Omgaan met water in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:13

Nu nl massaal thuis blijven en 'recht hebben pp een vakantie gevoel en een zwembad' is het verbruik nu hoger dan normaal. En mogelijk ook hoger dan een andere hittegolf periode. Niet gek vind ik. En een oproep om spaarzaam met water om te gaan is ook op z'n plek als er geen tekort zou gaan dreigen. We zijn verwent, het is allemaal vanzelfsprekend, 'we hebben er recht op en betalen er voor'.... Maar dat betekent niet dat je er over na moet denken en zuinig mee om moet gaan. Beetje bewustwording.

Super goed dat je er dan ook over na denkt TS en ik vind het een leuk topic!

Zelf geef ik enkele planten met een gieter wat water met deze dagen. Maar de meeste planten, met name degene die in de gewone grond staan, trekken het prima. Ik las iets over hibiscus dat die veel water nodig heeft? Mijne staat in de grond, is jaren klein gebleven, maar sinds de hittegolven van vorig jaar en nu ook wordt hij groter en mooier dan ooit. En die geef ik nooit water bij.

Ik zou nog graag een regenton willen. Nu douche ik idd ook weer met een emmer in de douche kabine. Daar vang ik nog best veel water mee op, wat ik gebruik voor de planten.

Verder lees ik mee!

DreamGuide

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:28

Wij hebben hier een enorme, groene tuin vol met bloemen en diverse struiken en bomen.
Wij hebben een sproeiinstallatie door de hele tuin laten aanleggen. Hiervoor hebben wij een eigen grondwaterput geslagen.

Ik weet niet welk formaat je tuin is, maar dit werkt voor ons erg goed.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:30

DreamGuide schreef:
Wij hebben hier een enorme, groene tuin vol met bloemen en diverse struiken en bomen.
Wij hebben een sproeiinstallatie door de hele tuin laten aanleggen. Hiervoor hebben wij een eigen grondwaterput geslagen.

Krijg je dan geen bruine roestlaag over je planten?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:33

elnienjo schreef:
DreamGuide schreef:

Krijg je dan geen bruine roestlaag over je planten?

Nee? Nooit last van gehad.

Afbeelding

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:44

Staat er mooi fris groen bij idd!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:59

Tussen 20:00 En 21:00 staat er een automatisch systeem te sproeien in mijn tuin. In 2 delen dus elk deel krijgt een half uur water.

Ben op vakantie, kan nu niet het systeem uitzetten, dus tot vrijdag gaat er behoorlijk wat liters water iedere dag naar de plantjes.

Ik verbruik thuis dan wel verder 0 water op het moment, in België op de camping nu natuurlijk wel. Maar hier nog geen bericht dat er een te kort aan water is. Douche nu bijna iedere dag met dit weer. Verder alleen drinkwater en wc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:16

mvdende schreef:
Tussen 20:00 En 21:00 staat er een automatisch systeem te sproeien in mijn tuin. In 2 delen dus elk deel krijgt een half uur water.

Ben op vakantie, kan nu niet het systeem uitzetten, dus tot vrijdag gaat er behoorlijk wat liters water iedere dag naar de plantjes.

Ik verbruik thuis dan wel verder 0 water op het moment, in België op de camping nu natuurlijk wel. Maar hier nog geen bericht dat er een te kort aan water is. Douche nu bijna iedere dag met dit weer. Verder alleen drinkwater en wc.

Misschien is het handig dat er bij jou ook meer bewustwording komt daarin? Elke dag een vol uur sproeien is nergens voor nodig. En elke dag douchen eigenlijk ook niet maar dat ligt eraan hoelang. Je kan ook alleen even snel de belangrijkste gedeelten schoonmaken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:19

Nou, sorry, maar niet elke dag douchen met dit weer vind ik persoonlijk nogal ranzig :r

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:21

Fitzroy schreef:
Nou, sorry, maar niet elke dag douchen met dit weer vind ik persoonlijk nogal ranzig :r

Je kan jezelf ook wassen. Gebruik je een stuk minder water. Zat mensen die sowieso niet goed tegen te vaak douchen kunnen en zich gerust gewoon goed wassen met een washandje.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:37

Fitzroy schreef:

Ik lig met dit weer de hele dag in het zwembad te weken, de kinderen ook. Dus we gaan niet elke dag nog extra in bad of douche.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:40

Dit soort besparingen zijn besteed aan vleeseters :’)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:42

laliz schreef:
Dit soort besparingen zijn besteed aan vleeseters :’)

Want :) vreemde opmerking wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:47

Fitzroy schreef:

Dat ligt eraan wat je de hele dag doet. Ik zit de hele dag binnen in de airco en zweet niet. Waarom moet ik dan elke dag douchen? Daarbij kan je ook even snel de belangrijkste delen sproeien en wassen. Dan hoef je niet meteen de haren te wassen en uitgebreid 10 minuten onder de douche te staan.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:48

Het feit dat men zich bezig houdt met futiliteiten als hoelang je doucht, hoelang het licht aanstaat en of je je document print: allemaal weinig bijdragend mijns inziens.

Ik zie het meer als een gewetensvereffening voor het niet aan willen passen van eetgedrag. Het meest vervuilende is onomstotelijk bewezen: zuivel, vlees en vis eten. In deze samenleving ook nog eens totaal overbodig, vervuilend en, voor mij, bovenal onethisch.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:49

laliz schreef:
Het feit dat men zich bezig houdt met futiliteiten als hoelang je doucht, hoelang het licht aanstaat en of je je document print: allemaal weinig bijdragend mijns inziens.

Ik zie het meer als een gewetensvereffening voor het niet aan willen passen van eetgedrag. Het meest vervuilende is onomstotelijk bewezen: zuivel, vlees en vis eten. In deze samenleving ook nog eens totaal overbodig, vervuilend en, voor mij, bovenal onethisch.

Dat is jou mening die je behoorlijk op dringt :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:53

Nou....als zeventien miljoen mensen 5 ipv 10 minuten douchen, dan zet dat zeker wel zoden aan de dijk. En als er nog maar een kwart geprint wordt in al die tienduizenden bedrijven die vroeger alles zwart op wit zetten, dan draagt dat ook beslist een steentje bij. Lampen uit levert tegenwoordig niet zo'n enorme besparing meer op, omdat het vrijwel allemaal zuinige led-lampen zijn.

En als het doel is om minder/geen vlees eten te propageren, dan is het handiger om dat op een wat tactische manier te doen. Met bovenstaande uitspraken worden een boel mensen tegen de haren in gestreken wat natuurlijk juist niets oplevert.
( ik eet zelden of nooit vlees).

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:56

Het gaat toch om water besparen? Hoe belangrijk vind je dat nu écht? :’) Later!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:58

lenaa_tje schreef:
Fitzroy schreef:

Je kan jezelf ook wassen. Gebruik je een stuk minder water. Zat mensen die sowieso niet goed tegen te vaak douchen kunnen en zich gerust gewoon goed wassen met een washandje.

Je moet de zeepresten toch goed uit alle plooien kunnen spuiten, anders krijg je huidschimmel.
Jezelf met deze temperatuur 1 of 2 keer per dag even afspoelen onder de douche vind ik niet meer dan normaal.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:58

laliz schreef:

Dan nog is het niet dat minder douchen of niet iedere dag je tuin sproeien (wat veelal gewoon niet nodig is) niet bijdraagt. Dus jij dwingt jou mening op over het eten van vlees en het gebruik van zuivel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:00

laliz schreef:

Ze moeten 'ns beginnen met de kern van alle problemen: de voortplanting.
We zijn gewoon met veel te veel mensen.
Eerst dat gezeik over vliegschaamte en nu vliegen de helft minder vliegtuigen vanwege corona, krijg je weer gezeur dat de thuisblijvers hun zwembad vullen of de van het vakantiegeld aangelegde nieuwe tuin water geven.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:03

We zijn niet met teveel mensen. Sterker nog: de gehele wereldbevolking past in een rijtjeshuis mét tuin in de staat Alaska. De levensstijl die de Westerse samenleving erop nahoudt is het probleem voor de hele wereld.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:04

Dat iets anders NOG meer besparing op kan leveren wil toch niet zeggen dat je dan evengoed niet op je waterverbruik in de tuin kan letten?

Wat een onzin.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:07

elnienjo schreef:
Je moet de zeepresten toch goed uit alle plooien kunnen spuiten, anders krijg je huidschimmel.
Jezelf met deze temperatuur 1 of 2 keer per dag even afspoelen onder de douche vind ik niet meer dan normaal.

Welke plooien? :oo

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:07

lenaa_tje schreef:
laliz schreef:

Dan nog is het niet dat minder douchen of niet iedere dag je tuin sproeien (wat veelal gewoon niet nodig is) niet bijdraagt. Dus jij dwingt jou mening op over het eten van vlees en het gebruik van zuivel.

Ik breng een voldongen feit: de grootste oorzaak van een tekort aan water, en ook een teveel aan honger.
Je kan het opdringerig bestempelen, dat kan je ook zeggen over de wereld opzadelen met problemen door vlees eten (Corona, multiresistentie, honger, lege zeeen, vervuiling, dierenleed, bla bla bla).

Maar oké, je voelt er ogenschijnlijk niets voor (?), omdat.. ja omdat? Het is zo lekker? We hebben het altijd zo gedaan?

Edit: Zo te voelen brengt het direct verhitting in de discussie. Gek als je beiden eigenlijk hetzelfde ambieert, toch? Het feit dat het zo vreemd is dit punt aan te snijden in een topic over waterbesparing vind ik spijtig. En ik krijg inderdaad de indruk dat er niets mee bereikt wordt behalve misschien nog minder begrip.
Laatst bijgewerkt door laliz op 11-08-20 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:08

Maar wat heeft dat met sproeien in je tuin te maken en mogelijk water tekort nu?

Los van het feit dat je argument wel ergens op slaat, alleen heeft weinig van doen met de discussie nu.