Buren op ons keukendak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:39

Johnie schreef:
DaisyDarling schreef:

Precies mijn idee. Jullie kunnen er ook op vanaf jullie slaapkamer toch? 2 stoeltjes neerzetten; is nu jullie terras.
Deze mensen zijn daar komen wonen wetende dat er geen buitenruimte bij zat, dan kunnen ze dat ook nu niet ineens opeisen. Tips over hoe dit het beste aan te pakken zijn al in het topic gegeven.

Ja klopt. Maar wij hebben al een stukje buiten.
Dus het zou een beetje flauw zijn om dan juist nu het dak te gebruiken terwijl we het eigenlijk niet nodig hebben.
Wel ben ik het met je eens dat ze van te voren wisten wat voor huis ze in gingen.
En ondanks dat er geen balkon etc bij zat hebben ze er toch voor gekozen

Ja, en?
Ik heb een achtertuin, voortuin, zijtuin, oprit en daarvoor nog parking voor 2 auto's.
Mijn buren hebben een parking voor 1 auto + oprit + voortuin + achtertuin.
Ik heb dus meer tuin en meer parking als mijn buren, maar ik huur dit huis net om die redenen, en daar hoef ik toch geen stuk voor af te geven? Zelfs al gebruik ik die parking of dat stuk tuin niet... Het hoort bij "mijn" grond, waar ik voor betaal.. En als ik geen zin heb om daar een stuk van af te geven, hoef ik dat ook helemaal niet te doen :)

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:55

pillow schreef:
_Snow_White schreef:
Kan het dak het zelf uberhaupt wel aan?
Een dakterras wordt namelijk anders ontworpen met ander materiaal dan een gewoon plat dak.

Ms eerst alles even lezen. Dit is al tig keer gezegd.

Sorry, ik had de lekkage posts wel gelezen, maar blijkbaar het structurele gedeelte gemist.
In dit geval, heb je als huurder wel rechten qua veiligheid, dus zal hij aan moeten kunnen tonen dat het gebouw stevig genoeg is voor dit gebruik. Anders als er iets fout zal gaan, zal dit hem een behoorlijk zak geld kunnen kosten.

Is het niet mogelijk om dit gewoon aan de buren te vertellen? En het anders duidelijk te maken dat er kosten zullen komen voor een vergunning, structureel ontwerp, brandtrap, dakmateriaal etc. Zoiets zal ze toch wel afschrikken neem ik aan.

Boras

Re: Buren op ons keukendak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:11

Ik zou het (ook) schriftelijk overbrengen. Zowel naar de huisbaas als naar de buren.

Het kan in dit soort kwesties erg belangrijk zijn om een dossier op te bouwen.

Erg formeel misschien, maar ook belangrijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:17

_Snow_White schreef:
Is het niet mogelijk om dit gewoon aan de buren te vertellen? En het anders duidelijk te maken dat er kosten zullen komen voor een vergunning, structureel ontwerp, brandtrap, dakmateriaal etc. Zoiets zal ze toch wel afschrikken neem ik aan.

Dat is toch niet aan TS om dat aan de buren te vertellen? Dat is de huisbaas z'n pakkie an. Misschien neemt de huisbaas die kosten wel op zich. Maar ik denk eerder dat het "zwart" gebeurt en dit allemaal niet geregeld wordt.

Ik was er allang klaar mee geweest. Dit had vorige week maandagochtend al geregeld kunnen zijn, 1 telefoontje was genoeg geweest. Ik ben benieuwd of TS inmiddels (uiteindelijk?) actie heeft ondernomen.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:22

GamblersCup schreef:
_Snow_White schreef:

Dat is toch niet aan TS om dat aan de buren te vertellen? Dat is de huisbaas z'n pakkie an. Misschien neemt de huisbaas die kosten wel op zich. Maar ik denk eerder dat het "zwart" gebeurt en dit allemaal niet geregeld wordt.

Ik was er allang klaar mee geweest. Dit had vorige week maandagochtend al geregeld kunnen zijn, 1 telefoontje was genoeg geweest. Ik ben benieuwd of TS inmiddels (uiteindelijk?) actie heeft ondernomen.

Uiteraard is dit aan de huisbaas, maar misschien hebben de buren helemaal niet door wat er allemaal aan te pas komt. Volgensmij denkt de huisbaas er ook iets the makkelijk over, dus iemand moet toch de veiligheid in het belang nemen.

Ik ben inderdaad ook benieuwd welke actie TS heeft ondernomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:02

Anders zakken die buren straks door het dak en liggen bij ts op de keukenvloer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:08

Hebben hier in de buurt weleens zoiets meegemaakt... betreffende mensen hadden ook op een "dak" een soortvan terras gemaakt en er een jaccuzi opgezet. %)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:38

Krak? :+

Fineapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:43

Hier in de stad is het heel 'normaal' om van een plat dak een soort dakterras te maken. Ik denk dat dat in Utrecht niet heel anders is. Dat wil niet zeggen dat TS het zomaar hoeft te accepteren.

Ik zou even een belletje plegen (of mail, dan heb je het zwart op wit) naar de huurbaas of hij hier inderdaad toestemming voor heeft gegeven, dan is het zijn eigen risico mocht er iets qua schade ontstaan. Vervolgens zou ik even met de buren afspreken dat ze na een bepaalde tijd zich niet meer op het dakterras bevinden en dat ze er geen gekke dingen mee gaan doen (bijvoorbeeld een jacuzzi 8)7).

In de stad is het heel lastig om iets te krijgen met een 'buiten' zoals een tuin of balkon. Laat ze lekker ervan genieten zolang ze zich gedragen en het risico bij de huurbaas ligt :) Het kan heel heet worden in de zomer en dan is het fijn als je coulante buren hebt die het mogelijk maken dat jij even buiten kunt zitten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:48

Bellatrix schreef:
Krak? :+

Jup... :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:50

Ai, dat zal enorm veel schade hebben gegeven...

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:00

Fineapple schreef:
Hier in de stad is het heel 'normaal' om van een plat dak een soort dakterras te maken. Ik denk dat dat in Utrecht niet heel anders is. Dat wil niet zeggen dat TS het zomaar hoeft te accepteren.

Ik zou even een belletje plegen (of mail, dan heb je het zwart op wit) naar de huurbaas of hij hier inderdaad toestemming voor heeft gegeven, dan is het zijn eigen risico mocht er iets qua schade ontstaan. Vervolgens zou ik even met de buren afspreken dat ze na een bepaalde tijd zich niet meer op het dakterras bevinden en dat ze er geen gekke dingen mee gaan doen (bijvoorbeeld een jacuzzi 8)7).

In de stad is het heel lastig om iets te krijgen met een 'buiten' zoals een tuin of balkon. Laat ze lekker ervan genieten zolang ze zich gedragen en het risico bij de huurbaas ligt :) Het kan heel heet worden in de zomer en dan is het fijn als je coulante buren hebt die het mogelijk maken dat jij even buiten kunt zitten :j

Hoe coulant? Ze hoeft niet "coulant" te zijn, het is haar huis, haar dak en haar leefruimte. De buren hebben het huis gekocht zoals het ze aangeboden is, en daar zat het stuk dak niet bij. Ze wisten wat ze kochten. Als ze zo graag een buitenzit plek willen hebben, hadden ze maar een ander huis moeten huren, of buiten de stad moeten gaan wonen. En dat het moeilijk is in de stad, is niet TS haar probleem. En er zijn airco's te koop, dus het is ook echt niet zo dat die buren in de hitte moeten zitten. Helaas zijn er ook zat mensen van het gezegde "Je geeft ze een vinger en ze nemen je hele hand". En dat merk je vaak niet gelijk. Er zijn burenruzies geweest over minder grote dingen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:05

Fineapple schreef:

Waarom zou TS het toe moeten staan dat andere mensen gebruik maken van het door haar gehuurde dak met de bijbehorende overlast op de koop toe?

Ben daar wel echt benieuwd naar :j.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:09

Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 21:40

Even een kleine update voor nu.
We hebben weer contact met de buren gezocht en vrijdag gaan we met ze praten.
We proberen het eerst met hun te bespreken zodat de sfeer hopelijk goed blijft. En aan de hand van dat gesprek kijken we hoe verder.
Aan hun reactie te zien leek het mij inderdaad dat de huurbaas iets gezegd heeft als; van mij mag het maar regel het onderling maar.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:58

Fineapple schreef:

Tot je ineens met een giga lekkage in je keuken zit. Kan het risico wel buj de huisbaas zitten maar jij zit met het breken en de ellende

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:12

Fineapple schreef:

Nooit maar dan ook nooit zoiets doen. Eens het er is, heb je echt niets meer te zeggen als ze hen niet aan de afspraken houden en ze dan nog eraf krijgen is veel moeilijker. Dit is het beste recept voor burenruzie.

Daarbij... als er schade is... dan zit je er maar mooi mee en heb je zelf alle rompslomp en miserie. Ook al komt het dan niet uit je eigen portemonnee.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:21

Precies wat ik ook denk. Niet aan beginnen..

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:15

Kunnen de buren ook nog bv voor hun eigen voordeur gaan zitten of in een parkje/grasveldje in de buurt(kleedje mee ofzo)? Dan zou dat beter zijn dan naast jullie slaapkamerraam. En dan denk je wat met ze mee en zeg je toch niet op jouw dak

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:38

Maar als je contact hebt gehad met de buren waarom heb je dan niet gewoon gelijk nee gezegd :?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:46

Johnie schreef:
Even een kleine update voor nu.
We hebben weer contact met de buren gezocht en vrijdag gaan we met ze praten.
We proberen het eerst met hun te bespreken zodat de sfeer hopelijk goed blijft. En aan de hand van dat gesprek kijken we hoe verder.
Aan hun reactie te zien leek het mij inderdaad dat de huurbaas iets gezegd heeft als; van mij mag het maar regel het onderling maar.

Je maakt het jezelf moeilijk om er over te gaan praten,daar krijg je de ruzie's van of je geeft uiteindelijk toe aan iets wat je niet wilt.
Als je gewoon had gezegd joh,we doen het niet we zijn bang voor problemen met het dak en inkijk. Dan ben je klaar /gesprek afgerond en kan je evt ze nog eens uit nodigen voor bij julie wat te eten of te bbq in de tuin. Dan zullen ze teleurgesteld zijn maar kunnen het thuis verwerken.
Ze gaan nu heus niet vrijdag zeggen,oke joh ,julie hebben het liever niet ,oke.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 06:12

Om wat meer duidelijkheid te geven.
We hebben nogmaals contact gezocht waarop zij het op de lange baan schoven. En waarbij bleek dat ze al dachten dat het dakterras er ging komen.
Toen hebben we aangegeven dat we het niet willen, en vroegen zij om een gesprek.
Dus dat is vrijdag.
Praten vinden we prima en zo hopen we de sfeer goed te houden.
We blijven wel bij ons standpunt.

Er is trouwens inderdaad een parkje op zo’n max 100m lopen. Misschien wel minder

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:52

Dan zou ik gewoon gezellig over andere dingen gaan hebben en kort zeggen we willen het niet want dan zitten wij met lekkages straks en dat is al paar keer gebeurd. Geen andere redenen noemen want dan gaan zij straks oplossingen bedenken, bv dan maken wij een schutting zodat we niet naar binnen kunnen kijken etc. Als tip zou je dan kunnen zeggen dat er vlakbij een park is en dat je daar ook goed kan gaan zitten. Ik heb hier ook een flat waar smiddags de zon niet op de balkons staan en nu zie ik dat er steeds meer mensen op het grasveldje hier gaan zitten, op een stoel/kleedje. Ook in de parken zitten met mooi weer altijd wel mensen en ziet er altijd gezellig uit. Dus ze kunnen gerust buiten zitten alleen niet op jullie terras!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:56

Wij vinden de inkijk niet prettig? Nee , wij WILLEN geen inkijk in onze slaapkamer. En dakgedeelte hoort bij ons huis , daar willen we geen mensen op ivm lekkage. Met nadruk op willen!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:02

Sabri schreef:
Dan zou ik gewoon gezellig over andere dingen gaan hebben en kort zeggen we willen het niet want dan zitten wij met lekkages straks en dat is al paar keer gebeurd. Geen andere redenen noemen want dan gaan zij straks oplossingen bedenken, bv dan maken wij een schutting zodat we niet naar binnen kunnen kijken etc. Als tip zou je dan kunnen zeggen dat er vlakbij een park is en dat je daar ook goed kan gaan zitten. Ik heb hier ook een flat waar smiddags de zon niet op de balkons staan en nu zie ik dat er steeds meer mensen op het grasveldje hier gaan zitten, op een stoel/kleedje. Ook in de parken zitten met mooi weer altijd wel mensen en ziet er altijd gezellig uit. Dus ze kunnen gerust buiten zitten alleen niet op jullie terras!

Ik zou veel duidelijker zijn. Precies wat Bigone zegt, 'wij willen dit niet omdat we onze privacy verliezen'. Punt. Je hoeft geen oplossingen aan te dragen voor hun probleem (je kunt naar het park, dat kunnen ze zelf ook wel bedenken). Over gezellige dingen hebben schept eerder verwarring dan duidelijkheid. Ik zou het echt simpel houden.