woning wordt verwaarloosd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 10:52

Ik denk dat het wel verschil maakt of het vrijstaand/2 onder 1 kap is of een tussenwoning of de gemeente er wat mee kan.
Van een vrijstaande woning die wegrot hebben minder mensen last, dan van een wegrottende tussenwoning.
Hier in Vriezenveen naast de N36 staat ook een huis leeg denk ik.
Wat ik zo kan zien is het een heel erg mooi huis.
Het onkruid staat meters hoog, maar het huis ziet er zo nog redelijk netjes uit.

Tijdje terug las ik ook een artikel in de krant van een leegstaande woning in Enschede.
Is vrijstaand en buurtbewoners klagen al jaren dat het steeds verder wegrot, maar ook daar wordt niks aan gedaan.

Steppe

Re: woning wordt verwaarsloosd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:55

Misschien wel verschil maar ook hier hebben buren er last van omdat hij daar toch wel vlak naast staat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:13

ClaudiaHS schreef:
Ik denk dat het wel verschil maakt of het vrijstaand/2 onder 1 kap is of een tussenwoning of de gemeente er wat mee kan.
Van een vrijstaande woning die wegrot hebben minder mensen last, dan van een wegrottende tussenwoning.
Hier in Vriezenveen naast de N36 staat ook een huis leeg denk ik.
Wat ik zo kan zien is het een heel erg mooi huis.
Het onkruid staat meters hoog, maar het huis ziet er zo nog redelijk netjes uit.

Tijdje terug las ik ook een artikel in de krant van een leegstaande woning in Enschede.
Is vrijstaand en buurtbewoners klagen al jaren dat het steeds verder wegrot, maar ook daar wordt niks aan gedaan.

Nope. Het is een kwestie van prioriteit.
In de basis heeft de gemeente ruim voldoende mogelijkheden om te handhaven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:17

Waarop kunnen ze handhaven dan?

Ik kende 2 huizen in het buitengebied die weg stonden te rotten.
Zo zonde, beide zo'n mooie locatie had er zo willen wonen.

Maat het is eigendom van mensen, wat valt daar aan te handhaven? Oprechte vraag.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:28

_Penotti schreef:

Maat het is eigendom van mensen, wat valt daar aan te handhaven? Oprechte vraag.

Best veel nog. Onderhouden van vastgoed kan verplicht worden, zelfde geldt voor onderhoud van grondgebieden, de gemeente kan zelfs verplichten tot bewoning, dan wel door de eigenaar zelf dan wel middels huur (in Breukelen gebeurt dat bijvoorbeeld, hebben kennissen van mij ondervonden).

Echter moet de gemeente daar dan wel tijd in willen steken. De mogelijkheden zijn er absoluut.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:32

Wat een gevaar kan zijn is brandstichting in mijn geval staan er een aantal huizen vlakbij die kunnen dan ook in de fik vliegen. Instort gevaar van huis of bv schoorsteen wat ook weer gevaar kan opleveren voor passanten.

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:35

Fijn dat ze nu toch eindelijk wat lijkt te gaan doen!
Hopelijk zet het door en wordt het daarna gewoon verkocht zodat het niet weer terug gaat naar deze staat!

Dat huis in Woubrugge rij ik ook dagelijks langs, blijft zo zonde dat mensen dit laten gebeuren...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:39

Wat goed TS dat er eindelijk wat lijkt te gebeuren! Ik lees al een tijdje stilletjes mee, fijn deze update. Hier worden complete boerenbedrijven door 1 boer opgekocht, 1 huis daarvan dient nu als woonplaats voor de Poolse arbeiders van die boer(en ziet er dus al niet meer uit). Het andere huis staat leeg, uiteraard staan er wel koeien, maar het woonhuis wordt niet benut. Echt zonde, want dat was altijd zo'n mooie boerderij.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:44

lees al even mee. fijn TS dat er nu wat lijkt te gebeuren aan de situatie!

tegenover onze boerderij staat al ruim 30jaar een schitterend huisje leeg, je ziet alleen de gevel nog door het oerwoud ervoor schitteren af en toe. Ik weet ook dat deze leeg staat omdat er domweg geen woonbestemming meer op zit, deze bestemming is naar de naastgelegen nieuwere vila gegaan, incl het huisnummer. Eigenaar hoopt dat de gemeente er nog weer een woonbestemming op wil 'zetten' zodat hij het huis en de tuin eromheen kan verkopen.
Vermoed dat dit maar zo vaker gebeurd met leegstaande verpauperende huizen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:58

Meestal staat er tegenover de nieuw te bouwen woning vergunning ook een sloopverplichting van de oude. Maar als de eigenaar in het oude huis blijft wonen tot het nieuwe klaar is wordt dat wel een 'vergeten'... en als de gemeente dan niet kontroleerd/handhaafd...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:03

Geen idee hoe dat met huizen zit, maar een kennis van me had een oude schuur.
Hij mocht een nieuwe zetten als hij de oude af zou breken.
Brak hij die oude niet af moest hij 1200 gulden, toen nog, betalen, maar zou er niet verder gehandhaafd worden.
hij heeft 1200 betaald.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:07

Een huis kan ook verwaarloosd worden omdat de eigenaren van een overleden eigenaar het niet eens worden over de erfenis en dus de verkoop.
Dat kan heel lang duren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:10

Maar dan zijn ze een dief van de eigen portemonnee, want niet bijhouden is een mindere verkoopprijs.
Dus niet handig.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:12

Dat was met mijn eerder genoemde 2 huizen ook de reden, eigenaar dood en de familie die niet overeen kon komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:13

Waarde zit vaak in het land en de locatie, niet in het gebouw zelf, die is enkel relevant voor de herbouwvergunning, want vaak al ouder, dus lage energiewaarde. Herbouw is zeker naar label A woning dan veel goedkoper dan verbouw. Ook met de beperking dat nieuwe huis er net zo uit zou moeten zien ivm uitzicht, welzijnscomissie, etc.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:17

Zo heb ik ooit geboden op een huisje dat ook al zeker 30 jaar leeg stond, stond op vervuilde grond. Stond al jaren te koop, want ja, kwamen nogal wat kosten bij kijken voor het saneren.

Je zou denken dat de erfgenamen dan wel zouden willen verkopen, maar nee hoor. 8 wilden wel, 2 gewoon niet.

Het is nu uiteindelijk wel een keer verkocht geloof ik. Of het er beter op geworden is voor de buurt weet ik niet want ik meen dat de huidige eigenaren er wonen in een pipowagen en dat wel best vinden :')

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:46

Komt ook even binnenvallen.

Naast ons huis staat ook al jaren een vrijstaand huis te verpieteren.
Is van een boer buiten het dorp.
Maar weten ook niet wat ze willen met het huis, wordt wel altijd gestookt ook omdat er nog meubels instaan.
Stond ooit nog een garage en een hokje bij maar het hokje is inmiddels al geplunderd door de jeugd, dus afgebroken.
Elk jaar staan de brandnetels meters hoog, waardoor wij dus ook veel onkruid in de tuin hebben.
Er wordt wel geklaagt hier in de buurt en ook bij de gemeente.
Maar het haalt weinig uit.
1 keer per jaar komen ze de tuin en heg doen.

Het is zo zonde want het is verder een schattig huis -O-

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:07

Hier staat ook al een aantal jaar een boerderij leeg, het boertje is overleden en de enige erfgenaam wil het samen met de boerderij van de buren verkopen aan een projectontwikkelaar. Hierdoor kan het bij de grote stad aangetrokken worden. Maar de buurman (ook een oud boertje) wil het niet verkopen. Dus laten ze het maar verwaarlozen. Geloof dat het nu inmiddels wel voor rood, voor rood te koop staat. (3 woningen)

Zo zonde vind ik dat, vooral omdat mijn vriend en ik al een tijdje opzoek zijn naar een geschikt huis.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 16:15

Wat zonde toch van al die huizen.
Zeker voor leuke boerderijtjes zijn best wel geïnteresseerden, maar indd zie je vaak bij boerderijen dat de eigenaar is overleden, familie het niet wil overnemen of het niet eens kan worden.

Ik zie op funda de laatste tijd ook steeds vaker woningen met rood voor rood te koop staan indd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:29

Hier is dat met boerderijschuren veel gebeurd, schuur/schuren slopen is 2 a 3 woningen terug mogen bouwen.
Het resultaat is een halve vilawijk waar mensen niet meer tegen hanengekraai en schapengeblaat kunnen ;(

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:30

ClaudiaHS schreef:
Wat zonde toch van al die huizen.
Zeker voor leuke boerderijtjes zijn best wel geïnteresseerden, maar indd zie je vaak bij boerderijen dat de eigenaar is overleden, familie het niet wil overnemen of het niet eens kan worden.

Ik zie op funda de laatste tijd ook steeds vaker woningen met rood voor rood te koop staan indd.

Ik denk, dat wanneer er eens goed geïnventariseerd wordt wat er in Nederland allemaal leeg staat, we een heel eind aan woningnood op kunnen lossen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:33

_Penotti schreef:

In Belgie betaal je als eigenaar voor een woning verkrottingstax als ie verwaarloosd is ;)
https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/ ... 1594827805

En als een pand daar 12 maanden leeg staat ook een leegstands-tax, onafhankelijk van de onderhoudstoestand:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20171214_032 ... e-woningen

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:38

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:46

rumay schreef:
Fijn dat de gemeente wat doet, bij mij op de weg ook een 2 onder 1 kap wat zwaar verwaarloosd is.
Maar de gemeente is al vaak ingeschakeld maar kunnen er niks mee zeggen ze.
Er staat al jaren een hek omheen ooit is er een rietendak opgekomen en de buitenkant met tempex bekleed.
Het valt me mee dat er nog nooit brand is uitgebroken door jeugd of anders die er wel binnen komen.
Deze meneer heeft nog ergens in de buurt een huis wat er ook niet best uitziet.

[ [url=m/Fdjnyf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze verbaas ik mij elke keer over als ik naar de hengstenhouder verderop moet. Zo zonde dat huis en ernaast staat een prachtige woning :+

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:15