Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:47

PSvanLot schreef:
Maar vinden jullie het gevoel van een lening hebben dan niet mateloos irritant?

Dat je ergens gebruik van maakt/hebt gemaakt waar een ander voor betaald heeft?

Nee, niet bepaald. Een hypotheek is net zo goed een lening en die heeft iedereen met een eigen huis, daar lig je toch ook niet wakker van?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:48

Amyyy schreef:
Hoezo is sparen uit een lening krom? Je hoeft geen rente te betalen, hardstikke slim juist om dat geld in andere dingen te steken, waar je wel rente over krijgt. En qua hypotheek zijn er genoeg mensen die de schuld helemaal niet hoeven te melden bij de hypotheekadviseur. Ik heb het gevoel dat het allemaal in jullie hoofden zit dat je geen lening mag hebben en zo snel mogelijk wil aflossen. Maar waarom zou je? Geen rente, na X aantal jaar kwijtgescholden, dan zou ik er ook zeker niet voor kiezen om mijn schuld af te lossen. Het levert je niks op, behalve een gevoel. Kan dat geld in genoeg andere zaken stoppen die wel geld opleveren, beleggingen, investeringen aan het huis, extra aflossen op hypotheek of juist een lagere hypotheek kunnen nemen doordat er nog geld op de rekening staat. Dan zijn dingen die écht geld kosten en wat opleveren. Duo gaat echt niet in je nek zitten hijgen dat het nu allemaal afgelost moet worden. Daarnaast wordt je schuld op papier steeds kleiner door inflatie, dus is zo langzaam mogelijk aflossen gunstiger. Maar dan hou je wel een schuld inderdaad :j

Bedankt Amy! Jij hebt het wat beter kunnen verwoorden.

zonnebloem18 schreef:
Maar dat zou toch krom zijn. Maximaal lenen, alles opzij zetten om te sparen/beleggen na 4 jaar een flink bedrag lenen (bijv. 40.000) stoppen met de opleiding. Het leuke bedrag in de aankoop van een huis steken, minimaal afbetalen op de studieschuld en dan zeg maar 30.000 kwijt te laten schelden. Is wel heel erg makkelijk en als dat de gedachtegang is dan mogen ze het hele stelsel wel op de schop gooien, want daar is het gewoon niet voor bedoeld.

Het leenstelsel is ook ontzettend krom. Het moet studenten helpen met het kunnen betalen van je studie. Maar in plaats daarvan kom je diep in de schulden. Oh, enkel voor HBO en WO, want mij MBO krijg je alles als gift indien je de studie haalt.

Een beurs krijg ik niet, want mijn ouders verdienen zogenaamd te veel daarvoor (want dat zou automatisch betekenen dat zij alles betalen... 8)7 ) , werken kan niet ivm alle tijd die naar de studie gaat. Dus moet ik lenen. Na 6 jaar is dat inderdaad best veel.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:48

emilyslaluna, je leeft niet als een koning, maar een paard tijdens je studie betalen van geleend geld is toch wel een beetje leven als een koning. Paarden kosten ook veel tijd, terwijl je dan ook best zou kunnen werken. Of iig in de weekenden/vakanties. Ik vind het echt een bizar hoog bedrag wat je leent. Ik viel nog onder het oude stelsel en kreeg een deel van m'n ouders, maar dan kwam ik bij lange na niet aan jouw bedrag. Ik zou serieus eens kijken naar wat je leent, zo'n hoge schuld ben je straks echt niet blij mee.

Ik heb mijn studieschuld dit jaar afgelost. Betaalde niet veel, iets van 65 euro per maand, maar ik was er na 10 jaar wel zat van dus blij dat het nu allemaal afgelost is. We hadden een financiële meevaller, dus daar mooi t restant mee afbetaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:49

@suzannef, met 3/4 duizend euro per jaar redden veel studenten het niet.

Snap niet waarom een hypotheek geen probleem is en een studieschuld wel? Of huren jullie allemaal?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:50

Amyyy schreef:
Hoezo is sparen uit een lening krom? Je hoeft geen rente te betalen, hardstikke slim juist om dat geld in andere dingen te steken, waar je wel rente over krijgt. En qua hypotheek zijn er genoeg mensen die de schuld helemaal niet hoeven te melden bij de hypotheekadviseur. Ik heb het gevoel dat het allemaal in jullie hoofden zit dat je geen lening mag hebben en zo snel mogelijk wil aflossen. Maar waarom zou je? Geen rente, na X aantal jaar kwijtgescholden, dan zou ik er ook zeker niet voor kiezen om mijn schuld af te lossen. Het levert je niks op, behalve een gevoel. Kan dat geld in genoeg andere zaken stoppen die wel geld opleveren, beleggingen, investeringen aan het huis, extra aflossen op hypotheek of juist een lagere hypotheek kunnen nemen doordat er nog geld op de rekening staat. Dan zijn dingen die écht geld kosten en wat opleveren. Duo gaat echt niet in je nek zitten hijgen dat het nu allemaal afgelost moet worden. Daarnaast wordt je schuld op papier steeds kleiner door inflatie, dus is zo langzaam mogelijk aflossen gunstiger. Maar dan hou je wel een schuld inderdaad :j

Wat zonnebloem zegt:

zonnebloem18 schreef:
Maar dat zou toch krom zijn. Maximaal lenen, alles opzij zetten om te sparen/beleggen na 4 jaar een flink bedrag lenen (bijv. 40.000) stoppen met de opleiding. Het leuke bedrag in de aankoop van een huis steken, minimaal afbetalen op de studieschuld en dan zeg maar 30.000 kwijt te laten schelden. Is wel heel erg makkelijk en als dat de gedachtegang is dan mogen ze het hele stelsel wel op de schop gooien, want daar is het gewoon niet voor bedoeld.

en ook, je spaart dan geld wat niet van jou is (want lening). Het is toch logischer om dan minder te lenen? Want je gebruikt het geleende geld dan helemaal niet, maar spaart het weg voor later?

Ik heb in mijn studententijd ook gespaard, door studentenjobs te doen naast mijn studie. Geld verdiend door te werken dus. Maar sparen van geleend geld? Sorry die redenering kan ik echt niet volgen.

(los daarvan begrijp ik volledig de luxe positie van veel Belgische studenten waarbij de ouders bijdragen in de kosten. Mijn vader gaf mij de keus: op kot maar dan moet je het zelf betalen, of thuis blijven en lange reistijd. Ik heb gekozen voor de lange reistijd want moest mijn paard ook al zelf bekostigen en beiden (kot en paard) kon niet van mijn weekendjobs)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:51

zonnebloem18 schreef:

Dat dit scheef is en dat het stelsel op de schop moet en op deze manier niet verder kan klopt helemaal. Maar het is toch niet de schuld van de generatie die nu in deze situatie zitten dat sparen meer oplevert dan afbetalen? Wij (ik ben er ook een van) kunnen er niks aan doen dat de rentes in de hele wereld zo belachelijk laag is, dat Duo zelf geen rente meer rekent. Waar andere generaties van andere financiële voordelen hebben kunnen genieten (denk bijvoorbeeld aan de aflossingsvrije hypotheek), mogen wij dan niet van onze voordelen die zijn ontstaan genieten?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:55

Badeendje schreef:
PSvanLot schreef:
Maar vinden jullie het gevoel van een lening hebben dan niet mateloos irritant?

Dat je ergens gebruik van maakt/hebt gemaakt waar een ander voor betaald heeft?

Nee, niet bepaald. Een hypotheek is net zo goed een lening en die heeft iedereen met een eigen huis, daar lig je toch ook niet wakker van?

Maar die betaal je toch ook af? En ook die ik het liefste zo snel mogelijk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:56

Je moet ook maar net geluk hebben dat de hypotheekadviseur er niet naar vraagt. Meeste banken vragen er ergens in het proces wel om. Met mijn 30k aan schuld kon ik zo'n 70-80k aan hypotheek minder krijgen, dat is een flinke hap uit je mogelijkheden. Zeker in de huidige markt.

Denk dat mensen zich ook niet moeten vergissen in hoe lang 35 jaar is. Leuk dat de restschuld wordt kwijtgescholden, maar dan zit je wel 35 jaar lang in een situatie waarbij een huis kopen lastig is, je toch 35 jaar lang maandelijkse lasten hebt (of je moet minimumloon verdienen). Kan je veel beter een opleiding afmaken, schuld afbetalen en dan leuk sparen, lijkt me?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:56

Daarnaast snap ik dat je bij sommige opleidingen moeilijk extra kan werken, maar je hebt ook vakanties. Als je in de vakanties via een uitzendbureau (bijv) gaat werken dan kom je al een heel eind. Laat je in de vakanties tussen de 3000 en 4000 euro bij kunnen verdienen, dan is dat al mooi meegenomen. Of een vaste dag in het weekend.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:58

IMANDRA schreef:
Je moet ook maar net geluk hebben dat de hypotheekadviseur er niet naar vraagt. Meeste banken vragen er ergens in het proces wel om. Met mijn 30k aan schuld kon ik zo'n 70-80k aan hypotheek minder krijgen, dat is een flinke hap uit je mogelijkheden. Zeker in de huidige markt.

Denk dat mensen zich ook niet moeten vergissen in hoe lang 35 jaar is. Leuk dat de restschuld wordt kwijtgescholden, maar dan zit je wel 35 jaar lang in een situatie waarbij een huis kopen lastig is, je toch 35 jaar lang maandelijkse lasten hebt (of je moet minimumloon verdienen). Kan je veel beter een opleiding afmaken, schuld afbetalen en dan leuk sparen, lijkt me?

Het is best zuur om 420 keer een betaling aan duo te moeten doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:59

PSvanLot schreef:
IMANDRA schreef:

Waarom?
Je hebt er toch een mooi diploma en een goede baan aan te danken?

Geld betalen voor boodschappen, zorg of huur is toch ook niet zuur?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:59

miccamaaike schreef:
emilyslaluna, je leeft niet als een koning, maar een paard tijdens je studie betalen van geleend geld is toch wel een beetje leven als een koning. Paarden kosten ook veel tijd, terwijl je dan ook best zou kunnen werken. Of iig in de weekenden/vakanties. Ik vind het echt een bizar hoog bedrag wat je leent. Ik viel nog onder het oude stelsel en kreeg een deel van m'n ouders, maar dan kwam ik bij lange na niet aan jouw bedrag. Ik zou serieus eens kijken naar wat je leent, zo'n hoge schuld ben je straks echt niet blij mee.

Zoals ik al zei, mijn paard van 29 jaar staat met pensioen. Alle zorg wordt gedaan aangezien ik 2 uur van haar vandaan woon. Dus veel tijd ben ik ook niet 'kwijt' aan een paard hebben.

Of ik tijd heb om te werken is volgens mij door niemand anders te beoordelen dan ikzelf en medestudenten. Als je 40 uur college hebt plus nog 60 uur leerwerk ernaast, dan is werken geen optie. Mijn ouders en ik hebben besloten dat mijn studie mijn werk is. Proberen geen vertraging op te lopen zodat ik niet nog meer moet lenen. De studie duurt 6 jaar maar gemiddeld duurt het 7.8 jaar omdat zo veel studenten vertraging oplopen door de moeilijkheidsgraad. Al mijn tijd gaat dus naar het studeren.

En vakanties hebben we niet met deze studie. De twee weken met kerst zijn voor de 5weken aan examens, dus dat is leren, leren, leren. Dit geldt ook voor de 2 weken in april. En de zomervakanties zitten vol met zomerklinieken en stages.
(Los nog van alle moeilijkheden die erbij komen kijken om als Nederlander in België te werken).

Maar, dit topic gaat niet over mij. Ik heb alleen een antwoord gegeven op de vraag of ik extra zal aflossen. Dat er anderen zijn die er anders over denken is jullie goed recht. Net als dat het de mijne is om het zo aan te pakken. :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:00

Daar heb ik tenminste wat aan. Dit is allemaal geleend geld, daar heb ik echt niks mee.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:01

Hier bijna klaar met studeren en ook een studieschuld opgebouwd (zal eindigen op +/- 35000 na iets meer dan 6 jaar studeren) maar ik ga waarschijnlijk ook niet tussendoor aflossen. Dit omdat het geen effect heeft op het maandbedrag en ook niet op de hypotheek (ze kijken naar het beginbedrag en niet wat er over is) wat ik waarschijnlijk wel ga doen is als ik uiteindelijk ruim voldoende opgespaard heb de rest schuld in 1x afbetalen. Zodat ik er vanaf ben. Want wil er liever straks niet nog 20 jaar aan vast zitten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:01

brokjes schreef:

Snap niet waarom een hypotheek geen probleem is en een studieschuld wel? Of huren jullie allemaal?

Hypotheek is de enige lening die wij hebben en aangaan. Maar ook die zo laag mogelijk, zo min mogelijk lenen en zoveel mogelijk zelf sparen.
En een huis wordt over het algemeen meer waard dus is het een investering. Dat is een studie op zich ook wel, maar dan moet de lening wel in verhouding staan tot de studie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:03

PSvanLot schreef:
IMANDRA schreef:

Maar als je een beetje modaal verdient kan je zo nu en dan ook een extra aflossing doen en het dus bínnen die 35 jaar aflossen. En eenmaal afgelost heb je weer meer hypotheek-mogelijkheden... Bovendien, de schuld is nu rentevrij, maar wie zegt dat dat voor altijd zo gaat blijven? Ze wilden immers ook al rente gaan toekennen (ook al is dat er niet doorheen gekomen). Zou dat risico persoonlijk niet nemen. Of doelde je niet op die 35 jaar en dan kwijtschelding? Als je doelde op een lening van duo in het algemeen, dat is een investering in jezelf/je opleiding. Daar zie ik écht niks mis mee. Ook vanuit de overheid niet: iemand met een hogere opleiding zal doorgaans meer verdienen en dus ook meer belasting afdragen, wat weer goed is voor de economie, lijkt me. Denk niet dat mensen zomaar 25k (volgens mij was dat het gemiddelde met het nieuwe stelsel) hebben liggen, zeker zo jong niet. En als je jong bent mag je nog best genieten van je vakanties/weekenden, alleen maar laten draaien om school en werk is ook weer zo. Die verplichtingen komen later wel.

Ik zou bovendien lenen zodat het kwijtgescholden kan worden ook niet voor mezelf kunnen goedpraten.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:04

PSvanLot schreef:
Badeendje schreef:

Maar die betaal je toch ook af? En ook die ik het liefste zo snel mogelijk.

Ja, maar de studielening moet je ook aflossen, alleen de keuze om dat versneld te doen is afhankelijk van hoe je tegenover je lening staat. Versneld aflossen is gewoon niet de beste investering die je met je geld kan doen, als je het vergelijkt wat je met elders met datzelfde geld kan doen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:05

zonnebloem18 schreef:

Zo zwart wit is het natuurlijk niet. Als je een hypotheek kan krijgen, dan kun je ook gaan aflossen, daar zorgt duo wel voor hoor. Het is echt niet dat een schuld zomaar kwijtgescholden wordt. Je weet nooit hoe je leve eruit ziet over 10 jaar, waarom zou je je nu 3 slagen in de rondte werken om een schuld extra af te lossen, maar waar 0% rente op zit en waar je nog niet zo veel voor hoeft af te lossen? Je hoeft daarnaast niet voor niks niet meteen te beginnen met aflossen, het is dan juist een mooie kans om het geld ergens voor te gebruiken wat wel iets oplevert (eigen geld meebrengen voor een hypotheek lever meer op dan een lagere studieschuld hebben). En ze mogen het hele stelsel op de schop gooien, want het is sowieso een een aanfluiting.

Daarnaast vind ik het totaal niet aan anderen om te beoordelen of andere 'leven als een koning' of niet genoeg werken. Daar maken we allemaal eigen keuzes in en alleen jijzelf weet watvoor jou goed voelt. Dat kan dus ook zijn schuldenvrij willen leven en je schuld zsm af willen lossen! Helemaal prima. Maar ik vind het ook belangrijk om de andere kant te laten zien, waarom mensen dat dus niet doen, en wel extra lenen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:07

verootjoo schreef:
brokjes schreef:

Hypotheek is de enige lening die wij hebben en aangaan. Maar ook die zo laag mogelijk, zo min mogelijk lenen en zoveel mogelijk zelf sparen.
En een huis wordt over het algemeen meer waard dus is het een investering. Dat is een studie op zich ook wel, maar dan moet de lening wel in verhouding staan tot de studie.

Zoals jij er in staat, sta ik er ook in. Wij hebben het geluk 4 jaar geleden op een heel goed moment het huis van oma te hebben kunnen kopen. Een opknapper waardoor een zeer lage hypotheek.

Hierdoor kunnen we ruim sparen, hebben we het huis kunnen verbouwen en lossen we sinds 2 jaar 1000 per maand af.
Van de zomer bouwen we het huis uit.

Dit had allemaal niet gekund als we geen studies gedaan hadden. Dus soms moet het even taai zijn om ergens te komen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:07

Er wordt hier nu gedaan alsof iedere willekeurige persoon met een studielening in aanmerking komt voor kwijtschelding als je het terugbetalen maar zo lang mogelijk uitstelt, dat is natuurlijk niet zo. Daar zitten nogal wat haken en ogen aan en zolang je 'gewoon' een baan hebt na je studie en er geen hele gekke dingen gebeuren kom je hier echt niet voor in aanmerking. Voordat mensen dit lezen en denken 'mooi, gratis geld' :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:08

IMANDRA schreef:
PSvanLot schreef:

Maar als je een beetje modaal verdient kan je zo nu en dan ook een extra aflossing doen en het dus bínnen die 35 jaar aflossen. En eenmaal afgelost heb je weer meer hypotheek-mogelijkheden... Bovendien, de schuld is nu rentevrij, maar wie zegt dat dat voor altijd zo gaat blijven? Ze wilden immers ook al rente gaan toekennen (ook al is dat er niet doorheen gekomen). Zou dat risico persoonlijk niet nemen. Of doelde je niet op die 35 jaar en dan kwijtschelding? Als je doelde op een lening van duo in het algemeen, dat is een investering in jezelf/je opleiding. Daar zie ik écht niks mis mee. Ook vanuit de overheid niet: iemand met een hogere opleiding zal doorgaans meer verdienen en dus ook meer belasting afdragen, wat weer goed is voor de economie, lijkt me. Denk niet dat mensen zomaar 25k (volgens mij was dat het gemiddelde met het nieuwe stelsel) hebben liggen, zeker zo jong niet. En als je jong bent mag je nog best genieten van je vakanties/weekenden, alleen maar laten draaien om school en werk is ook weer zo. Die verplichtingen komen later wel.

Ik zou bovendien lenen zodat het kwijtgescholden kan worden ook niet voor mezelf kunnen goedpraten.

Precies zo. Wij lossen dus ook zeer versneld af.
Het is een investering geweest voor ons verdere leven en nu zijn we ook 'blij' dat we zo goed verdienen dat we versneld kunnen aflossen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:09

Vanillia schreef:
Er wordt hier nu gedaan alsof iedere willekeurige persoon met een studielening in aanmerking komt voor kwijtschelding als je het terugbetalen maar zo lang mogelijk uitstelt, dat is natuurlijk niet zo. Daar zitten nogal wat haken en ogen aan en zolang je 'gewoon' een baan hebt na je studie en er geen hele gekke dingen gebeuren kom je hier echt niet voor in aanmerking. Voordat mensen dit lezen en denken 'mooi, gratis geld' :+

Precies. Zoals 35jr minimumloon... anders moet je gewoon aflossen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:11

Vanillia schreef:

Inderdaad, sowieso is het zeer verwerpelijk om ervoor te zorgen dat je schuld wordt kwijtgescholden terwijl je wel in staat bent om hem terug te betalen. Ik verwacht dat dit niet eens mogelijk is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:14

Wij lossen gewoon normaal aan DUO af en lossen dan liever extra af op de hypotheek gezien de rentestand.

Ik vind leningen ontzettend irritant, maar van de DUO en hypotheek kan ik niet wakker liggen. Dat zijn beide leningen die ik echt als investering zie. Ik heb van mijn DUO lening goed geleefd tijdens mijn studie en nu pluk ik hier de vruchten van. Kortom: in mijn hoofd tel ik deze leningen niet echt mee.

Voor de hypotheek vind ik de leningen ook niet spannend, wij willen toch in de verste verte niet aan ons maximum zitten dus we hebben er geen last van dat de Hypotheekverstrekker deze meeneemt in de berekeningen.

Over het kwijtschelden.. ja daar heb ik geen goed woord voor over (behalve als het noodzaak is natuurlijk!). Ik ken mensen die daar ernstig misbruik van maken. Daar betalen wij dus aan mee.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:14

IMANDRA schreef:

Maar volgens mij zegt niemand (of ik in iedere geval niet) dat ze extra lenen met oog op kwijtschelding. Ik leen maximaal omdat het voor nu 'gratis' is. Zodra een lening aan duo hebben meer gaat kosten dan dat het mij bij de hypotheek gaat opleveren, dan zorg ik er zeker voor dat het zsm wordt afgelost.
De aflossing naar duo toe wordt gebaseerd op je maandelijks inkomen. Dat ga ik netjes betalen. Maar hier even een voorbeeld:

Stel ik ga na de studie veel van mijn eigen spaargeld besteden aan extra aflossingen van duo ipv het te gebruiken elders waar het mij iets zou opleveren. En stel dat ik dan na 10 jaar door een ongeluk in het veld niet meer kan werken. Dan stopt duo ook met vragen naar aflossingen, heel fijn. Maar ondertussen is al dat gespaarde geld al naar duo gegaan, wat op dit moment veel nuttiger zou kunnen zijn in andere gebieden, oa. je hypotheek. Snap je?

@Amyyy legt het steeds perfect uit. Nogmaals bedankt!

*Edit: Nogmaals, ik ben niet een profiteur die zomaar alles leent met oog op stoppen van de studie en vervolgens niks meer terug te betalen. Ik ga netjes aan mijn verplichte aflossingen voldoen, maar extra aflossen weegt in mijn ogen minder op dan meer geld steken in andere zaken zoals de hypotheek of andere investeringen.
Laatst bijgewerkt door emilyslaluna op 15-12-20 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt