Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LaPluche

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:09

Ik heb de badkamer boven, en die is 1.20 x 2 m _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:18

Dat is nog ruim :D mijn doucheruimte is 100 bij 150 cm. _O- Geen verwarming maar soort van ingeklemd tussen twee slaapkamers zonder raam oid. Het is echt douche wasbak vol. Mijn douchestoel past er net in. :))

Mijn plek beneden die echt badkamer gaat worden is natte berging en 2 bij 2,5. Met wasmachine die daar ook staat. En verwarming en de ruimte voor een waslijntje

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:40

Hebben jullie misschien leuke suggesties voor koude voeten wanneer je achter een bureau zit? In mijn vorige huis liepen de verwarmingsbuizen achter mijn bureau net boven de vloer langs dus daar had ik nooit dit probleem haha. Ik heb het verder op zich niet koud wanneer ik daar zit, alleen mijn voeten dus dan laat ik de verwarming in die kamer liever uit. Wat gebruiken jullie?

Pantoffels en een vloerkleedje heb ik al bedacht maar ik heb ook eens verwarmde vloerkleedjes gezien, of iets met infrarood, en misschien is er tegenwoordig wel meer te krijgen waar ik het bestaan nog niet van weet?
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 07-10-21 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:41

Telpeva schreef:
Hebben jullie misschien leuke suggesties voor koude voeten wanneer je achter een bureau zit? In mijn vorige huis liepen de verwarmingsbuizen achter mijn bureau net boven de vloer langs dus daar had ik nooit dit probleem haha. Ik heb het verder op zich niet koud wanneer ik daar zit, alleen mijn voeten dus dan laat ik de verwarming in die kamer liever uit. Wat gebruiken jullie?

Wollen sokken of Uggs. Als het maar echte wol is :). Wel met warme voeten erin gaan.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:44

Hier voor het eerst een eigen huisje, dus ik ben heel benieuwd. Ik weet niet hoe dit huis zich houdt tijdens de echte koude dagen. Momenteel geniet ik nog van de goede isolatie. De kachel is nog nooit aangeweest sinds ik het huis heb (april dit jaar), maar ik verwacht dat het binnenkort wel eens zou kunnen gebeuren :=
Ik heb kleedjes in huis die ik gebruik, vesten, geen blote voeten, zorg ervoor dat mijn luchtvochtigheid in huis niet te hoog wordt, kachel staat op 15 in de nacht en op 18 overdag wanneer het aan zou mogen slaan. Ik heb nog geen gordijnen, die staan nog op het lijstje, en ik heb tochtkieren al zoveel mogelijk dicht gemaakt. Zeker bij de voordeur was dat een dingetje :j
Ik heb een elektrische voetenwarmer voor tijdens werkdagen. Nog niet gebruikt, maar omdat ik nu meer geen verwarming bij mijn voeten heb waar ik ze aan kan warmen, heb ik die wel al in de kast staan dankzij m'n ma :')

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:54

Telpeva schreef:

Pantoffels en een vloerkleedje heb ik al bedacht maar ik heb ook eens verwarmde vloerkleedjes gezien, of iets met infrarood, en misschien is er tegenwoordig wel meer te krijgen waar ik het bestaan nog niet van weet?

Er zijn speciale warmtematjes voor onder je bureau. Er zijn ook speciale onderleggers voor op je bureau als je koude handen hebt.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:09

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 17:21

Heel simpel kussentje onder je voeten scheelt zo veel

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:16

Woont iemand in hoevelaken? Er was net een stuk op het journaal (npo1, die van 18:00) dat een bouwmarkt samen met de gemeente boxen wil gaan regelen voor mensen met een sociale huurwoning zodat zij ook wat kunnen doen in hun huis om kosten te gaan besparen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:18

_San87_ schreef:
Telpeva schreef:

Wollen sokken of Uggs. Als het maar echte wol is :). Wel met warme voeten erin gaan.

ik heb de neppe wol davos laarsjes.
Daar woon in ongeveer in, heerlijk!
En makkelijk kan zo ook even over het natte gras oid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:27

Ik ga een stoov infrarood deken bestellen. Lijkt me heerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:55

De stoov stoelkussens zijn iig heel fijn! Hier is een terras die ze heeft <3

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:12

Voor op de vloer en bij mijn voeten heb ik een paar schapenvachten heb er een paar dus ik zit dan soort van ingepakt :+ . Die liggen in de zomer op mijn stoelen van het terras.
Heb ook een laminaatvloer op ongeisoleerde vloer en die vloer is echt :brr: plus oud 30er jaren huis. Wel dubbel glas maar dat is dan ook alles qua isolatie :7
Goede gordijnen is al paar keer genoemd maar je hebt zelfs echt isolerende gordijnen, die heb ik dan weer niet in dit huis maar wel in een vorig huis, dat hielp echt heel goed.

Ik heb in de woonkamer een straalkacheltje en die zet ik af en toe aan om de kou wat te verdrijven, voor de rest de deuren goed dicht zodat het de woonkamer niet te snel uit gaat :P en werken / studeren / zoomen etc in de woonkamer. Radiatoren slaapkamers uit.

Plus tja, die kachel gewoon op 18 graden overdag... en als ik weg ben of slaap op 15.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:24

Wij verwarmen alleen de keuken en woonkamer. Badkamer vind ik wat nutteloos, voor die 15 minuten per dag dat ik daar ben. Wel raam hele dag open. Net zoals op de slaapkamer, hebben we ook nooit kachel aan. Dan moet het wel -20 zijn en puur omdat anders de leidingen kunnen bevriezen. Lekker dikke deken op bed is genoeg.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:25

Telpeva schreef:

Ik heb net een bestelling binnen voor merino en alpaca wollen sokken voor de hele familie. Het is niet heel goedkoop maar vandaag niet 1 klacht gehoord over koude voeten. Heerlijk warm.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:27

Afbeelding
Mijn voeten zitten in een walvis als ik aan m'n bureau zit. Als ik moet gaan lopen staan er sloffen naast om aan te trekken.
Er zit geen verwarmingselement ofzo in, maar is wel lekker warm.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:30

Kana schreef:
Telpeva schreef:

Ik heb net een bestelling binnen voor merino en alpaca wollen sokken voor de hele familie. Het is niet heel goedkoop maar vandaag niet 1 klacht gehoord over koude voeten. Heerlijk warm.

Waar heb je die besteld?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:48

OleJon schreef:
Wij verwarmen alleen de keuken en woonkamer. Badkamer vind ik wat nutteloos, voor die 15 minuten per dag dat ik daar ben. Wel raam hele dag open. Net zoals op de slaapkamer, hebben we ook nooit kachel aan. Dan moet het wel -20 zijn en puur omdat anders de leidingen kunnen bevriezen. Lekker dikke deken op bed is genoeg.

Hoe doe je dat 's winters dan? Hier moeten we echt even kacheltje aanzetten in de badkamer. Anders heb je een sauna qua stoom. Ook al douchen we 5 minuten.

Hebben zelfs af en toe de shampo flessen bevroren :')

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 21:00

Dank je wel Karuna voor de info, zal er eens naar kijken.

Wc isoleren is mede ook omdat die ruimte sowieso opgeknapt moet, het zijn nu schrootjes overal, los zeil op de vloer en een stortbak hoog aan de wand met een trektouw.
Als ik dan toch die achterwand vernieuw dan maar ook gelijk wat isolatie ertussen.

De gordijnen die in het huis hingen gaan er maar weer op. Zijn goede zware dikke kwaliteit gordijnen. Niet mijn smaak maar zal hopelijk een stuk schelen. Het enkelglas hier is van dat oorlogsglas, dat is echt dun. Vindt het altijd al spannend om de ramen te zemen :D

Houtkachel zou ik graag willen in de woonkamer, ik heb de oude ombouw + rookkanaal nog, dus daar kan makkelijk de pijp door.
Hout heb ik volop, helaas zijn dat wel bijna alleen maar coniferen ( stuk of 40 gesnoeid) die kunnen binnen niet opgebrand.

Van het weekend maar weer even petroleum halen. Voor nu wil ik graag wat warmte voordat ik ga werken en als ik 's avonds thuis ben. Beter die kachel uurtje of 2 aan dan de cv.

En kleed voor de woonkamer moet nog gehaald. Voor de keuken heb ik nog een loper, dat scheelt al veel t.o.v tegels

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 21:00

Dagahra schreef:
OleJon schreef:

Hoe doe je dat 's winters dan? Hier moeten we echt even kacheltje aanzetten in de badkamer. Anders heb je een sauna qua stoom. Ook al douchen we 5 minuten.

Dat is niet goed hoor! Als het zó koud is, bevriezen óók de leidingen!

Hier gaan álle radiatoren op standje 1 of 2 als het onder 0 wordt. Óók die in de garage (vorige eigenaar vond het kennelijk nodig een mega grote radiator in de garage te plaatsen -O-)

Beter iets meer stookkosten, dan reparatie kosten van gesprongen leidingen..... met alle gevolgen en water schade tot gevolg.

Zolang de temperatuur boven 0 blijft, staan de meeste radiatoren uit, behalve in de keuken/ woonkamer. Thermostaat staat dan op 19,5 al ben ik er de laatste dagen achter gekomen dat de thermostaat niet helemaal klopt, hij wijkt naar boven af. 2 andere thermometers in de woonkamer geven namelijk hetzelfde aan, maar een lagere temperatuur dan de verwarming thermostaat.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 21:16

mvdende schreef:
Dagahra schreef:

Dat is niet goed hoor! Als het zó koud is, bevriezen óók de leidingen!

Hier gaan álle radiatoren op standje 1 of 2 als het onder 0 wordt. Óók die in de garage (vorige eigenaar vond het kennelijk nodig een mega grote radiator in de garage te plaatsen -O-)

Beter iets meer stookkosten, dan reparatie kosten van gesprongen leidingen..... met alle gevolgen en water schade tot gevolg.

Zolang de temperatuur boven 0 blijft, staan de meeste radiatoren uit, behalve in de keuken/ woonkamer. Thermostaat staat dan op 19,5 al ben ik er de laatste dagen achter gekomen dat de thermostaat niet helemaal klopt, hij wijkt naar boven af. 2 andere thermometers in de woonkamer geven namelijk hetzelfde aan, maar een lagere temperatuur dan de verwarming thermostaat.

Oh schoonfamilie woont er al sinds 1972. En de waterleidingen zijn nooit bevroren geweest. Flessen shampoo staan ook nog eens vlakbij het raam.

Maar ik zie altijd tegen het douchen op 's winters :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 21:27

Als ik de verwarming niet aan zet in de slaapkamer dan word ik midden in de nacht wakker van de kou, als ik jullie verhalen lees dan moet daar ook verbetering haalbaar zijn neem ik aan. Ik heb zo'n 4 seizoenen dekbed (synthetisch gok ik), deze bestaat uit 2 dekbedden (een iets dikkere en iets dunnere) die je aan elkaar vast kunt maken, jullie snappen vast wat ik bedoel. Wat hebben jullie, gebruiken jullie ook zoiets of hebben jullie iets anders? Ander materiaal misschien, zo ja wat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 21:33

Mijn slaapkamer ligt boven de woonkamer waar wel gestookt wordt. Maar sokken helpen nog wel eens, kruik ook en hier is dekbed wol. 1 deel van zo'n 4 seizoenen dekbed, bij koud gaat er een wollen deken bovenop. Andere deel dekbed is voor logeerbed en losse deken is ook simpeler dan worstelen met dekbedhoes (gewoon laken is waar ik direct onder lig en die gaat elke week in de was, ook handiger omdat dan de 60 graden was in 1 lading kan).

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 21:35

Telpeva schreef:
Als ik de verwarming niet aan zet in de slaapkamer dan word ik midden in de nacht wakker van de kou, als ik jullie verhalen lees dan moet daar ook verbetering haalbaar zijn neem ik aan. Ik heb zo'n 4 seizoenen dekbed (synthetisch gok ik), deze bestaat uit 2 dekbedden (een iets dikkere en iets dunnere) die je aan elkaar vast kunt maken, jullie snappen vast wat ik bedoel. Wat hebben jullie, gebruiken jullie ook zoiets of hebben jullie iets anders? Ander materiaal misschien, zo ja wat?

Flanellen onderlaken, laken er tussen een pyjama ( ook flanell) of gewoon een ander type dekbed wol ( alhoewel ik gewoon een opengeritste slaapzak als extra deken gebruik heelijk over je dekbed heen )

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 22:39

Telpeva schreef:

Heel veel losse dekens.
Ik lig in de winter onder een 4 seizoenen deken daar over heen een herfstdeel van een andere set en dan 2 schapenvachten over mij heen

Wij slapen wel altijd met de ramen open zowel voor als achter en ik vind het heerlijk als ik zware dekens op mij heb liggen.