Nieuwbouw woning!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seni

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:39

Tuin kosten bij ons ook niet veel. Gezamelijk een schutting laten plaatsen. Tegels uitgezocht en zelf geplaatst (met een beetje handyman als man is dat makkelijk zelf te doen). En we zijn heel gelukkig met onze tuin alleen willen we een maatje meer. Maar verder niet duur en wel heerlijk. Net vakantie in eigen achtertuin :p

Stopcontacten etc zou ik in de bouw laten doen. Maar er zijn ook genoeg dingen die later kunnen. De trap heeft bij ons geloof ik 2 jaar nog gewoon in de witte grondverf gestaan :p vonden we ook prima, een witte trap. Daarna de trap zelf gedaan, kostte dagje werk maar niet duur en wel heel leuk geworden.
Wij hadden het geluk witte zolder panelen te hebben ipv groen. Dus die hebben wij ook zo gelaten. Klein beetje netjes afgewerkt dat het 1 geheel is en klaar.

Veel dingen lijken slim om in de bouw te betrekken maar kunnen ook later door jezelf of een ander gedaan worden voor veel goedkoper.

Maar bijv vloerverwarming hebben wij wel vanuit de bouw meegedaan. 1. Zodat we geen radiatoren kregen. 2. We kregen een aangepaste ketel.

We hebben later ook alle lichtschakelaars vervangen voor Livolo touchschakelaars (altijd leuk als mensen op bezoek komen en ze niet weten dat we ze hebben, gelijk een gespreksonderwerp)
Ook de koof boven de keuken (omdat we de afzuigkap toch naar buiten willen laten gaan) achteraf gedaan. Scheelt toch allemaal hoop geld.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:45

tanx voor de tips

vloerverwarming zit er standaard bij in.
stopcontacten ga ik zeker over nadenken, net als jullie tips van loze leidingen.

zonnepanelen doen we achteraf / via iemand anders
afwerking uiteraard ook

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:04

Ik heb over 2 weken ook een gesprek met een wooncoach, deze is vanuit het project en gaat ook helpen met het maken van keuzes. Stopcontacten ga ik zeker naar kijken, daar zitten er wel al redelijk wat van maar wil wel zeker weten dat ze handig zijn. Loze leidingen liggen ook al in elke kamer maar als nodig ga ik die zeker laten bijplaatsen.
Ik ga gewoon blanco naar die afspraak, alles met ze doornemen en daarna eens met mijn ouders om de tafel wat ik van hun zou kunnen lenen. Gisteren had ik even paniek, maar het komt allemaal wel goed. Dit is echt een flinke kans voor me en niet nieuwbouw was ik er met het gekke overbieden wat hier in de omgeving gebeurd nooit gekomen.
Heb gisteren ook kort met een vriendin van me gesproken en die heeft in hetzelfde project 2 keer gekocht en gaf ook aan dat er best veel al bij in zit. Zij heeft me ook al adres gestuurd waar zij voor een veel groter oppervlak goedkoop renovlies hebben laten plaatsen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 09:27

Ik vind het echt heel fijn een Google sheets te hebben met alle kosten: geeft een heel goed overzicht. Dat kan ik wel echt aanraden!

Wbt meerprijzen, op zich passen we niet eens zo gek veel aan. Maar de muren worden behangklaar aangeleverd en voor een goede gladde schilderondergrond moet er nog een dun stuclaagje overheen. Overal vloeren laten leggen (en wij willen tegels) dus kosten tegels + tegellegger. En de oprit (puin storten en de betegeling eroverheen) kost behoorlijk wat. Die afwerking gaat stiekem toch nog vrij veel geld in zitten.

Ik probeer het huis al een beetje in te richten: waar wil ik wat neerzetten en hoeveel leidingen/schakelaars/stopcontacten heb ik dan nodig.

Tuin is wel duur hiero, maar dat komt met name omdat we een stuk willen betegelen. Maar dat kunnen we later ook doen eventueel :j

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:37

Tuin is idd wel duur. En goed dat je puin laat storten. Dat hebben wij ook gedaan. Hier heb je kleigrond dus moest eerst helemaal afgegraven worden en dan puin en er over zand. Hier waren ze nog huizen aan het bouwen en er reed zo'n grondbewerkingsbedrijf rond en daar hebben we aan gevraagd. Die heeft alles afgegraven en zand en puin gestort. Hebben we samen met de buurt gedaan om de kosten te drukken. Kwa bestrating hadden we gelukkig via familie iemand die stratenmaker is. Neem aan dat er bij jullie ook een straat gelegd wordt. Miss dat je aan die stratenmakers kan vragen of ze bij willen verdienen haha

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 10:06

Ja het puin storten voor de oprit zit bij de opties erbij, dus die doen we wel :j

De straten bij ons liggen er al! 'Onze' woning (hij is nog niet van ons want we moeten eerst eens kijken of we de hypotheek kunnen krijgen :))) is in een latere fase, er staan nu al wat opgeleverde huizen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:14

Maar @Imandra, gaan jullie stucen? Ik lees en hoor overal dat je een nieuwbouwhuis niet zou moeten willen stucen maar eerst een paar jaar glasvlies of renovlies behang er overheen omdat de muren nog veel vocht hebben en daardoor nog scheuren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 10:28

Iris82 schreef:
Maar @Imandra, gaan jullie stucen? Ik lees en hoor overal dat je een nieuwbouwhuis niet zou moeten willen stucen maar eerst een paar jaar glasvlies of renovlies behang er overheen omdat de muren nog veel vocht hebben en daardoor nog scheuren.

Oh dat heb ik dan weer nergens gehoord. Even induiken. Was namelijk wel het plan ivm verven van muren (willen waarschijnlijk geen behang, veel te veel gedoe).
Sowieso zou het tegelzetten en stucen niet direct na oplevering gebeuren ivm vocht, maar ik moet nog navragen wanneer het dan wél kan.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:37

Stucen heeft inderdaad niet veel zin. Er komen scheuren in de muren en alles gaat werken. Wij hebben alles geschuurd en toen geverfd. Het beste is om vliesbehang te nemen en daarover te stucen eventueel. En ja die muren zuigen als ik weet niet wat. Wij hebben geïnvesteerd in goede voorstrijk, is echt nodigd! Dan heb je een mooi strak effect en geen scheuren. De trap hebben wij ook nog niet afgekit omdat het hout allemaal gaat werken. Raden ze aan om dat na een jaar te doen. Uiteindelijk willen we de trap wel mooi afwerken met pvc. Maar kan niet alles tegelijk haha.

Even een voorbeeld van onze scheur en gelukkig is het geverfd zonder vliesbehang of stuc. Dat komt bij ons later nog.
Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 10:55

Hmm, ik wil eigenlijk geen behang ivm de naden, en die blijven bij vliesbehang wel zichtbaar volgens mij.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:57

Precies wat hierboven aangegeven wordt! Stuccen gaat scheuren. Je huis gaat inderdaad nog zetten en als ze in de nabije omgeving nog gaan heijen dan kun je donders zeggen dat er nog wat scheuren bij komen. Wij wilde ook renovlies en dan verven maar de muren zuigen idd enorm en bij ons bleek er een fout in de maak van het renovlies te zijn ontstaan waardoor na het werven met monodek ( dus verf wat met 1x dekt) er hele vochtblazen ontstonden. Na 3 laten verven was het nog niet dekkend en liet meer los dan vast zat. Terug naar winkel en bleek een batch te zijn met een fabricage fout. Gezien de tijdsdruk met plaatsen keuken etc gekozen voor spachtelputz, achteraf heel blij met de keuze!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:09

Ach, wij hebben na 8 jaar nu 2 scheuren in het hele huis en ze storen me niet echt. En anders kan je ze prima wegwerken met goede scheuroverbruggende latex. Kwestie van muurtje (laten) sauzen en ze zijn weer weg.

Als je wilt stucen, gewoon doen :j

Net als trap afkitten, hier gewoon gedaan en na een paar jaar weer bijgewerkt. Hout werkt altijd. Dat moet je sowieso om de paar jaar weer mooi maken gelijk met het schilderwerk.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:21

hier ook net een nieuwbouwhuis. er zit verschil in een huis wat al door de architect of aannemer getekend is of dat je er zelf een helemaal ontwerpt of laat ontwerpen. Dit laatste hadden wij. we hebben een kavel gekocht en hebben zelf een huis laten tekenen die aan onze wensen en budget kon voldoen. Vanaf dag 1 hebben wij er bovenop gezeten want er ging regelmatig iets mis. Wat ik vooral merkte is dat het goed gaat in de bouw en de corona ook niet meewerkt. 17 weken wachten op heipalen bijv... uiteindelijk dus veel later op kunnen leveren dan gepland. Ook verliep de samenwerking met de aannemer niet altijd even soepel... hun praten tegen mij alsof ik een half brood had gekocht... voor hun ws het zoveelste huis wat ze bouwden voor mij het eerste en hopelijk de enige....Waar ik een volgende keer op bedacht ben zijn de extra kosten die je hebt omdat je bijvoorbeeld toch geen standaard binnen deur wilt maar een met een werkje wat je dan weer 200 euro p deur extra kost. Wij hebben zelf de keuken en de badkamers gedaan.. het huis is als het ware casco opgeleverd. Vergis je niet in een tuin.. daar gaan ook de nodige centen in zitten. Al met al is het met dubbel en dwars waard geweest. alles is nieuw De keuze stress vond ik wel op een gegeven moment wel minder leuk.. je moet niet alleen nadenken over welke keuken je wilt maar ook welke badkamer welke vloer welke gordijnen welke meubels waar wil je stopcontact waar wil je de lamp ophangen, welke deur, welke deurklink. welke bel behang, verf etcetc.... het is leuker om je met een ding tegelijk bezig te hoeven houden ipv 20... maar goed als je zit ben je wel trost op wat je hebt neergezet en vind ik het een heerlijke gedachte dat ik de komende jaren weinig onderhoudt heb... ja bijhouden... ipv opknappen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:23

IMANDRA schreef:
Hmm, ik wil eigenlijk geen behang ivm de naden, en die blijven bij vliesbehang wel zichtbaar volgens mij.

Nee hoor! Valt reuze mee!

Ik moet zeggen dat ik geen idee heb waar de naden zitten.
Dit is renovlies 200 gr en daarna geverfd.

Let wel, we wonen hier al 2 jaar en de eettafel staat tegen de muur, dus incl bijbehorende vlekken :')

Afbeelding

ik had de tafel wel even mogen afruimen voor de foto :')

Ik heb net een naad gevonden (met mn neus op 20-30 cm afstand en zoeken). Recht boven de onderzetters die op tafel liggen. Zon 10 cm naast de lichte streep op de foto (licht jnval)
Laatst bijgewerkt door Mri op 24-08-20 11:27, in het totaal 2 keer bewerkt

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:26

IMANDRA schreef:

Die naden zie je niet. Mijn ouders hebben het laten doen en dat ziet er echt super strak uit. Je kan het uiteraard stuccen maar dan moet je wel rekening houden dat het kan scheuren. Is alles prefab? Bij ons wel en je kan eigenlijk al van te voren zien waar het zou kunnen gaan scheuren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:32

Als het geplakt wordt door mensen die er verstand van hebben hoor je het echt niet te zien, tenzij je er met je neus bovenop zit.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:43

bij ons moet je ook heel goed kijken wil je de naden vh vliesbehang zien... je ziet t echt niet.. ik vond het perfect spul....

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 11:59

Ahh, dat klinkt beter. Ik neem het mee, even wat mannetjes bellen voor kosten enzo :j

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 15:55

Iris82 schreef:

Dat ligt heel erg aan met wat voor blokken de woning gebouwd wordt. Onze woning is met die oranje blokken gebouwd onze aannemer garandeerd ons dat we geen scheuren krijgen in stucwerk. Na een jaar hebben we die ook nog niet. Wij hebben dan spachtelputz.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:37

Lindor92 schreef:
Iris82 schreef:

Dat ligt heel erg aan met wat voor blokken de woning gebouwd wordt. Onze woning is met die oranje blokken gebouwd onze aannemer garandeerd ons dat we geen scheuren krijgen in stucwerk. Na een jaar hebben we die ook nog niet. Wij hebben dan spachtelputz.

Dat vroeg ik me idd ook af. Ons huis was een bouwpakket met prefab beton. Muren werden gewoon zo neergezet met de ramen er al in.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:56

Aja, ons huis wordt met mallen gemaakt waar beton in gegoten wordt. Daar zit nog vocht in want dat moet drogen. Dat is anders dan als er met blokken gebouwd wordt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 09:02

Hmm ik heb gister een stucadoor gebeld en die gaf aan dat nieuwbouw geen stucwerk problemen zou moeten geven.. wat een ding _O-. Even induiken dan maar

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:10

Ik meld me! *\o/*

Mijn vriend en ik hebben 3 weken geleden het voorlopig koopconyract getekend voor onze nieuwbouwwoning. We zijn nu bezig met de financiëring.

Wij hebben als meerwerk:
Uitbouw 2,40
Loze leidingen
Vloerverwarming geregeld per kamer
Elektra tuinlicht
Luxe tegels badkamer
Keuken hoekopstelling
Ik vergeet vast nog iets :+

We wilden het toilet en de badkamer casco laten opleveren, maar dan trekken ze de vloerverwarming niet door. Vooral voor de badkamer vonden we dat niet handig.

Leuk om hier te lezen hoe de ervaringen zijn! Ik zat eraan te denken om als het zo ver is een volgtopic te maken van de bouw. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:19

Gimme_Joy schreef:
Ik meld me! *\o/*

Mijn vriend en ik hebben 3 weken geleden het voorlopig koopconyract getekend voor onze nieuwbouwwoning. We zijn nu bezig met de financiëring.

Wij hebben als meerwerk:
Uitbouw 2,40
Loze leidingen
Vloerverwarming geregeld per kamer
Elektra tuinlicht
Luxe tegels badkamer
Keuken hoekopstelling
Ik vergeet vast nog iets :+

We wilden het toilet en de badkamer casco laten opleveren, maar dan trekken ze de vloerverwarming niet door. Vooral voor de badkamer vonden we dat niet handig.

Leuk om hier te lezen hoe de ervaringen zijn! Ik zat eraan te denken om als het zo ver is een volgtopic te maken van de bouw. :)

Dan had je harder met de vuist op tafel moeten slaan.
Aandachtspunt is dan wel dat je de indeling zelf aan moet geven zodat de vloerverwarming er ook correct ingelegd kan worden.

Als er nog tijd is, kijk goed naar de hoeveelheid en lokatie van de stopcontacten!
Buitenkraan?
Oh, en een aansluitpunt voor de elektrische bediening van de zonwering? Kiest vrijwel niemand :?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:24

We zitten nog in de oriënterende fase vwb het meerwerk. Dus er is nog geen keus doorgegeven.
Buitenkranen gaan we zelf doen. Dat is in het meerwerk veels te duur.
Optie elektrische zonwering is er niet.