Een pelletkachel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:10

Maar het is toch raar dat dit gewoon kan, want het grootste gedeelte van de mensen heeft geen idee hoe ze goed moeten stoken of gooien allerlei rommel in die kachels. Ik snap de keuze voor een houtkachel echt wel, het ziet er prachtig uit die vlammen.
Maar het geeft echt veel problemen, ik denk dat je dan gelukt hebt Claudia want om mij heen hoor ik alleen maar mensen klagen over de stank en de gevolgen van die kachels.

ClaudiaHS

Re: Een pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:12

Maar weet je dan wel zeker dat het om pelletkachels gaat en niet om houtkachels of allesbranders?
Ik vind het heel raar want we ruiken hem echt niet.
Als hij wel zou ruiken dan staan de parameters niet goed ingesteld en verbrand hij slecht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:16

Elmee schreef:
Vorige jaar hebben wij de hele winter verwarmd met een pelletkachel wegens verbouwing. Toen waren we er blij mee, lekker warm, snel warm, leuke sfeer, ...
In de lente zijn we naar het nieuwe deel verhuisd en nu het terug wat kouder wordt, wordt de pellet nog wel eens aangestoken om het oude gedeelte op te warmen. Wat valt me dat nu tegen -O- . Al dat stof, alle dagen assen uitzuigen, wekelijks raampje kuisen, constant sleuren met zakken pellets (eerst aanhalen, ergens stockeren en dan moeten ze nog in de kachel geraken), veel lawaai, ...
Mijn man wou in het nieuwe stuk ook graag een pellet voor de gezelligheid, maar daar zijn we maar snel van afgestapt. Ik vind het te veel gedoe, te hoge kost en te weinig voordelen. Ik zou het niet meer aanraden. Wij hebben trouwens ook vochtproblemen met de schouw door de pelletkachel.

Dat hangt ook af van model.
Ik heb een zelfreinigende. Die draait zichzelf schoon. Om de 3 dagen even deurtje open en met borsteltje erdoor en het bakje ledigen)
Passen 2 a 3 zakken pellets in, dus ik stook 3 a 4 dagen met 1 keer vullen.
En die is vrij stil.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:16

ClaudiaHS schreef:
Maar weet je dan wel zeker dat het om pelletkachels gaat en niet om houtkachels of allesbranders?
Als hij wel zou ruiken dan staan de parameters niet goed ingesteld en verbrand hij slecht.

Maar evengoed als dat veel mensen niet weten hoe te stoken, is het ook wel heel simpel om alle problemen daarop af te schuiven.

Vrienden van ons hebben er ook eentje en die ruik je ook niet, zelfs niet op hun terras pal naast de schoorsteen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:18

ClaudiaHS schreef:

In een pelletkachel kan je enkel pellets doen... en die ruik je niet hoor...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:22

Ik moet lachen om sommige antwoorden die hier gegeven worden. :j :=
Wij verkopen ze al jaren,en hebben ze zelf ook.
Zit aangesloten op het cv en wij hebben een grote boiler op de zolder staan van 1000 liter.
En niks geen stank of overlast.
In onze schuur staat een grote en daar verwarmen wij de schuren, en de boerderij mee.
In het achter staat een kleine, dat is gewoon voor de gezelligheid.
Wij verkopen ook de pallets.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:26

pien_2010 schreef:
Vraagje, stel de electriciteit valt uit heb je dan nog wel een pelletkachel of stopt die ook?

Die kapt er mee, maar als het goed is heb je ook een boiler erbij waar warm water opgeslagen wordt en daar kan je mee vooruit.
Zomers stoken wij ook niet maar we hebben wel warm water.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:38

Birdie60 schreef:
pien_2010 schreef:
Vraagje, stel de electriciteit valt uit heb je dan nog wel een pelletkachel of stopt die ook?

Die kapt er mee, maar als het goed is heb je ook een boiler erbij waar warm water opgeslagen wordt en daar kan je mee vooruit.
Zomers stoken wij ook niet maar we hebben wel warm water.

Dat denk ik niet. Wij hebben CV gas combiketel en dat verwarmt het water en de CV laten we intact.
De pelletkachel wordt ingebouwd waarnu de open haard is. En gaat huis verwarmen. CV alleen als het echt koud is erbij.
De prijzen van Gas zijn echt heel hoog vergeleken bij Nl want Franse overheid belast dat extra.
Dat is het enige dat ik jammer vindt dat als stroom uitvalt ( dat gebeurt wel eens hier) we gelijk niets meer hebben ad CV en de pellet kachel.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:39

Duhelo schreef:
ClaudiaHS schreef:

Euh dat zeg ik toch.
Maar als je je parameters niet goed hebt staan, dan kan de verbranding onvolledig zijn.
Of het gebruik van slechte pellets.
Dan krijg je allerlei aangekoekte rommel zowel in kachel als in schoorsteen en dat ga je wel ruiken.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:47

pien_2010 schreef:
Dat denk ik niet. Wij hebben CV gas combiketel en dat verwarmt het water en de CV laten we intact.
De pelletkachel wordt ingebouwd waarnu de open haard is. En gaat huis verwarmen. CV alleen als het echt koud is erbij.
De prijzen van Gas zijn echt heel hoog vergeleken bij Nl want Franse overheid belast dat extra.
Dat is het enige dat ik jammer vindt dat als stroom uitvalt ( dat gebeurt wel eens hier) we gelijk niets meer hebben ad CV en de pellet kachel.

Weet niet of dat kan, maar een generator voor nood, om de kachel te laten draaien als de stroom uitvalt?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:57

NIET DOEN.

Ik haat onze pelletkachel, eerlijk waar. Dat ding maakt super veel lawaai, wij moeten onze TV echt kei hard zetten om boven dat lawaai uit te komen. Opwarmen duurt lang. En in de winter moeten we hem toch 2-3x per week schoonmaken.

Ik haat dat ding echt :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 23:43

LWDaisy schreef:
NIET DOEN.

Ik haat onze pelletkachel, eerlijk waar. Dat ding maakt super veel lawaai, wij moeten onze TV echt kei hard zetten om boven dat lawaai uit te komen. Opwarmen duurt lang. En in de winter moeten we hem toch 2-3x per week schoonmaken.

Dat ligt mss aan het merk/type, maar ik ben al bij meerdere mensen geweest die er 1 hebben en ja de ventilator hoor je (als het stil is in huis), maar als je met elkaar praat valt het niet meer op.
Ook met het opwarmen viel het mij juist op dat hij snel warmte verspreide.

Als die van jouw veel lawaai maakt en het lang duurt dat het warm wordt; is er dan niet iets verkeerd mee?
Draait de ventilator wel goed en is de verbranding op orde?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 00:12

ClaudiaHS schreef:
Duhelo schreef:

Euh dat zeg ik toch.
Maar als je je parameters niet goed hebt staan, dan kan de verbranding onvolledig zijn.
Of het gebruik van slechte pellets.
Dan krijg je allerlei aangekoekte rommel zowel in kachel als in schoorsteen en dat ga je wel ruiken.

Woops nee. Iets misgegaan in mijn quote :+

Deze moest het zijn:

CynthiaV schreef:
Maar het is toch raar dat dit gewoon kan, want het grootste gedeelte van de mensen heeft geen idee hoe ze goed moeten stoken of gooien allerlei rommel in die kachels. Ik snap de keuze voor een houtkachel echt wel, het ziet er prachtig uit die vlammen.
Maar het geeft echt veel problemen, ik denk dat je dan gelukt hebt Claudia want om mij heen hoor ik alleen maar mensen klagen over de stank en de gevolgen van die kachels.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 07:01

Brainless schreef:
LWDaisy schreef:
NIET DOEN.

Dat ligt mss aan het merk/type, maar ik ben al bij meerdere mensen geweest die er 1 hebben en ja de ventilator hoor je (als het stil is in huis), maar als je met elkaar praat valt het niet meer op.
Ook met het opwarmen viel het mij juist op dat hij snel warmte verspreide.

Als die van jouw veel lawaai maakt en het lang duurt dat het warm wordt; is er dan niet iets verkeerd mee?
Draait de ventilator wel goed en is de verbranding op orde?

Ja hoor, wij hebben het ding gewoon erg onderschat. Als ik de ventilator minder hard zet, valt het idd wel mee, maar wanneer hij helemaal uitvalt denk je echt "oh wauw eindelijk stilte" :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 07:36

@Pien: stroomloos bestaat, google maar op stroomloze pelletkachel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 07:37

LWDaisy schreef:
NIET DOEN.

Wij hebben een tiktak klok, en een klotsende aquarium.
Daarnaast als wij de electra kachel aan zetten, onder de tv, maakt dat ook lawaai.
Maar...
Wij horen het al niet meer.

En beide een gehoorbeschadiging :')

Soms heeft dat voordelen.

(Al denken mensen buiten of we soms ruzie hebben. Maar dan roep ik van boven of hij thee wilt zetten. Tegenwoordig neem ik mijn telefoon mee, scheelt bulken :')
Ben overigens niet oud ofzo. Maar ongelukken kun je niet altijd voorkomen.)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 07:41

Mijn schoonouders hebben een pelletkachel en zijn daar erg blij mee. Je hoort en ruikt hem totaal niet.

Ze schijnen wel een erg goede genomen te hebben en hebben deze laten installeren(terwijl mijn schoonvader echt zeer handig is en alles zelf kan) en ze kopen erg goede pellets want er schijnt erg veel verschil in te zitten qua kwaliteit.

Het onderhoud is bij hun minimaal.

Over de milieuaspecten durf ik niets te zeggen. Daar heb ik geen verstand van.

Zelf hebben we een openhaard maar die gebruiken we als sfeer verwarming.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 07:45

maralyn schreef:
LWDaisy schreef:
NIET DOEN.

Wij hebben een tiktak klok, en een klotsende aquarium.
Daarnaast als wij de electra kachel aan zetten, onder de tv, maakt dat ook lawaai.
Maar...
Wij horen het al niet meer.

En beide een gehoorbeschadiging :')

Soms heeft dat voordelen.

(Al denken mensen buiten of we soms ruzie hebben. Maar dan roep ik van boven of hij thee wilt zetten. Tegenwoordig neem ik mijn telefoon mee, scheelt bulken :')
Ben overigens niet oud ofzo. Maar ongelukken kun je niet altijd voorkomen.)

Ik vind het lawaai echt vreselijk haha. Soms "hoor" (eerder: merk) ik het ook niet meer - maar eens hij dan uitvalt, denk ik wel altijd "ach, dat is zoveel beter!"

Wat ik ook behoorlijk irritant vind, is die aansleep van pellets. Je moet al een 2de tuinhuis laten bouwen om een flinke voorraad aan te leggen, die niet in je weg ligt. Wij hebben 3 rolcontainers in de garage gezet en vullen die met pellets, en voorzien dan een groooote emmer onder een tafeltje in de woonkamer met pellets zodat we niet constant naar de (koude) garage moeten rennen.
Eerlijk, op die manier moeten we toch elke maand om nieuwe pellets.

Wij dachten dat we op jaarbasis goedkoper zouden uitzijn dan met CV, maar dat is niet zo. Ja, in de zomer is het wel goedkoop, dan gebruiken wij de kachel niet, maar in de winter vliegen die pellets er echt wel door.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 08:08

Zoals ik lees, verschilt dit ook enorm per merk, per huis, per kachel.

Tweede tuinhuis staat er al, dus die hoeven we niet te bouwen.

Kan ook eventueel voor brandhaardhout worden gebruikt, als we overwegen geen pallet maar een haard te doen.

Van klanten (wij verkopen pellets) hoor ik alleen maar positieve geluiden.
Met name over verbruik!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 08:17

Wij hebben een haard die werkt op stroom en waterdamp. Aangesloten in het stopcontact en op de waterleiding ( kan ook met waterreservoir ). Hij geeft geen warmte of rook af, wel mist. Ziet er toch gezellig uit.
Afbeelding
Binnenkant moet nog geverfd worden, want welke haard is wit aan de binnenkant :')

Die van ons is ingebouwd, maar je hebt ook losse complete haarden die je in je huis neer kan zetten.
Misschien ook een optie :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 08:21

mysa schreef:
Muizen, denk ik, Pien. ;)

Nee ze hebben hier nog nooit de zakken van de pellets open gemaakt en ons houthok zit vol met muizen, want onze konijnen hebben daar ook hun inloophok. Dus er zitten wel eens muizen in hun voorbak enzo.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 08:35

Kan je er ook een plaatsen als een open haard zeg maar, dus alleen om beneden te verwarmen en voor de gezelligheid?
Van mij hoeft hij niet aangesloten op de CV ofzo.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 08:48

Als je niet wilt slepen met zakken dan moet je een systeem met silo nemen en de pellets in de silo laten storten.

Maar goed, dan hebben we het natuurlijk wel over een grote installatie voor de CV en geen sfeerhaard :+

Wij hebben toen voor ons andere huis ook gekeken naar een pelletkachel maar wij zijn bang dat als 3/4 van Frankrijk eenmaal zo'n kachel heeft staan, de prijs van de pellets gewoon elk jaar gaat stijgen.

Wij hebben wel genoeg hout, vooral eiken, misschien kunnen we daar wel pellets van laten maken als we toch ooit een pelletkachel plaatsen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:06

LWDaisy schreef:
NIET DOEN.

Daisy wat voor soort merk kachel heb je, want dan weet ik dat we die in ieder geval niet moeten gaan kopen?

De stroomloze pelletkachel is iets waar we nav dit topic zeker in gaan verdiepen. Zeer bedankt voor deze tip. Daar zou ik niet aan gedacht hebben.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:34

Ik ben wel heel benieuwd hoe een stroomloze dan werkt?
Want er zit een draaimechanisme in die de pellets er in gooit.
Zon stroomloze zou je dan dus ook niet kunnen instellen..

Muizen ook nooit last van gehad.
Wij hadden de pellets gewoon op pallet in de schuur staan
Nooit gaten in gehad.