Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Elmee schreef:Vorige jaar hebben wij de hele winter verwarmd met een pelletkachel wegens verbouwing. Toen waren we er blij mee, lekker warm, snel warm, leuke sfeer, ...
In de lente zijn we naar het nieuwe deel verhuisd en nu het terug wat kouder wordt, wordt de pellet nog wel eens aangestoken om het oude gedeelte op te warmen. Wat valt me dat nu tegen. Al dat stof, alle dagen assen uitzuigen, wekelijks raampje kuisen, constant sleuren met zakken pellets (eerst aanhalen, ergens stockeren en dan moeten ze nog in de kachel geraken), veel lawaai, ...
Mijn man wou in het nieuwe stuk ook graag een pellet voor de gezelligheid, maar daar zijn we maar snel van afgestapt. Ik vind het te veel gedoe, te hoge kost en te weinig voordelen. Ik zou het niet meer aanraden. Wij hebben trouwens ook vochtproblemen met de schouw door de pelletkachel.
ClaudiaHS schreef:Maar weet je dan wel zeker dat het om pelletkachels gaat en niet om houtkachels of allesbranders?
Ik vind het heel raar want we ruiken hem echt niet.
Als hij wel zou ruiken dan staan de parameters niet goed ingesteld en verbrand hij slecht.
ClaudiaHS schreef:Maar weet je dan wel zeker dat het om pelletkachels gaat en niet om houtkachels of allesbranders?
Als hij wel zou ruiken dan staan de parameters niet goed ingesteld en verbrand hij slecht.
Birdie60 schreef:pien_2010 schreef:Vraagje, stel de electriciteit valt uit heb je dan nog wel een pelletkachel of stopt die ook?
Die kapt er mee, maar als het goed is heb je ook een boiler erbij waar warm water opgeslagen wordt en daar kan je mee vooruit.
Zomers stoken wij ook niet maar we hebben wel warm water.
Duhelo schreef:ClaudiaHS schreef:Maar weet je dan wel zeker dat het om pelletkachels gaat en niet om houtkachels of allesbranders?
In een pelletkachel kan je enkel pellets doen... en die ruik je niet hoor...
pien_2010 schreef:Dat denk ik niet. Wij hebben CV gas combiketel en dat verwarmt het water en de CV laten we intact.
De pelletkachel wordt ingebouwd waarnu de open haard is. En gaat huis verwarmen. CV alleen als het echt koud is erbij.
De prijzen van Gas zijn echt heel hoog vergeleken bij Nl want Franse overheid belast dat extra.
Dat is het enige dat ik jammer vindt dat als stroom uitvalt ( dat gebeurt wel eens hier) we gelijk niets meer hebben ad CV en de pellet kachel.
LWDaisy schreef:NIET DOEN.
Ik haat onze pelletkachel, eerlijk waar. Dat ding maakt super veel lawaai, wij moeten onze TV echt kei hard zetten om boven dat lawaai uit te komen. Opwarmen duurt lang. En in de winter moeten we hem toch 2-3x per week schoonmaken.
Ik haat dat ding echt
ClaudiaHS schreef:Duhelo schreef:
In een pelletkachel kan je enkel pellets doen... en die ruik je niet hoor...
Euh dat zeg ik toch.
Maar als je je parameters niet goed hebt staan, dan kan de verbranding onvolledig zijn.
Of het gebruik van slechte pellets.
Dan krijg je allerlei aangekoekte rommel zowel in kachel als in schoorsteen en dat ga je wel ruiken.

CynthiaV schreef:Maar het is toch raar dat dit gewoon kan, want het grootste gedeelte van de mensen heeft geen idee hoe ze goed moeten stoken of gooien allerlei rommel in die kachels. Ik snap de keuze voor een houtkachel echt wel, het ziet er prachtig uit die vlammen.
Maar het geeft echt veel problemen, ik denk dat je dan gelukt hebt Claudia want om mij heen hoor ik alleen maar mensen klagen over de stank en de gevolgen van die kachels.
Brainless schreef:LWDaisy schreef:NIET DOEN.
Ik haat onze pelletkachel, eerlijk waar. Dat ding maakt super veel lawaai, wij moeten onze TV echt kei hard zetten om boven dat lawaai uit te komen. Opwarmen duurt lang. En in de winter moeten we hem toch 2-3x per week schoonmaken.
Ik haat dat ding echt
Dat ligt mss aan het merk/type, maar ik ben al bij meerdere mensen geweest die er 1 hebben en ja de ventilator hoor je (als het stil is in huis), maar als je met elkaar praat valt het niet meer op.
Ook met het opwarmen viel het mij juist op dat hij snel warmte verspreide.
Als die van jouw veel lawaai maakt en het lang duurt dat het warm wordt; is er dan niet iets verkeerd mee?
Draait de ventilator wel goed en is de verbranding op orde?
Ik haat dat ding echt

maralyn schreef:LWDaisy schreef:NIET DOEN.
Ik haat dat ding echt
Wij hebben een tiktak klok, en een klotsende aquarium.
Daarnaast als wij de electra kachel aan zetten, onder de tv, maakt dat ook lawaai.
Maar...
Wij horen het al niet meer.
En beide een gehoorbeschadiging
Soms heeft dat voordelen.
(Al denken mensen buiten of we soms ruzie hebben. Maar dan roep ik van boven of hij thee wilt zetten. Tegenwoordig neem ik mijn telefoon mee, scheelt bulken![]()
Ben overigens niet oud ofzo. Maar ongelukken kun je niet altijd voorkomen.)

Ik haat dat ding echt