[VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:12

Ailill schreef:
Oh dit is echt zó'n onwijs interessant topic, wat leuk TS! Doet me een beetje denken aan het huis(je) van een goede vriendin van mij :D

[ [url=m/5Nl89e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat mooi ! enkel die senseo is heiligschennis }>

Is dat leemstuc op muren van stro ?

Charaz

Re: [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:27

Ik lees ook mee, wat woon je daar prachtig!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:35

Ooooow... wat cool...

Ik hou zelf toch erg van luxe geloof ik :P maar voor een vakantie is dit echt geweldig :P

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 15:09

Afbeelding

Deze week heb ik 2 bijzondere cadeaus gekregen <3
Een 'espanta brujas' voor op het dak, en een 'truth window', typisch voor strobalen-huizen...

Een 'Espanta brujas' is typisch voor deze streek, en beschermt de bewoners van het huis tegen ongeluk en kwaad. Hij is met de hand gemaakt door een bevriende gepensioneerde vakman qua huizen bouwen, die regelmatig even langskomt. Hij baalde als een stekker omdat toen hij bijna klaar was de steen brak, en hij heeft hem (op z'n spaans :') ) met wat cement gefixt, haha! Maar vriendje heeft al bedacht hoe we dat wat subtieler onzichtbaar kunnen restaureren +:)+ De steensoort is Tosca, wordt vaak gebruikt voor schoorstenen en in huizen voor de schouw.

De 'truth window' is een cadeautje van m'n schoonvader, en is een gerestaureerd antiek raam. Die komt in het huis aan de muur te hangen en achter het luik is dan de enige plek waar je de strobalen kan zien waar het huis van gebouwd is. Verder wordt het uiteraard allemaal bepleisterd, maar daar komen we vanzelf aan toe met foto's hier in het topic, haha!

Ik vond het erg lief in ieder geval dat deze 2 pensionado's me verrasten met deze combi van traditie, cultuur en ambacht, en daar zoveel uur in hadden gestoken... Kan niet wachten om beide cadeaus een ereplaats te geven op en in het huis!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 15:23

Wat een mooie cadeau´s! Je foto´s zijn super, vriendje ook trouwens :-)

Ik kom nog weleens aankloppen op de site voor accomodatie, we reizen een paar keer per jaar door de Pyreneeën en zijn ook al een aantal keren in Ainsa geweest. Vaak overnachten we in de buurt van Sabiñanigo of Bielsa, maar eens wat anders is ook leuk!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 15:30

MoniqueT schreef:
Wat een mooie cadeau´s! Je foto´s zijn super, vriendje ook trouwens :-)

Ik kom nog weleens aankloppen op de site voor accomodatie, we reizen een paar keer per jaar door de Pyreneeën en zijn ook al een aantal keren in Ainsa geweest. Vaak overnachten we in de buurt van Sabiñanigo of Bielsa, maar eens wat anders is ook leuk!

Leuk Monique! Sabiñanigo en Bielsa liggen beiden op 3 kwartier van hier inderdaad. En Ainsa om de hoek, en is sowieso een mooi durp met z'n middeleeuwse casco antiguo en castillo. Wie had dat gedacht; een heuze ' mini boktmeeting' hier in de Spaanse Pyreneeen *\o/* :+

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:26

Prachtige cadeaus, hier zou ik ook erg blij van worden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:39

SassyMoon schreef:
Ailill schreef:
Oh dit is echt zó'n onwijs interessant topic, wat leuk TS! Doet me een beetje denken aan het huis(je) van een goede vriendin van mij :D

Wauw, wat een mooi plaatje. Heerlijk ook die 70ige jaren inrichting, maar wel een senseo op het aanrecht :)
Bijzonder hé. Inrichting past er, in mijn optiek, inderdaad erg goed bij. Hah, dat klopt, iets met graag 'koffie' drinken :)

Marja schreef:
Wat een schattig huisje, Ailill, maakt me superbenieuwd naar de buitenkant en de ligging!
Op zich is de ligging en het pand ook wel uniek, maar heel anders dan bij jou. Dit is in een oude meubelfabriek, van Jan des Bouvrie (oftewel de Gelderlandfabriek), direct aan het spoor. Tot 5 jaar terug was het een kraakpand, voor 1 euro per vierkante meter mocht men daar zelf een huisje bouwen. Ook was er bijv. een theater/bioscoop en een echte bar. Als je online zoekt op de Gelderlandfabriek zie je wat het nu is geworden :)

Pandora2 schreef:
Ailill schreef:

Wat mooi ! enkel die senseo is heiligschennis }>

Is dat leemstuc op muren van stro ?
Klopt, volgens mij zijn het strobalen met inderdaad een leemstuc. Constructie was verder van hout. Ik kende haar nog niet toen ze het huisje ging bouwen, ik zal eens vragen hoe dat proces er stap voor stap aan toe ging. Ik weet wel dat ze een cursus is gaan volgen en inmiddels in haar nieuwe huis is ze weer zo te werk gegaan.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:34

Wat leuk. Mijn buren hebben een strohuis. Van binnen met leem en van buiten met hout.
Een andere buurman iets verder op bouwt een tiny strohuis met stro, leem en alle verdere bouwmaterialen heeft hij gratis of goedkoop gekregen. Dat zijn allemaal hergebruikte materialen. Het leuke is dat die 2 huizen vlak bij elkaar staan maar echt totáál verschillend uitzien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:51

Ailill schreef:
Klopt, volgens mij zijn het strobalen met inderdaad een leemstuc. Constructie was verder van hout. Ik kende haar nog niet toen ze het huisje ging bouwen, ik zal eens vragen hoe dat proces er stap voor stap aan toe ging. Ik weet wel dat ze een cursus is gaan volgen en inmiddels in haar nieuwe huis is ze weer zo te werk gegaan.

Dit is interessant ! Ik ben heel benieuwd naar het volledige proces :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:53

Mooie geschenkjes heb je gekregen !
Dat raampje is echt zo mooi <3

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:22

Ohh ik ga volgen. Dit is echt mijn droom! Ik heb van de week besloten dat ik voor mn 40 in Spanje wil wonen, nou een 10 jaar te gaan zeg maar :+ Ik vind dit echt helemaal geweldig, vooral ook omdat je probeert alles zo ecologisch mogelijk te doen!!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 23:35

Marja schreef:
Prairy schreef:
https://www.groasis.com/nl/technologie/ ... oud-papier

Cocoon planting kun je eens op zoeken, daarmee zijn ze nu Afrika aan het bebossen. Misschien is dat een oplossing voor je fruitbomen :)

Zijn het kurkeiken?

Ziet er interessant uit, die cocoons, heb je een idee van de prijzen per stuk? Als ze ze uberhaupt in kleine aantallen verkopen, ze lijken meer gericht op hele woestijnen beplanten :+

Mijn eiken zijn vnl steeneiken. Kurkeiken hebben we hier niet volgens mij.
Andere waar ik veel van heb zijn Sabinas, even opgezocht :') : Sevenboom in het nl´s.
Volgens mij zijn die ook beschermd, net als de enebros (jeneverbes) en boch (buxus)

En uiteraard ongetwijfeld nog honderden andere soorten planten en struiken, bloemen en bomen hier, haha!

Jouw topic over je voedselbos is super interessant, megaproject ook, ik ga je volgen!

Groasis biedt ze schijnbaar per 10 stuks aan maar ik kan geen prijzen zien, die moet je aanvragen.

Jammer dat het geen kurkeiken zijn, leuke extra inkomsten hadden dat kunnen zijn :)

Ik ga mijn best doen om wat meer te posten in mijn topic :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 23:58

Wat gaaf. Ik volg ook.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 08:05

Wat een heerlijk topic om te volgen! Hoe ben je in Spanje terecht gekomen of ben je daar geboren? :)

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:08

Hier even een enorm jaloerse meelezer:

Wauwie, dit is echt een prachtig avontuur! Heel erg veel plezier met het nieuwe huis en ik zou zeggen, geniet nog even van je leuke plekje!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:09

Wat lief die cadeaus! Ontzettend leuk om je dieren te zien, vooral de ezels zijn zo leuk <3 Je vriendje mag er ook zeker zijn, leuk stel zijn jullie :j

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:22

Nog eentje die komt meevolgen :D
Wat een ondernemend iemand ben jij, zeg, Marja ! Wij hebben hier ook plannen om 'ooit' naar Spanje te verhuizen (dan wel naar een kant-en-klare woning ;) ), maar tot op heden mis ik nog de durf. Misschien/waarschijnlijk werkt jouw topic motiverend !

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 20:06

x_spekkie_x schreef:
Wat een heerlijk topic om te volgen! Hoe ben je in Spanje terecht gekomen of ben je daar geboren? :)

Ik ben nu alweer 11 jaar in Spanje .. Gewoon in Nederland geboren en getogen, maar vanaf de zomervakanties in m´n vroegste jeugd naar Frankrijk, wist ik dat ik niet in Nederland zou blijven wonen. Een gevoel dat zo vanzelfsprekend was voor me, dat ik me niet herinner het ooit uitgesproken te hebben. Vanaf dat ik m´n eigen geld verdiende en een reislustige man tegen het lijf liep, gingen we jaarlijks minimaal 3 keer op reis. En ik realiseerde me in de loop der jaren dat het meer een ontsnapping was uit Nederland dan een ´gewoon gezond´ vakantiegevoel. Ik leefde van reis naar reis, en de lange grijze winters vielen me steeds zwaarder.
Na een reis naar Costa Rica overwogen we serieus ons daar te vestigen (en nog altijd is het m´n favoriete reisbestemming, helemaal nu ik de taal spreek...). Maar toen ik zwanger bleek, hebben we voor binnen Europa gekozen, en dan ons laten leiden door een combi van taal, klimaat en natuur. Veiligheid, gezondheidszorg, schoolsysteem etc. Via Google Earth, zonder ooit een voet in Spanje te hebben gezet, kozen we oa dit gebied als mogelijkheid, haha!
En hoe bijzonder is het dan, dat ik het hier vanaf het eerste moment als thuiskomen heb ervaren...

Als mensen me vragen of ik mezelf ooit weer in Nederland of ergens anders dan hier zie wonen, zeg ik altijd: je weet nooit hoe het leven loopt. En Nederland past me als een oude schoen, het is vertrouwd en makkelijk, qua taal en cultuur... En ik kan overal wonen, wennen en leven, ik pas me makkelijk aan, maar: hier in dit stukje Spanje is het zoveel gemakkelijker om gelukkig te zijn...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 01:35

Wat een onwijs leuk topic!
Ik ga zeker volgen !

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 08:40

Wat een leuk topic, ik ga je volgen!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:01

Wat een geweldig avontuur! En wat een uitzicht zeg, die foto met mist <3 .

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:27

Ik blijf je ook volgen! Wat ontzettend stoer dat je dit doet, ik zou willen dat ik meer lef zou hebben wat dat betreft...

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:38

Wat een avontuur zeg! Ik roep al sinds dat ik klein ben dat ik in Frankrijk wil wonen, spreek ondertussen ook vloeiend Frans en zou er zo kunnen aarden. Maar ergens laat ik me toch tegen houden door 'beren op de weg'.
Gaaf om te zien hoe je dit aanpakt!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:41

Marja schreef:
Goof schreef:

Ik herhaal mezelf even, ben nieuwsgierig :+

Ik blijf in de yurt wonen tot ik over kan naar het huis. En dat is een geleidelijk proces: hoe meer er in het huis af is qua faciliteiten, des te meer verschuift het wonen vanuit de yurt richting het huis.

Het was een bewuste keuze om geen huur meer te willen betalen, en al op mijn eigen stekje te willen zijn. Er is alleen ´even´ een pandemie tussengekomen waardoor het wat langer gaat duren dan gepland voordat het huis af is :') .

M´n nieuwe relatie is het type man wat bij mij past. Dat betekent soms middenin de nacht losgebroken ezels vangen, opgevangen zwerfpuppies de fles geven, dakpannen het dak op sjouwen, enz enz...
Dus het feit dat ik in een yurt woon en vaak met een zak wasgoed verschijn snakkend naar een hete douche, en vervolgens als een blok in slaap val op z´n bank omdat ik kapot ben na een lange werkdag, ach ja, t is een package deal zo´n vriendinnetje, niet alleen de lusten }> :+

Ah dan heb je de juiste match getroffen zo te lezen, tof!
Gaaf leven heb je zo, geniet ervan.