Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ista

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:17

Als je al over gaat naar een lage rente, dan is middeling inderdaad niet meer nodig.

Je moet ook kijken naar het perspectief: rentemiddeling jiezen als je van plan bent binnen nu en zeg 10 jaar te verhuizen. Boete betalen en over naar de lage rente als je van plan bent nog lang in dit huis te blijven wonen.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:20

Prairy schreef:
Goed bezig :) ik ben wel benieuwd waarom je bij zoveel verschillende banken rekeningen hebt, daar betaal je toch ook elke maand voor?

Klopt, maar op deze manier wordt het overboeken van en naar rekeningen wel lastiger. Ik kan zo strenger zijn voor mijzelf om niet tussendoor even geld over te zetten om toch een zinloze aankoop te doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:21

Maar tegenwoordig staat geld tussen verschillende banken er ook gelijk op?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:38

capopjekop schreef:
Maar tegenwoordig staat geld tussen verschillende banken er ook gelijk op?

Klopt, maar het is wel even een extra stap.

Ik kom even binnenvallen; hier ook bezig met sparen en besparen. Over 3 jaar willen mijn vriend en ik graag een reis van 2-3 maanden naar Nieuw-Zeeland maken en hebben daarvoor een budget van 5.000 per persoon gezet. Daarnaast ben ik gewoon geen goede spaarder en wil ik daar graag verandering in brengen.

Ik heb zelf de volgende rekeningen;
ASN betaalrekening -> komt loon op binnen, gaan vaste lasten (behalve huur) vanaf via AI.
ASN spaarrekening -> eigen spaarrekening, hier boek ik geld naar over zodra ik loon heb en probeer ik niet aan te komen
KNAB betaalrekening -> hier boek ik geld naar over wat ik "vrij" mag uitgeven aan uitjes, kleding, hamster, hobby, etc.
KNAB gezamelijke betaalrekening -> hier boeken mijn vriend en ik samen geld op voor de huur en vaste woonlasten + een bedrag voor de boodschappen

Mijn vriend en ik hebben ruim een half jaar genoten van de luxe van HelloFresh, wat resulteerde in hoge maandelijke lasten voor boodschappen/eten. Dit hebben we nu stopgezet. We hebben een budget voor boodschappen van in totaal 60 euro per week. Ik doe nu wekelijks de boodschappen ivp om de paar dagen.

Ik heb mijn Swapfiets opgezegd en kan van mijn schoonouders een stadsfiets overnemen, daarnaast ben ik bijna klaar met het afbetalen van mijn telefoon. Dit samen gaat mij 37,50 per maand besparen.

Mijn grootste last per maand, naast de huur, is een thuisstudie die ik doe. Dit grapje kost mij een kleine 250 euro per maand wat achteraf toch best een grote hap geld is. Het eerste spaardoel is dan ook om in september het collegegeld vooraf te kunnen betalen in 1 keer. Of op zijn minst al de helft apart te hebben staan op een spaarrekening. Dan heb ik wat meer ademruimte per maand.

Naast gewoon sparen ben ik sinds kort ook bezig met beleggen en heb ik wat crypto.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:42

Beleggen klinkt interessant... maar als je niet veel te besteden hebt, lijkt t me ook een risico?
het topic hier op bokt vind ik soms wat moeilijk te volgen... :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:53

Daar vind ik peaks ideaal voor. Dat kan met kleine bedragen zodat je het niet mist. Het geld wordt voor je belegd en dat kost een euro per maand en boven de, ik dacht, 2500 euro betaal je een percentage ipv die euro. Ik wil hier verder vanaf blijven en zie dit als een extra potje pensioen. Momenteel zit ik op 16 procent rente. En die rente wordt ook weer belegd.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:58

Cer schreef:
Beleggen klinkt interessant... maar als je niet veel te besteden hebt, lijkt t me ook een risico?

Ohh ja dat topic op Bokt vind ik ook niet te volgen hoor. :)) Ik beleg zelf via Semmie. Daar ben ik begonnen met 200 euro en stort ik nu braaf elke maand 50 euro op. Het gaat me niet eens zozeer om het rendement, maar vooral om het sparen. Ik ben echt te makkelijk in het overboeken van geld van mijn spaarrekening naar mijn betaalrekening en met Semmie kan dat niet zomaar. (Gaan een paar dagen overheen als je geld wil opnemen).

Crypto is mijn vriend veel mee bezig, en heeft er aardig wat kennis van opgedaan. Dus aan de hand van zijn verhalen ook wat gekocht via Bitcoin Meester. Dat is wel echt meer "gokken" en doe ik ook alleen met geld wat ik kan missen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:05

Beleggen moet je inderdaad alleen doen met geld dat je echt kan missen. Niet zozeer omdat je het allemaal zal kwijt raken, dat valt meestal wel mee, maar wel omdat een aandeel zomaar kan klappen en dan is de beste strategie vaak om het geld gewoon erop te laten staan totdat het aandeel weer op zijn oude piek staat, wat jaren kan duren. Dus in zo'n geval ben je je geld een aantal jaren 'kwijt'. Als je tussendoor ineens geld nodig hebt en je moet zo'n aandeel met veel verlies verkopen dan is dat natuurlijk erg vervelend.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:06

Cer schreef:

Stel gerust al je vragen hoor in dat topic hoor, als beginnend belegger hoef je niet alles te begrijpen over allerlei moeilijke termen, er waren recent wat specifieke interessante gebeurtenissen in de markt waardoor het voor leken waarschijnlijk complexe algebra leek :') maar wees vooral welkom als je meer informatie wilt.

Wat 8nnemiek zegt kan ik overigens alleen maar beamen!

Voor mij zijn er trouwens m.b.t. besparen wel een aantal dingen:

- Geen abbo's op reclamefolders, nieuwsbrieven van zalando en dergelijke.
- Als je dan toch eens wil gaan shoppen, ga dan eerst je kleding (of, noem maar een categorie) kast na om te kijken wat je graag wilt hebben of nodig hebt. Bedenk ook wat je in ieder geval níet nodig hebt. Op de een of andere manier kon ik vroeger 3 shirts kopen terwijl ik op zoek ging naar een broek, om vervolgens een metershoge stapel shirts te hebben, en nog steeds niet wat ik zocht. Nu maak ik een soort boodschappenlijstje voor kleding.
- Vinted, marktplaats, unitedwardrobe, kringloopwinkel. Dit spreekt voor zich.
- Boodschappen kunnen heel snel duur worden, vooral als je gaat voor lekkere kaasjes, goede wijnen etc. Voor mij werkt het niet om dit geheel te schrappen, maar om het bijvoorbeeld alleen in het weekend te kopen. Doordeweeks leef ik soberder dan in het weekend, dat bespaart een hoop. Maakt het weekend ook weer extra leuk.
- Spendeer wat extra tijd aan koken door zelf je groenten te snijden of je vlees zelf te kruiden.
- Stap elk jaar over van energieleverancier
- en zorgverzekeraar, indien mogelijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:13

Toen onze kinderen geboren werden, hadden we ook een beleggings-spaarrekening genomen.
Na 15 jaar, stortte de aandelenmarkt in en zagen wij het tot dan toe opgebouwde spaargeld echt verdampen. Uiteindelijk hebben wij de rekening opgezegd en ons verlies gepakt van duizenden euro's.
Dat is later nog voor een deel gecompenseerd.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:31

Electra63 schreef:
Ik denk, tussen de € 100 en € 150 per week met 2 pp. Nu eten de kinderen wel regelmatig bij ons, dus zijn we met 5 pp.
Maar wij drinken dure koffie, houden van rookvlees en lekkere kaas op brood. En mijn voorraadkast puilt altijd uit :D We hebben sowieso veel aanloop, dus altijd wel wat bij de koffie of borrel in huis.
Afgelopen zondag had ik voor 5 pp Tapas besteld bij een restaurant hier in de buurt. Dat was € 140.
Maar wij gaven altijd al veel uit aan terrasjes/lunches en etentjes in restaurant. Door Corona is dat niet meer en bestellen we regelmatig wat.

Ah ja dan gaat het inderdaad hard! Wij drinken bv ook geen koffie, wel frisdrank, maar kopen dit groot in de aanbieding.
En we wonen in een gat, dus eten bestellen is hier meestal geen succes. Dat scheelt ook een hoop inderdaad!

Prairy schreef:
Cer schreef:
Dat tussentijds extra aflossen op de hypotheek ga ik ook proberen :j Ook om tzt van een groot gedeelte van het aflossingsvrije deel af te komen. Zelf sparen en dan extra aflossen als je over hebt is net iets vrijer dan een vast hypotheekbedrag... maar of het slim is weet ik niet...

Let op, zeer verslavend ;) Zeker als je het sneeuwbal effect op een gegeven moment ziet.

Jaa heel verslavend! :+ Ik kijk al uit naar september 2021 waarbij ons maandelijks hypotheekbedrag onder een rond bedrag (X honderd) komt :') of ergens in 1e kwartaal 2022 waar ons totale hypotheekbedrag onder een rond bedrag (X duizend) komt. :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:30

Cer schreef:
ik denk dat ik tussen de 80 en 120 euro boodschappen per week doe af en toe, voor 2. Maar daar zit ook wasmiddel, vuilniszakken etc bij. Met alles erop en eraan 120, en soms ben ik met 40 klaar.. Eigenlijk moet je het dan over een half jaar ofzo vergelijken, als je echt een gemiddelde per week of per maand wil bekijken, denk ik?

Dat tussentijds extra aflossen op de hypotheek ga ik ook proberen :j Ook om tzt van een groot gedeelte van het aflossingsvrije deel af te komen. Zelf sparen en dan extra aflossen als je over hebt is net iets vrijer dan een vast hypotheekbedrag... maar of het slim is weet ik niet...

We zitten op eur 55,00 a eur 60,00 voor 3 personen per week aan boodschappen.

Dat doen we dus best goed.
We eten eigenlijk altijd lekker en gezond

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:41

Ik kom ook meelezen, en praten :D

Was mijn excel van januari aan het invullen en schrok me rot.. in januari € 825,- aan boodschappen. Voor 2 volwassenen, 1 baby en een hond. Dit is wel incl. luiers/babyvoeding/verzorgingsproducten etc. Maar normaal was ik hier rond de 500/600€ per maand aan kwijt. Lijkt ook serieus of de boodschappen iedere week duurder worden :+

Wij hebben in januari ons huis goed kunnen verkopen. Hebben nu een ander (koop)huis. Daarnaast hebben we in januari nog een nieuwbouw appartement in het buitenland gekocht, deze is voor de verhuur. De inkomsten gaan we weer sparen voor een ander huis in de toekomst.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:24

Dispar_Vulgo schreef:
Electra63 schreef:
Ik denk, tussen de € 100 en € 150 per week met 2 pp. Nu eten de kinderen wel regelmatig bij ons, dus zijn we met 5 pp.
Maar wij drinken dure koffie, houden van rookvlees en lekkere kaas op brood. En mijn voorraadkast puilt altijd uit :D We hebben sowieso veel aanloop, dus altijd wel wat bij de koffie of borrel in huis.
Afgelopen zondag had ik voor 5 pp Tapas besteld bij een restaurant hier in de buurt. Dat was € 140.
Maar wij gaven altijd al veel uit aan terrasjes/lunches en etentjes in restaurant. Door Corona is dat niet meer en bestellen we regelmatig wat.

Ah ja dan gaat het inderdaad hard! Wij drinken bv ook geen koffie, wel frisdrank, maar kopen dit groot in de aanbieding.
En we wonen in een gat, dus eten bestellen is hier meestal geen succes. Dat scheelt ook een hoop inderdaad!

Citaat:
Let op, zeer verslavend ;) Zeker als je het sneeuwbal effect op een gegeven moment ziet.

Jaa heel verslavend! :+ Ik kijk al uit naar september 2021 waarbij ons maandelijks hypotheekbedrag onder een rond bedrag (X honderd) komt :') of ergens in 1e kwartaal 2022 waar ons totale hypotheekbedrag onder een rond bedrag (X duizend) komt. :')

Ik heb nog een kleine extra aflossing gedaan zodat ik net onder de 400k kwam :') volgende maand maakt dat natuurlijk al niet meer uit maar het voelde zo lekker :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:26

Cer schreef:
Als jij even uitlegt wat rente risico opslag is, dan ga ik daar over denken :')

Snapte je de uitleg van Ista of moet ik het nog even anders uitleggen?

Vwb beleggen zonder al te veel verstand ervan, lees de site van Mr. Fob eens. Daar staat best goed uitgelegd hoe ETF's werken voor de lange termijn (1x per maand geld overmaken, ETF's kopen en niet meer naar kijken). Relatief weinig risico maar zoals met veel dingen op de beurs, heb geduld als het inzakt. Tot nu toe is het daarna altijd weer (veel) omhoog gegaan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 22:18

Beleggen doe ik niet meer sinds ellende met de spaarhypotheek jaren terug }:0

Citaat:
Goh! TS wil 500 a 1000 per maand sparen. Mijn hele inkomen is maar 1200 ik zou willen dat ik na kon denken hoe 1000 te sparen. Ik leef prima hoor kom niks te kort.

Mijn basisinkomen is 1500. Daarvan kan ik 'standaard' zo'n 250 sparen. Maar doordat ik flexibel kan werken, nog wat toeslag-geld (jaja... van de belasting :P ) tegoed heb en verwacht in mei/juni een bedrag te ontvangen, plus je vakantietoeslag bijv apart te zetten, hoop ik op 500 a 1000 uit te gaan komen. 1000 is wel heul veul. Maar als ik een paar weken flink doorwerk en op tijden dat ik een flinke toeslag heb (werk in de zorg, weekenden 140 tot 160% :$ ) dan kan dat lukken.

En dan wil ik nog wat paardenspullen verkopen, de opbrengst gaat ook allemaal naar de spaarrekening. Plus heb nog een vakantievoucher van geannuleerde vakantie vorig jaar. Met beetje geluk kan ik die cashen...

@Prairy ik herken het. Ik had dat in december. Nog ff 500 Euro extra aflossen. Kwam ik op mooi rond bedrag uit :7

Elke maand en maanden achter elkaar zoveel werken wil ik niet hoor, dan heb ik gewoon geen tijd voor wat dan ook meer en ik hou dat ook helemaal niet vol :+ en hier ook enorm respect voor mensen die maar voor 150 boodschappen kwijt zijn per maand... dat lukt mij echt nooit ^) :n

Zie nu al uit dat ik niet meer zoveel wil sparen hahaha. Lekker spenden aan nutteloze dingen. Hou ook enorm van lekkere luchtjes, mooie kleding etc. In principe totaal nutteloos maar maakt het leven zo aangenaam :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 11:59

OK... van de 4 muren die ik heb in badkamer / toilet zijn er 3 zo slecht dat dat iets van 1000 EUR extra kosten met zich mee gaat brengen... -O- en daar gaat de planning :$ ^)

Hoe is het bij jullie zo aan het eind van de maand?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:54

Maandag komen ze de nieuwe keuken zetten dus duur grapje :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:29

Ik klaag al anderhalve week dat ik nog maar €7 heb. Maar het zit gewoon in spaarpotjes en vind dat ik daar al genoeg uit heb gehaald deze maand. Had ze alleen ook wat enthousiaster volgestopt. Normaal zorg ik dat er na alle vaste lasten nog circa €400 op m'n lopende rekening staat. Maar ja, nu zit het al in potjes. Morgen gelukkig loon :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:49

Haha, herkenbaar! Hier zit er nog 3,50 op de lopende rekening, en no way dat ik geld van mijn spaarrekening ga terugstorten :))
Ik heb nog wat verjaardagsgeld liggen, contant dus, waar ik de boodschappen mee doe.
Maar morgen mag ik mezelf weer loon uitkeren vanaf de zakelijke rekening.. waar dan wel ook meestal weer 500 tot 1000 euro direct van naar de spaarrekening gaat :Y)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:04

We hebben trouwens besloten om iedere maand €50 extra af te lossen op de hypotheek. Is toch €600 per jaar, vind het altijd zonde om dat in 1x te doen :+
De spaarrekening nu ook onder verdeeld in potjes.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:10

Bij ons is het minimum bedrag volgens mij 250 of 500 per keer

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:52

Ik had deze maand nog 850 euro over op mijn lopende rekening. Echt bizar, ik schrok ervan. Ik heb alles nagelopen, maar alles is gewoon afgeschreven. Deze maand ook niks geks gedaan, maar zoveel verwachtte ik ook niet over te houden.

Maar vanaf volgende week mag het e.e.a. weer open. Masseur, kapper, hardloopschoenen en schoonheidssalon al geboekt, dan is het ook zo weer op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 18:12

Citaat:
Maar vanaf volgende week mag het e.e.a. weer open. Masseur, kapper, hardloopschoenen en schoonheidssalon al geboekt, dan is het ook zo weer op.

Ja het worden erg lastige weken spaar-technisch gezien :)) ^) :+

Bij mijn hypotheek heb je gelukkig geen minimum bedrag. Wel maximum (20% vd hypotheeksom per jaar). Alle kleine beetjes helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:20

Mijn persoonlijke uitgave potje is net een beetje leeg. Dus de kapper zal moeten wachten. Al heb ik ook geen zin om daar 4 uur te zitten met een mondmasker op.. dus ik wacht nog wel even -O-