orchideeën klets topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimwilliam

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 08:58

wowwww wat gaan jullie snel in dit topic!! leuk dat het in de smaak valt!

vandaag komen er 5 nieuwe 2 takkers en 1x een 3 takker bij in de familie <3 *\o/*

oeh een buiten orchidee is wel heel gaaf! ben benieuwd waar je die kan vinden :D :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:01

Jis_ schreef:
Het is de Macodes petola, Juweel orchidee. Het is net gouddraad, als je hem in het echt ziet en je beweegt de plant ietsje dan zie je het glinsteren. Heel gaaf. <3

Die is inderdaad superbijzonder!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:05

kimwilliam schreef:

vandaag komen er 5 nieuwe 2 takkers en 1x een 3 takker bij in de familie <3 *\o/*

oeh een buiten orchidee is wel heel gaaf! ben benieuwd waar je die kan vinden :D :D

De meeste orchideeen die hier verkocht worden komen uit tropische gebieden zoals Thailand.Die kunnen hier niet buiten gehouden worden.Wel groeien er ook in Nederland wilde orchideeen in de natuur.Die zijn ook mooi maar de bloemen zijn veel kleiner en minder opvallend.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:58

Deze knapperd nog eens met duidelijkere foto's. <3

Heb er (nog) helemaal geen verstand van, is dit een Vanda? en de kleur?
Afbeelding

Afbeelding

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:11

Ik meld mij ook in dit topic! Ik heb twee orchideeën gekocht als onervaren plantenverzorger :’) . Nu is het probleem dat ze niet stoppen met groeien! :’) ik vind ze echt prachtig en nooit verwacht dat ze het zo goed zouden doen. Ze staan op de vensterbank, vol in de zon en krijgen af en toe een beetje water. Nu ondertussen zeker al een jaar. In de zomer haal ik ze wel eens van de vensterbank af ivm de zon.

Afbeelding

Afbeelding

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:17

Anna79 schreef:
Wat bedoel je dan met overwinteren? Die van mij bloeien net zo hard in de winter :o

Even goed lezen: andere planten overwinteren er :)
Orchideeën heb ik er nooit eerder gehad voor hun rustperiode (en de huidige bloeien inderdaad nog), maar er hebben al wel Freesias en jonge citrus-stekken bv. overwinterd.

En zo'n Macodes staat ook nog op m'n lijstje, maar dan zal ik eerst maar even ergens een passende stolp gaan scoren, want ik had niet gedacht dat daar zo'n relatief hoge luchtvochtigheid bij hoort :o

@Jis, dat is gewoon een Phalaenopsis, maar wel in een minder vaak geziene kleur, erg mooi hoor :j

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:32

Oooohhhh orchideeën <3 al jaren groot fan. Toen ik nog alleen woonde stond de hele vensterbank vol, een stuk of 13. Maar ja, toen kwam er een man die ze niet zo mooi vond _O- dus langzaamaan werden het er steeds minder. Nu nog 6 stuks staan.

En wauw, dat juweeltje.. Moet daar perse een stolp overheen? Nu wil ik er ook 1 <3
Edit: Ben me direct aan het inlezen en zie idd dat ze hoge luchtvochtigheid nodig hebben. Ik zal de bloemenwinkel hier eens naar vragen :j slecht topic dit voor de portemonnee :')

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:15

Mijn collectie, 3 zijn in afwachting van een nieuwe tak :+:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:30

Siameeesje, ik had mijn bril inderdaad niet op :+

Jis; ik heb die kleur ook, heel mooi! Nu in de tweede bloei iets minder fel, volgens mij zat er in de winkel wat verf op
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:42

Oeh! Die beetje oker kleur kaatje, prachtig! <3 Die wil ik ook. O:)

lisanne87 schreef:
Oooohhhh orchideeën <3 al jaren groot fan. Toen ik nog alleen woonde stond de hele vensterbank vol, een stuk of 13. Maar ja, toen kwam er een man die ze niet zo mooi vond _O- dus langzaamaan werden het er steeds minder. Nu nog 6 stuks staan.

En wauw, dat juweeltje.. Moet daar perse een stolp overheen? Nu wil ik er ook 1 <3
Edit: Ben me direct aan het inlezen en zie idd dat ze hoge luchtvochtigheid nodig hebben. Ik zal de bloemenwinkel hier eens naar vragen :j slecht topic dit voor de portemonnee :')

In de winter wel beter ja, droge lucht door verwarming vinden ze niet fijn en met die droge vrieskou buiten (merk dat ook aan andere planten met graag een hoge luchtvochtigheid, van de afgelopen week is een stolp al helemaal geen overbodige luxe voor dit plantje. Denk dat ik een poging waag om van de zomer de stolp weg te laten. Heb hem ook pas sinds November vorig jaar.

Mooi Anna, ik vind die zachte tinten prachtig bij deze grote bloem. :j

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:52

Hier ook een liefhebber, maar op de een of andere manier kan ik ze niet goed in leven houden... heb nu een grote vaas waar ik er 1 in wil zetten, poging nummer zoveel... :')

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:00

spottedponie schreef:
Hier ook een liefhebber, maar op de een of andere manier kan ik ze niet goed in leven houden... heb nu een grote vaas waar ik er 1 in wil zetten, poging nummer zoveel... :')

Laat de orchidee bij voorkeur in de binnenpot, je kan die binnenpot wel in een gewone pot zetten, ik weet niet hoe hoog je vaas is, maar bij voorkeur moeten de wortels licht vangen. Verder bijna geen water geven, can't go wrong!

Even een voorbeeldje van hoe ik water geef: deze plant heeft vorige week water gehad (10 minuten in bakje .) deze week krijgt ie niks omdat er nog vocht genoeg is. Zo bekijk ik ze per keer
Afbeelding

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:43

Wat leuk! Ik heb twee orchideeën staan.
Een die ik dik twee jaar heb nu, gaat nu voor de derde x bloeien.

Afbeelding

In bloei heeft hij deze bloemen

Afbeelding

Een die ik nu drie maanden heb (gratis meegekregen bij de ikea haha) die is net uitgebloeid.

Afbeelding

Ik ben benieuwd hoe jullie ze onderhouden en water geven. Ik voel bij het wekelijkse plantenrondje aan de potten om te voelen hoe veel water ik ze geef. Iedere x een scheutje op gevoel dus.

Als ze uitgebloeid zijn knip ik ze terug tot zovet de plant aangeeft nodig is. Dan gaat ie vlug weer beginnen met uilopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:46

anjali schreef:
kimwilliam schreef:

De meeste orchideeen die hier verkocht worden komen uit tropische gebieden zoals Thailand.Die kunnen hier niet buiten gehouden worden.Wel groeien er ook in Nederland wilde orchideeen in de natuur.Die zijn ook mooi maar de bloemen zijn veel kleiner en minder opvallend.

Hier in IJsland komen iook een aantal orchideeën soorten voor. Je moet inderdaad wél een oog hebben voor kleine schoonheden.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:47

stitchlover;
Ik zet ze altijd in een binnenpot met een laag water :')
Met eens in de week water geven zijn ze bij mij binnen een maand kapot :=

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:48

Martine schreef:
stitchlover;
Ik zet ze altijd in een binnenpot met een laag water :')
Met eens in de week water geven zijn ze bij mij binnen een maand kapot :=

Ik gok dat ik dan twee robuuste exemplaren heb haha

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:49

Geloof dat bijna niemand het doet zoals ik dat doe.
De meeste doen maar af en toe water :')

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 13:51

Martine schreef:

hoe warm is het bij je thuis? of heb je vaak de verwarming aan ?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:57

spottedponie schreef:

Vanda's schijnen prima in een glazen vaas te kunnen leven, zonder grond/bastsnippers enz.
Iemand van het Britse programma The Beechgrove Garden, liet dat van de zomer nog zien in hun corona-uitzendingen. Gewoon regelmatig besproeien.
Iets wat ik ook nog eens wil proberen, want ik heb een prachtig groot windlicht, maar als bak voor waterplanten durf ik met mijn katten niet aan :=

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:01

Anna79 schreef:
Laat de orchidee bij voorkeur in de binnenpot, je kan die binnenpot wel in een gewone pot zetten, ik weet niet hoe hoog je vaas is, maar bij voorkeur moeten de wortels licht vangen. Verder bijna geen water geven, can't go wrong!

Even een voorbeeldje van hoe ik water geef: deze plant heeft vorige week water gehad (10 minuten in bakje .) deze week krijgt ie niks omdat er nog vocht genoeg is. Zo bekijk ik ze per keer
[ [url=m/jK1660.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is een hoge glazen vaas, dus wat betreft licht zou het goed moeten komen... zit ook een stop op waardoor ik het misschien iets hoger kan krijgen qua luchtvochtigheid indien nodig...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:01

Mijn Vanda hangt inderdaad gewoon aan een haak, met de wortels in de lucht. Een paar keer per week gaat ie in bad en tussendoor af en toe sproeien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:11

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn 3 die in bloei staan.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:17

kimwilliam schreef:
Martine schreef:

15 tot 20 graden en nu ik thuis werk is overdag de verwarming aan :j

Marcella, die onderste is ook erg mooi!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:22

Afdankertje van mijn moeder die wilde weggooien. De witte met streepje heb ik ook gekregen stond ook nominatie afval container.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 14:22

Martine schreef:
kimwilliam schreef:

15 tot 20 graden en nu ik thuis werk is overdag de verwarming aan :j

Marcella, die onderste is ook erg mooi!

Het kan zijn door de droge lucht van de verwarming dat ze harder drogen... wij hebben dat met de houtkachel