Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:27

anjali schreef:
Kuggur schreef:
Geen cocaine snuiven nog véél meer!

Uiteraard ja. Maar dat geld besparen door te stoppen met roken is heel haalbaar en verstandig. Ik heb wel eens met mensen op stal gesproken die het stalgeld niet konden betalen maar wel kettingrookten. Dat kostte meer dan de stalhuur. En daarbij ook nog ongezond voor henzelf en voor de verplicht meerokende omgeving+brandgevaar op stal.

Whooosh...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:30

Interessant om te lezen! :) Ik speel al langer met het idee van een eigen paard.

Alleen ja.. ik woon nog thuis. Misschien moet ik eerst eens beginnen met een woning zoeken en dat is al een klus :')

Al kan het paard wel aan huis staan, we hebben grond genoeg :)

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:34

Paarden staan aan huis,dat is een flinke besparing,andere kant zijn we nog steeds aan het bouwen en zitten we qua kosten al ruim over de € 20.000.
En dat voor een paardenstal met zadelkamer en opslag. :+

We gaan nooit op vakantie,heel soms een nachtje weg maar dat is sporadisch.

We werken beide +40 uur.

Alcohol lust ik niet, manlief kan met een krat wel een heel jaar doen.

Setjes doen we niet aan,geld besteed ik liever aan les of therapie voor het paard.

Ik shop ontzettend veel aanbiedingen en kortingsacties.

We hebben de ruimte dus als de potten met groenten in de aanbieding zijn neem ik rustig 20 potten mee.

Kleding kopen we weinig of heel goedkoop,we hebben beide bedrijfskleding van het werk wat soms ook wel makkelijk is.

En vooral,we zijn gauw tevreden,we hoeven geen biefstuk of dure merken als we elkaar en de beestjes maar hebben.

( Paarden krijgen wel goede spullen en vaak wel merk) :')

Hooi voor de winter doen we met een ruilsysteem. Vaak hebben we over en kunnen dat verkopen.

Mest op het land laten uitrijden levert voor mij ook geld op.

En nog een flinke besparing,geen kinderen. Dat geeft ook heel veel tijd.
Laatst bijgewerkt door Daan13 op 18-03-22 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:37

Ik doe het van mijn salaris en het salaris van mijn man. En verder hebben we geen kinderen dus houden we geld over zeg maar. Wat ook scheelt is dat ik op een boerderij sta en 65€ per maand betaal incl hooi, wel zelf alles doen

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:39

Mijn vriend werkt fulltime binnen het internationale speciaal transport (convoi exceptional) en krijgt hier een salaris voor waar je ons niet over hoort klagen. Hier maakt hij de uren ook naar, gemiddeld rond de 70+ pw. Soms is hij 2 weken tot een maand aan een gesloten weg, dit verdient natuurlijk ook weer extra.

Ik werk zelf enkele dagen een ochtend of middagje parttime. Daarnaast doe ik een thuisstudie en heb ik de volle zorg voor ons zoontje. Mijn paarden staan op een paddock paradise (175 2x en €70 voor mijn veulen) waar ik 2x per week help met mesten/voeren/waterbakken. Qua kosten vindt ik het er flink mee vallen, prima plek en een erg gezellige onderlinge sfeer. De dagen dat mijn vriend thuis is pakken wij altijd flink uit. Wij doen geregeld leuke dingen waaronder dagjes weg, flinke bbq thuis, weekendjes weg, uit eten etc. Wij kunnen hiernaast nog flink shoppen in de zin van boodschappen/kleren en andere leuke extraatjes zoals het leegplunderen van de Action (iets met verslaving haha) of de EJ. Hiernaast kunnen wij ook nog ruim sparen dus hebben zeker niets te klagen. Wij hebben een koopwoning wat qua woonlasten in mijn ogen heel erg scheelt (goedkoper dan huur). Ook hebben wij nog 2 honden en 4 katten. Al met al komen wij dus niets te kort, hier wordt dan ook wel erg hard voor gewerkt. Voorheen bekostigden wij dit van een basissalaris, huurden wij en lieten we veel dingen links liggen. Toen had ik ook maar 1 paard ipv 3, hadden wij maar 2 katten en was ons zoontje nog niet geboren dit scheelt natuurlijk al een hele hoop :o.

Het hebben van een paard is niet voor iedereen weg gelegd en ik denk dat we het er allemaal wel mee eens zijn dat je er hard voor moet werken, leuk om te lezen hoe het er bij anderen "aan toe gaat".

AlwaysH

Re: Paarden zijn duur, waar doet iedereen het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:40

Ik deel de kosten met mijn moeder en paard is ook van ons samen.
Dat red ik momenteel parttime prima, maar wil ik goed kunnen sparen, is dat geen optie (of moet ik leuke setjes en dingen laten varen, maar dat is voor mij part of the hobby).

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:41

Muronia schreef:
Inderdaad werken, ze aan huis kunnen hebben en goed nadenken over je keuzes. Mijn huis in de gunstigere tijd kunnen kopen in een niet te dure omgeving. We gaan wel op vakantie, maar geen superdeluxe all-in vliegreizen. Af en toe uit eten maar niet wekelijks.

Ik heb wel een kind die de hobby met mij deelt maar geen geldslurpende kerel in onze huishouding. Telt dat ook? :D

Toen ik die geld slurpende man de deur uit heb gegooid kon ik ook m’n eerste eigen paard kopen. :')

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:46

Ik heb hard gewerkt voor mijn carrière en nu een relatief hoog uurloon. De luxe van een paard en eens per jaar vakantie kan ik mij veroorloven. Een dikke auto of trailer of merk kleding uit het hogere segment dan weer niet. Het is het een of het ander. Nou ben ik alleen dus heb ook alle vaste lasten alleen te betalen zonder mee vallers maar ik ben tevreden want dat lukt op eigen kracht.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:48

Wij werken allebei part time en het stalgeld is goedkoop (€175 pm volpension). Maar daarnaast gaan we weinig weg, kopen we vrijwel nooit nieuwe kleding, etc. Het is precies waar je prioriteiten liggen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:49

Ik ben wel benieuwd naar het topic: wat kosten kinderen nou daadwerkelijk?

Afgelopen jaren studeerde ik, toen moest ik leven van weinig loon, mijn spaarrekening, een beetje duo, een beetje van m’n vader en gelukje met de Corona zorgbonus.
Dat was/ is pittig.
Daarnaast houd ik wel van mooie kleren, maar koop die eigenlijk alleen in de uitverkoop. Heb een iPhone van 4 jaar oud, het goedkoopste model. Mijn autootje is 19 jaar oud. We hebben lage woonlasten. Doen veel zelf, ipv dingen laten doen. Cosmetica enzo geef ik echt heel weinig aan uit. Wij gaan ook gewoon op vakantie en uit eten. Maar je moet wel keuzes maken als je ook nog een studie wilt doen en een paard houden. Dus ik vertrouw er op dat als je beide werkt het prima te doen is.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:56

Zorgen dat je partner een goede baan heeft :D nee grapje ik moet er wel bij werken anders kan ik geen paard betalen. Ik werk parttime en m'n man meer dan fulltime (loonwerker - 60-80 u zijn geen uitzondering in het hoogseizoen)
Oh ik heb geen kinderen dus dat scheelt natuurlijk ook. We gaan ook zelden op vakantie en ik heb een goedkope hypotheek.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:58

Heel eerlijk:
ik kan het eigenlijk niet meer betalen als ik eerlijk ben. Met name sinds ik alleen ben en alles zelf moet bekostigen.

Ik woon allen, heb een flat gekocht, heb een auto en al 27 jaar mijn paard.
Hij wordt nu 34, en hij mag blijven tot hij er niet meer is maar hierna koop ik absoluut geen paard meer.

Na zoveel jaar ben ik er klaar mee dat ik niet met vakantie kan, geen uitjes kan betalen, geen weekends weg kan etc. Nu kost chico met zijn medicatie, osteo en speciale beslag vanwege zijn ESS wel erg veel de laatste 3 jaar en heb heb het er graag en met liefde voor over gehad alle jaren.

Maar na mijn tijd met hem, wordt het tijd voor mezelf: iets ruimer kunnen leven qua budget, sparen voor een vakantie, een gave wagen kopen ( naast de blazer)

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 13:59

Hier staan de paarden thuis.
Wat ik aan kosten heb (gehad);
-kunstof stal gekocht
-stro kopen we in
-hooi halen we zelf van het land, hopelijk dit jaar helemaal zelfredzaam.. anders een kleine 9euro voor een midibaal laten wikkelen.
-hoefsmid
-DA wanneer nodig.
-zak muesli
En natuurlijk wat dekens en paarden outfitjes.
En heb 2 men karren,2e hands opgescharreld.

En ik werk 20uur in de thuiszorg.
Vriend werkt fulltime op vrachtwagen.
2 tuigen, 1 nieuw gekocht, 1 via marktplaats.

Dus dan valt de schade weer wat mee

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:04

Vind zelf de aanslag op je tijd lastiger dan het geld. Met werk, studie, paard en lat-relatie heb ik eigenlijk ruim tijd tekort. Mijn vrienden zie ik al helemaal zelden.

Ik verdien benedenmodaal en het lukt me financieel. Niet al te dure stalling (ondanks Randstad) en relatief betaalbaar huurhuis. Veel tweedehands. Niet veel uitgaan. Goedkope vakanties, zoals kamperen. Dankzij corona dat ook al ruim twee jaar niet. Met de benzineprijzen nu wordt het wel krap, ik kwam eigenlijk net uit. Dus nu moet ik een beetje meer op de centen letten. Paard is het me dubbel en dwars waard. Kan altijd nog een dag meer gaan werken.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:05

Gaaf! Nog iemand die een partner heeft welke werkzaam is in de transport. Wat voor een soort transport doet je man precies :o ? Heerlijk de paardjes aan huis, wij zijn momenteel rustig aan het rondkijken naar een huisje buitenaf, planning ergens aankomend jaar.

suus_toes schreef:
Hier staan de paarden thuis.
Wat ik aan kosten heb (gehad);
-kunstof stal gekocht
-stro kopen we in
-hooi halen we zelf van het land, hopelijk dit jaar helemaal zelfredzaam.. anders een kleine 9euro voor een midibaal laten wikkelen.
-hoefsmid
-DA wanneer nodig.
-zak muesli
En natuurlijk wat dekens en paarden outfitjes.
En heb 2 men karren,2e hands opgescharreld.

En ik werk 20uur in de thuiszorg.
Vriend werkt fulltime op vrachtwagen.
2 tuigen, 1 nieuw gekocht, 1 via marktplaats.

Dus dan valt de schade weer wat mee

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 14:24

Leuk om te lezen iedereen die reageert :)

En uiteraard kun je het hebben van een paard ook zo duur maken als je zelf wilt, daar zijn ook verschillende kuezes in te maken.

Wat ik wel denk te lezen dat meerdere vooral qua woonkosten uit een gunstigere tijd komen.

Hier vroeger wel paard gehad, toen werkte ik met partner beide nagenoeg fulltime. Maar nu op een enkel loon en in minder gunstige tijd toch echt een dak boven mijn hoofd moeten hebben is dat toch wel anders helaas :-)

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:30

ik ben pas aan een paard begonnen toen ik wist dat we 500 euro p maand konden missen. Dat is wat ik reken voor hem. gelukkig ben ik dat niet elke maand kwijt maar hier een hoefsmid daar een wormen kuur hier een hoofdstel daar een dekje. en hier een dierenarts rekening.... ik werk parttime maar onregelmatige diensten. Ik geef niks om kleding en schoenen en ik heb verder geen dure hobby s. Mijn man werkt ook en we hebben een vakantiehuisje wat veel wordt verhuurd en aardig wat oplevert. Onze hypotheek is niet heel hoog dat scheelt ook

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:38

Scheelt dat ik geen vent en kinderen heb, dus hoef aan niemand verantwoording af te leggen als het gaat om kosten en tijd haha.
Maar daardoor draag ik wel alle lasten in mijn eentje, is soms pittig maar zou paardlief niet meer kwijt willen. Is echt een onderdeel van mijn leven. En mijn paard heeft een eigen spaarrekening waar ik elke maand 50 euro naartoe stort. Klinkt weinig, maar daar staat nu een leuk spaarcentje op dat ik kan gebruiken in geval van nood. Heb ik ook haar nieuwe zadel van betaald en destijds de trailer.

Daarnaast kan je het zo duur maken als je wil.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:20

Door er veel voor te laten. Al 13 jaar niet op vakantie, niet roken, 2x per jaar uit eten en weer bij mijn ouders gaan wonen. Niet steeds een andere auto, de mijne is 18 jaar. Mode doe ik niet aan mee, scheelt ook financieel.
Anders kon ik het ook niet, geen partner en klein inkomen dus dit is de enige manier voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:24

littlexannie schreef:
Ik kom mee lezen.

Zie veel werken werken werken.
Maar (fulltime)werken, een huishouden, een paard..
Zitten er niet veel te weinig uren in één dag bij iedereen als je ook nog energie moet steken in man/vriend en eventueel kinderen? :=

Mijn vriend heeft ook gewoon een hobby waar tijd in zit. En weer een goed extra argument om niet aan kinderen te beginnen. Zonde van m'n tijd. En gewoon niet 7 dagen naar je paard willen helpt ook. Die keutelt wel lekker rond, ook als ik niet langs kom.

Verder doet werken hier de rest van de truc :+

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:46

Een rijke vent gezocht met een goedkope eigen hobby :D

Sinds mijn 17e eigen paard of paarden gehad en naast school gewerkt en toen 40 uur werken, weinig uitgeven aan kleding, uitgaan enz. Motor gereden ipv auto scheelde ook heel veel.
Na aantal jaren pensionstal naar de boerderij van mijn schoonvader verhuist en had toen 2 paarden en een veulen, koste mij net zoveel als 1 op pensionstal. Nu weer op een doe het zelf/samen stal niet te duur heb nog 1 paard.
Werk nu al jaren part time en gaat prima. Als mijn vriend wil dat we op vakantie gaan betaald hij het meestal. Wij hebben geen klagen financiël gezien.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:51

Ik werk 32 uur per week. Mijn 2 Haflingers staan in volpension in een Paddock Paradise. Ik betaal hiervoor 555 euro per maand. Krijgen voldoende ruw en krachtvoer en hebben zo'n 40 andere paarden om de hele dag mee te chillen en andere paardendingen te doen. Ik ga er tussen de 3 en 5 keer per week heen.

Qua kosten verder heb ik een spaarpotje voor de paarden, daar gaat iedere maand 50 euro in en spaar ik 250 euro per maand voor leuke dingen.

Ik betaal de helft van van de kosten voor het huis en boodschappen wat neer komt op zo'n 700 euro per maand.

Per maand houd ik dan nog ongeveer 200 euro 'over' om uit te geven. Maar hier betaal ik ook bijvoorbeeld de hoefsmid of Da van.

Mijn vriend werkt ontzettend veel en zijn hobby is uit eten gaan. Dat doen we dan van het geld wat hij verdient. Met vakanties betaal ik de reis van het geld wat ik spaar en hij betaalt alles wat we daar doen.

We hebben geen kinderen en ik heb een auto van de zaak.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:02

Sure_lee schreef:
Per maand houd ik dan nog ongeveer 200 euro 'over' om uit te geven. Maar hier betaal ik ook bijvoorbeeld de hoefsmid of Da van.

Voor alles? Dus ook make-up, cadeautje voor een verjaardag, nieuwe schoenen?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:11

Doubtless schreef:
Sure_lee schreef:

Voor alles? Dus ook make-up, cadeautje voor een verjaardag, nieuwe schoenen?

Ik houd dat voor mezelf over ja. Maar dat soort dingen zoals cadeautjes betalen we vaak gezamenlijk want dat heb ik onder 'boodschappen' bedoeld. Make up koop ik niet (oke, 1 keer per jaar een nieuwe zwarte mascara :+) dus het gaat echt om toiletspullen en die gebruiken we allebei. En ik koop 1 keer per jaar met black friday de webshops leeg met 70% korting. Dat betaal ik dan van de spaarrekening en dan heb ik de rest van het jaar eigenlijk niets meer nodig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 16:14

littlexannie schreef:
Ik kom mee lezen.

Zie veel werken werken werken.
Maar (fulltime)werken, een huishouden, een paard..
Zitten er niet veel te weinig uren in één dag bij iedereen als je ook nog energie moet steken in man/vriend en eventueel kinderen? :=

Werken doe ik in ploegendienst. Ene week ben ik dus voormiddag vrij andere week namiddag, dat scheelt dus tov een dagjob (nine to five).
Ik heb een relatie gehad en dus een huishouden wznt ik woonde samen met hem. Maar ondanks hij wist dat ik vooral met goed weer buiten wou zijn liep de relatie wel fout doordat hij vond dat ik teveel bij de paarden was. Maar als ik thuis was deden we ook niets samen en zat hij hele tijd te gamen dusja het moet van beide kanten komen he. Koken deed ik trouwens elke dag voor hem.

Ik heb sinds 3 weken een nieuwe relatie, met een koeienhouder. Hij heeft het zelf enorm druk en we zien elkaar dus weinig. Maar we begrijpen beide dat onze levens druk zijn en hebben begrip voor elkaars leven. Beide wonen we nog bij onze ouders. Samenwonen is nog te vroeg haha.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-03-22 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt