Emmaa_ schreef:Locatie, dichtbij supermarkt, parkeergelegenheid (ook als je nu nog geen auto hebt maar er in de toekomst wel graag eentje wil), buurt, wat is de staat van het gebouw. Dan binnen: is de indeling handig, prettig? Kan ik er een visuele inrichting bij bedenken, is er loze ruimte die ik niet goed in kan delen, zit de wasmachine aansluiting op een handige plek, hoe functioneert de keuken, doen alle lampen het, hoe staat de zon (niet alleen voor licht maar ook voor warmte, ik heb daar niet naar gekeken en mijn huis wordt bijna 40 graden in de zomer), is er een lift en zo nee, is er een praktische manier om te verhuizen?
Ook dingen als lichte schimmelplekken, plekken die recentelijk zijn overgeverfd, toilet keertje doorspoelen, douche keertje aanzetten etc.
Ligt ook geheel aan bij welk type verhuurder je gaat kijken.
Woningcorporaties hebben vaak ook vrije sector huurwoningen en daarbij heb je meestal wat meer service/onderhoud t.o.v. particuliere verhuurders. Hoef je niet al jaren voor ingeschreven te zijn. Voordelen kunnen bijvoorbeeld zijn dat je direct voor onbepaalde tijd huurt en/of geen borg betaalt.