Help, mijn was stinkt.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Re: Help, mijn was stinkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:40

Vraagje over wasparfums.
Mijn man krijgt jeuk van wasverzachter en al helemaal van doerkjes voor in de droger.
Hij kan in het algemeen niet tegen sterk geparfumeerde spullen.

Ik durf wasparfum daarom niet te gebruiken. Of zou het meevallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:06

Wasverzachter wordt ook bij baby's afgeraden ivm huidreacties, dus het kan wel kloppen wat jouw man zegt.

Wassen met azijn, of met een 0%parfum/sensitive wasverzachter is dan misschien beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:12

TS zo te lezen heb je echt al veel geprobeerd..

Het enige wat ik nog kan bedenken is dettol (antibacterieel) sprayen, laten intrekken en dan misschien toch eens 60 graden wassen.

(En pods gebruiken ipv vloeibaar wasmiddel, maar dat is dan eerder om gewoon maar iets te proberen)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:39

Marie111 schreef:
Vraagje over wasparfums.
Mijn man krijgt jeuk van wasverzachter en al helemaal van doerkjes voor in de droger.
Hij kan in het algemeen niet tegen sterk geparfumeerde spullen.

Ik durf wasparfum daarom niet te gebruiken. Of zou het meevallen?

Wasparfum is erg geconcentreerd en ruikt sterk. Je hebt ook maar iets van 5 druppeltjes nodig per wasbeurt, dus misschien wel te sterk dan ..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 15:01

Ik heb het al eens gezegd, maar ik prop hem niet te vol, was kan ruim draaien en spoelen.

Mijn moeder ruikt het ook, ben met de broeken naar haar toe gegaan zodat ze even kon ruiken :+
Mijn man ruikt het ook.
Maar ik ben wel gevoeliger voor geur, dus waar ik misselijk word van die lucht, hebben hun zoiets van och valt wel mee.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:44

Wat een waardeloos iets is dat zeg! En het komt heel vaak voor. Wat ik lees hierover doe jij volgens mij al. Heb je al eens geprobeerd om je was te desinfecteren? Sanytol bijvoorbeeld kun je daarvoor gebruiken. Misschien helpt dat.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 15:51

_CS_ schreef:
foxy80 schreef:
Waar komt het water vandaan waar je mee wast? Leidingwater of gefilterd uit een regenwaterput?

Bij ons bleek de overloop van de keuken verstopt, waardoor ons afvalwater uiteindelijk, na hele lange tijd, in onze regenwaterput terug liep, en daar wasten wij mee...

Gewoon leidingwater.
Tijdens onze verbouwing is alles opnieuw aangelegd en de wasmachine heeft een eigen toevoer.

Hoe kan je uiteindelijk wassen met je regenwaterput? :=
Was dat zo raar op elkaar aangesloten dan?
Een afvoer kan toch nooit op een aanvoer aangesloten zijn.

Tegenwoordig is dat standaard zowat bij nieuwbouw: regenwaterput, daar een stel filters op aansluiten en met dat water kan je wc doorspoelen, wassen, in sommige gebieden zelfs badkamer op aansluiten. Is milieuvriendelijker dan overal kraantjeswater voor gebruiken.

Bij ons kwam de overloop van de regenwaterput uit in een wachtputje, samen met overloop van keuken en badkamer. Vandaar ging het via een gat naar het riool. Alleen raakte dat wachtputje verstopt, waardoor het debiet steeg, waardoor uiteindelijk bij fikse toevoer (bv douchen) het water via de overloop van de regenwaterput in de regenwaterput kwam ipv het riool. Hebben hem helemaal moeten leegtrekken en reinigen, en daarna regelmatig wachtput nakijken.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:40

Ik heb T ook, vooral met de onderbroeken/ sokken/ rompers was. Wat ik nu doe is hem op 40 graden draaien en daarna een kort programma voor fijne was op 30 graden. Dan ruikt het wel heerlijk. Maar de 40 graden was laat hem altijd stinken.

Spijkerbroeken was ik met een middel voor donkere was, dat helpt ook!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 16:46

Oh nu je dat zo uitlegt met nieuwbouwwoning snap ik het wel ja.
Maar zo hip is ons huis nog niet :+

Wel handig dat je dit uittypt, voor als mensen eens gaan googlen en zo'n systeem hebben.
Dan kunnen ze dat nakijken.

Ik heb de was nog nooit gedesinfecteerd eerlijk gezegd.

De broeken zitten nu in de wasmachine, nadat ze vanaf gisteren al in de azijn lagen.
Ik was ze hierna direct nogmaals maar dan met wasmiddel en dat hg spul.
En dan ga ik ze andersom ophangen, en mijn ontvochtiger erop uittesten.

Ik kon bij de jumbo alleen de hg boor sportkleding vinden.
Er is nog een soort, maar weet niet waar ik die weg moet halen.
Maar goed, volgens mijn zijn ze bijna identiek.

Wat ik wel heb gelezen is dat wasmiddelen voor de witte was zuurstofbleekmiddel bevat (de potjes hg ook).
Hierdoor word de was wel schoner dan wanneer je met wasmiddel wast voor bonte was.
Echter schijnen die zuurstofbleekmiddelen op en den duur de kleding vaal maken.

Gwenvd: dat is ook apart dan.
Wellicht dat het dan beter doorgespoeld word door een extra korte was.

Maar het is toch eigenlijk van de zotte dat je zoveel water moet vebruiken voor schone was.
Dan kunnen ze beter gewoon die wasmachines weer meer water laten verbruiken.
Heb je al die chemische toevoegingen en extra 90 graden programma daarien enzo helemaal niet nodig.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:07

_CS_ schreef:
Dan zou ik al ruim een half jaar zwanger zijn :+
Maar nee, dat is onmogelijk.
Ik ben sowieso wel heel gevoelig voor luchtjes hoor.
Ik loop nu ook continue aan elk kledingstuk te ruiken.

De lucht zit in de boorden bovenaan, en de gulp, dus dat zijn de wat dikke stukken van de broek.
De pijpen enzo ruiken niet.

De machine word regelmatig helemaal schoon gemaakt.
Afvoer onderin is ook nooit vies.
En heb nog nooit een sok gemist dus een verstopping lijkt mij stug.
Ik maak na een was het rubber helemaal droog en deurtje blijft altijd open staan.

Ik doe al tijdje de wasverzachter vervangen voor azijn en ook dat helpt niet.
Vanish geprobeerd maar ook geen effect.

Heb een aantal broeken tijdje terug laten weken in water met een combinatie van azijn en biotex.
Daarna gewoon gewassen, en toen is het 2 wasbeurten weg gebleven.

Ook doe ik ook weleens extra water erbij, maar ook dat helpt niet.

Op dit moment is het erg vochtig in huis, vandaar dat ik ook een luchtontvochtiger heb besteld.
Misschien toch in het droogproces.
Maar dan snap ik niet waarom ik het afgelopen winter het ook had terwijl het in huis best wel droog was en de kachel aan en de kleding vrij snel droog was.
Daarom heb ik gisteren eens een droger geprobeerd, maar dat leek nog erger te worden. :?

De meeste mensen, waaronder ook mijn moeder hebben dat de was stinkend uit de wasmachine komt, en dan als het droog is is het weg.
Maar hier is het dus omgekeerd.
De lucht kan ik het beste beschrijven als wanneer iemand een vaatdoek een week laat liggen :r

En de zeepbak? Dat wil bij wasmachines nog wel eens een broeibak zijn, door allerlei onbereikbare gaten en tunnels... heb wel eens zeepbak uit de wasmachine getrokken en met chloor de schimmelplekken weg moeten halen, en weken in water met wat chloor. Toen was er geen schimmellucht meer.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 14:45

De stank is voor nu uit de broeken. *\%/*

Heb ze vrijdag gewassen met dat hg spul dus.
En daarna aan de boord opgehangen en de luchtontvochtiger er een paar uur bij gezet.
Gisterochtend waren ze al droog (door dat apparaat).

Vanmorgen even de strijkbout erop gezet om te kijken of er toch ook dan geen wolkje naar hoven kwam drijven, maar ook toen geen luchtjes.

Zal voorlopig maar dat spul van hg blijven gebruiken denk ik.
In ieder geval bij de wasjes die stinken :+

Maar hoop toch wel dat op den duur dat spul niet meer hoeft, chemische troep.
Anders eens een keer desinfecteren zoals iemand hier zei.
Wellicht zitten er toch wat bacterien in de boorden die bij slecht drogen het veroorzaken.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:52

Als ik de werk kleding van een vriend van mij was stinkt dat ook als dat eruit komt maar zijn werk kleding zit ook wel eens hars in of olie en hij zweet er enorm in.

Over het algemeen doe ik dan een paar werkkleding wassen achter elkaar en daarna het wasmachine een keer op 90 graden laten draaien en met een papiertje de rubberen rand schoon maken, dat dat vet eruit is.
Over het algemeen helpt dat wel en de 'normale' was stinkt over het algemeen niet, ligt er weliswaar aan welk wasmiddel ik gebruik en wissel ook wel eens af tussen poeder of vloeibaar.
Gebruik geen wasverzachter.

Edit, alle was wordt opgehangen, er gaat niks in de droger (want die hebben we ook niet :+ )
Met dit weer hangt het lekker buiten door te waaien!

Oh ik reageer zonder gelezen te hebben. Gelukkig is het probleem voor nu opgelost!

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:57

Ik heb ook wel eens dat de was gaat stinken. Dan heb ik te vaak achter elkaar op 30 of 40 graden gewassen. Wat bij mij helpt is om de wasmachine dan op 90 graden (zonder was, zonder wasmiddel) te laten lopen en gelijk daarna de stinkende kleding op 60 graden erachteraan. Moet alleen wel je kleding er tegen kunnen... ik doe dit wel eens met spijkerbroeken die stinken aan de bovenkant (bij de plek waar je de riem doorheen doet). En dan buiten op laten drogen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 17:45

Fijn dat het gelukt is. Bij mij werkte dat ook als enige. Geniet ze van je frisse was.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:04

_CS_ schreef:

En daarna aan de boord opgehangen en de luchtontvochtiger er een paar uur bij gezet.

Vanmorgen even de strijkbout erop gezet om te kijken of er toch ook dan geen wolkje naar hoven kwam drijven, maar ook toen geen luchtjes.

Wellicht zitten er toch wat bacterien in de boorden die bij slecht drogen het veroorzaken.

https://hg.eu/nl/producten/hg-wasmiddel ... ding-0-5kg

Je bedoelt deze..?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 18:09

Ja die anca.

Ik wil echt iedereen bedanken die geprobeerd heeft mee te denken.
En ik hoop echt dat ik wat aan die paar tips gehad heb die ik nog niet had uitgeprobeerd.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 14:12

_CS_ schreef:

De "stink" spullen wassen met vloeibare groene zeep, werkt net zo goed, is niet chemisch en is veel goedkoper! Als je stopt met HG komt de geur gewoon weer terug.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 16:56

Nou bij mij niet hoor. Ik was na 1x HG weer met normaal wasmiddel en de geur blijft weg. Je zou denken dat ik er aandelen in heb, maar helaas.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 18:55

Jij wast dus om en om jiehaaa of hoe moet ik dat voor me zien?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 18:58

Ik heb 1x met HG gewassen, en daarna weer met gewoon wasmiddel. Als de geur wegblijft, en daar lijkt het wel op, gelukkig, ga ik geen HG meer gebruiken. Komt het terug, dan mag er weer een schepje bij.