Welk beest maakt mijn vlasbalen kapot?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Re: Welk beest maakt mijn vlasbalen kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 18:36

Nog niks gevangen, maar vandaag 2 ratten gezien! Hoop toch dat ik ze als nog vang of iets anders kan bedenken waardoor ze niet mijn hooi vol schijten!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:42

Oei als je er al twee ziet....

Bij mij zijn ze voor even uit de stal, de walnoten en het fruit vallen op de grond dus het is een walhalla... ik hoef nu geen vallen te zetten, die laten ze links liggen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:45

Wij zeggen altijd: voor elke rat die je ziet, zie je er 10 niet!
Dus ik zou rekenen op een plaag.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:46

Waarmee dicht? Ze bijten overal door heen. Ook al mijn flessen lijnzaad door geknaagd en dat is toch echt goed hard plastic -O-

Wij krijgen van de week een pellet vlas, doodsbang dat alles weer kapot gaat.

Succes met je jacht op de ratten. Al moet ik zeggen dat ik niet denk dat de keutels die je had gevonden van ratten zijn, die zien er toch net wat anders uit.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 20:49

Pff zit echt met mijn handen in het haar, de laatste tijd wilde mijn paard al geen hooi meer eten ik dacht eerst dat dat kwam omdat ze sindskort veel meer buiten staat en behoorlijk veel gras tot haar beschikking heeft. Echter heb ik vrijdag nieuw hooi gehaald en dat eet ze wel, duidelijk dus dat dat andere hooi gewoon echt goor is.

Er moet echt een oplossing komen, morgen ga ik nog even overleggen met de eigenaar. Maar ik vrees dat er een professioneel iemand bij moet komen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 21:49

Je kunt toch gifbakken zetten, dan ruimen ze vanzelf wel op.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:15

Hier waren katten de oplossing. Sinds we katten hebben op stal, heb ik binnen geen last meer van ratten. We hebben wel het terrein omheind met petsafe, dus de katten kunnen alleen op eigen terrein jagen.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 01:34

Voor de hondeneigenaren, denk wel om weil met ratten. Mijn hond heb ik ervoor geënt ivm wij helaas door een fijne inmiddels ex buurman ratten kregen. Laatst 1 rat gevangen met een mollenklem en een paar door in het gras. Hvc ongediertebestrijding heeft nog een vangkooi geplaatst maar daar gingen ze helaas niet in zitten. Hier zag ik ze van de zomer gewoon langs mij heen lopen. Zo goor en zelf een bloedhekel aan ratten dus durfde nergens meer te zijn waar ik dacht dat ze er konden zitten....en als ik ze toch zag hoorde de hele buurt het wel.....

Dat je paard het vieze hooi niet meer eet zegt ook wel veel, vraag mij nu af of het ook kwaad kan als ze het eten? Het is echt erg bij jullie zo op stal en zal steeds erger worden zodra ze jongen. Misschien een jager vragen of hij wilt komen schieten? Gebeurt hier in de buurt veel op deze manier. Helaas hoor je het steeds meer dat er ratten of muizenplagen zijn. Succes!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 05:06

Rattengif is inderdaad de laatste mogelijkheid die we kunnen treffen. Dit hebben we uitgesteld omdat wij veel roofvogels in de buurt hebben en niet willen dat zij de dupe van het rattengif zijn. Iemand enig idee of rattengif gevaarlijk is voor paarden? Ik moet dan het gif namelijk wel op het hooi leggen (in een bakje uiteraard) want ze komen uit het plafond.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 06:01

Er zijn ook mensen die ratten jagen met honden. Of gewoon jagers die ze schieten.

Ik durf vergif niet aan, al is het maar vanwege de roofvogels en de katten (die de ratten niet levend vangen >;) ) die hier veel zitten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 06:30

Ik had 2 balen vlas liggen en gisteren zag ik dat 1 ineens wel erg veel lucht erin had Half leeg en alleen maar 3 kleine gaatjes erin, onder de pallets ligt dus alles vol, lekker nest gemaakt. Ik zag nog net iets wegspringen, denk een muis. Ondanks 2 katten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 06:35

Petrichor schreef:
Rattengif is inderdaad de laatste mogelijkheid die we kunnen treffen. Dit hebben we uitgesteld omdat wij veel roofvogels in de buurt hebben en niet willen dat zij de dupe van het rattengif zijn. Iemand enig idee of rattengif gevaarlijk is voor paarden? Ik moet dan het gif namelijk wel op het hooi leggen (in een bakje uiteraard) want ze komen uit het plafond.

Vergif zou ik niet doen. Dat nemen ze mee aan hun bek en pootjes en komt dan ook in jouw hooi en stro terecht, wat je paarden vervolgens weer eten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:00

Gif is inderdaad gevaarlijk voor paarden. Al is het pas dodelijk in grote hoeveelheden

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 08:09

Je hebt ook rattengif in een pasta vorm zag ik, hier kunnen ze dan niet of minimaal mee knoeien. Korrels is mij een te groot risico, dit kan zo door de hooibalen heen vallen. Lastig lastig....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:18

Ratten zijn slepers met hun voeding. Als er andere dieren vrij rondlopen, zou ik het echt niet aandurven.

By the way... ik heb er 2 gevangen in een week tijd ! :D
Een rattenval in een afgesloten kippenhokje ( zonder kippen :+ ) gezet. Als lokaas hazelnootjes en een piepklein gaatje in de bodem gemaakt zodat ze erin konden.
Mijn beste vangst tot nu toe :Y)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:20

Heb je een foto van je val Pandora?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:50

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:08

Ik heb kistjes waar een gat in zit zodat er alleen ratten en muizen in kunnen. Hierin van die zakjes met daarin pasta, die nemen ze heel mee naar hun nest en daar wordt dus niet mee geknoeid. Werkt uitstekend, gekocht bij de Welkoop.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:18

ah, het gaatje zodat ze er in konden, was dat ze het kippenhok inkonden? Ik heb nu beeld, dank je wel

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:19

In jaren nooit last gehad van muizen of ratten op stal, maar sinds ik de laatste tijd vaker oud brood krijg van de bakker heb ik toch al 3-4 keer een muis gezien. Ik denk dat ik de kat een keer een nacht opsluit op stal. Win-win voor kat en voor mij! Ratten heb ik gelukkig nooit gezien op stal, maar als die er zijn kan een kat dan ook nog oplossing bieden of vangt een kat alleen muizen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:20

Rocamor schreef:
ah, het gaatje zodat ze er in konden, was dat ze het kippenhok inkonden? Ik heb nu beeld, dank je wel

:') Oké, het is nog vroeg.
Ik herlees nu mijn post en zag ook al een gaatje in die muizenval. :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:22

SaraViavia schreef:
In jaren nooit last gehad van muizen of ratten op stal, maar sinds ik de laatste tijd vaker oud brood krijg van de bakker heb ik toch al 3-4 keer een muis gezien. Ik denk dat ik de kat een keer een nacht opsluit op stal. Win-win voor kat en voor mij! Ratten heb ik gelukkig nooit gezien op stal, maar als die er zijn kan een kat dan ook nog oplossing bieden of vangt een kat alleen muizen?

Hangt helemaal van de kat af :D

Mijn dametjes vangen alleen muizen. No way dat ze aan een rat komen.
Maar de kater van de buurboer achter mijn land vangt ratten bij de vleet.
Die draait er zijn pootje niet voor om :Y)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:42

Onze kat vangt ook ratten :Y)

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:51

Dan ga ik hem er gewoon een keer neerzetten. Hij vindt dat vast wel leuk en met het gezelschap van de paardjes en eventueel een lekker hapje tussendoor denk ik dat ik hem er wel blij mee maak.
Viel me op dat bijna niemand hier over katten sprak. Ik ben geen kattenmens, maar dat doe ik dan liever dan een rat zelf vermoorden of verzuipen :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:16

Petrichor schreef:
Nog niks gevangen, maar vandaag 2 ratten gezien! Hoop toch dat ik ze als nog vang of iets anders kan bedenken waardoor ze niet mijn hooi vol schijten!

Als je er al 2 ziet dan heb je er echt heel veel meer. Succes met het bestrijden.