makkelijkst.

ik zou eerst maar gewoon een mooie stam gaan kweken en dan kijken wat het resultaat is. En met een beetje geluk gaat er dan toch nog iets spontaan uit de stambasis groeien wat een tweede stam wil zijn.
Ik zou ook een basis gereedschapssetje bij elkaar zoeken.
Met bonsaidraad, concaaftang, draadtang en eetstokjes kan je al een eind komen met zo'n zaailing.

Haal je inspiratie ook vooral uit wat je eigen boom doet en uit bomen in je omgeving. Staar je niet blind op de verschillende stijlen. Eerst maar eens een overtuigend boompje kweken. En jij bent de kunstenaar dus als jij het mooi vind is het allang goed.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 21:24

axel_1997 schreef:
En jij bent de kunstenaar dus als jij het mooi vind is het allang goed.

Onder andere door dit soort zinnetjes vind ik jou als een heel fijn mens overkomen!
Wou ik gewoon even zeggen :)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 22:22

Ah! bedankt! <3

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:25

Hier sluit ik me bij aan.

Ik lees dit topic met veel belangstelling, niet omdat ik zelf met bonsais wil beginnen, maar gewoon omdat er zoveel kennis wordt gedeeld, vooral door axel_1997. Reuze interessant om te lezen en te zien.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 22:41

Kennis wordt altijd meer als je het weggeeft! :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:45

Da's absoluut waar maar ik heb toch vaak gemerkt dat degene die de kennis heeft daar toch het liefst zelf bovenop blijft zitten. Ik ben daar te lui voor: hoe meer een ander zelf kan, hoe minder ik nog hoef te doen. :D

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 23:23

Cheytjuh schreef:
Wauw Axel, wat een prachtige bonsai heb je <3 je kunt gewoon de kennis en de ervaring en passie zien, geweldig..
Ook andere Bonsai hier die erg mooi zijn.

Ik heb vorige week een 'Bonsai' gered van de kliko, zou het leuk vinden om er een gewoon leuke vorm van te kunnen maken maar het vergt nogal wat kennis volgens mij. Zijn er 'makkelijke' guides voor een simpele starter als ik :') ?

Hé ik had jouw vraag gemist.
bonsai mirai heeft veel instructiefilmpjes op youtube. Die hebben mij eindelijk succes gebracht met het snoeien van mijn den. Dus dat is een startpunt. Ook zijn er veel boeken te koop. Daar heb ik veel kennis uit gehaald. Wat voor bonsai heb je gered? Ik ben benieuwd.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 22:14

Even een miniupdate over de Japanse esdoorn zaailing die ik afgelopen februari in een grote pot heb gezet om de stam en wortels te ontwikkelen. Ik heb vandaag even wat aarde opzij geveegd om te zien hoe het vordert. De dunne draderige wortels van afgelopen voorjaar zijn al uitgegroeid tot een mooie stervormige en gelijkmatige wortelaanzet. En dit zijn alleen nog maar de meest zichtbare wortels. Ik verwacht een flinke groeispurt in het komend jaar. En deze wortels en stam zullen dan alleen maar mooier worden.

Het voorjaar daarop kan ik de wortels dan weer een keer snoeien om de sterkste wortels wat in te tomen en de zwakkere wortels wat ruimte te geven. Dan kan ook die plastic schotel onder de boom vandaan zodat hij weer omlaag kan wortelen.

Bij volgende wortel-snoeibeurten kan ik dan de verticale wortels aan de randen korter snoeien dan die in het midden zodat op termijn de oppervlaktewortels een tapse vorm krijgen. Want ook ondergronds geldt lengtegroei is diktegroei.

Afbeelding
Februari
Afbeelding
November

@Kionasuppie, Dit is dus 1 jaar groei voor een jonge japanse esdoorn. Jouw Els zal een vergelijkbaar resultaat waarschijnlijk in een heel wat vlugger tempo kunnen halen.

@Cheytjuh, Hoe gaat het met je geredde bonsai?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 23:16

Ik heb een nieuw project voor het komende jaar opgehaald. :D Ik heb deze wilde perenboom via marktplaats gekocht.
Afbeelding

En ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een grote bonsai-tentoonstelling in Genk te bezoeken! :D
En man daar stonden meesterstukken! :wow:

Deze twee bovenste zijn prachtige voorbeelden van Chinese jeneverbessen.
Afbeelding

Deze Den rechtsboven staat op een bijzondere door de natuur gevormde natuurstenen schotel
Afbeelding
De spar linksonder doet denken aan wat ik met mijn hinoki cipres wil bereiken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit bos van Europese Lariksen in een onregelmatig gevormde schaal is wel heel bijzonder opgesteld met een aantal natuurstenen in een koperen doban met aangeharkt wit grind om een formele Japanse tuin in miniatuur te maken. :wow:

In het commerciële gedeelte stonden echt enorm veel bomen te koop in alle soorten, maten en ontwikkelingsstadia.
Afbeelding

Er waren ook verschillende pottenbakkers die terplekke bonsaipotten zaten te maken.
Afbeelding

Afbeelding
Bij een van die pottenbakkers heb ik een schattig klein potje gekocht voor een Japanse iris die dan als accentplantje kan dienen.ik denk dat hij het mooiste zal staan bij de Cotoneaster.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 23:26

Jammer dat de tentoonstelling in deze tijd van het jaar is, de loofbomen zijn toch een stuk mooier in blad.
Die Europese lariksen zijn erg mooi!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 23:58

Daar zijn bonsaikwekers het vaak juist niet mee eens. :D Die werken decennia aan het perfecte fijn-vertakte wintersilhouet. Voor wedstrijdkwekers is dat zelfs deel van de sport omdat zonder blad ieder foutje onmiddellijk zichtbaar is.

Maar er zijn gelukkig ook genoeg tentoonstellingen in andere seizoenen. Je kan een hele tentoonstelling wijden aan de herfstkleuren van esdoorns of aan lentebloesem.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:41

Wow wat een gaaf topic! Ik had een beetje hetzelfde als iris82, er gaat een wereld voor me open waarvan ik geen weet had. Super interessant, en heel tof hoe Axel_1997 alle kennis deelt. Wellicht raak ik nog geïnspireerd ondanks tot nu nog onontdekte groene vingers. Wij hebben vorig jaar 1 bonsai in het tuincentrum gekocht en die vinden we leuk, geen idee dat dit daar achter zat. Wellicht ga ik me verder verdiepen op een regenachtige dag :j

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 16:02

Was dit topic geloof ik een beetje kwijt :x

Maar wat een mooie show zeg, goed dat ik het niet wist, ik had daar geloof ik de hele dag met een emmertje rond gelopen LOL :~

Hier is het nog steeds afwachten of mijn limoen stekken wortel gaan schieten. Eentje heeft wel een stel bloemen gemaakt, maar die heb ik eruit geknipt om de energie zoveel mogelijk naar de wortels te krijgen. Ik had alleen gehoopt op wat meer zon deze deze winter, want zonder zon waarschijnlijk geen wortels. Eind maart maar eens kijken of ze vast staan in de pot, en anders op nieuw beginnen en eventueel ook de citroen en de bergamot proberen te stekken.
In de koelkast heb ik nu zaden van een Japanse esdoorn liggen, en die wil ik van het voorjaar ook gaan zaaien. Iemand nog tips wat ik het beste kan doen? Wel of niet in een vochtige omgeving, of juist wat droger?

In de samenvattingsaflevering van Gardners World, zat vorige week ook een stukje over een bonsai-kweker. Op de onderstaande link kan je het programma terug zien, maar de kweker is van af pakweg 41 minuten.
https://www.youtube.com/watch?v=rbS8Mhy-YNE

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:31

Wat weet je er toch veel van Axel! En wat gaaf die foto’s van de tentoonstelling.

Ik begrijp wat je bedoelt met dat zonder blad je alle “foutjes” kunt zien. Ik wist dat niet dat dat van belang was voor sommige bonsai fanaten. Erg interessant allemaal.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 23:00

fleur_yen schreef:
Wow wat een gaaf topic! Ik had een beetje hetzelfde als iris82, er gaat een wereld voor me open waarvan ik geen weet had. Super interessant, en heel tof hoe Axel_1997 alle kennis deelt. Wellicht raak ik nog geïnspireerd ondanks tot nu nog onontdekte groene vingers. Wij hebben vorig jaar 1 bonsai in het tuincentrum gekocht en die vinden we leuk, geen idee dat dit daar achter zat. Wellicht ga ik me verder verdiepen op een regenachtige dag :j

Wees voorzichtig. Het is een verslavende hobby! :D

Siamsmeesje schreef:
Was dit topic geloof ik een beetje kwijt :x

Maar wat een mooie show zeg, goed dat ik het niet wist, ik had daar geloof ik de hele dag met een emmertje rond gelopen LOL :~

Hier is het nog steeds afwachten of mijn limoen stekken wortel gaan schieten. Eentje heeft wel een stel bloemen gemaakt, maar die heb ik eruit geknipt om de energie zoveel mogelijk naar de wortels te krijgen. Ik had alleen gehoopt op wat meer zon deze deze winter, want zonder zon waarschijnlijk geen wortels. Eind maart maar eens kijken of ze vast staan in de pot, en anders op nieuw beginnen en eventueel ook de citroen en de bergamot proberen te stekken.
In de koelkast heb ik nu zaden van een Japanse esdoorn liggen, en die wil ik van het voorjaar ook gaan zaaien. Iemand nog tips wat ik het beste kan doen? Wel of niet in een vochtige omgeving, of juist wat droger?

In de samenvattingsaflevering van Gardners World, zat vorige week ook een stukje over een bonsai-kweker. Op de onderstaande link kan je het programma terug zien, maar de kweker is van af pakweg 41 minuten.
https://www.youtube.com/watch?v=rbS8Mhy-YNE

Leuk stukje inderdaad. hij heeft ook wel een paar bomen om bij te watertanden.
ja het is een hele donkere winter. Ik merk het vooral aan m'n kamerplanten. Er groeit vrijwel niets en sommige planten beginnen het wat moeilijk te krijgen.
Ik ben benieuwd of je stekjes het gaan redden. Je zou het ook met zaad kunnen proberen als je citrussen rijpe vruchten willen krijgen. Als ik het goed onthouden heb groeit uit veel Citruszaad een kloon van de moederboom in plaats van een nieuwe plant met unieke genen.
Ik heb een bonsai boekje waarin veel zaaibeschrijvingen staan. Maar bij de Japanse esdoorn staat alleen dat de zaden vaak pas na twee jaar kiemen. :( Misschien kan je een deel van de zaden een maand in vochtig zand o.i.d. in de vensterbank zetten en dan weer terug in de koelkast om een tweede winter te simuleren. Geen idee of het werkt. Maar proberen kan altijd. Voor het kiemen denk ik intuïtief aan bosgrond. Een beetje zuur met veel bladresten.

Melzazu schreef:
Wat weet je er toch veel van Axel! En wat gaaf die foto’s van de tentoonstelling.

Ik begrijp wat je bedoelt met dat zonder blad je alle “foutjes” kunt zien. Ik wist dat niet dat dat van belang was voor sommige bonsai fanaten. Erg interessant allemaal.

:D

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 01:01

ik ben met m'n nieuwe perenboom aan de slag gegaan. :D
Ik heb eerst het mos van de stam gehaald en al het rotte hout verwijderd. Er bleek een diepe holte (uro) aan de stambasis te zitten die de boom een ouder en indrukwekkender uiterlijk geeft. :wow:
Afbeelding
Daarna heb ik de boom onder een andere hoek in de pot gezet met ankerdraden en extra aarde. De gaten voor de ankerdraden heb ik met een gloeiende priem in de pot gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Een dikke grillige tak aan de linker kant wilde ik graag omlaag buigen. Maar deze tak voelde stug en stijf aan. oudere takken worden stijver en daarom breekbaarder. Het buigen van de tak wordt dan moeilijker en riskanter. In zo'n geval zijn spandraden vaak een geschikte oplossing. De spandraad is een dubbele draad tussen een ankerpunt en de tak. De tak wordt beschermd met een stukje kunststof slang. Door de draden om elkaar heen te draaien kan de spanning heel geleidelijk worden opgevoerd om de tak omlaag te trekken. Ook wordt de spanning van het buigen netjes verdeeld over de lengte van de tak achter de spandraad. Takken met zwakke plekken of een slechte aanhechting kunnen daarom juist beter niet gespannen worden.
Afbeelding
Daarna heb ik een deel van de andere takken in vorm gebracht. De jonge takken onderin de boom voelden soepel aan. Maar verrassend genoeg blijkt de jonge schors van deze soort niet vergevingsgezind voor buigwerk. Bij het buigen ontstaan onmiddellijk fijne haarscheurtjes in de schors. Deze scheurtjes aan één kant van de tak zullen prima genezen. Maar ze betekenen wel dat takbreuk een risico is en dat je de takken liefst in één keer goed kan vormen. Bij een tak die drie keer heen en weer gebogen wordt ontstaan te veel scheurtjes rondom de tak waardoor de sapstroom gevaar loopt.
Afbeelding
Over de takken bovenin moet ik nog eens goed nadenken. Die heb ik dus nog niet gevormd. En er zijn ook nog verschillende kanten die de voorkant kunnen worden. Vanwege de grillige takken, holle stam en scherpe doorns wil ik een soort Lord of the Rings gevoel in het ontwerp stoppen als een soort Huorn in Fangorn Forest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 07:46

Oh ik was deze even kwijt. Wauw die peer! Ik zie de LotR vibe zeker terug ,ben benieuwd hoe deze gaat worden

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 00:18

Ik heb de afgelopen weken een paar bomen stevig teruggesnoeid.

Vooral de iep had een forse snoeibeurt dringend nodig. Het probleem met deze boom was namelijk altijd dat hoewel het silhouet mooi was de vertakking te ijl was en de scheuten te lang waren. Daardoor zat het groen te ver van de stam. Ik zag dat hij nu voldoende dikke ronde knoppen op de takken heeft. Dus heb ik hem voor het uitlopen tot op de gesteltakken teruggesnoeid. Alleen de dunne twijg die ik er vorig jaar bij heb geënt laat ik nog even met rust. Zo kan die dikker en sterker worden.
Het was wel even slikken om dit te doen. :')
Afbeelding
Vanaf hier kan ik nu weer nieuwe twijgen op gaan bouwen door de jonge scheuten telkens een eindje uit te laten groeien en na het afharden van de bladeren weer tot twee a drie bladeren terug te snoeien. Op die manier krijgt de boom in 1,5 a 2 jaar tijd zijn oude silhouet weer terug. Maar dan met een veel dichtere vertakking. Bij oude ontwikkelde bonsais moet dit ook af en toe gebeuren wanneer de twijgen te dik worden en meer op takken gaan lijken. De boom doet dus een paar stappen terug in de ontwikkeling om er uiteindelijk mooier uit te komen.

Ik leer nog steeds!
En bij de peer ben ik na een aantal keer prutsen met de takken tot de conclusie gekomen dat ik de verkeerde aanpak heb gekozen door hem wel te bedraden maar nauwelijks te snoeien. De takken zijn net als bij de iep gewoon veel te lang met het groen te ver van de stam. En mijn aanpak was te voorzichtig. Opnieuw is het silhouet wel mooi maar is de takkenstructuur gewoon slecht.
Afbeelding
Ook blijken op de takken die ik wel hard had gesnoeid tot vlak bij de stam adventiefknoppen zo uit de kale schors te komen. (Note to self: Peren reageren goed op sterk terugsnoeien.)
Afbeelding
Afbeelding
Daarom ga ik alle hoofdtakken terugsnoeien tot zo'n 5 a 7 cm om vanaf daar een compleet nieuwe structuur op te bouwen. Maar dat ga ik nog niet nu doen om drie redenen. Ten eerste heeft de boom nu geïnvesteerd in nieuw blad. En dat moet eerst afharden en weer energie aan de boom terugleveren voor er weer flink gesnoeid kan worden. Ten tweede wil ik eerst een jaar de tijd nemen om met veel mest de groei goed aan te zwengelen om zo veel mogelijk nieuwe scheuten te krijgen na de snoei. Het draad zit nu goed en dat laat ik zitten tot het te strak dreigt te worden. Dan zijn de hoofdtakken alvast gevormd.

Ik overweeg ook nog om de dikke tak rechtsboven of een deel daarvan te marcotteren (wortels aan de tak vormen en dan af zagen en apart verder laten groeien.) Maar ik vind de eerste groei nog niet laaiend enthousiast. Dus misschien vergt dat te veel van de boom waardoor de groei volgend jaar tegen zou kunnen vallen. Ik wacht in ieder geval tot het blad is afgehard voor ik een besluit neem.

Deze Prunus cerasifera die ik 15 jaar geleden op het schoolplein tussen de tegels vandaan heb getrokken (op satellietbeelden kan ik de moederboom buiten het hek nog aanwijzen) zit in hetzelfde proces van groei en snoei om de hoofdtakken op te bouwen. Jaren lang wist ik niet wat ik met deze stok moest doen. Dus stond hij in een achteraf hoekje van mijn verzameling ouder en verwaarloosder te worden. Ik had de stam een keer afgesnoeid in de hoop nieuwe groei te stimuleren. maar zonder veel resultaat. tot hij vorig jaar opeens veel nieuwe interessante scheuten ging maken, alsof hij zelf wilde zeggen 'De tijd is rijp.'
Afbeelding
Twee van die scheuten zitten op de perfecte plaats om van deze boom een haast exacte kopie te maken van een bonsai die een aantal jaar geleden in een van die hete zomers dood ging. (Laat nooit een ander je bomen water geven.) De lelijke dode stomp van de stam die nog boven de scheuten uitstak heb ik schuin vlak langs de nieuwe scheuten verwijderd en eindje uitgeboord zodat er een ondiepe holle wond ontstaat. Omdat de schuine wondranden omringd worden door een krans van jonge krachtige scheuten zal hier een sterke sapstroom langs de wondranden ontstaan. Onder de laag wondpasta die de wondrand vochtig houd zal hierdoor een laag littekenweefsel ontstaan die steeds dikker zal worden en over de wond heen zal krullen zodat het beeld van een oude hol geworden boomstam ontstaat.
Afbeelding
De lelijke langwerpige en inmiddels bijna gesloten wond op de onderstam zal door hetzelfde proces over enkele jaren nog slechts een dun vaag litteken zijn. Als dit proces goed op gang is knip ik de overtollige scheuten af zodat er meer energie naar de twee nieuwe hoofdtakken gaat. Die mogen ongehinderd groeien zodat ze uiteindelijk ongeveer 10-12 mm dik worden. Daarna worden ook deze hoofdtakken weer ingekort tot zo'n 7-9 cm zodat met de scheuten die dan ontstaan de eigenlijke kroon gevormd kan worden.

bij de iep die het verst gevorderd is is dus het doel om nieuwe twijgen te vormen. Bij de peer en de Prunus die ergens halverwege het proces zijn moeten nieuwe hoofdtakken gevormd worden.
Bij dit laatste boompje dat nog helemaal aan het begin van het proces staat moet zelfs de stam nog helemaal opgebouwd worden. Deze steeneik is een twee jaar oude zaailing. uiteindelijk wil ik dat dit een bonsai word met een korte, dikke en duidelijk tapse stam met daarop een brede kroon van zeer dicht, donkergroen, glanzend loof. Door de kop herhaaldelijk weg te knippen en weer terug te laten groeien gaat de dikte toename heel traag. Maar omdat er op deze manier nooit grote snoeiwonden ontstaan is het resultaat een zeer geleidelijk toelopende stam met vrijwel geen littekens.
Afbeelding
Deze lage zijknop laat al direct de gewenste reactie zien op de snoeiactie. Door het wegvallen van de eindknop worden de zijknoppen geactiveerd zodat deze groen kleuren en opzwellen.
Afbeelding
Afbeelding

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:50

Laaiend interessant Axel!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:00

Super interessant! Ik zou het geduld niet hebben, maar het is heel leuk om te volgen. :)