Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:40

meggiemeg schreef:
Berdien schreef:
Jeetje wat een gedoe zeg! Zeker als je minder ruimte hebt of het lastiger te realiseren valt.

Ik woon in een appartement in Groningen, en ik heb dat allemaal niet := Ik verzamel: afval (als in AL het afval), papier, glas en dan de rest zoals batterijen en lampen enzo. AL het afval gaat in de container, en die gaat 1x per week de ondergrondse container in. Afval wordt hier bij het afvalstation gescheiden. Gemeente houdt vol dat dat effectiever is. Papier en glas gaat de ondergrondse glas/papiercontainers in hier om de hoek, en that's it!

Nu ik je reactie lees bedenk ik me dat het hier in de gemeente voor appartementen ook bijna zo gaat, zij hoeven alleen het papier apart te houden en de rest gaat in 1 container ondergronds, eigenlijk apart dat ze binnen een gemeente 2 stromen van afval hebben. Voor een gedeelte dus inderdaad verschillende kliko's bij het huis en voor een ander maakt het niet uit mag alles in 1.

Gemeente Groningen doet alleen in de bijgevoegde gemeentes het afval scheiden. Daar betaal je ook per keer dat je bak geleegd wordt. Dus woon je niet in een appartement heb je een groene en een grijze bak. Dus idd. Gft wordt dan wel apart verzameld maar plastic etc. niet.

In aanliggende gemeentes hoef je niet te scheiden maar betaal je minder. Plastic wordt niet opgehaald maar moet je weg brengen wat ik een hoop gedoe vind. Ook omdat het maar op 1 plek kan.

Vjestagirl

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:32

Die Joseph joseph is heel erg duur. Ik heb er ook best wel lang over getwijfeld, maar ik ben recent verhuisd en ik vond dat ik wel een mooi systeem mocht kopen nu. En eerlijk: ik heb er geen seconde spijt van

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 19:40

Fijn om te horen, we twijfelen heel erg en het is ook lastig dat je nog even in de winkel kan kijken hoe groot ze echt zijn en hoe de vakken precies zitten.
Homra heeft vergelijkbare prullenbakken zag ik al, vergelijkbare prijsklasse.

Heb je de 48 liter of 60 liter van JJ? Ben bang dat de 48 liter eigenlijk net iets te klein is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:42

Ik heb de 60 liter. Het kleine bakje voor groenteafval is voor mij voldoende voor een week. De grote bak (dus plastic, rest en papier) kan ik 2 tot 3 weken mee doen, op een éénpersoonshuishouden.

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 19:43

Als ik dat zo lees zou de 48 liter wel te klein worden voor ons vrees ik.

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 13:42

We zijn er uit. Het is de Homra Nexo geworden. Vergelijkbaar met de Joseph Joseph, maar de bakken in de onderste la kunnen er afzonderlijk van elkaar uitgehaald worden.
Afbeelding
Afbeelding

Hij komt met een beetje geluk morgen en ik vind het heel spannend. Voor 170 euro hoop ik heel erg dat het geen miskoop is.

Vrijdag wordt dan de vaatwasser geleverd en dan is de keuken weer wat netter en opgeruimder.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:29

Ik ben benieuwd zonnebloem!

Ik zag dat veel mensen hier een klein bakje onder de gootsteen hebben, waar haal je zoiets? Het zit hier bomvol met fruitvliegjes dus ik wil toch echt even mijn gft gaan scheiden :(

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:32

Magrathea schreef:
Ik ben benieuwd zonnebloem!

Ik zag dat veel mensen hier een klein bakje onder de gootsteen hebben, waar haal je zoiets? Het zit hier bomvol met fruitvliegjes dus ik wil toch echt even mijn gft gaan scheiden :(

https://www.mepal.com/nl/afvalbakje-cal ... gLrxfD_BwE

Hier dit bakje. Wij hebben een ingebouwde gft bak onder het aanrecht maar dit vind ik vreselijk. Is eigenlijk te groot leeft onhandig. Klein bakje leegt veel makkelijker in de compost bak en wast vooral veel makkelijker af.

Manou
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:43

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:30

Gft is groente fruit en tuinafval toch? Gaan jullie vleesrestjes daar ook in? Of gaan die bij het restafval?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:55

Zo'n bakje als van Brabantia heb ik ook, maar dan een namaak variant erop. Deksel sluit met een klik dus er kan niks van buiten (fruitvliegjes oid) inkomen als het goed is. Heb hem sinds afgelopen winter dus of hij met de echt warme dagen ook de fruitvliegjes buiten houdt moet blijken. Hoop het wel. Hij staat op het aanrecht bij ons, want door de boiler geen plek in het gootsteenkastje. Maar het is een klein bakje dus dat gaat prima. Ik heb bijna nooit vleesresten, maar kippenbotjes of zo gooi ik liever gelijk buiten in de gft kliko.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:59

Suzanne F. schreef:
Gft is groente fruit en tuinafval toch? Gaan jullie vleesrestjes daar ook in? Of gaan die bij het restafval?

Vleesresten doen wij altijd bij het rest afval omdat het niet op de compost mag.

Manou
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:05

Hier mag vlees en botjes wel bij het gft volgens de afvalwijzer van de gemeente en afvalverwerker. Ze noemen het hier ook wel gfe met de e voor etensresten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:08

Manou schreef:
Hier mag vlees en botjes wel bij het gft volgens de afvalwijzer van de gemeente en afvalverwerker. Ze noemen het hier ook wel gfe met de e voor etensresten.

Compost bak en de groene bak (gft bak) zijn ook twee verschillende dingen!
Bij ons gaat er nauwelijks wat in die groene bak. Dus trekt vlees/vis afval vliegen en ongedierte aan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:40

Vlees lees ik net kun je ook verpakken in krantenpapier voor je het in de kliko gooit. Dat schijnt te helpen tegen ongedierte.

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 08:54

Ik ben tot nu toe nog heel happy met onze nieuwe prullenbak. Zelfs onze dochter weet in welk vakje wat moet en de verhoudingen van de vakken zijn veel beter. Scheiden is ook makkelijker omdat alles nu bij elkaar is en je niet voor groen of plastic wat verder moet lopen.

Wij hadden hiervoor trouwens gewoon de kleinste maat pedaalemmer op het aanrecht staan met een biologisch afbreekbaar zakje erin. Die leegden we om de dag en in de zomer elke avond na het eten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:19

Afbeelding
Ik heb een linnenkast met schuifdeuren in mijn bijkeuken waar ik het afval in heb. 1 bak voor glasbak 1 voor statiegeld papierbak en dan nog een pedaalemmer ernaast voor plastic. Hier gaan de volle zakken in

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:26

zonnebloem18 schreef:
We zijn er uit. Het is de Homra Nexo geworden. Vergelijkbaar met de Joseph Joseph, maar de bakken in de onderste la kunnen er afzonderlijk van elkaar uitgehaald worden.
[ [url=m/ZAvdGX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RjbeiB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij komt met een beetje geluk morgen en ik vind het heel spannend. Voor 170 euro hoop ik heel erg dat het geen miskoop is.

Vrijdag wordt dan de vaatwasser geleverd en dan is de keuken weer wat netter en opgeruimder.

Wat chique dit!

Hier een klein gft bakje met deksel op het aanrecht, een oude tas in de hoek van de kamer voor papier en een afvalzak voor het plasticafval achter de deur naar de kelder. Niks moois aan maar wel functioneel :+ Buiten staan de kliko's voor papier en gft.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:45

Ja de GFT-bak is hier op een minuut of 5 lopen afstand, nu vind ik dat niet erg maar om dat stuk elke dag te gaan lopen is wel minder relaxt :)) dus 1 a 2 keer per week zou ik fijn vinden. ik woon alleen dus zoveel afval heb ik nu ook weer niet. Mijn aanrecht is ook erg klein dus vandaar dat ik toch de voorkeur geef aan iets in de kast.

wel veel goeie tips in dit topic dus dank daarvoor :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:55

Wat een nette dingen hier. Ik ga later dit topic even rustig terug lezen en alle linken bekijken. Ik had er geen probleem mee hoe ik mijn gescheiden afval "bewaarde" voor weggooien maar nu ik jullie zie kan het een heel stuk beter.

Ik heb een afval bak voor alle overige spullen.
En onder de eettafel (welke ik nooit gebruik en die in een hoek staat met een bank ervoor en een salontafel ernaast) heb ik een tas staan voor het glas, een doos voor het oud papier en een doos voor de lege flessen.

gft bak hebben we hier niet echt. Mag officieel bij de restafval, normaal deed ik dat in een klein zakje en dan in de rest afval zak, maar nu heb ik een compostbak onderweg en daar gaat het nu in.

Neonlight
Moderator Over Paarden
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:01

Vlees gaat hier ook in de GFT. Verschilt per gemeente, vorige mocht het niet, deze wel. Gelukkig maar, want de restafval wordt hier eens per 2 a 3 maanden opgehaald, we hebben niet veel restafval en de prijs per keer ophalen is pittig. Als er vleesafval in moest dan moesten we hem wel iedere 4 weken laten legen (en eigenlijk iedere week/2 weken in de zomer, maar zovaak komt ie niet).

colunder
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:07

Afbeelding

Ik heb 2 van deze, 1 voor GFT en 1 voor klein papier afval.
2 grote vuilnis bakken voor PMD en restafval.
Glas in een tas in de voorraadkast, en groter papier ook in de voorraad kast(heb ik weinig want ik heb een "nee/nee"sticker.
Dozen gaan gelijk naar buiten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:45

Wij hebben een BinBang toren van 4 stuks bovenop elkaar. Zijn al een poosje bezig met het bouwen van een aanbouw waar een nieuwe keuken moet komen....en op die kosten daarvan is zo'n torentje een peanuts investering dacht ik, om het voor mezelf goed te praten :=

Het staat wel mooi opgeruimd nu in de huidige keuken ook :j

Afbeelding

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:49

Ziet er leuk uit :) Praktische vraag: zou glas, als zwaarste, niet beter onderop kunnen? Of merk je dat niet, qua stabiliteit?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:58

Neonlight schreef:
Vlees gaat hier ook in de GFT. Verschilt per gemeente, vorige mocht het niet, deze wel. Gelukkig maar, want de restafval wordt hier eens per 2 a 3 maanden opgehaald, we hebben niet veel restafval en de prijs per keer ophalen is pittig. Als er vleesafval in moest dan moesten we hem wel iedere 4 weken laten legen (en eigenlijk iedere week/2 weken in de zomer, maar zovaak komt ie niet).

Hier betalen we gewoon voor beide bakken per keer dat die geleegd wordt. Plastic kan je weg brengen maar wordt niet opgehaald.
Grijs en groen beide om de 2 week.