Wat is jullie waterverbruik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:08

Wij hebben in 2021 71 kuub gebruikt met 2 personen. Vorig jaar hebben we de tuin opnieuw ingericht en moest bijvoorbeeld de haag regelmatig water krijgen en de vijver is grotendeels gevuld met leidingwater :+ (ik had de hoop dat ie wel vol zou regenen, maar dat duurde me te lang).

Dus ik ben dan ook benieuwd of we volgend jaar minder verbruik hebben. Ik probeer de tuin nu zoveel mogelijk met regenwater te onderhouden :j Ook bepaalde dingen schoonmaken (kattenbak, ramen lappen, dat soort klusjes) doe ik met regenwater sinds dit jaar. Maar als we nu een droge periode tegemoet gaan dan zullen mijn twee regentonnen met een maand ongeveer leeg zijn verwacht ik..

Edit:
Dit is verder inclusief:
- Twee personen 4-6 x per week douchen
- Vaatwasser 3-4 x per week aan (pannen doen we met de hand afwassen)
- Wasmachine 4-5 x per week aan

Yv_

Re: Wat is jullie waterverbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:31

Afgelopen jaar 76 m2 voor 1+ persoon, meestal 1 dag in het weekend voor 2.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:30

Net de waterstand doorgegeven. Heb 21 kuub water verbruikt ( 1 persoonshuishouden ). Dat is ver onder het gemiddelde, toch doe ik niet extreem zuinig ofzo.

Ik heb geen vaatwasser en geen tuin. ( wel een balkon ) Dat scheelt waarschijnlijk wel.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:38

9M3, alleen is dit wel van 1 dec 2021 tot 10 juni 2022. Verwarming zit er niet bij want dat was blokverwarming van het appartement.

1 persoons met klein hondje én een hekel aan douchen dus dat is 1 á 2 keer per week. Wel 2 wassen per week draaiend

Edit: Verwarming als in: ketel bijvullen oid en geen tuin
Laatst bijgewerkt door Cilli96 op 01-08-22 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:39

Ik heb even teruggekeken 19 m3 verbruikt in een jaar. Met een groene tuin met bakken die soms best wat water willen. Een hond en soms 1 en soms 2 personen. Met afwasmachine en weinig was. Een of twee keer per week wassen. Het jaar ervoor was het 17 m3.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:30

Jeetje ik voel mij een mega verspiller als ik dit alles lees. Ik zit op 100-150 kuub per jaar. Dagelijks douchen, soms een 2e keer snel afspoelen. 2 personen, om de week 3 personen en om het weekend zijn we met 6. Wasmachine draait dagelijks 1 was minimaal, idem dito met vaatwasser. Nee ik pak niet voor elk glas drinken een nieuw glas. De anderen ook niet.
O ja ik heb ook een tuintje

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:21

Bij normaal verbruik zit je aan zo'n 40 kuub per persoon, zonder te verspillen (ik heb vroeger bij een nutsbedrijf gewerkt), dus zo gek is jouw verbruik niet hoor. Die 40 is met normaal douchen, wassen, afwassen en een tuintje. Maar wellicht kunnen de "laagverbruikers" in dit topic tips geven hoe ze aan zo weinig verbruik komen :) ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:51

Ik douche kort. Doordat ik in de camper douche als ik wegben die maar een 10 liter boiler heeft voor twee personen ben ik gewend aan kort en efficient douchen. Daardoor wordt je ook vanzelf waterbesparend. :') Er is 100 liter maximaal aan boord met water en in de winter moet je dat bijvullen met flessenwater uit de winkel ivm afgesloten watertappunten. Dat is een dusdanig rotklusje dat ik dat zo lang mogelijk probeer te vermijden.

Als ik warm water nodig heb in de keuken gebruik ik de waterkoker of vang het doorlopende water op en gebruik dat voor de hond of de planten. de afwasmachine gaat pas aan als hij propvol is. En deze is voorzien van een handig waterbespaarsysteem. Het laatste spoelwater wordt opgevangen in een soort reservoir, met dat water wordt de eerste voorspoel gedaan. Dat heeft me echt heel veel water besparing opgeleverd.

Met koken probeer ik zo min mogelijk vaat te maken. Ik heb een waterbesparende wasmachine van 8 kilo (weegt de was en past daaraan het waterverbruik) aan waardoor ik weinig hoef te wassen. Het water uit mijn droger gebruik ik ook voor de planten. Ook als ik bv groente was vang ik het water op voor de planten weer. En mijn toilet stortbakken staan heel zuinig afgesteld waardoor er weinig water verbuikt wordt. Ik spoel liever twee keer weinig achter elkaar dan een keer teveel.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:59

Gemiddeld is 52 m3 per jaar voor een eenpersoonshuishouden:
https://www.engie.nl/product-advies/gem ... erverbruik
Ik vraag me echt af hoe mensen op minder dan de helft kunnen zitten.

Ik zit daar met 49-50 m3 per jaar ietsje onder.
Een persoon en 2 katten.
Ik douche 2 à 3x in de week max 10 minuten. Dan ben ik gewoon klaar. Ik heb geen timer. Wel een waterbesparende douchekop.
Ik heb een vaatwasser die ca. om de dag aan staat. Ik gebruik de eco-stand en bij weinig vaat ook de optie halve belading. Maar meestal is het ding eivol.

De wasmachine draait 2x per week voor mijn eigen was en gemiddeld 2x per maand "paardenwas" (dekens, dekjes, beenbeschermers). Ik probeer was zoveel mogelijk te combineren zodat ik een volle trommel heb. En ook hier de eco-stand.

Ik heb een grote tuin maar ik geef alleen de potten en bakken water. Daarvoor gebruik ik zoveel mogelijk de regenwaterput.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:34

Ik zou niet weten wat we op jaar basis verbruiken. Onze watermeter zit voor in de tuin onder een enorme struik, omdat daar vroeger de boerderij stond. Bij de nieuwbouw is geen nieuwe meter in huis gezet. We hebben 4 paarden, douchen allebei iedere dag en sproeien de tuin met slootwater. Maar voor die 1,31 per 1000 liter ga ik me niet wild besparen op water is dat gek? We wonen in noord Holland dus water te kort komt hier niet echt voor.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:38

50 m3, 1 persoon, 1 kat, redelijke tuin.
2 wassen per week, iedere dag douchen maar niet extreem lang en een quooker(scheelt toch wel is mijn idee).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:04

Ipsilonka schreef:
Ik zou niet weten wat we op jaar basis verbruiken. Onze watermeter zit voor in de tuin onder een enorme struik, omdat daar vroeger de boerderij stond. Bij de nieuwbouw is geen nieuwe meter in huis gezet. We hebben 4 paarden, douchen allebei iedere dag en sproeien de tuin met slootwater. Maar voor die 1,31 per 1000 liter ga ik me niet wild besparen op water is dat gek? We wonen in noord Holland dus water te kort komt hier niet echt voor.

Water te kort wordt een probleem voor het hele land... ik vind het heel gek ja dat mensen daar totaal geen rekening mee houden. Zo normaal vinden die het dat het water uit de kraan komt. Terwijl het steeds lastiger wordt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 23:12

Ik heb een waterbesparende douchekop, douche kort en 1x per week vang ik ook douche water op in een gieter voor de plantjes binnen water te kunnen geven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:45

Hier zo ongeveer 63m3 voor mij alleen. Plus poezen en 2 paarden die ook leidingwater zuipen.
Ik heb geen afwasmachine en ook geen droogkast, dus die kost valt weg.

Bij hele lage verbruikers moet je natuurlijk ook kijken hoeveel die mensen daadwerkelijk thuis zijn. Als je 50% of meer van de tijd bij familie of vriend (en) zit en daar ook eet en douched, valt je eigen verbruik thuis natuurlijk geweldig mee :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:48

Ik ben het meeste van de tijd thuis en werk ook 75% van de tijd vanuit mijn huis.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:50

Ineke2 schreef:
Ik ben het meeste van de tijd thuis en werk ook 75% van de tijd vanuit mijn huis.

Jij tapt af van een buur ? <<) :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:54

Ik ben of alleen, of er niet of met zijn tweeen. Gemiddeld genomen 1 persoon hier. Ben ik elders het waterverbruik daar is18 m3. :+ Daar ook meest 1 persoon. Daar verbruik ik het water dus ook niet :P

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:56

Pandora2 schreef:
Ineke2 schreef:

Jij tapt af van een buur ? <<) :D

Haha dan zou mijn verbruik op 0 staan :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:57

Neenee, het moet altijd een beetje realistisch blijven anders krijg je de controleurs over de vloer }>

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:03

96m3
2 personen, 2 paarden, 2 honden en ook een tuin.
Maar als ik dan zo hier lees zou dat weinig zijn.
Ik ben ook de hele dag thuis dus koffie thee toilet handen wassen gaat er ook gewoon af.
Maar kan niet zeggen dat wij ergens naar kijken wat dat betreft.
Ja de gewone logische dingen als geen water laten lopen met tanden poetsen.
We hebben geen bad en aan 10 minuten douchen per keer hebben we ook wel voldoende.
Geen vaatwasser, maar ik denk dat met de hand ook niet echt zuinig is. Tenminste ik ga ook niet in vies water liggen soppen dus dat doe ik wel onder een zacht lopende kraan.
Was heb ik toch ook een keer of 4 aan staan gok ik zo ff.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:07

Ik heb het even nagekeken, afgelopen keer hadden we 199 m3
We zijn met z'n 4-en. Mijn kinderen zijn ook volwassen (17 en 22). Maar daarnaast ook 4 a 5 paarden (waar ik soms de buitenkraan vergeet en dan stroomt het wel lekker door).
Vorig jaar zat ik op 219 m3, daarvoor op 147 en 164. Geen idee wat het verschil veroorzaakt.

Edit: laatste 2 jaar natuurlijk veel thuis gewerkt, maar die paar kopjes thee en koffie extra scheelt geen 50 m3 :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:09

80m3 met 2 personen, huis met tuin.

Maar we hebben een grondwaterbron en sproeien dus de tuin met grondwater, dito voor het auto wassen.

3 wasjes per week, 4x de vaatwasser aan, 1x per week in bad en vaak samen douchen.
Doen niets 'bewust' zuinig. Wel hebben we een kokendwaterkraan gekocht voor in de nieuwe keuken zodat we het water niet zo vaak door hoeven laten lopen voor even een klein sopje om het aanrecht schoon te maken of snel kokend water te hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:12

Ik ben heel benieuwd naar mijn waterverbruik hier in het appartement. Ik heb een watergekoelde airco aan laten leggen dus die zal ook wel de nodige liters water gebruiken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:43

Ipsilonka schreef:

Verzilting en verdroging van de bodem is ook in NL wel echt een probleem. Als je het niet doet voor de kosten, dan is misschien behoud van je leefomgeving een motivatie?
Als je een account aanmaakt bij je waterleverancier kan je daar je verbruiken zien. Bij mij ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Setteli schreef:
Ik heb het even nagekeken, afgelopen keer hadden we 199 m3
We zijn met z'n 4-en. Mijn kinderen zijn ook volwassen (17 en 22). Maar daarnaast ook 4 a 5 paarden (waar ik soms de buitenkraan vergeet en dan stroomt het wel lekker door).
Vorig jaar zat ik op 219 m3, daarvoor op 147 en 164. Geen idee wat het verschil veroorzaakt.

Edit: laatste 2 jaar natuurlijk veel thuis gewerkt, maar die paar kopjes thee en koffie extra scheelt geen 50 m3 :+

Je weet waarschijnlijk wel hoe lang je (ongeveer) moet bijvullen voor de paarden? Misschien is een watertimer/irrigatieklok iets voor je?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:59

Geen idee eigenlijk hoeveel water we gebruiken, de meter van het leidingwater heeft niet bewogen de afgelopen 3,5 jaar :+
Ons water komt jaar rond uit de put naast ons huis en daar zit geen meter op :Y)