Warmtepomp, pelletkachel of?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 15:58

Ik ben inmiddels een aantal stappen verder.

10 panelen
Pelletkachel
Spouwmuur en vloerisolatie
Nieuwe cv ketel

Dit komt bij elkaar op 15k ex subsidies, totaal dus zo'n 12k incl subsidies.
Niet verkeerd.
De grote vraag nu is bepalen waar de Pelletkachel komt te staan daar ik geen rookkanaal heb en liever geen gevelafvoer doe(komt dan aan de voorkant huis, kachel moet dan in de open keuken).

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:03

Wildgirl schreef:
Ik ben inmiddels een aantal stappen verder.

10 panelen
Pelletkachel
Spouwmuur en vloerisolatie
Nieuwe cv ketel

Dit komt bij elkaar op 15k ex subsidies, totaal dus zo'n 12k incl subsidies.
Niet verkeerd.
De grote vraag nu is bepalen waar de Pelletkachel komt te staan daar ik geen rookkanaal heb en liever geen gevelafvoer doe(komt dan aan de voorkant huis, kachel moet dan in de open keuken).

Oei, dat is wel een ding, dan zul je langs de buitenkant van je huis een (dubbelwandig) rookkanaal moeten laten plaatsen denk ik, dat kost wel een paar centen.
Voordat je een pelletkachel aanschaft, lijkt het me zinvol daar eerst offertes voor op te vragen.

Achterom

Re: Warmtepomp, pelletkachel of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:54

Krijg je op pelletkachels nog steeds subsidie eigenlijk?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:46

Bij een pelletkachel kun je wachten tot dat aan banden gaat, net als een houtkachel. Daarvoor kiezen is vragen om over een paar jaar weer aan de beurt te zijn en dan heb je je hele huis verbouwd voor een rookkanaal :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:58

Achterom schreef:

Nee, zeker niet.
Schijnt toch niet zo milieubewust te zijn :+

Desondanks wel een goedkope manier om te verwarmen als dat je overweging is :j #nojudgement.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 18:06

Ik hoef geen rookkanaal aan te leggen, wel een dubbelwandige pijp door 2 verdiepingen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:15

Wildgirl schreef:
Ik hoef geen rookkanaal aan te leggen, wel een dubbelwandige pijp door 2 verdiepingen.

Een geveldoorvoer mag ook niet meer.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:23

Menino schreef:
Achterom schreef:

Nee, zeker niet.
Schijnt toch niet zo milieubewust te zijn :+

Desondanks wel een goedkope manier om te verwarmen als dat je overweging is :j #nojudgement.

Nou de prijs van van hout voor de pellet kachel gaat ook al flink omhoog.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:25

Dan maar een allesbrander. Genoeg onkruid in de tuin.

;(.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 19:32

pillow schreef:
Wildgirl schreef:

Daarom moet ik ook door 2 verdiepingen heen ;)
Het dak is iets anders dan de gevel.
Ik heb het, met de huidige gasprijzen, vergeleken.
Ik ben 80% goedkoper uit qua stookkosten met een pelletkachel, de moeite dus wel waard!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:06

Pellets zijn momenteel 2/3x zo duur als eind vorig jaar, weet dus niet of een nieuwe pelletkachel een duurzame en milieuverantwoorde keuze is.

Er koop geen goedkope pallets, deze branden minder en zijn je kosten alsnog hoger.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:35

Wildgirl schreef:
pillow schreef:

Daarom moet ik ook door 2 verdiepingen heen ;)
Het dak is iets anders dan de gevel.
Ik heb het, met de huidige gasprijzen, vergeleken.
Ik ben 80% goedkoper uit qua stookkosten met een pelletkachel, de moeite dus wel waard!

Nu ja, die pellets stijgen qua kosten net zo hard als gas en over een paar jaar gaat het aan banden.
Vertelt de palletkachel verkoper niet, maar het is geen houdbare vorm van verwarmen.
De houtkachel staat al onder druk, dikke kans dat dit de volgende is.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:47

Wij doen in pelletkachels en zonnepanellen.
Buurman heeft warmtepomp.

We hebben een grote boiller op zolder staan zodat je in de zomer niet hoeft te stoken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:57

Nico12 schreef:
BOL en infrarood is 1 op 1 verwarmen. Dus verbruik je aan stroom 1 KW dan krijg je ook 1 KW warmte.
Een warmtepomp maakt in het voor en naseizoen er 4 tot 7 keer meer van.
Voorbeelden, bericht Sansevieria een srk/src 3,5 KW vanaf € 900 tel er 1000 bij op indien jezelf niets doet. Gemiddeld rendement 4.7 over hele jaar. Als je achter het type een X zet dan wordt die 4.7 al 5.1 maar is ook 500 euro duurder. Bij ons zijn beide typen in gebruik.
Geluid buiten alleen als je er naast staat. Binnen is een ander verhaal, ondanks dat genoemde types tot de stilste op de markt behoren zul je ze binnen horen en voelen blazen als hij aan staat of hij is stuk.

Zou ik een vertaling mogen...? :o :)

Wat is bol?
Wat is bericht sanseviera...?
En ik snap dat je warm water meerdere keren / efficiënt kunt gebruiken, maar ik ben ook doordrongen van de wet van behoud van energie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:42

Hier komt in een woning uit 1975 spouwmuurisolatie. Er zat niets in, behalve een spouw. Nu gaan ze die dus vullen. Ik heb verder geen verstand van isolatie, maar ga er van uit dat een bedrijf weet wat ze doen.

Pelletkachel heb ik niet, als dat zou kunnen dan zou ik het rustig overwegen. Alles tegen zo laag mogelijke kosten leven.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:55

Janneke2 schreef:
Nico12 schreef:
BOL en infrarood is 1 op 1 verwarmen. Dus verbruik je aan stroom 1 KW dan krijg je ook 1 KW warmte.
Een warmtepomp maakt in het voor en naseizoen er 4 tot 7 keer meer van.
Voorbeelden, bericht Sansevieria een srk/src 3,5 KW vanaf € 900 tel er 1000 bij op indien jezelf niets doet. Gemiddeld rendement 4.7 over hele jaar. Als je achter het type een X zet dan wordt die 4.7 al 5.1 maar is ook 500 euro duurder. Bij ons zijn beide typen in gebruik.
Geluid buiten alleen als je er naast staat. Binnen is een ander verhaal, ondanks dat genoemde types tot de stilste op de markt behoren zul je ze binnen horen en voelen blazen als hij aan staat of hij is stuk.

Zou ik een vertaling mogen...? :o :)

Wat is bol?
Wat is bericht sanseviera...?
En ik snap dat je warm water meerdere keren / efficiënt kunt gebruiken, maar ik ben ook doordrongen van de wet van behoud van energie.

BOL, inderdaad onduidelijk, verwijzing naar site BOL ivm eerder bericht. Er had beter kunnen staan: 1 op 1 verwarmen is in Nederland meestal te duur. Je krijgt bij verbruik 1 KW stroom 1 KW warmte. Voorbeelden 1 op 1 is convector kachel, olieradiator, infrarood panelen. Dus is het raadzaam om ivm de stroomkosten te kiezen voor bijvoorbeeld een warmtepomp, daar valt airco ook onder. Afhankelijk van diverse factoren zoals buitentemperatuur, techniek kan een warmtepomp na een stroomverbruik van 1 KW aan warmte geleverd tussen de 2 en 7 KW. Het simpelste is dat je vraagt naar SCOP in Nederland, dit is seizoenrendement, gemiddeld rendement over hele jaar, niet verwarren met COP rendement bij bepaalde omstandigheden. 1 van onze airco heeft een SCOP boven de 5. Dus gemiddeld heb je dan na een stroomverbruik van 1 KW al 5 KW aan warmte gekregen, gemiddelde ongeacht de buitentemperatuur. Sansevieria: zie eerdere berichten.