Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:53

Mijn collega en ik zitten hier op kantoor nu met onze jassen aan. De verwarming zou nochtans moeten werken vanaf vandaag maar de radiatoren hebben ijskoud. Leuk hoor om zo te moeten werken met koude handen, koude knieën en koude voeten. We hebben op dat gebied dan ook de pech dat we aan de koudste kant van het gebouw zitten.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:03

Tot vorig jaar stond de thermostaat hier op het volgende schema:
Maandag t/m vrijdag tot 17.00 op 15 graden, van 17.00 tot 22.00 op 19,5 graden, daarna weer naar 15. Als het echt koud was soms 's morgens even op 17 zodat we niet vernikkelden aan het ontbijt. In het weekeind van 9.00 tot 22.30 op 19,5, tenzij we weg waren. Dit schema heb ik zo laten staan toen ik langdurig ziek werd en dus thuis kwam te zitten.

Afgelopen jaar heb ik het schema aangepast, naar 17 graden in de uurtjes 's avonds en 18 graden in het weekeind. Daarmee bijna 40% bespaard op gasverbruik.

Komende winter denk ik dat ik kijk hoelang ik het uit kan zingen met overdag en 's avonds 15 graden en misschien 's nachts nog iets lager. En ook in het weekeind 15 graden. Ik kan het gewoon niet meer betalen.

Ik ben aan het kijken of ik een lening kan krijgen voor zonnepanelen, dan kan ik misschien af en toe iets elektrisch bijverwarmen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:12

de cv staat hier sinds vanochtend op 19graden, snachts gaat hij terug naar 18, maar niet lager ivm huisdieren. voorheen stond de cv in de winter al snel op 21 a 22 graden, huurwoning met energielabel D, en ik werk veel thuis, ga niet zitten kouwkleumen, maar wil er ook wat meer om gaan denken, dus ipv overdag op 21-22, nu maar proberen de thermostaat op max 20 te zetten van de winter. we verwarmen alleen de woonkamer (huisdieren), badkamer en een werkkamer boven, in de rest van het huis zijn de kachels dichtgedraaid.

hoe doen jullie dat eigenlijk met ventileren? ik heb hier altijd wel een ventilatierooster open in alle kamers, maar daarmee verlies je natuurlijk ook veel warmte.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:23

Hier was het vanmorgen 16,5. Inmiddels 17. Moet zeggen dat het best snel went. Begin deze week met 18,5 had ik het echt koud. Nu niet.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:18

Ons huis is slecht geïsoleerd. Slecht aangebrachte dakisolatie, alleen dubbel glas boven en enkel glas beneden.
Maar wij hebben een houtgestookte cv en stoken dus heel anders. In het hele huis staan de radiatoren open (wel minimaal in de slaapkamers) omdat anders de kachel niet voldoende zijn warmte kwijt kan. Maar hij gaat niet aan totdat het in huis onder de 16 graden schiet en buiten onder de 10 anders word het veel te warm in huis en stoken we met de ramen wagenwijd open. En dan nog vaak alleen in de avond. Pas als de buitentemperatuur onder de 5 graden duikt houden we hem ook gedurende de dag aan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:24

veneri schreef:
de cv staat hier sinds vanochtend op 19graden, snachts gaat hij terug naar 18, maar niet lager ivm huisdieren. voorheen stond de cv in de winter al snel op 21 a 22 graden, huurwoning met energielabel D, en ik werk veel thuis, ga niet zitten kouwkleumen, maar wil er ook wat meer om gaan denken, dus ipv overdag op 21-22, nu maar proberen de thermostaat op max 20 te zetten van de winter. we verwarmen alleen de woonkamer (huisdieren), badkamer en een werkkamer boven, in de rest van het huis zijn de kachels dichtgedraaid.

hoe doen jullie dat eigenlijk met ventileren? ik heb hier altijd wel een ventilatierooster open in alle kamers, maar daarmee verlies je natuurlijk ook veel warmte.

Het is in ieder geval belangrijk om je huis goed geventileerd te houden. Vochtige lucht opwarmen kost nu eenmaal meer energie. Het is de moeite waard om een hygrometer aan te schaffen, zodat je doelgericht kunt ventileren. (tussen de 40 en 60 % is ideaal) Dat kan ook door af en toe de ramen een kwartier op te zetten. Vooralsnog staan hier de ventilatieroosters open. Mocht het kouder worden, zal een deel wel dicht gaan.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:33

Vanaf april/ mei stond de thermostaat hier op 15°. Door de vele zonuren warmde het hier voldoende op. In de winter zet ik het op 19,5 en als de wind ongunstig staat dan pak ik even mijn straalkacheltje erbij.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:35

Gwenvd schreef:
Oké nu misschien nog niet maar dan de afgelopen jaren?

Wij hebben een goed geïsoleerd huis, hebben alleen in de woonkamer de verwarming aan, in de gang en in de badkamer. Die laatste 2 op aanraden van iemand van de verwarming.

Onze thermostaat klopt niet qua temperatuur dus die zetten we op 21,5 maar het wordt niet warmer dan 19.5 binnen.

Ik hoorde dat mijn buurvrouw alles open heeft qua verwarmingen en het zeker tussen de 20 en 21 graden stookt. Nu ben ik benieuwd hoe jullie dat doen?

Niks is verkeerd natuurlijk, gewoon interesse.

Ik heb het Tado systeem sinds dit weekend. Is echt een aanrader. Wel een investering, maar het scheelt heel veel M3 gas. https://bsxl.nl/tado-smart-thermostat-s ... gL7MPD_BwE

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:42

In de ochtend is het hier nu rond de 16/16,5 in huis en zet ik de cv even op 18.
Die verwarmt het heel snel en daarna gaat de airco op 19 en die doet het laatste stukje en houdt het verder ook de rest van de dag op temperatuur. De cv slaat verder niet meer aan.
De zon helpt ook mee, gisteren werd het 20,5 :D
Rond 21.00 gaat ook de airco uit.
In de badkamer heb ik een elektrisch kacheltje staan die het tot 19 graden krijgt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:48

Ik zou echt bij de helft van jullie doodvriezen in huis. Dat trek ik echt niet zo koud.
Bij ons staat de thermostaat op 18 graden overdag en in de avonduren als we thuis zijn op 20 graden.
We werken beide overdag en in de avond zijn we gemiddeld nog 2 uur weg van huis naar stal of mijn man naar klanten. Uiteindelijk dus niet heel veel thuis maar de uren die ik thuis zit, wil ik wel comfortabel zitten.
Er liggen al plaids op de zetel, daar lig ik dan zelfs ook nog standaard onder.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:02

Hier is het ±15°c in de woonkamer, de rest nog wat kouder.
Wanneer de zon 's middags op het woonkamerraam staat stijgt de temperatuur daar wat maar met dit weer gaat dat over maximaal 1 graad meer. :+
Ik heb het zelf snel warm dus loop het grootste deel vd tijd nog in een mouwloos shirt rond, wel draag ik nu dunne sokken omdat blootvoets net te koud is. :+
Merk ik dat ik het koud krijg dan wissel ik naar een longsleeve en trek ik dikkere sokken aan of pak mijn sloffen, als ik het dan nog koud heb pak ik een vest en daarna komt het stadium van dekbed op de bank, kruik erbij en de verwarming 1-2 graden hoger.

Moet er wel bij zeggen dat mijn achterdeur open staat (hence de lagere temperatuur buiten de woonkamer) zolang dat haalbaar is, momenteel op de grote haak met het rolgordijn dicht, vd week hang ik er nog een fleece plaid voor.
Wanneer het echt te koud wordt of de verwarming aan gaat sluit ik de achterdeur ook. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:08

Wij zijn aan het klussen en hebben momenteel een lekkende CV.
We verwarmen het nu s avonds beneden met de houtkachel en in de badkamer met een elektrisch paneel.
Wanneer mijn man het lek boven heeft (we weten inmiddels waar het zit, maar daar kunnen we niet 123 bij), dan zal de CV wel weer aangaan op 18 graden overdag als er iemand thuis is en s avonds op 19 graden.
Dan verwarmen we de woonkamer, de hal beneden en de badkamer.
Mijn werkkamer verwarm ik wanneer ik thuiswerk met het paneel dat nu tijdelijk in de badkamer staat, in de slaapkamer hebben we geen radiator meer, daar verwarmen we nooit. Zelfs met -10 's nachts staat de balkondeur nog open.
Er hangt een airco die ook kan verwarmen, dus bij een incidenteel geval van ziekte oid kunnen we de slaapkamer nog wel verwarmen.

Rest van het huis wordt verder niet verwarmd. Nooit eigenlijk.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:40

Hier is het nu 24 graden binnen door het zonnetje. Dat is even heerlijk.

Maar in de winter hadden wij de verwarming vroeger op 21 graden overdag en 17 graden s nachts.
Afgelopen jaar al op 19,5 graad overdag gezet. Dat heeft veel gas gescheeld. Dat gaan we dit jaar weer doen.

En dan wordt de hele benedenverdieping verwarmd. En boven alleen de badkamer.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:26

Rijtjeswoning met overal dubbelglas en:
- beneden vloerververwarming, nu nog niet aan. 19 graden binnen
- boven 3 (slaap/werk)kamers; verwaming via radiatoren; niet aan, tenzij er thuisgewerkt wordt en dan ook nog alleen die kamer en de deur dicht.
- boven badkamer: electrische vloerverwaming; zo geprogrammeerd dat ie 's avonds en 's ochtends warmte geeft. Ook in de douche zelf loopt de verwaming door. Meestal 21 graden. Als het buiten heel koud is en ik kom kleumend van een koude wei af dan boost ik hem even wat hoger als ik in de douche ga.
- zolder, vorig jaar verbouwd en opnieuw geisoleerd, logeer/extra werkkamer. Hier hebben we infrarood vloerverwarming gelegd. Dat wordt nl. lekker snel warm, dus in geval van thuiswerken of kouwelijke logée is het zo warm.
In de zomer wordt het op zolder nog steeds te warm, dus de nieuwe dakkapel heeft ook een airco die alleen koelt.

2,5 Jaar geleden hebben we een Tado thermostaat en bijbehorende radiatorknoppen aangeschaft. Dit werkt echt heel fijn. Zijn via een app aan te sturen en in de winter als het verwarmingsprogramma loopt weet ie of we in huis zijn of buitenshuis en dan stopt het verwarmen automatisch.
Dankzij de radiatorknoppen realiseerde mijn partner ook hoe belachelijk warm hij zijn werkkamer af en toe opstookte :-D.

CV ketel sinds een paar jaar ook wat lager ingesteld qua verwarming en dat gaat prima.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:40

Zolder hebben wij geen verwarming maar dat is ook niet nodig. Het is daar snel warm en dat blijft lang hangen...

Slaapkamers hebben we alleen op de baby/ dreumes kamer de verwarming open staan zodat het daar niet te fris word. Al gaat die dus pas aan als het op de beneden etage frisser wordt dan de termostaat

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 22:19

maar hoeveel kuub gaat er bij jullie doorheen?

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 22:30

Ik woon sinds juni in een appartement van ± 60m², met 2 slaapkamers. Hier moesten ik en huisgenoot voor het eerst zelf GWE regelen en tot nu toe vallen de kosten mij erg mee. We hebben de verwarming nu op 10 graden ingesteld maar het is momenteel eigenlijk nog standaard 21 graden binnen door de zon dus hier hoeft hij nog niet aan. Het tocht in mijn slaapkamer wel standaard dus het zal in de komende maanden wel afkoelen snachts maar dan gaat in de loop van de tijd de kachel ook wel aan als het nodig blijkt. Momenteel betalen wij ergens tussen de 80 en 160 euro per maand aan gas en elektra (ik weet even niet wat het precieze bedrag is momenteel, maar ik weet dat dit bedrag in de huidige economie echt peanuts is). Water gaat op een grote hoop via de servicekosten van het appartementencomplex waar ik in zit.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 22:31

speurneusc schreef:
maar hoeveel kuub gaat er bij jullie doorheen?

Ongeveer 500 kuub gas en iets meer dan 400 kWh per jaar. Ik heb een eenkamerappartement.

Ik vraag me af.. Ik heb in mijn appartement drie radiatoren. Zou het zuiniger zijn om er maar een open te draaien?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 22:41

Dag en nacht 20 graden. Soms steek ik houtkachel aan en wordt het heel snel 23-24 graden. Maar ik begin wel zuiniger te stoken. Vandaag kachel aangestoken en maar 1 keer gevuld en toen langzaam uit laten gaan. In de tussentijd zit ik met fleecevest en lekker dikke fleecedeken met laptop op schoot (die ook warmte afgeeft) en heb het heerlijk warm. Zo warm dat ik inmiddels de deken al weer heb afgegooid. Die laptop is echt lekker warm op schoot :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 22:42

Isabonny schreef:
Dag en nacht 20 graden. Soms steek ik houtkachel aan en wordt het heel snel 23-24 graden. Maar ik begin wel zuiniger te stoken. Vandaag kachel aangestoken en maar 1 keer gevuld en toen langzaam uit laten gaan. In de tussentijd zit ik met fleecevest en lekker dikke fleecedeken met laptop op schoot (die ook warmte afgeeft) en heb het heerlijk warm. Zo warm dat ik inmiddels de deken al weer heb afgegooid. Die laptop is echt lekker warm op schoot :D

Ja, alleen vind jouw laptop het waarschijnlijk niet zo lekker, zo warm ;)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:51

Ik bedenk me net, de hondjes liggen vaak op mijn voeten, goeie voetenwarmers, en verbruiken weinig energie :D
En ik heb mijn pantoffels die ik ooit op een kerstmarkt had gekocht deze week voor het eerst ook maar eens aan mijn voetjes gehad, heerlijk warm.

Op dit moment 17.5 graden in de keuken met de ramen en terrasdeur open, probeer nog wat te profiteren van de zon en buitentemperaturen straks.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:13

Het verbaasd me eerlijk gezegd dat mensen de verwarming in de badkamer aan hebben.
We hebben hem nooit aan, maar altijd het raam open zodat het wel kan ventileren/ opdrogen.
Voor die 10 minuten dat ik daar dagelijks ben is het niet de moeite.
Als het erg koud is hang ik mijn kleding over wand van de douche cabine en droog en kleed me daar in aan

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:27

Normaal hier ook 20-21 graden. Nu in de ochtend even een tik naar 21 graden en dan gaat alles naar 18 of 19.

Hier overigens ook de verwarming in de badkamer aan. Ik heb vloerverwarming en alleen boven radiatoren. In mijn slaapkamer wil ik geen radiator aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:45

Wij zitten in een grote verbouwing ( al 3jr ) en door alle prijsstijgingen zijn we qua verwarmen nog niet verder.

De HR ketel is oud en moest vervangen, maar door de twijfels dus nog niet gedaan.

Op dit moment nog niks aan staan, maar ik vind het wel te koud. We hebben gister de thermostaat verplaatst. De woonkamer wordt momenteel niet gebruikt en moet nog geïsoleerd. We zitten nu vooral in de aanbouw, keuken/eetkamer en daar de thermostaat opgehangen. Grote glazen achterwand waar normaal veel zon op komt.
Thermostaat staat op 18/19, maar vind het te koud.

Gaan in de oude douche een elektrische kachel voor tijdelijk neerzetten. Nieuwe badkamer is bijna af, maar daar dus ook de twijfels voor. Vloerverwaming is ivm houten vloer wat meer werk.

Voor hier willen we evt een ir paneel, ook voor de honden en katten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:54

Het is hier nu nog 20.5 graden in de woonkamer, de verwarming is nog niet aangeweest. Ik heb de thermostaat op 19 graden staan.
Verder hebben we in huis nergens de verwarming aan.
Op de zuidkant hebben we veel ramen, dus met een beetje zon warmt het snel op.