Inductie kookplaat ervaringen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:17

Sanniejtjuh schreef:
Ik doe maar net of ik het begrijp :') Ik was in het bericht daarvoor verward door de termen die je gebruikte haha.

Maar het gaat inderdaad prima. Heb nooit de kookplaat plus de 4 ovens aan, en de wasmachine, droger, bakverlichting, sproeiinstaltie := ect ect

Nee hoor, je mag gerust vragen. Er is niks geheims aan mijn vak.

Maar je geeft al blijk dat je de basisprincipes snapt +:)+ en weet je, daar hebben veel mensen al moeite mee :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 22:17

ikke schreef:
Sanniejtjuh schreef:
Ik doe maar net of ik het begrijp :') Ik was in het bericht daarvoor verward door de termen die je gebruikte haha.

Maar het gaat inderdaad prima. Heb nooit de kookplaat plus de 4 ovens aan, en de wasmachine, droger, bakverlichting, sproeiinstaltie := ect ect

Nee hoor, je mag gerust vragen. Er is niks geheims aan mijn vak.

Maar je geeft al blijk dat je de basisprincipes snapt +:)+ en weet je, daar hebben veel mensen al moeite mee :D

Naast het feit dat je de 100e post hebt!! :D vet cool!!

Mag ik je in de toekomst pb sturen als ik er niet uit kom? :') of...wij ..

Ik en stroom is niet zo'n spannende combinatie :') behalve dat ik vaak statisch geladen ben. Ik ben echt niet technisch.
Mijn man dan wel weer aardig. Die begrijpt je taal wel.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:19

[/quote]

Maar een eindgroep is iets anders dan de hoofdzekeringeringen van 3x25A die ik bedoel? Maar ik beschik niet over heel veel kennis haha.[/quote]
Ja. De 3x 25A is de hoofdbeveiliging en de 16A zijn je eindgroepen. Jouw combi is waarschijnlijk 3x 16A beveiligd en dan kun je ruim 11kW wegstoken. Je kunt dus niet voluit maar 65% gelijktijdigheid zal inderdaad niet echt tot problemen leiden.

Je zou een 3x 25A eindgroep moeten hebben om voluit te kunnen gaan maar dan moet je naar 3x 40A hoofdbeveiliging; als het geen 3x 50A wordt. Daar hangen prijskaartjes aan, inderdaad, en het is niet per se nodig.

En ja, ik weet er alles van; het is mijn vak en mijn beroep :D[/quote]

Is 3 keer 35 niet genoeg voor de huisaansluiting als het 3 keer 25 is afgezekerd? Hier is 3 keer 25A 50,- euro per maand duurder. Volgende stap 70,- euro. Voor mij reden om naar een plaat te kijken ipv een fornuis. We hebben nu 3 keer 16 met een huisaansluiting van 3 keer 25. De plaat die ik op het oog heb heeft een aansluitwaarde van 10.400 (geloof ik) maar dat komt ook door de boosterfunctie op de middelste pit van 5,5 kw. Mijn vorige plaat was 4 pits en 2 fase. Als ik aardappelen, groenten en vlees wilde maken ging dat zeer moeizaam. 3 pitten gelijk boosteren..... geen goed idee. De eerste en soms ook de tweede ging dan fors naar beneden. Dit is een beveiliging en dat is goed maar wel irritant :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 08:26

robeer schreef:
ikke schreef:
Ja. De 3x 25A is de hoofdbeveiliging en de 16A zijn je eindgroepen. Jouw combi is waarschijnlijk 3x 16A beveiligd en dan kun je ruim 11kW wegstoken. Je kunt dus niet voluit maar 65% gelijktijdigheid zal inderdaad niet echt tot problemen leiden.

Je zou een 3x 25A eindgroep moeten hebben om voluit te kunnen gaan maar dan moet je naar 3x 40A hoofdbeveiliging; als het geen 3x 50A wordt. Daar hangen prijskaartjes aan, inderdaad, en het is niet per se nodig.

En ja, ik weet er alles van; het is mijn vak en mijn beroep :D

Is 3 keer 35 niet genoeg voor de huisaansluiting als het 3 keer 25 is afgezekerd?

Dit stukje er even uit geknipt. De rest van je verhaal klopt wel.

Dat heeft te maken met de vakterm "selectiviteit" De reactietijd van elke beveiliging heeft een marge. Die marge is vast gelegd in karakteristieken. De bovenmarge van je eindbeveiliging (eindgroep) MOET lager zijn dan de ondermarge van je hoofdbeveiliging. Doe je dat niet dan zou, in theorie, de hoofdbeveiliging kunnen aanspreken en je eindgroep niks doen. Dat is natuurlijk niet wenselijk.

De vuistregel in de praktijk is dat je een stap overslaat tussen eindgroep en hoofdbeveiliging om die selectiviteit te waarborgen.
De reeks waarbinnen je werkt is 16A; 20A; 25A; 35A; 50A. Natuurlijk zijn er grotere en kleinere waardes, maar dit zijn de waardes van een gemiddeld woonhuis.

Voor de puristen: ja, door keuzes te maken tussen verschillende karakteristieken, kun je opvolgende waardes gebruiken in je beveiliging maar zonder risico is dat niet!
In de industrie wordt dit soms gebruikt om grote investeringen in het voorliggende net te voorkomen. Dat doe je echter niet op de achterkant van een sigarendoosje; daar gaat wel enig overleg met diverse partijen aan vooraf.

robeer

Re: Inductie kookplaat ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:48

Misschien snap ik iets niet.....je gaat dus bij voorkeur naar 3 keer 50 op de hoofdzekering als je groepen hebt van 3 keer 25? Ik dacht dat 3 keer 35 op de hoofdzekering dan genoeg was.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 00:20

Evelyne79 schreef:
Als je op gas met die pannen hebt gekookt kun je ze daarna niet meer op inductie gebruiken omdat ze dan krom geworden zijn.

.

Wel hoor. De 11 jaar oude pannen waarmee ik op gas heb gekookt worden nu op inductie gebruikt en dit werkt prima.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 09:09

robeer schreef:
Misschien snap ik iets niet.....je gaat dus bij voorkeur naar 3 keer 50 op de hoofdzekering als je groepen hebt van 3 keer 25? Ik dacht dat 3 keer 35 op de hoofdzekering dan genoeg was.

Nee, dat is te kort door de bocht :D

Je kijkt eerst naar de selectiviteit van die 35A ten opzichte van 25A eindgroep. Ik heb de karakteristieken even niet paraat maar als die elkaar niet overlappen, dan zou je 35A hoofdzekeringen kunnen gebruiken.

Maar heb je een hele grote installatie, dan moet je wellicht op basis van het totale plaatje toch voor 50A gaan. Meestal speelt dat bij bedrijf aan huis, een boerderij, dat soort installaties.

https://search.abb.com/library/Download ... ion=Launch
Hier wordt het op pag 5 - 6 uitgelegd (engels).
De term "coordination" is de engelse term voor "selectiviteit" in deze context.

Ik kan even geen overzichten van de uitschakelkarakteristieken vinden.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:02

Ik snap hem. Heel kort door de bocht.....hoe meer groepen er worden afgezekerd door de huisaansluiting hoe meer de piekvraag zal zijn. Zal proberen niet meer zo kort door de bocht te zijn :D :') :=
Ik weet iig wel dat je geen krachtstroom nodig hebt maar 3 fasen ....... vind ik al heel wat voor een vrouw 8-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:58

robeer schreef:
Ik snap hem. Heel kort door de bocht.....hoe meer groepen er worden afgezekerd door de huisaansluiting hoe meer de piekvraag zal zijn. Zal proberen niet meer zo kort door de bocht te zijn :D :') :=
Ik weet iig wel dat je geen krachtstroom nodig hebt maar 3 fasen ....... vind ik al heel wat voor een vrouw 8-)

3-fase is krachtstroom, in de volksmond :)
Maar inderdaad; hoe meer groepen, hoe groter je hoofdaansluiting zal worden.

Elektriciteit is geen simpel vak dus ik neem het niemand kwalijk.
Hopelijk heb ik het een beetje begrijpelijk gemaakt.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:59

Beetje laat na 5 pagina's, maar wij hebben een inductie fornuis en ik wil echt nooit meer anders. Volgende week krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en daar komt precies hetzelfde fornuis weer in de keuken :D .

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 13:30

Leuk! Nieuwjaarsoverleg :+:

We gaan dit jaar de kozijnen én de ramen vervangen van het huis. Thermopeen is zo lek als een vergiet en kozijnen zijn aan vervanging toe.

Ook gehad over het gasfornuis, die komt met stipt op één! :')

We laten inderdaad een ervaren iemand (elektricien) mee kijken. En de inductie gaat er komen!

Ga je niet verbazen als ik in de toekomst meer ervaring vragen ga stellen op andere gebieden :')