Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ninx schreef:_djoeke_ schreef:Al ligt dat laatste voorlopig niet in de lijn der verwachting, met de woningtekorten.
Woningtekort.... er zijn meer dan voldoende woningen.
Er zijn echter te weinig betaalbare woningen. Dat is een trend over de hele planeet.
Steeds meer mogelijkheden voor groot geld, steeds minder mogelijkheden voor de kleine portemonnee.
Een mooi voorbeeld van de gevolgen van het kapitalistisch systeem.
Ninx schreef:Schemerdier schreef:Ninx, begrijp je de werking van een lening niet? Want stellen dat iemand zijn huis nooit afgelost krijgt is gewoon onzin. Of in Nederland moeten de kredieten volledig anders zijn dan in België (wat ik betwijfel)
.
In Nederland koop je voor de prijs van een vrijstaand huis in België een rijtjeshuis.
Ht is volstrekt andere markt, huizen zijn hier VEEL duurder.
Bovendien zijn er bij jullie meer eisen t.a.v. eigen geld meebrengen, in Duitsland ook. dat is een veel gezonder uitgangspunt.
Dus dat bij jullie mensen hun huis uiteindelijk bezitten geloof ik direct.
De lonen liggen hier gemiddeld wellicht wel wat hoger, maar de stijging van huizenprijzen en huren is zo proportioneel dat je daar niet veel mee kunt.
Alles lijkt hier steeds duurder te worden, in werkelijkheid wordt ons geld steeds minder waard.
Dit is het einde van de opwekkende nieuwsberichten
Ninx schreef:Schemerdier schreef:Ninx, begrijp je de werking van een lening niet? Want stellen dat iemand zijn huis nooit afgelost krijgt is gewoon onzin. Of in Nederland moeten de kredieten volledig anders zijn dan in België (wat ik betwijfel)
.
In Nederland koop je voor de prijs van een vrijstaand huis in België een rijtjeshuis.
Ht is volstrekt andere markt, huizen zijn hier VEEL duurder.
Bovendien zijn er bij jullie meer eisen t.a.v. eigen geld meebrengen, in Duitsland ook. dat is een veel gezonder uitgangspunt.
Dus dat bij jullie mensen hun huis uiteindelijk bezitten geloof ik direct.
De lonen liggen hier gemiddeld wellicht wel wat hoger, maar de stijging van huizenprijzen en huren is zo buitenproportioneel dat je daar niet veel mee kunt.
Alles lijkt hier steeds duurder te worden, in werkelijkheid wordt ons geld steeds minder waard.
Dit is het einde van de opwekkende nieuwsberichten
Dus een rijtjeshuis kost daar bij jullie een half miljoen? Want dat kost dat toch in regio Gent, waar ik uit kom.Storm schreef:Ninx, als de huizenprijzen laag liggen, is de rente hoog. En als de huizenprijzen hoog liggen, is de rente laag. Dit gaat al tientallen jaren zo en zal zo blijven gaan. Evenwicht.
DeMolenhoek schreef:Misschien als je vergelijkt met de ArdennenDus een rijtjeshuis kost daar bij jullie een half miljoen? Want dat kost dat toch in regio Gent, waar ik uit kom.
Misschien zal het dat in de randstad ook wel kosten, maar niet in heel Nederland toch?
daantjuhhh schreef:Dat is wel heel Nederland over één kam scheren hoor.
In het noorden heb je plekken waar je een boerderij voor 2 ton koopt.
Hier (semi noorden) koop je daar een rijtjeshuis voor.
Een nette rijtjeshuis in het westen kun je hier weer een vrijstaande woning kopen.
Ninx schreef:DeMolenhoek schreef:Misschien als je vergelijkt met de ArdennenDus een rijtjeshuis kost daar bij jullie een half miljoen? Want dat kost dat toch in regio Gent, waar ik uit kom.
Misschien zal het dat in de randstad ook wel kosten, maar niet in heel Nederland toch?
Een rijtjeshuis kost hier inderdaad zomaar een half miljoen.
Heb je al eens bij een makelaar aangeklopt TS? Vaak betaal je daar wel wat voor, maar het is een fijne tussenpersoon. In veel gevallen kan je je wensen doorgeven en geven zij een seintje als er iets vrijkomt dat binnen je eisenpakket valt. Ik heb zo ook in Amsterdam binnen afzienbare tijd een particuliere huurwoning kunnen vinden, terwijl het hier echt drama is. janderegelaa schreef:marleen_88 schreef:Ons huurhuis hebben we via een makelaar weten te bemachtigen. Het is echt heel lastig om een betaalbare woning te vinden.
Sowieso omdat bij particuliere huur vaak 4 keer de huur als inkomenseis verwacht wordt.
Storm schreef:Ninx, als de huizenprijzen laag liggen, is de rente hoog. En als de huizenprijzen hoog liggen, is de rente laag. Dit gaat al tientallen jaren zo en zal zo blijven gaan. Evenwicht.

.
Ik snap dat velen goedbedoeld advies willen geven; waar ik ook wat mee ga doen zoals al aangegeven. Maar ik ga me ook niet meer voor verantwoorden voor de Waarom achter het particulier willen huren. We gaan in gesprek met adivseurs omtrent de verkoop van dit huidige huis en het kopen van een volgend huis, maar we blijven gewoon zoeken naar een huurhuis aangezien een volgend huis kopen geen haast heeft voor ons en we dus graag wel een leuk huis willen huren in de tussentijd. Dit topic werd gestart omdat we bezig zijn met het zoeken naar een particulier huurhuis, en ik was benieuwd naar de ervaringen hiermee en de Waarom had eigenlijk niet eens uit moeten maken. Maar bokt zou bokt ook niet zijn natuurlijk zonder dat een topic volledig de andere kant uit gaat en discussies over elk klein aspect gestart moeten worden.
En over Waarom we particulier willen gaan huren ga ik me dus niet meer verantwoorden, want daar staan we wel nog steeds achter en dat is dat. Mocht het toch anders lopen en we toch een andere weg willen bewandelen, zien we dat vanzelf wel. Momenteel is nog niks gaande behalve dat we wel actief zoeken naar een huurhuis en is de rest allemaal theoretisch denken, waar we dus nog wat mee gaan doen. We zien wel wat het ons gaat brengen als we er verder mee aan de slag gaan als we ook nog met adviseurs praten. We hadden genoeg redenen om het anders aan te willen pakken en particulier te gaan huren, waar ik niet tot in detail over heb ingetreden, maar ik vind niet dat ik me tot in detail moet verantwoorden daarvoor. Ik snap dat het veelal goedbedoeld is, maar de boodschap is wel duidelijk en verder laat ik het hier dan ook bij, want dit was echt niet de insteek van mijn topic.