glasvezel aansluiting kosten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:17

pmarena schreef:
Ik vind het ook wel erg korte bedenktijd hoor, dat is niet standaard volgens mij.

Hebben ze je niet gewoon nu dat aanbod gedaan omdat ze binnenkort in de buurt bezig zullen zijn?
Dat ze even in het systeem gekeken hebben, gezien hebben dat jullie nog niet aangesloten zijn, en jullie een aanbod gedaan hebben voor het geval jullie ook meteen mee wilden? En dat ze dan zeggen: als we er toch al zijn dan gaat er een paar 100 euro af van de kosten die we anders maken om speciaal voor jullie hier naartoe te komen met de hele zooi.

Aangezien ik diezelfde brief heb gehad :D Nee Mabin doet dat aanbod volgens het schrijven vanwege de Corona en dat veel mensen in het buitengebied nu thuis werken. Mss hebben ze veel telefoontjes gehad van mensen die alsnog graag aangesloten wilden worden, dat ze nu dat aanbod doen. Maar goed het aanbod ligt er. En ik gok dat die maand is omdat ze snel dan willen beginnen met inventarisatie en aansluiten.

pmarena schreef:
Wij vinden het ook erg veel geld dat we liever ergens anders in stoppen met een al 10 jaar durende verbouwing... (we doen alles zelf) maar vinden het wel een kans in plaats van een belachelijk aanbod :)

Beter duur dan niet te koop, zeggen we hier wel eens. Nu heb je in ieder geval een keuze, dat het kàn als je het wilt. Een paar jaar geleden ben ik aan het rondbellen geweest omdat we graag op "de kabel" aangesloten wilden worden. Maar we kregen niet eens een aanbod, ze zagen er geen brood in bij Ziggo :n

We deden nog het voorstel dat we desnoods best zelf de hele boel open wilden graven tot het aansluitkastje bij de buren, dat ze alleen die kabel er maar in hoefden te leggen zeg maar....maar nee hoor, dat wilden ze niet. Dus tja dan heb je helemaal geen opties.

Omdat de telefoonkabel van de KPN echt heel oud en zeer matig van kwaliteit is, toen toch maar daar gevraagd of dat vernieuwd kon worden. Daarvan hadden we dan wel weer verwacht dat dat zonder hoge kosten zou kunnen gezien we die aansluiting al hadden en ze toch eigenlijk zouden moeten zorgen voor een deugdelijk aansluitpunt, zou je denken. Maar daarvoor moesten we ook flink in de buidel tasten als we dat wilden.

Nou dan liever glasvezel. Erg blij dat het gelukt is om dat hier aan te gaan leggen want het was nog wel even spannend hoor! Dan maar liever die 2000 euro er tegenaan en goed internet :) En als je niet wilt is er niemand die je dwingt toch :)

Voor minder dan deze bedragen wil sowieso geen enkele partij het doen...dus wij zijn allang blij dat er nu zowaar toch een mogelijkheid kwam :j

En de rest ben ik helemaal met je eens. Ja het is veel geld, maar mijn zoektocht internet gaf aan dat dit dezelfde prijs is als toen ze ermee begonnen in 2017. Ook toen moest men die 1950 euro betalen.

Ik zie het ook als een kans ipv een belachelijk aanbod. Wij komen terug vanuit Duitsland, we hebben hier 16 jaar gewoond, en net afgelopen winter is hier pas glasvezel aangelegd. Dat in een gebied waar geen G3, G4, kabel, of zelfs DSL mogelijk was. Ik heb dus 16 jaar lang, in het begin met een ISDN lijn met 64 KB! en later met een satelietverbinding, het internet kunnen gebruiken. Ik was blij met de satelietverbinding, ondanks de hoge ping en soms uitval vanwege het weer. Daarom ben ik nu blij dat bij ons nieuwe huis die glasvezel mogelijk is. Hier in Duitsland was niks mogelijk, en hebben ze dus er meer dan 16 jaar over gedaan eindelijk het buitengebied aan te sluiten. Elke keer zag je aanbiedingen van DSL enz. maar hier uitbouwen hadden ze geen trek in. Te duur omdat er te weinig mensen wonen. Nee de dorpen kregen steeds betere lijnen maar het buitengebied was gewoon niet interessant voor ze. Dat steekt imo veel meer dan een aanbod die vrij prijzig is. En je hoeft het niet te nemen. Dr is niemand die je een mes op je strot zet en zegt je moet.

Wij hebben zelf besloten dat we het wel aan laten leggen door Mabin, maar gewoon geen abbo afsluiten. Dr staat nl nergens in de brief dat dat moet. Alleen dat het nodig is. We gaan eerst kijken wat de DSL lijn doet. Die zou 28 MB moeten zijn. Ik heb nog niet getest hoe snel die daadwerkelijk is. Hebben een abbo genomen bij T-mobile voor thuis. En we gaan het zien of dat genoeg is. Als niet hebben we dan de mogelijkheid om toch naar het snellere glasvezel te gaan ipv niks te hebben.

Hier in Duitsland is het wel gratis aangelegd. Maar alleen omdat er een EU commissie was die vanwege de bedrijven in het gebied daarop zat te pushen. Anders waren we hier nog steeds verstoken van iets van fatsoenlijk internet. Overigens is zelfs die aanleg op z'n goedkoopst gedaan. De glasvezelkabel hangt, net als en naast de telefoonleiding boven de grond. Hoe lang dat goed gaat met alle bomen, het slechte onderhoudt van die bomen, en hoe vaak wij al hebben meegemaakt dat de Telecom moest komen een leiding te repareren. Ja de weddenschappen lopen :D :+

Achterom schreef:
Wij hadden minder dan 1 mbit :')
Die reacties ook van de aanbieders ook toen we hier kwamen wonen... Woont u soms in een weiland? We kunnen u helaas niet aansluiten want u woont zo ver van de centrale dat wij de minimale snelheid niet kunnen garanderen. En dus kunnen we u niet aansluiten :+

Ja die heb ik ook heel vaak gehoord. Zo frustrerend.

nps schreef:
Ik snap je woede niet zo goed. Ja het is een hoop geld, maar niemand dwingt je toch op dat aanbod in te gaan? Nee, dat bedrag zal zeker niet op te hoesten zijn voor iedereen. Dus mensen die het niet kunnen of willen betalen nemen dan gewoon geen glasvezel.

Ja ik snap die woede ook niet. Het is voor de bedrijven die het aanleggen ook niet gratis. Afstanden in het buitengebied zijn vele malen langer dan in de dorpen. En het is onze eigen keuze in het buitengebied te gaan wonen. Ja het is veel geld, maar wat ik al eerder zei, niemand zegt je moet het afnemen. Wij hadden mazzel dat het gratis was bij ons oude huis, maar die mazzel kan je niet altijd hebben. En ik ben blij dat ze met die aanbieding komen. Anders had het ons nog veel meer gekost.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:39

Minder dan 1 mbit daar word je ook wel heel snel zouteloos van :=

Hier is het best te doen. Het gaat niet super snel. Maar ook niet zo gruwelijk langzaam als vroeger via de telefoonlijn met inbellen :P Mijn geduld kan het net aan zeg maar. Alleen als mijn man ook vanuit huis werkt dan ben ik het haasje want op 1 of andere manier heb ik dan nauwelijks nog verbinding....

superpony

Re: glasvezel aansluiting kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 11:50

Mensen lezen niet, dus zeg het nog wel 1x.

Wij wonen om de hoek van een woonwijk.......Onze buren, een stuk of 10 huizen hebben het al even. Dat ben ik gaan vragen.

Wij hebben gewoon tv en internet en daar 0,0 problemen mee. Dus al die andere verhalen zijn bij ons niet van toepassing.

Je moet wel degelijk een 1 jr abonnement aansluiten bij Solcon of multifiber.

Niet iedereen buitenaf woont in the middle of nothing.

Wij hebben het liggen, dus daar gaat het totaal niet om.

Blijkbaar zijn mensen totaal afhankelijk van hun aansluiting, wij niet.....

Dit is een discussie forum. Ik vraag naar ervaringen en dat dit belachelijk is, is MIJN mening. Als ik het niet had liggen, had ik het ook niet in 1 maand bij elkaar kunnen krijgen. In buiten gebied wonen ook 100% mensen met normale banen. Dit is Groningen en huizen zijn niet zo duur allemaal.

Ik heb mail contact gehad en ze willen mensen nu alsnog aansluiten vanwege het vele thuiswerken. Dat is in onze straat niet echt van toepassing en mensen hebben het dus al. Onze vorige bewoner was ziek, dus had er geen belang bij.

En dat het zo duur is.......Het is gewoon redelijk nieuw nog en dan is alles duur. Mensen betalen blijkbaar dus massaal, dus ze komen ermee weg. Ik weet zeker dat als alle mensen die hier zo reageren niet hadden betaald, het snel goedkoper was geworden.

Buiten dat kan je niet voor een ander oordelen of iemand 2000 euro even normaal moet vinden voor een beetje internet en tv. Het is geen zuurstof apparaat ofzo waar we niet zonder kunnen.

Wij hebben het hier echt niet nodig, dus gingen het helemaal niet doen. Maar was benieuwd of de prijzen overal hetzelfde waren.

Overigens de 15euro pm hadden ze eerst wel aangeboden, maar was volgens hun niemand op in gegaan en was nu niet een optie. Hadden we sowieso ook niet gedaan, maar wilde ze wel weten of we het dan wel zouden doen.

Buiten dat kreeg ik een verkeerde mail met de interne communicatie van Mabin met de reactie op mijn mail en hoe ze over volk in Groningen denken etc. Zegt me genoeg ook over het bedrijf. Hierop gereageerd en een leuke smoes gekregen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:56

Hier in NO drenthe was het 1000 euro in het buitengebied om het af te kopen, of een vast bedrag per maand. Wat het maandbedrag was, weet ik niet meer.

We zijn sinds enkele weken aangesloten en zijn heel blij!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:21

superpony schreef:
Mensen betalen blijkbaar dus massaal, dus ze komen ermee weg. Ik weet zeker dat als alle mensen die hier zo reageren niet hadden betaald, het snel goedkoper was geworden.

Ik ga er vanuit dat de optie dan niet was geweest: goedkoper worden, maar gewoon pech hebben en geen aansluiting krijgen. Hier waren er bij de aansluitactie eigenlijk te weinig mensen die op het aanbod in gingen. En toen heeft de gemeente (?) er nog flink aan moeten trekken / hebben ze de inschrijftermijn verlengd en uiteindelijk zijn ze toch overstag gegaan om toch aan te gaan leggen.

Maar dat scheelde dus maar een haartje of ze hadden gezegd :wave: zoek het maar uit met je glasvezel, in jullie regio is het niet haalbaar qua kosten / baten.

Wel interessant trouwens om zo'n mail mee te lezen, klinkt alsof het wel fraai was :=

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:38

met solcon had ik dus zulke issues := absoluut niet tevreden

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:59

Hier werd het 'gratis' aangelegd. Wel hadden wij een contract van ik meen 3 jaar van een bepaald bedrag per maand. Wij zaten in t buiten gebied in Hollands Kroon.