[VOLG] Droomplek in Drenthe wordt paddock paradise

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:37

Hoe gaat het met dit project? :D

Macyy

Re: [VOLG] Droomplek in Drenthe wordt paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:00

Ik ben ook heel benieuwd!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 11:23

:)
Sjeeeee hoogste tijd voor een update idd. Ik ga gelijk even foto’s verzamelen :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 12:33

Even een pauze bericht :+
We begonnen met uitgraven van de track, vijver en bak. Van de overtollige grond legden we een heuvel aan. Ik schrijf het sneller dan dat we het klusje geklaard hadden :D

Afbeelding

Afbeelding

Mooie luchtfoto van onze buurman gekregen. Alles wat zwart is, is van ons haha
Afbeelding

Kwam er 1000m3 woudzand dat vakkundig werd weggewerkt en zorgde voor een soort dubbelvla effect :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een romantisch plaatje vanaf ons terras:

Afbeelding

Werd er met Pinkesteren gras gezaaid:

Afbeelding

Kregen we gelukkig wat regen zoals was voorspeld.

Afbeelding

En in no-time kwam de eerste groene waas in het zicht!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna kregen we nog meer regen en konden we mooi zien waar de natte plekken zaten, waar we zouden moeten ophogen/draineren etc etc. (De fase waarin we nu zitten zeg maar ;-))

Afbeelding

Afbeelding

En zagen we dat het waterplan werkt. Alles ligt op afschot naar de vijver. De vijver vult dus met regenwater. En vanwege de leem eronder blijft het water erin staan.

Afbeelding

Ondertussen hebben we ook alvast de palen voor de omheining opgehaald:

Afbeelding

En heb ik de hele zomer gespendeerd aan het verven van de boerderij/schuur. Op aanraden van de schilder die bij de buren bezig was, hebben we gekozen voor ral 7021 en 9001. Dus geen standaard groen wat we wel van plan waren. Ben heel happy met het resultaat.
Afbeelding

Overigens hebben we met de aankoop van een supertof tweede paard (voor dochter en als vriend voor mijn Gelderse) ook gelijk een deadline: voor 14 november moet alles klaar zijn.

En zover zijn we nog lang niet :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:36

Wow veel werk verzet. Zou wel gaaf zijn als je nu weer een luchtfoto zou kunnen krijgen, ben wel heel benieuwd hoe het er uit ziet nu er gras op staat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:42

Mooi!

Ik vond het ook een verademing toen het gras weer op begon te komen. Alles was even zwart, met witte pad en vanwege het verwijderen van giftige planten ook heel kaal allemaal. Zo fijn als je gras dan op komt.

Zat er al leem in de grond bij je vijver? We gaan onze poel veranderen, maar ben het er nog niet geheel mee eens. Hij kan en past niet op het laagste punt helaas.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 13:16

zonnebloem18 schreef:
Wow veel werk verzet. Zou wel gaaf zijn als je nu weer een luchtfoto zou kunnen krijgen, ben wel heel benieuwd hoe het er uit ziet nu er gras op staat.

Ja willen wij ook heel graag en is ook beloofd door de buurman. Alleen we hebben vanwege de aanleg van drainage en water afvoerbuizen een paar stukken best op de kop liggen op dit moment. En door de regen mis ik de echte geelheid van het zand. Want het leek idd echt zo gaaf icm het gras.

Ook wel leuk, want dan staat de stal er ook op zit ik me nu te bedenken haha.

superpony schreef:
Mooi!

Ik vond het ook een verademing toen het gras weer op begon te komen. Alles was even zwart, met witte pad en vanwege het verwijderen van giftige planten ook heel kaal allemaal. Zo fijn als je gras dan op komt.

Zat er al leem in de grond bij je vijver? We gaan onze poel veranderen, maar ben het er nog niet geheel mee eens. Hij kan en past niet op het laagste punt helaas.

Thanx! Ja de buren waren ook wel blij. Dat zwarte zand stoof behoorlijk zeg maar.

En ja helaas wel. We hadden verwacht (jaja aannames) dat we op woudzand zouden zitten. Wat hier in het dorp heel gebruikelijk is.
Lucky us... het is leem. Meters leem. Op sommige stukken al vanaf 40 cm en andere stukken rond de 70/80.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:39

Wat een toffe update!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:53

Wat een super mooi en charmante boerderij, geweldig. Wat een werk hebben jullie verzet en ben erg benieuwd naar het eindresultaat

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 14:18

Thanx Selina :-)

Getup schreef:
Wat een super mooi en charmante boerderij, geweldig. Wat een werk hebben jullie verzet en ben erg benieuwd naar het eindresultaat

Oh echt, wij ook. We zijn zo benieuwd! En tegelijk weten we dat we er nog lang niet zijn.
Dankjewel, we zijn echt verliefd geworden op de combi boerderij en plekje. Mijn man nog meer op het plekje dan op de boerderij.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:36

Wat een leuk topic heb je :) Mooie plek hoor. Ik ga lekker mee volgen :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:39

Wow! Jullie hebben het grondig aangepakt! Leuk om te volgen hoor. Ben benieuwd hoe het er nu uitziet.

Goed dat jullie gelijk gaan draineren etc.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:08

Dat wordt echt een gaaf plekje zo, wauw!!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:31

Wauw wat gaaf om die verandering te zien!! Het ziet er zo idyllisch uit met die paadjes en dat mooie groen <3 :+: Heerlijk!

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:45

Wat een mooie plek.
Is dit alleen voor je eigen paarden of ga je ook pensionplek aanbieden?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 09:22

xXutopiaXx schreef:
Wauw wat gaaf om die verandering te zien!! Het ziet er zo idyllisch uit met die paadjes en dat mooie groen <3 :+: Heerlijk!

Jaaaaaa dat was echt de mooiste periode. <3 Het is nu ook druilerig en mweeeeeeeh zeg maar haha.

tjiftjaf schreef:
Wat een mooie plek.
Is dit alleen voor je eigen paarden of ga je ook pensionplek aanbieden?

Dankjewel :-)
We houden 1 stal over (als ik het toekomstige veulen -dat nog niet eens in de maak is - alvast meereken :+ )

In principe staan we er wel voor open om 1 pensionklant te hebben. Die gesprekken met mn man zijn net opgestart haha.
Het punt is dat ik het zelf vooral praktisch zou vinden (dan kun je makkelijker met 1 paard naar het bos en 2 achterlaten ipv 1). Het andere punt is dat we dan wel iemand moeten treffen met wie het klikt (altijd natuurlijk, maar het is wel letterlijk in onze achtertuin).

Ik vind gezelligheid en een kop thee op zn tijd echt leuk, maar niet elke dag.
Omgekeerd wil ik ook dat een pensionklant zich niet continu op de vingers gekeken voelt en gewoon zijn/haar gang kan gaan.

Ik weet niet of dat haalbare kaart is? Het lijkt mij van wel, maar goed, zelf geen ervaring mee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:32

Wat ontzettend gaaf zeg! Ik volg graag verder mee. Ik ben in Gieten op vakantie geweest 3 jaar geleden en wat is de omgeving daar prachtig <3

Nu ben ik half Augustus vlakbij in Groningen geweest en kom volgende week weer een paar dagen daarheen. Oppassen op het huis, paarden en hond en kat.
Dat vind ik heerlijk. De eigenaren van het huis kunnen een tijdje weg en ik heb daar in hun huis zelf ook een vakantie gevoel weg uit mijn gewone ritme en geniet van de stilte en alle dieren.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 10:01

Hahaha Ineke goed geregeld! Het is hier idd heel mooi. We zitten vlakbij de bossen. Kilometers bossen :-)
Misschien kunnen we jou bellen als wij na al het geklus er ook een keer tussenuit willen? :') :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:11

Olympia96 schreef:
Hahaha Ineke goed geregeld! Het is hier idd heel mooi. We zitten vlakbij de bossen. Kilometers bossen :-)
Misschien kunnen we jou bellen als wij na al het geklus er ook een keer tussenuit willen? :') :D

Haha dat mag hoor :D *\o/*

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:45

Supergaaf gedaan, vooral de heuvel in combi met de vijver en zo de afvoer van het water. Heel slim!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:44

Olympia96 schreef:
In principe staan we er wel voor open om 1 pensionklant te hebben. Die gesprekken met mn man zijn net opgestart haha.
Het punt is dat ik het zelf vooral praktisch zou vinden (dan kun je makkelijker met 1 paard naar het bos en 2 achterlaten ipv 1). Het andere punt is dat we dan wel iemand moeten treffen met wie het klikt (altijd natuurlijk, maar het is wel letterlijk in onze achtertuin).

Ik vind gezelligheid en een kop thee op zn tijd echt leuk, maar niet elke dag.
Omgekeerd wil ik ook dat een pensionklant zich niet continu op de vingers gekeken voelt en gewoon zijn/haar gang kan gaan.

Ik weet niet of dat haalbare kaart is? Het lijkt mij van wel, maar goed, zelf geen ervaring mee.

Met datzelfde dilemma zat ik ook (met 1 weg en de ander alleen achter blijven vind ik niks). De eerste pensionklant was een druiloor offeh ik bedoel die paste niet goed bij mij. Met de tweede kandidate heb ik het enorm getroffen. We delen ook het werk, een dagje even niks is ook enorm fijn. En ondanks dat ik haar niet kende vertrouw ik haar volledig met mn paardjes. Tis uitproberen wat je prettig vindt, maar ze bestaan zeker!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:03

Hier 2x geprobeerd met pensionklanten, maar doe het niet weer. De eerste was een jonger meisje die allerlei mensen mee naar stal sleepte. En altijd zooi liet slingeren, poep liet liggen etc. De afspraak was dat ze goedkoop (tegen kostprijs) hier mocht staan als ze af en toe mee zou helpen. Alleen iedere keer als ik haar hulp nodig had kon ze niet...en dat waren echt niet alleen maar rotklusjes hoor, ging oa over het bijrijden van mijn dochter haar pony. Dus uiteindelijk de deur maar gewezen...
De tweede was wel heel leuk en was een collega/vriendin van mij ( en nu nog steeds) alleen haar paard was nogal lomp dus ik had steeds allerlei schade... aan mijn hekken, paarden, dekens, etc. En dat word op den duur wel erg vervelend... gelukkig was dat sowieso tijdelijk totdat zij haar stal thuis klaar hadden, dus wel gewoon goed uit elkaar gegaan!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 10:25

:o bemoedigende verhalen hahaha.
Heb zelf jaren de paarden aan huis gehad, maar nu ook alweer een flink aantal jaren zelf pensionklant. Heb op grote stallen en kleine stallen gestaan, en weet inmiddels wel een behoorlijk beetje met wie het wel en niet zou klikken qua paardenmensen.

Denk ook dat wij best iets in een ‘niche’-markt aan zouden bieden hier in de omgeving en dat je daarmee al een ander type mens en paard aantrekt dan wat er op de gemiddelde pensionstal/manege in de buurt staat.

Grappig genoeg merk je wel dat er een stijgende vraag is naar een andere manier van paarden houden. Dat merkte ik vooral na mijn oproep voor een paard om aan te kopen voor onze dochter. Een flink aantal reacties begon met: mijn paard staat eigenlijk niet te koop, maar ik denk dat hij/zij een mooier leven gaat krijgen in de omgeving die jullie nu maken.

Vind dat wel een mooi compliment natuurlijk.

Even een sprongetje door richting de warme maanden waarin mijn man vakantie had en ik aan mijn nieuwe baan begon (ongelukkige timing :roll: )

De tweedehands perron keerwanden voor de mestplaats werden gebracht:

Afbeelding
Afbeelding

Het hout voor de stal (goedgekeurd door Soto & Pitú) :D

Afbeelding
Afbeelding

We hebben heel heel veel gras gemaaid

Afbeelding

Én de basis van onze stal: betonnen keerwanden van 4 meter lang, 1,60 hoog en 3000 kilo zwaar:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waarna de mannen in de brandende hitte zonnesteken opliepen tijdens het bouwen van de stal:

Afbeelding
Afbeelding

En ik weer aan de slag kon met mijn Ral7021 :7
Afbeelding
Afbeelding

En het toekomstige uitzicht van de paarden :D
Afbeelding

En het allertofste is dat Floor en ik vanaf de huidige stal even naar huis zijn gereden. Bijzonder!
Ze vond het maar apart, maar was wel zeer content met het gras haha.

Afbeelding

Afbeelding

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:31

waaaauw ik wordt hier zoo jaloers van!! Wat hebben jullie een geluk met dit plekje en wat maken jullie er een mooie plek voor de paarden van!
Ik volg jullie lekker verder :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:33

Moooooi wordt het, ook de stalling ziet er top uit. <3 Ik snap het wel, hoor, die mensen die het hun paard wel zouden gunnen om op zo'n plekje te komen staan. Mijn complimenten!