Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:21

Ik kom maar niet van de varenrouwvliegjes af in de potjes van mijn voorgezaaide tomaat. Waar dus ook niets van is opgekomen -O- . Om niet te ver achterop te komen maar even wat op turf gezet. Had nog een paar hele kleine potjes staan. Niet ideaal, maar je moet wat.

En ik ga dit weekend maar vast potgrond voorbehandelen zodat ik dadelijk ook met het voorzaaien van andere groentes het probleem vast opgelost heb.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:59

Dank je roodvos.
Dan ga ik van de week eens kijken naar zaadjes.
Wil dat risico voor een paar euro niet lopen.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 07:07

welk gaas/net moet ik hebben om mijn plantjes te beschermen?

Ik had gehoord van een vogelnet voor de aardbeien plantjes, daar heb ik nu ruimschoots genoeg van gehaald.

Maar welk net/gaas moet ik hebben om de overige plantjes te beschermen? 

En ik zie zoveel verschillende manieren overal, ik zie door het bos de bomen niet meer. 
Ik zie ook hele stellages, maar dan vraag ik mij af, hoe doe je dat dan als de plantjes groter worden…

Mijn plantjes worden aangevreten, maar heb de daders nog niet gevonden. Dus geen idee wie of wat mijn planten lekker vind…

De rucola word voornamelijk aangevreten, de spinazie, sugersnaps en knoflook en wortel laten ze vooralsnog staan…

Ik heb ook aardbeien plantjes staan, begreep dat vogels die straks lekker vinden…
Dus daar dat andere net voor gekocht…

Hier een situatie schets hoe mijn bakken erbij staan. Wie weet raad? 
(Op de grond aan de voorkant staan nu 2 langwerpige bakken met de aardbeien erin)…

Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:31

Judith, slakken of muizen denk ik aan bij vraat.
Netten heb ik geen ervaring mee, dus ook geen advies.
Mijn aardbeien worden wel aangevreten door slakken maar niet door vogels. Ofwel omdat de vruchten te groot zijn (lambada is een grote aardbei) ofwel omdat ik 2 katten heb lopen.

Ik heb eindelijk mijn moestuinbak klaar. Twijfel alleen nog of er nog een extra zak grond in moet.
Ik heb vandaag het basispakket zaadjes besteld en de pompoen en courgette. Dus ik kan dadelijk los.

Ondanks de rouwvliegjes en mijn verwoede poging deze uit te roeien zijn er onverwacht toch 2 van de 3 tomaat zaailingen op gekomen. Ze hebben het zwaar gehad en dat is ze aan te zien. Hebben dit weekend overdag lekker een paar uur in de zon gestaan buiten. Nu hopen dat de vliegjes weg blijven.

De sugar snap, bietjes en radijsjes schieten omhoog nu met dit weer.
Even fotospam.
Afbeelding
Mini's met sugar snap en rode biet.

Afbeelding
Radijsjes in gelegenheidsbak. Staan in bemeste tuinaarde.

Afbeelding
Tomaat zaailingen in de zon.

Afbeelding
Pfff, eindelijk, de moestuinbak. Op de rand van de foto links is nog net de Egyptische ui zichtbaar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:00

Ziet er goed uit! Misschien wist je het wel al maar sugar snaps willen klimmen daarom die soort uitstekende steeltjes die willen ergens omheen krullen, ze kunnen gerust 160cm worden :D
Misschien moet ik ook een kat aanschaffen tegen de vogels :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:50

Dit is een laagblijvende soort, 60-70 cm. Ze hebben een stukje kippengaas voor steun, volgens MM advies, maar dat hebben ze al aardig overwoekerd.
Vorig jaar had ik er stokken bij gezet. Dat was ook een matig succes. Die dingen groeien als een wilde alle kanten op :').

Ik overweeg nu om voor volgende keer twee verticale rekjes te knutselen die ik tussen de rijen in de bak kan steken.

Katten zijn leuk <3. Ik zeg doen :D.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:14

Roodvos schreef:
Dit is een laagblijvende soort, 60-70 cm. Ze hebben een stukje kippengaas voor steun, volgens MM advies, maar dat hebben ze al aardig overwoekerd.
Vorig jaar had ik er stokken bij gezet. Dat was ook een matig succes. Die dingen groeien als een wilde alle kanten op :').

Ik overweeg nu om voor volgende keer twee verticale rekjes te knutselen die ik tussen de rijen in de bak kan steken.

Katten zijn leuk <3. Ik zeg doen :D.

Ik heb al een hond maar als die stil in de tuin ligt zijn de vogels gewoon naast hem, haha.

Misschien een ideetje om aan het uiteinde van kippengaas stokken te doen zodat je er meer gaas bij kan rijgen, zo doe ik het in de volle grond want 70cm is ook nog wel een eind :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:36

Ola!
Ik heb jullie ontdekt en wil graag meepraten. Gebruiken jullie allemaal de potgrond en zaden van Makkelijke Moestuin? Of alleen de app?

Ik heb sinds zondag vier mobiele moest tuintjes haha. 1 ervan is gereserveerd voor watermeloen.

Zat te overwegen om alleen kleine plantjes te kopen omdat ik dacht dat ik te laat ben om te zaaien?
Heb ook nog een kas trouwens, dus wellicht kan het zaaien alsnog?

Heb ook Stropharia besteld om paddestoelen te kweken op onze 2 wegrottende hooibalen. Iemand daar ervaring mee? Schijnt very simple te zijn.

Mijn bakken:
Afbeelding
Afbeelding

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 10:39

Je kan gemakkelijk nog zaaien hoor! Helemaal niet laat!

Hier gebruik ik alles via de MM methode. 2x airbak en wat losse potjes hier en daar.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:05

Ik kom mee kletsen!
Ik heb 1 moestuinbak (4x4) van MM, een moestuinbak via m'n schoonzus (3x3) en dan nog een paar losse plantenbakken en -potten met dingen als aardbei en framboos erin. Nu het tweede jaar.
Een deel van mijn zaden zijn van MM, en ik heb het boek, maar verder doe ik wat ik zelf wil. Mijn klimcourgette is aan het ontkiemen, maar verder zijn mijn bakken al lekker helemaal gevuld, en groeit het rap. Peultjes, palmkool, bosui, snijbiet, rode biet, wortels, rucola, veldsla, pluksla, koolrabi, spinazie, en later in het jaar nog andijvie. Lekker veelzijdig.
Mijn peultjes en courgette laat ik langs een regenpijp-klimrek klimmen. Misschien moet ik vanavond maar eens wat foto's maken van mijn opzet.

Zaaien kan zeker nog! Mijn veldsla is niet opgekomen, dus dit weekend een nieuwe poging gedaan.

Overigens dek ik mijn plantjes alleen af als het nog jonge scheutjes zijn en het gaat vriezen. Mijn insteek is verder: ik ga er vanuit dat niets opkomt. Alles wat ik uiteindelijk wel kan eten is meegenomen!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:13

Gave bakken Olympia! Die zijn ook wel royaal diep genoeg :D .
Je kan nu zeker nog zaaien hoor. Het wordt nu pas echt mooi warm groeizaam weer. Ik moet ook mijn moestuinbak nog inzaaien, ik hoop vandaag het MM pakket met zaadjes te ontvangen.
En beter laat gezaaid dan niet gezaaid denk ik dan maar. In het laatste geval heb je zeker geen opbrengst.

Paddenstoelen kweken lijkt me tof :# . Maar ik zou ook heel bang zijn dat er een verkeerde tussen zit, ik dat met mijn lekenoog niet herken en vervolgens een giftige in de pan heb. Ik koop ze dus braaf in de winkel.
Pompoenen, courgettes en komkommers zijn ook wel gek op wat voeding. Die doen het ook altijd heel goed op een composthoop.

Ik doe van alles wat. Ik gebruik sowieso de app. Ik vind het wel handig om te weten wat en hoe ik het moet doen.

Voor mijn moestuinbak heb ik moestuingrond gekocht bij de Welkoop. Ik voel me daar nu wel een beetje mee bedonderd, want ik ging heen voor de moestuingrond van Pokon. Ik kon het niet vinden, en de medewerker heeft Welkoop moestuingrond op mijn kar gelegd. Ik vroeg daar nog naar, maar volgens de medewerker zat er niet veel verschil in. Maar nu heb ik de grond in de bak, en zie ik dat de grond van de Welkoop alleen turf is zonder vermiculiet. En die van Pokon zit ook vermiculiet in, net als bij de MM. En als ik nu vermiculiet wil toevoegen is dat veel duurder dan wanneer ik de Pokon grond had gekocht -O- .
Dus nu zit ik in dubio wat te doen:
- Nu eerst vermiculiet toevoegen en dan zaaien
- Nu zaaien, zien wat er gebeurt en later eventueel wat vermiculiet toevoegen
De Welkoop is morgen open, dus ik kan vermiculiet halen, mengen en dan ook nog morgenmiddag zaaien.

Er was hier geloof ik iemand (Judith?) die vroeg naar middel tegen vliegjes, gaas enz. Ik zag in de MM community een foto van iemand die vliegenkappen van de Action in de moestuinbak had staan. Ik vond het een geniaal idee, ze zijn precies 30x30 cm. En het helpt ook tegen katten in de bak :7 }:0 . En wie weet, misschien ook wel tegen slakken.
Dus ik moet ik maar even naar de Action :D .

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 12:16

Roodvos schreef:
Gave bakken Olympia! Die zijn ook wel royaal diep genoeg :D .
Je kan nu zeker nog zaaien hoor. Het wordt nu pas echt mooi warm groeizaam weer. Ik moet ook mijn moestuinbak nog inzaaien, ik hoop vandaag het MM pakket met zaadjes te ontvangen.
En beter laat gezaaid dan niet gezaaid denk ik dan maar. In het laatste geval heb je zeker geen opbrengst.

Paddenstoelen kweken lijkt me tof :# . Maar ik zou ook heel bang zijn dat er een verkeerde tussen zit, ik dat met mijn lekenoog niet herken en vervolgens een giftige in de pan heb. Ik koop ze dus braaf in de winkel.
Pompoenen, courgettes en komkommers zijn ook wel gek op wat voeding. Die doen het ook altijd heel goed op een composthoop.

Ik doe van alles wat. Ik gebruik sowieso de app. Ik vind het wel handig om te weten wat en hoe ik het moet doen.

Voor mijn moestuinbak heb ik moestuingrond gekocht bij de Welkoop. Ik voel me daar nu wel een beetje mee bedonderd, want ik ging heen voor de moestuingrond van Pokon. Ik kon het niet vinden, en de medewerker heeft Welkoop moestuingrond op mijn kar gelegd. Ik vroeg daar nog naar, maar volgens de medewerker zat er niet veel verschil in. Maar nu heb ik de grond in de bak, en zie ik dat de grond van de Welkoop alleen turf is zonder vermiculiet. En die van Pokon zit ook vermiculiet in, net als bij de MM. En als ik nu vermiculiet wil toevoegen is dat veel duurder dan wanneer ik de Pokon grond had gekocht -O- .
Dus nu zit ik in dubio wat te doen:
- Nu eerst vermiculiet toevoegen en dan zaaien
- Nu zaaien, zien wat er gebeurt en later eventueel wat vermiculiet toevoegen
De Welkoop is morgen open, dus ik kan vermiculiet halen, mengen en dan ook nog morgenmiddag zaaien.

Er was hier geloof ik iemand (Judith?) die vroeg naar middel tegen vliegjes, gaas enz. Ik zag in de MM community een foto van iemand die vliegenkappen van de Action in de moestuinbak had staan. Ik vond het een geniaal idee, ze zijn precies 30x30 cm. En het helpt ook tegen katten in de bak :7 }:0 . En wie weet, misschien ook wel tegen slakken.
Dus ik moet ik maar even naar de Action :D .

Qua vliegen kappen; thats me! Alleen hadden ze bij mij de vierkante niet…
Dus een stapel ronde meegenomen maar dat werkt niet. Die passen niet naast elkaar. Tip voor jullie!

Nu hou ik ze wel, gebruik ik ze op vakantie voor het doel waar ze eigenlijk voor bedoeld zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:56

Ik gebruik voor wat ik binnen voorzaai gewoon potgrond, buiten in het naseizoen meng ik wat mest door de grond en verder doen water en zon de rest.

De aardbeienplanten hebben inmiddels allemaal bloemen. De tomaten hebben bloemknoppen maar die haal ik er nog af

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:38

Afbeelding hier onze moestuin bakken. 1, bak in tweeën verdeeld zodat we er 4 hebben. De ui gaat al als een trein. De rest nog wat moeite. Maar we gaan het zien :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:33

Wat leuk, al die bakken van jullie!
Hier staat het er allemaal mooi groen bij, af en toe sneuvelt er een radijsje, of wortel. Dus slakken korrels neergelegd. Gaan de vogels aan de haal met mn plantjes -O- dus rekjes erover gezet.
M'n fruitboompjes staan ook allemaal vol bloesem *\o/* bijtjes vliegen af en aan. Het zoemt aan alle kanten.
Afbeelding

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:38

Ja kan je huis niet eens meer in :P

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:41

:D die staan nooit open, dan stikt het in no time van de vliegen binnen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:34

Net even een foto gemaakt, kan ik mijn moestuin ook showen!
Mn framboos staat links in beeld. Aardbeitjes hangen ergens anders.
En ook het regenpijp-klimrek staat er op. Ideaal, wat staat stabiel in de grond geprikt.
Afbeelding

En dit zijn 2 plaatjes van vorig jaar:

Afbeelding

Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:34

Mooi hoor Gillian, ziet er goed uit.

Oooooh, JewEmm, bedoel je dat met een regenpijp klimrek :)*.
Ik dacht een klimrek gemaakt van regenpijpen, ik had er al geen beeld bij :').
Maar wat ontzettend handig! Wat een goed idee!
Ze zijn wel prijzig zie ik. Waar heb jij de jouwe gekocht?
Jouw moestuin ziet er ook goed uit!

Ik heb vandaag bijna de hele dag aan de gewone tuin besteed.
Bloembollen uitgraven en op een andere plek weer inkuilen, monnikenwerk.
Wel pluksla gezaaid en ritje naar stal gecombineerd met een bezoek aan de Action. Ik heb 9 vierkante vliegenkappen meegenomen, binddraad ed. En totaal onzinnig, maar zo leuk, 2 kleine kabouters die nu aan de moestuinbak hangen :+

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 23:05

Nice!
Lekker veel ook *D

Hopelijk een mooie oogst dit jaar.
Zo lekker, uit eigen tuin <3

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:40

Ik heb ze bij Intratuin vandaan. Ik vond zelf de klimrekken van MM te lomp. Ik heb geen volledige achterrand met klimmers. En met deze ben ik flexibel met wat ik waar neer zet. Het idee was ook, nu invensteren, kan het járen mee! Maar twee van deze dingen samen zijn nog niet eens de helft van de prijs van een MM klimrek.
Ik kan op dit moment weinig in mijn moestuin doen. Beetje watergeven, heel klein beetje onkruid wieden. Heb daarom maar het grasrandje om m'n bakken even weggeknipt. En ook de andere plantjes rondom mijn kruiden (staan achter de grote bak) een beetje kort gemaakt.

Ik heb trouwens dit jaar een interessant probleem. Zoals op m'n laatste foto is duidelijk te zien dat m'n jongste kant graag onder de palmkool zit. Dit jaar ligt ze ook op m'n net uitgekomen plantje palmkool, maar niet op andere soorten...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:16

Ja, die flexibiliteit spreekt mij ook aan :D . Ik moet komende winter sowieso mijn bak verplaatsen, en daarna zal de bak nog wel minstens 1x verplaatst moeten worden (slopen, nieuwbouw, tuin opnieuw indelen/inrichten). Dus flexibiliteit is top. Als ik weet hoe ik e.e.a. wil hebben dan kijk ik wel verder.

Heb je er ook al courgettes of pompoenen aan gekweekt? Vanwege het gewicht van de courgettes en pompoenen. Of alleen nog maar tomaten/boontjes?

Intratuin hebben we hier niet meer in de buurt. Een paar jaar geleden zijn een aantal vestigingen hier in de omgeving samen verder gegaan onder een andere naam. Ik zal eens kijken of ze dergelijke rekken daar hebben.

Leuk hè, katten <3 :+ .
Heb je al saté prikkers geprobeerd? Ik heb gelijk mijn moestuinbak in een stekelvarken veranderd om te voorkomen dat de katten de bak ook leuk gaan vinden.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 09:53

Zo even klein beetje meegelezen. Zal ook eens even wat bijlezen.

Dito; wat een mooie weidse plek voor je moestuin bakken! Mooi opgelost zo!

Gillian; je hebt een half tuincentrum zo te zien :D , wat heerlijk!
Jaloers op jouw mini kasje.. Dat krijg ik er A: niet doorheen hier en B: geen plek voor.

Jewemm, jouw klimrek is echt ideaal! Had ik dat geweten, nu zit ik te klooien met stokjes enz...
Maarja, nu nog ertussen zetten kan niet meer, dan ben ik bang dat ik teveel schade aan breng.
Iets voor volgend jaar om te onthouden.

Roodvos, klinkt als een flinke klus, die bloembollen. En bij jou dus wel vierkante vliegenkappen, ik ga zo direct nog maar een poging wagen, kijken of ze ze nu wel hebben.
Lekker kneuterig, die kabouters :')

Moet je wachten tot het volgende level jewemm? Dat heb ik nu ook met veel dingen. Ik heb sowieso veel in de bakken staan wat een lange periode staat, dus weinig te doen af en toe tussendoor.
Geen idee waarom je kat daar wil zitten...

Hier heb ik nav een tip ook mijn tuin veranderd in een stekelvarken. heeft wel geholpen want daarna werd er niks meer aangevreten. Dus ik blij!

Hier zojuist mijn tomaten plantjes uit de MM- airpotjes gehaald en overgezet in een grotere pot. Ik verbaas mijzelf, nooit gedacht dat ik dit zou kunnen :wow:
.
Het zijn stiekem geen MM-zaden, maar ik behandel ze wel zo.

Ze komen van een supermarkt actie, eerst opgekweekt in een klein kasje en toen overgezet in de MM-airpotjes met MM mix en nu dus overgezet in een grotere. Normaal zou het al gesneuveld zijn, maar het gaat wonderbaarlijk goed.

Had er 3, nu 2. 1 bleef erg achter in groei en stond al even stil. Dus die niet overgezet.

Geen idee of ze uiteindelijk ook echt in de tuin komen. Wou eigenlijk geen tomaten dit jaar, maar wie weet doe ik toch een poging. Ze gaan nu zo lekker, dat het toch begint te kriebelen.

Vorig jaar had ik (zonder enig idee) ze samen in een bak met 2 komkommmerplanten gezet. In totaal 5 stuks. Veeeeeeels te veel voor zo'n kleine bak (wist ik veel dat het zulke grote monsters werden) := ...

Ging wonderbaarlijk goed, maar had wel al snel door dat als je er minder in zet, het net even wat beter gaat.

Dus nu die bak gereserveerd voor 2 komkommerplanten max. Die staan er nu al in trouwens, gisteren gedaan. Die zijn gekocht bij een kweker en zijn al zo'n 20-25 cm hoog en afgehard en alles.

Dus als ik besluit de tomaten ook neer te zetten, moet ik even een bak bij halen. Maar goed, eerst maar eens kijken of ze het uberhaupt gaan redden.

Ik zal even wat foto's neerzetten van de status nu.

Afbeelding
2x tomaat, 1x komkommer

Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:33

In het kader van de flexibiliteit en klimrekken, ik kwam tomatenspiralen tegen:
(voorbeeld) https://www.welkoop.nl/tomatenspiraal-1 ... n-_1173588
In de lengtes van ca. 150 - 200, per 1 of per 10, van 3 - 80 euro. Kortom, even zoeken dus als het je wat lijkt.

Dat zijn al mooie tomatenplantjes Judith. Mijn stekjes zijn net 2-3 cm. Die hebben nog wel wat te gaan. Weet niet of dat nog wat wordt dit jaar.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 11:44

Yes, ik heb de vliegen kappen gevonden! Heb ze nu niet perse heel erg hard meer nodig, maar als ik straks weer wat nieuws zaai wel. Dus toch 6 stuks meegenomen. Ideaal, je kan ze inklappen en ze zijn buigzaam, dus kan je ze naast elkaar frutten in die air bak *\o/*

Helemaal blij mee!