"droom" auto, of "verstandige" auto?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 08:53

Een auto is gewoon iets heel persoonlijks, net als een paard. Wat de één leuk of belangrijk vindt, moet een ander niet aan denken. En dat is maar goed ook, anders werd het wel heel saai op straat of in de stal als iedereen hetzelfde zou willen ;)

Er zijn mensen die een auto hebben puur om van a naar b te komen.
Maar er zijn ook mensen die een specifieke auto rijden, omdat ze daar bewust voor gekozen hebben. Zoals de auto van Yavanna. Tof ding trouwens! Past ook wel bij mij.
Nee, die zie je niet op elke hoek van de straat. De mijn ook niet. Het is geen standaard Range Rover sport. Het is een limited edition, waarvan er maar 250 van zijn gemaakt.
De één vindt 'm oerlelijk, de ander vindt 'm leuk. Ja hij zuipt en kost aardig wat aan vaste lasten, maar dat weet je van te voren, dat is een bewuste keuze.
Mijn vorige auto was 3.0 v6je sport coupé'tje. Die staat nog steeds geschorst in de schuur, omdat ik er geen afscheid van kan nemen. Heb er altijd met heel veel plezier in gereden! Hij is van 1998, maar was en is altijd starten en lopen. Ja een keer een nieuwe distributie riem, radiateur etc. Maar dat had ik er dan graag voor over. Ding moest gewoon goed blijven.
M'n huidige auto heeft onlangs ook een flinke rekening gehad. Even dit en even dat vervangen. Graag, maak 'm maar weer tip top in orde. Kan ik weer met plezier verder rijden. Ik hoef geen andere.
Mag graag in iets aparts sturen, ik vind auto rijden leuk. En heb gewoon geen standaard smaak.

Naast de fun factor auto hebben we nog een htk auto. C5 1.6 diesel. Loopt zuinig, brengt ons netjes van A naar B, doet wat ie moet doen, gaat van 0 naar 100 in 6 minuten, maar is gewoon... saai. :+ :Y) _O- Prima. Maar die zet ik dan ook met een gerust hart op de parkeerplaats bij de supermarkt ;) De range niet.
En wat een ander van je keuze vindt, leg je naast je neer.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 09:09

Chasey schreef:
Naast de fun factor auto hebben we nog een htk auto. C5 1.6 diesel. Loopt zuinig, brengt ons netjes van A naar B, doet wat ie moet doen, gaat van 0 naar 100 in 6 minuten, maar is gewoon... saai. :+ :Y) _O- Prima. Maar die zet ik dan ook met een gerust hart op de parkeerplaats bij de supermarkt ;) De range niet.
En wat een ander van je keuze vindt, leg je naast je neer.

hoop 6 seconden :Y)

Ja ik rij ook in een aso bak, grote chevy suburban van 2900 kg V8 power, gelift en mega banden...maar effe 2 uur in de auto zitten is wel een uitdaging haha

Qimm

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 09:13

De 6 minuten lijkt mij een grap ter illustratie van de traagheid :P

Ik heb deze week nog genietend met m'n dakje open gereden. Love it!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 09:22

Met familie moet je niet handelen, maar wandelen.

Mocht het mis gaan met de auto op korte termijn dan is dat altijd erg zuur.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 09:25

Qimm schreef:
De 6 minuten lijkt mij een grap ter illustratie van de traagheid :P

Ik heb deze week nog genietend met m'n dakje open gereden. Love it!

Ja je moet geen haast hebben. ;)

Oh lekker met dakje open! :D

Afgelopen zomer hebben we voor de lol een cabrio'tje gekocht. Hele zomer mee gereden en weer verkocht.
Gewoon doen. :Y) Onder het mom van 'wil ik gewoon een keer hebben gehad'.
En nu snappen we dus ook waarom mensen ook met kouder weer met dak open rijden. Het is gewoon de totale beleving van een carbio. +:)+ Die funfactor dus.

Voor het werk hebben we een pickup/bakwagen. Die heeft als funfactor gewoon het grote stuur, hoge zit, de diesel motor, de afmeting etc. Dat rijdt weer heel anders. Ik vind dat leuk. :D Ik kom met plezier nog wat materiaal naar de bouw brengen of ophalen.

De coupé waar ik eerder over schreef was helemaal niet praktisch als je met je paard op stap wilde. Het zadel moest op de bijrijders stoel. Een trekhaak zag er ook niet uit achter dat ding. Maar ik vond 'm gewoon leuk. :') De totale combi met trailer lag door het sport onderstel wel als een blok op straat. en die v6 trok het spul met 2 vingers in de neus.

En ik ben het eens met karrij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 09:43

Chasey schreef:
Een auto is gewoon iets heel persoonlijks, net als een paard.

Smáák is persoonlijk.
Een auto is een stuk techniek en aan de wetten van Newton et al onderworpen.
Een auto met hoger zwaartepunt is moeilijker te controleren in grenssituaties. Idem een zwaardere auto.
Zwaarder maakt ook meer schade bij een ongeval en is onzuiniger.
Dat zijn maar een paar voorbeelden.
Wat je van imago, vormgeving of prestaties víndt, dát is persoonlijk, wat de banden (het contact met de weg) voor de kiezen krijgen is techniek; onpersoonlijk.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 09:49

Doen waar je je goed bij voelt. Als je financieel gezien beide auto's kunt betalen, ga dan voor de voor jouw verstandigste keuze. Welke auto is het meest praktisch en onderhoudsvrij? Dure auto's zijn vaak duur in alles - onderhoudsbeurten, verzekeringen, wegenbelasting ed. Is maar net wat je er voor over hebt :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 09:50

Ik heb ook een keer een verstandige auto laten staan om een leuke te kopen. Nooit spijt van gehad. Ik vond die verstandige auto gewoon spuuglelijk ook al was hij oerdegelijk. De verkoper snapte er niets van.
Maar toen had ik nog geen trailer en dan heb je relatief veel keus.

Nu rij ik niet in een droomauto maar wel een hele leuke die aan al mijn eisen voldoet, de droomauto is gewoon te duur in aanschaf. Maar met dit compromis kan ik heel goed leven.

Als ik jou was en de oude auto kan nog even mee, waarom spaar je niet even door tot je wat nieuwers kan kopen? Ik zou de auto van tante laten staan, daar heb je niets mee.
Laat je niet door familie onder druk zetten om deze dan toch maar te kopen. Ik ben ook van het vooral niet handelen maar wel wandelen met familie.

Hoeveel km’s rij je per jaar? Als het er niet zoveel zijn zou het verbruik me niet zoveel schelen. Maar rij je flink dan zou ik daar wel rekening mee houden, die kosten komen elke keer weer terug.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:27

mijn keuze zou zijn, wat wil je met een auto (moet hij bv een trailer kunnen trekken) en voldoet de auto aan je keuze anders verder kijken / zoeken tot je die aut vind die het beste bij je past.

Groet

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:48

Musts en wants.

Kijk ook naar of jouw eígen auto alles must we moet kunnen. Ik leen voor sommige dingen een 4x4 met trekhaak van vriendin of buur.
Idem de auto van mijn zoon als ik wat meer ruimte dan een tweezitter nodig heb.
Dát is me toch een bevrijding in keuze :)*

Verder heb ik helder wat ik voor budget óver heb voor de lol van een voertuig. Ook wat voor míj op de openbare weg een veilige grens is mbt de lol die een auto biedt. Je kan dezelfde stuurlol hebben met een oude Volvo 340 als met een recente 911 doch voor die lol moet je met die tweede VEEEL sneller rijden en dat is gewoon asociaal in de openbare ruimte.
Vorig jaar bijna een Toyota Yaris GR gekocht. Vriendin wilde me die zelfs géven. Gezond verstand heeft me er met enorm veel moeite van weerhouden; gewoon een NoNo voor mij op de weg hier.

Kortom; maak en lijstje met wat moet (echt) en wat je wil. Zet daar bij wat de lol-dingen je waard (kunnen) zijn.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:54

BarbaraNova schreef:
hey je leeft maar 1 x he, ik rij ook in een auto wat ik zelf heel tof vindt, iedereen verklaart me voor gek maar ik vindt het fantastisch...je mag jezelf soms best effe kietelen hoor...

Dit! Ga voor die droomauto. Koop je de 'verstandige' auto dan zal je altijd blijven dromen naar een andere auto. En het is nou niet alsof het totaal onrealistisch is om voor de Tucson te gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:07

En als die droomauto het dan niet is kan hij ook weer verkocht worden :)

Mijn eerste eigen auto was een Renault megane coupe. (daarvoor altijd samen een auto gehad)
Was zo verliefd op dat ding.
Die moest er 1 komen, keek niet eens naar wat anders.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:12

Ja en als achteraf blijkt dat je droomauto toch niet te doen is of tegenvalt, dan verkoop je hem toch weer?

Wij hebben ooit eens een auto gekocht waarvan we overtuigd waren dat we er lang mee zouden doen en gewoon een betrouwbare, goede gezinsauto zou zijn. Zaten we even compleet naast. Bleek een probleem auto.
De ene na andere reparatie kwam er aan en op een gegeven moment werden we er wanhopig van, want hoe ver ga je? We hadden er al zoveel geld in gestoken, maar het hield gewoon niet op.
We hebben ons verlies genomen, auto 'verkocht' (geruild voor een lego trein :') ) en weer door.
Het was een volvo v70 D5 automaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:14

Ja dat hebben wij ook eens gehad, met wat wel een degelijke auto moest zijn, nog niet teveel kilometers op de teller.
Ja daarna wisten wij ook waarom die zo weinig kilometers had..... die maak je niet als hij in de garage staat.

Wat dat betreft zijn auto's gewoon ruk dingen als je het zelf niet kunt repareren. Dan moet je maar net geluk hebben.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:26

Ik zou bij de aanschaf van een auto als "paardenmens in Nederland" kijken naar waar ik allemaal rijd en wat ik met die auto wil doen. Wil ik er een trailer mee kunnen trekken? Of wil ik overal heen kunnen gaan en me dus geen zorgen hoeven maken over milieuzones.
Ik heb in Nederland altijd mijn auto's gekocht bij de garage die de betreffende auto's ook in onderhoud heeft gehad. Toevallig was dat steeds dezelfde Citroën garage ;-). Dan weet je wat je koopt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:29

DP,
Ja je moet er gewoon geluk mee hebben.
M'n pa had een nieuwe auto gekocht, showroom hagel nieuw en met een jaar moest het motorblok vervangen worden... Maandagochtendproductie of het gevolgd van de té uitgeknepen motorblokken van tegenwoordig? :=
Heb járen geleden, voordat ik ging trouwen, een auto voor 25 euro gekocht. Die was toen al niet nieuw meer. Dik 15 jaar gehad.
Heeft zelfs nog gediend als rally auto op het circuit voor kinderen met een handicap. (Wat altijd super tof was)
Die hebben we vorig jaar toch maar eens verkocht, omdat de rolkooi niet meer goedgekeurd werd en het rally rijden voorlopig niet meer wat wordt.
Goh wat is dat ding afgetrapt op het circuit, maar het bleef starten en lopen. _O- _O-
Voor het circuit tijdperk was ie gewoon straat legaal en heeeel wat kilometers mee gereden.
Qua onderhoud is er eigenlijk weinig aan gedaan, naast de normale slijtage onderdelen uiteraard. En die vervingen we zelf. Was makkelijk te doen bij die auto.
Manlief heeft nog steeds zijn eerste eigen gekochte auto. Die staat dan wel geschorst in de schuur, maar die deed ook altijd wat ie moest doen. Starten en lopen.
Die mag ook niet weg, alles wordt hier bewaard. Hoe komt die schuur toch zo vol... :Y) :Y)
Teller staat nu op 8, vandaag gaat er weer 1 weg. Benieuwd hoelang het duurt voor er weer wat in de plaats komt. :+

Daarom zeg ik, doe wat je wilt doen. Dan doen we hier ook. Natuurlijk krijg ik wel opmerkingen 'alweer een andere auto?'
"Nee, die heb ik al heel lang, maar komt net uit de schorsing". :') :')
Ze zijn niet allemaal tegelijk verzekerd. Nu 4 die uit de schorsing zijn. Dus soms kan ik kiezen waarmee ik de kinderen van school haal. En pak dan ook gerust de iveco als ik daar zin in heb. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:32

Absoluut de droomauto. Ik heb ooit in het verleden een auto van mijn lievelingsmerk weggedaan en onder lichte druk een zuinige, goedkope auto gekocht. Enorme spijt van gehad.
Als je er van geniet, dan is het zijn geld toch waard? Moet alles altijd alleen maar praktisch en functioneel zijn? Anders kan iedereen hier op Bokt z'n knol wel in de wilgen hangen, want die kost ook bakken met geld.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:59

Ligt er net aan of je geld over hebt. Dat je denkt van jeetje wat zal ik nou eens met m’n geld
Zo niet, zou ik verstandig doen want dat tanken loop je op leeg. Ik heb een BMW X5 gehad omdat ik toen 2 paarden moest trekken, maar zodra dat niet meer hoefde, heb een Mitsubishi pajero pinin gekocht. Iedereen vindt het een geweldig stoer autootje, mag evengoed nog 1500 trekken, is nooit wat mis mee en kost in de wegenbelasting evenveel als een vw golfje.
Echt leeglopen op je auto is niet leuk, en je gaat ook rekenen als je wordt gevraagd om hier of daar heen te gaan. Zo van oké 10 euro entree en 60 euro benzine... hmm nee. Terwijl als je denkt oké 10 euro entree en 25 euro benzine ben je sneller geneigd om te gaan

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:22

Qua brandstofkosten, kijk rond of je een LPG-variant kan vinden. Of laat een benzine-auto ombouwen. Ombouwen is heel lang zo'n 2500 euro geweest, maar wisselt tegenwoordig wat meer per model (zowel goedkoper als duurder), maar als je auto 1 op 7 loopt is het al snel de moeite waard. Je betaalt een fractie meer wegenbelasting (bij het G3-systeem, wat bij de Tucson kan), denk 10-20% maar nog wel flink minder dan diesel. Maar tegelijkertijd gaan je brandstofkosten met een euro/L naar beneden (letterlijk: het goedkoopste tankstation in deze omgeving heeft het voor 0.89€/L, maar de meeste tankstations tussen de 0.93-0.95€/L; E10 is hier 1.86€/L voor de goedkoopste pomp, en 1.93-1.94€/L bij de meeste pompen, maar gaat ook over de 2.01€/L). Het gebruikt iets meer brandstof, maar iedere 8km heb je een euro minder aan brandstofkosten. Dat betekent dat je het ombouwen + extra wegenbelasting er met zo'n 25.000 kilometer (incl. 2 jaar wegenbelasting) het eruit hebt, daarna is het eigenlijk alleen nog maar winst.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:07

absoluut de auris. Dat vond ik echt een top auto.

een SUV rijden zonder er daadwerkelijk nut van te hebben is zonde van je portomonee.
En als je alternatief nou een aygo was. Maar de auris is een fijne auto.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:16

Ik zou voor de auto van je tante gaan maar dat is dan ook weer mijn ‘smaak’. Kijk maar eens voor de gein wat een setje nieuwe sloffen voor beide auto’s kost, daarbij is de Tucson (bijna) een rijdend milieudelict en over het verschil is kosten voor de wegenbelasting nog maar te zwijgen.

Daarbij zou een Tucson voor mij super onpraktisch zijn qua parkeren maar dat komt omdat ik in een grote stad woon.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:18

Mizora schreef:
Qua brandstofkosten, kijk rond of je een LPG-variant kan vinden.

Mwah. Ik kan me geen droomauto voorstellen met gastank achterin :o

Niets mis met een Aygo in míjn ogen trouwens. Wát een heerlijke gooi en smijt autootjes. Makkelijk parkeren, superzuinig maar nog met VIJF deuren ook!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:19

ach mijn Yarisje is ondertussen echt een rijdend milieu delict.
Loopt wel 1 op 23, maar ja diesel, je word nog niet niet verhangen er 1 te hebben. :P
Maar een goede auto laten slopen is wel milieu vriendelijk? Of verkopen (lees weggeven) zodat hij in Afrika nog jaren loopt?
En vervolgens vliegen mensen wel de wereld rond en veroordelen een Tucson of welke auto ook.

En ja hobby kost geld, als een auto hobby is dan dat ook.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:24

DuoPenotti schreef:
ach mijn Yarisje is ondertussen echt een rijdend milieu delict.
Loopt wel 1 op 23, maar ja diesel, je word nog niet niet verhangen er 1 te hebben. :P
Maar een goede auto laten slopen is wel milieu vriendelijk? Of verkopen (lees weggeven) zodat hij in Afrika nog jaren loopt?
En vervolgens vliegen mensen wel de wereld rond en veroordelen een Tucson of welke auto ook.

En ja hobby kost geld, als een auto hobby is dan dat ook.

Mag ik hier even op reageren met dat ik de Tucson of welke auto dan ook niet veroordeel en óók niet de wereld rond vlieg?

Het verbruik van een Tuscon is voor mij een no-go omdat die kosten al snel uit de klauwen lopen. Dan mag een hobby geld kosten, als het geld er (op lange termijn, denk aan onderhoudskosten) niet is, zal je de hobby anders moeten ‘uitoefenen’ ;).

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:27

Mizora schreef:
Qua brandstofkosten, kijk rond of je een LPG-variant kan vinden. Of laat een benzine-auto ombouwen. Ombouwen is heel lang zo'n 2500 euro geweest, maar wisselt tegenwoordig wat meer per model (zowel goedkoper als duurder).

Op zich geen gekke suggestie, maar TS heeft het over een Tucson model 2004-2010. Dan hebben we het over een auto van 11 (bijna 12) - 17 (bijna 18) jaar oud. Ofwel, het gaat om een oude(re) auto. Ik denk dat de ombouw naar LPG in verhouding tot de handelswaarde van de auto dan wel scheef gaat.