Van bouwval tot landgoed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Re: Van bouwval tot landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 13:51

Oeh heb je daar een foto van ? van je gebouwtjes ?

Er komt straks nog heel veel hout van de kap van het huis beschikbaar wat we waarschijnlijk gaan hergebruiken in de schuur. ( even zien hoe alles er af komt )

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:10

ik volg! Prachtig, en ik vind het zo stoer, om zo'n project aan te gaan, maar dan heb je ook wat straks.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:35

Kastanjehout zou ik bijv afrasteringspalen van laten maken. Dat heb ik laatst met de boswachter langs de ruiterpaden gezet, volgens hem stond het er over 30 jaar nog wel (tenzij iemand er met een grote machine tegenaan rijdt).

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:52

Als je zoveel geld in een huis investeerd zal ik altijd de indeling laten maken door een architect. Hebben wij ook gedaan en die hebben zulke goede ideeën dat het het geld dubbel en dwars waard is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:07

Dit is de schuilstal, de rest moet nog gebouwd worden, gaan we morgen voor laten zagen. Ondertussen zit het dak er ook al op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En inderdaad, je kunt van kastanje perfect palen maken. Met een haalmes kun je de bast eraf halen. Punt even blakeren, dan gaat het nog langer mee. Wij wilden jonge eiken boompjes gebruiken daarvoor.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:13

Happinez schreef:
haha bedankt voor je peptalk Prairy :')
Ik moet nog beginnen hé
Wat voor kloofmachine hebben jullie ?

We hebben het nu even in het oude kippenhok gelegd , dan ligt het even droog maar wat je zegt die ibc's is ook wel een idee.

Ik heet geen Prairy, maar wij hebben ook een kloofmachine dus ik antwoord ook haha. Wij hebben de kinetische klover van Spalter, die van 35ton. Wij stoken zo’n 15 kuub per jaar (gebruiken de CV praktisch niet, dus verwarmen het hele huis met de houtkachel). We hadden eerst een hydraulische klover, maar nu kinetisch en dat werkt echt 5 keer sneller. En een wipzaag inderdaad! En een stel goede kloofbijlen. Wij stoken voornamelijk es en eik. Af en toe wat fruithout ertussen (dit jaar kers en volgend jaar appel), of wat els/beuk/berk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:15

Als ik veel hout gezaagd heb huur ik een kloofmachine. Hang ik achter de auto om hem te halen en met 2 mensen kloof je in een middag zo 15 kuub weg. Kost €75,00 daar kun je zelf niet 1 voor aanschaffen. Vorig jaar had ik niet zoveel, 6 kuub en heb ik alles met de bijl gedaan.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 21:45

Urona447 schreef:
Als je zoveel geld in een huis investeert zal ik altijd de indeling laten maken door een architect. Hebben wij ook gedaan en die hebben zulke goede ideeën dat het het geld dubbel en dwars waard is.

Die hebben we inderdaad ook :j

Jorina bedankt , voor de info :D

Prairy , Mooi ! gaan jullie hem rondom dicht maken ?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:48

onze buurman heeft een kloofmachine uit polen laten komen. Gaat aan de aftakas van zijn trekker Bij legt er een boomstam op. Die wordt automatisch op maat gezaagd en daarna gekloofd. Dan komt het op een lopende band terecht die het automatisch in zijn houthok opstapelt.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 21:50

Ja ik hou van deze topics! Ik volg <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:08

We gaan 1 deel helemaal dicht maken, dat wordt opslag, en het grote gedeelte wordt grotendeels dicht zodat we er ook kunnen zitten (we hebben geen paarden maar ter voorbereiding op, hebben we deze stap gebouwd).

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:56

Happinez schreef:
en deze vrienden zijn levensmoe volgens mij :')
[ Video ]
[ Video ]

Haha nee hoor, het komt heel vaak voor dat konijnen dichtbij een vossenhol zitten. Vossen jagen meestal niet dichtbij hun hol.

Mooie honden ren zeg! De schuilstal lijkt ook leuk te worden.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 21:16

Sophie_Wind schreef:
Haha nee hoor, het komt heel vaak voor dat konijnen dichtbij een vossenhol zitten. Vossen jagen meestal niet dichtbij hun hol.

Mooie honden ren zeg! De schuilstal lijkt ook leuk te worden.

Nooit geweten, als hij dat doet en mijn kipjes dan ook maar met rust laat vind ik het goed :+

Het is even stil geweest kwa updates, maar ik zal er een paar doen.

We hebben een beginnetje gemaakt met het slopen van de woonkamer.
Tot onze verassing kwam daar nog een kozijn uit de muur tevoorschijn.
Het blijkt de deur te zijn van de voormalig opkamer.
Afbeelding

Ook had de laatste aannemer/ bouwer een bericht achtergelaten op de achterkant van een van de gipsplaten.
in 1978 is er dus voor het laatst verbouwd.
Afbeelding
Afbeelding

Omdat het zulk goed weer was afgelopen twee weken zijn we nu voornamelijk buiten bezig geweest.
Omdat de loonwerker het land op moet voor het bemesten, spuiten en door zaaien van de weide moesten er laaghangende takken gesnoeid gaan worden, anders kunnen ze er met groot materiaal bij komen.
Dus vorige week is er voor het hoge werk een kraan gekomen om de onderste takken van de bomen te halen en ben ik zelf verder gegaan met het omzagen van bomen op de grond.

Afbeelding

We hebben besloten om doorgangen in de wal te gaan maken , om een stuk wei wat in een punt loopt bij de tuin van het huis te gaan trekken straks.
De echt oude bomen blijven wel staan zodat het geen hele kale boel word.
Afbeelding

En al dat zagen leverde de nodige takken en hout op := en dan te denken dat we nog niet klaar zijn
Afbeelding
Afbeelding

En gisteren hebben we 1 vak (rechts) weer begaanbaar gemaakt, dit stuk zat helemaal dicht gegroeid met bramen en vlierbessenstruiken en nog wat oude plastic troep.
Dit vak willen we uiteindelijk de mestbult/ compostbult gaan maken.
Het vak links wil ik waarschijnlijk gaan inrichten als paddock.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 01:14

Happinez schreef:
ik ga eens neuzen, bedankt voor de tips.

YvonneV , binnenkort komt de loonwerker om de opties te bekijken of we het (grote deel ) land helemaal kunnen laten omploegen, egaliseren en opnieuw in zaaien.
Doordat er jaren geen onderhoud is geweest is de grasmat niet heel best.
Als we dingen doen willen we het liefst het gelijk goed doen.

pantarhei , we willen ook een bron laten slaan en dan twee tyleenbuizen naar achter de wei in leggen.
1 voor de waterbakken met kraanwater, en 1 voor bronwater aansluitingen dat mocht ik willen sproeien ik niet zoveel aan het slepen ben met allemaal lange zware slangen.
Dan kan er ook eventueel een bronpunt daar komen dat je hem kan volpompen indien nodig.

Tymone, heb je een linkje van je topic ?
Ben wel nieuwsgierig :D

De 1ste schets van de woning is klaar, er zullen nog wat wijzingen gaan plaats vinden.
Maar dit is in grote lijnen ons idee van hoe het moet gaan worden.
[ Afbeelding ]

Ik zit een 12 km bij je vandaan en ook wij halen met een geslagen bron water uit de grond. Check even of dat kan als drinkwater voor je paarden. Als wij onze tuin sproeien en het water komt tegen steen dan verkleurd het. Er schijnt veel ijzer in te zitten. Wij zijn gestopt met het gebruiken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:41

Ijzer zit bij ons op bepaalde dieptes. Je moet een beetje mazzel hebben, en een goede spuiter die naar het zand kijkt wat er uit komt. Wij hadden gelukkig mazzel.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:43

Mindim schreef:
Happinez schreef:
ik ga eens neuzen, bedankt voor de tips.

YvonneV , binnenkort komt de loonwerker om de opties te bekijken of we het (grote deel ) land helemaal kunnen laten omploegen, egaliseren en opnieuw in zaaien.
Doordat er jaren geen onderhoud is geweest is de grasmat niet heel best.
Als we dingen doen willen we het liefst het gelijk goed doen.

pantarhei , we willen ook een bron laten slaan en dan twee tyleenbuizen naar achter de wei in leggen.
1 voor de waterbakken met kraanwater, en 1 voor bronwater aansluitingen dat mocht ik willen sproeien ik niet zoveel aan het slepen ben met allemaal lange zware slangen.
Dan kan er ook eventueel een bronpunt daar komen dat je hem kan volpompen indien nodig.

Tymone, heb je een linkje van je topic ?
Ben wel nieuwsgierig :D

De 1ste schets van de woning is klaar, er zullen nog wat wijzingen gaan plaats vinden.
Maar dit is in grote lijnen ons idee van hoe het moet gaan worden.
[ Afbeelding ]

Ik zit een 12 km bij je vandaan en ook wij halen met een geslagen bron water uit de grond. Check even of dat kan als drinkwater voor je paarden. Als wij onze tuin sproeien en het water komt tegen steen dan verkleurd het. Er schijnt veel ijzer in te zitten. Wij zijn gestopt met het gebruiken.

Ik zit 7 km bij je vandaan. Ik heb 2 jaar geleden een bron laten slaan door https://www.ferrydelange.nl/home. Mijn paarden willen het niet eens drinken, Voor sproeien ed. werkt het prima

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:52

Ja in de regio zit veel ijzer in de bodem. Dat is heel goed te zien aan het okergele water in de sloten in de Oostermeente (woonwijk in Steenwijk, aan de voet van de Woldberg).

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:09

Zalig topic. Wat een prachtige plek! Ik ga zéker volgen want ik hou echt van dit soort projectjes.
Jullie zijn al stevig aan het werk. Ik ben heel benieuwd! Heb je ook al renders van de schuur die je gaat zetten? Hoe gaat die er zowat uit gaan zien?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:15

Wat een gaaf project zeg! Heel tof dat jullie dit zo kunnen doen.
En misschien heb ik eroverheen gelezen hoor, maar waar staat deze mooie boerderij?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 10:50

Daarom wil ik ook twee tyleenbuizen erin leggen.
1 voor leidingwater voor de waterbakken en 1 voor bronwater om te kunnen sproeien.
Als ze straks toch gaan graven doe ik zulke dingen liever in een keer goed, want een tyleenbuis zijn de kosten dan niet meer. Ik hou niet van slepen met emmers of slangen :+ :')
Het water in de omstreken waar we nu zitten is ook erg ijzerhoudend dat ik geen risico's ga nemen op drinkwater.

neile schreef:
Zalig topic. Wat een prachtige plek! Ik ga zéker volgen want ik hou echt van dit soort projectjes.
Jullie zijn al stevig aan het werk. Ik ben heel benieuwd! Heb je ook al renders van de schuur die je gaat zetten? Hoe gaat die er zowat uit gaan zien?

Die heb ik nog niet :+
Ik vlieg nog van hot naar her kwa ideeen daarmee, en het moet uiteraard ook nog mogen allemaal.
We willen de architect die het huis aanpakt ook de schuur mee laten nemen in zijn ontwerp.
Zodat het een beetje eenheid gaat worden.

Ik wil er wel graag 4 boxen in, een plek voor mijn menwagen en een was/poetsplaats voor zowel de honden als paarden. En eigenlijk ook nog een afsluitbare zadelkamer :o
Ik ben niet veeleisend :Y)
Heeft iemand hier ervaring met rubberen matten in de stal ?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:51

Ik heb sinds kort rubbermatten in de stal maar als ze de stal echt alleen als plasplaats gebruiken ben ik niet zo een fan... op de tegels waar ze gewoon op staan en chillen helemaal top! Mijn paard heeft slechte voeten waardoor tegels niet te doen zijn maar nu geen enkel probleem en zelfs zonder ijzers geen pas kreupel.

Ze gebruiken hun kleine stalletjes als plas en poepplaats waardoor er onder de tegels plas blijft liggen en dat geeft nu behoorlijk een lucht... misschien als het groter is en beter kan luchten dat je dat probleem niet heb hoor maar dit is mijn ervaring.

Ik lees verder vrolijk mee :) leuk project!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 13:50

Wil je geen roofdieren in je wei dan zou ik een schrikdraad buitenlands doen op zo’n 15 cm hoogte. Hebben wij ook. Om onze wei. Nog nooit geen vos bij werkende draad binnen gehad. Eenmaal wel maar toen bleek er geen stroom meer op de draad te staan. Maar we hebben dit al 22 jaar zo en op dat enen incident na altijd goed gegaan.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:14

Woow leuk project, ik ga je volgens.
Leuk he een wildcamera? Ik heb er 2 in onze wei staan en daar loopt wel een das.
Waar die zijn hol heet weet ik niet.
https://youtu.be/Muepi7SYVeg

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:42

Ik ga je ook volgen. Heb daar in de buurt een stacaravan en rij er langs naar huis. Boerderij kwam me al zo bekend voor, inmiddels weet ik de plek ook te vinden. Mooie plek, met mooi stukje land. Benieuwd wat jullie ervan gaan maken

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:37

tirzasarah10 schreef:
Ik heb sinds kort rubbermatten in de stal maar als ze de stal echt alleen als plasplaats gebruiken ben ik niet zo een fan... op de tegels waar ze gewoon op staan en chillen helemaal top! Mijn paard heeft slechte voeten waardoor tegels niet te doen zijn maar nu geen enkel probleem en zelfs zonder ijzers geen pas kreupel.

Ze gebruiken hun kleine stalletjes als plas en poepplaats waardoor er onder de tegels plas blijft liggen en dat geeft nu behoorlijk een lucht... misschien als het groter is en beter kan luchten dat je dat probleem niet heb hoor maar dit is mijn ervaring.

Ik lees verder vrolijk mee :) leuk project!

Hoi wij willen ook matten leggen in de box, maar zitten niet te wachten op een stanklucht. Heb jij rubber puzzelmatten en van welke leverancier zijn ze?