Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:30

Takken mogen niet overhangen op jouw terrein, dus dan mag hij z’n halve bomen kaal snoeien als ze eenmaal volwassen zijn.

Als het snoeien van de takken niet leidt tot, de ondergang van de boom, mag dat. In het geval dat dat de boom er aan onder door gaat. Niet.

Beter is nog steeds, een goed gesprek, op een geschikt moment.

DubbelFun

Re: Buren willen eiken plaatsen, hoe dit gesprek aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:32

Dat zal bij mij dus ondertussen gelden ;( (gingen ze er maar eens 'onderdoor' dat zou mij een hoop ellende schelen).
Het enige waar ze hier goed voor zijn is schaduw als het 30+ en om te zorgen dat auto's die botsen niet hier de PP/tuin in komen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 07:29

Mijn buren waren eerst ook niet heel enthousiast over de paarden... totdat wij begonnen aan een dichte schutting aan hun kant. Toen kwamen ze vragen of het achter bij de paarden wel open zou blijven, anders waren zij hun uitzicht kwijt en de paarden vonden ze ondertussen ook leuk om naar te kijken :D Dus misschien wennen jouw buren er ook wel aan na een tijdje? Succes!

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:05

Ik denk dat het het beste werkt als jullie beiden je situatie uitschrijven of uitspreken, en beiden partijen samen oplossingen bedenken en bespreken. Dat jullie om tafel kunnen en beiden als partij elkaars opties overleggen.. (Maak dat ook zo positief mogelijk, in jullie voordeel.) Ik vind de verstandhouding tussen jullie en de buren helemaal niet zo vervelend klinken en wat de buurman tegen jouw vriend zegt en hij jou verteld is natuurlijk beide keren 'van horen zeggen' geworden.. Het kan dat het echt zo gebeurd is, maar je was er niet bij, dus je laat je opjagen door aannames. Dat zorgt voor spanning/doemdenken en dat moet je niet willen.

Het gesprek verschilde met jouw eigen laatste ervaring schreef je.. Hou die ervaring vast en werk naar wat jullie zouden willen: Zonder gedoe met de buren paarden op eigen terrein, en de buren met een strook paardveilige bomen. Daar valt zeker uit te komen. :j

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 08:53

Zoals ik al aangaf is de buurman gisteren nog excuses komen maken. Voor zover ik hem in kan schatten is het iemand die kleine dingen opstapelt en opkropt, totdat er een druppel is die de emmer doet overlopen en waar hij heel heftig op reageert. Als hij dan even de tijd heeft gehad om over alles na te denken en wellicht met zijn vrouw over te hebben, komt hij wat meer tot rust en ziet de dingen wat realistischer.

We hebben voor nu in ieder geval een paar duidelijke afspraken gemaakt en ik hoop dat we dan in ieder geval weer goed met elkaar door één deur kunnen!

Sloffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:08

TS ik vind dat jullie het heel goed aanpakken. De actie van je vriend om op die manier met jullie buurman te spreken dat is echt een voorbeeld voor anderen. Probeer zo door te gaan en blijf in gesprek met deze mensen op deze manier. Ga ze niet ontwijken of negeren zoals iemand anders hier adviseerde. Dat kan namelijk ontaarden in nog meer onbegrip en frustratie en dan krijg je misschien de situatie dat iemand echt in zijn eigen gedachten verstrikt raakt en de paarden gaat belagen/ vergiftigen enz. Ik heb dat helaas bij iemand uit mijn omgeving zo zien escaleren en dat is voor de dieren (waren geen paarden) heel slecht afgelopen.

PS. Stel dat het jullie op een gegeven moment niet meer goed lukt om zelf in gesprek met de buurman te blijven, maak dan vooral gebruik van de buurtbemiddeling van de gemeente. Dat kan wel eens de impasse doorbreken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:11

Als hij iets wilt wat snel groeit zou ik gewoon wilg voorstellen. Dat groeit snel, de paarden kunnen mooi jullie kant kort houden en van de gesnoeide takken kunnen ze eventueel weer afscheiding maken.

Al komt er wel veel blad vanaf in het najaar.

Oh en ze zijn niet zo duur :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:18

DubbelDun schreef:
Ik zou de wei een meter of 5 voor de erfgrens laten ophouden en het open stuk opvullen met dingen die paarden mogen eten (bijv haagbeuk). Zodoende creëer je afstand en heb je ook geen/minder last van vallend blad en eikeltjes.

Ik denk dat dit een hele nette oplossing is. Hoef jij niet bang te zijn dat hij toch eiken gaat planten en heeft de buurman er (zowel visueel als qua afstand) minder last van.

Fijn dat hij ondertussen weer enigszins bijgedraaid lijkt, maar als het elke keer zo opstapelt weet je ook niet wat hij doet als er straks wel paarden zijn en hij 2 dagen mestgeur ruikt. Ik zou ook wel duidelijk aangeven in een eventueel volgend gesprek dat het jullie grond is en dat het puur uit coulance is dat jullie uberhaupt rekening met hem willen houden en hem betrekken in het proces.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:37

ik heb eens in je andere topic gekeken ( gaaf huis trouwens; valt echt iets moois van te maken) en de foto's bekeken, maar je hebt alle ruimte van de wereld. Je zit ook duidelijk in buitengebied tussen de weilanden.
Die buurman...is dat in je openingspost van je andere topic dat huis in de verte op de foto 4de van onderen?
Want zo ja; snap ik echt geen enkel van zn bezwaren; ze wonen best een eindje weg en neem aan dat je de mestopslag in de buurt van je stal hebt en niet helemaal aan de andere kant van je weiland.

En al is het niet dat huis; het is buitengebied met zo te zien voornamelijk boerderijen; wat verwacht je dan? Een steriele natuur en weilanden?

Maar gelukkig is je buurman al weer wat bijgedraaid na gesprek nummer 2....hopelijk blijft hij nu in die mood en kan hij het accepteren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:50

Om nog even terug te komen op je eiken verhaal. Hier ook eikenbomen, die staan naast de bak. Ik heb dus in het voorjaar ineens baby eikenboompjes in de bak staan. Maar die zijn er gelukkig ook zo uit. 1 van mijn winter paddocks staat op... 5 meter vanaf de dichtstbijzijnde eikenboom. Er ligt wel eens een blaadje in. Maar eikels zijn over het algemeen wel vrij lui :D en vallen gewoon recht naar beneden. Ik vind sporadisch 1 verder weg. Maar dan nog kijken de paarden er niet naar. Die krijgen gewoon onbeperkt hooi.

Hopelijk plant je buurman fijn andere bomen of struiken. En kalmeert hij ook een beetje. Mijn ervaring is dat je een paard buiten amper ruikt. De mest ook niet. Zeker niet als jullie het ook nog eens dagelijks weghalen...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:56

Hoe lang is die strook waar die eiken komen? En om hoeveel bomen zou het dan gaan?
Het werkt ook best goed om tijdelijk worteldoek onder de bomen te leggen met prikpaaltjes.
Daar veeg je zo de eikels vanaf.
Ja het gras lijd daarvan, maar trekt wel weer bij daarna.
Maar gaat dat om 100 meter word dat minder leuk om te doen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:11

Bij mij is de strook ong 20/25 meter en ik heb eens foto's gemaakt van hoe het er uit ziet na een kleine 2 maanden nootjes en blad.

Hier is de helft schoon (zoals het hoort te zijn)

Afbeelding

En hier zoals het er uit ziet na die maanden. Niet alleen nootjes en blad, maar ook onkruid en gras wat gewoon door gaat met groeien als er geen paarden op lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zeker als je paarden hebt die gevoelig zijn voor HB oid en dus zeker niet zich te buiten mogen gaan aan noten en blad of teveel zand binnen krijgen door het gras uit het zand te trekken.

Denk dus niet té licht over 'een paar eiken'...

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 15:25

Het is inderdaad afwachten hoe het gaat lopen, of hij niet weer zo'n uitbarsting krijgt waarbij hij met van alles en nog wat gaat dreigen.
Die strook is ongeveer 50 meter lang. Hij had het over een stuk of tien eiken.
Het is niet het huis op de 4e foto van onderen. Het is wel dichterbij. In mijn openingspost van het andere topic heb ik een google maps plaatje gemaakt. Als je daarop kijkt staat het huis rechtsonder van de foto af.
Edit: op de 2e pagina daar staan wat foto's van hun schuur (witte deuren donker dak). Het huis staat linksvoor t.o.v. de schuur. Je ziet ook een grote haag op de foto's, daarachter begint hun terrein met eerst nog een schuur, dan een stuk betegeld/oprit en dan hun huis.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:18

Nou ja, dat klinkt nog steeds als meer dan genoeg ruimte om geen overlast van de mestbult te hoeven hebben.

Maar misschien had hij veel overlast van de manege en die man hoort het woord paarden en ziet al die 'ellende' weer voor zich; hordes pennymeisjes, weet ik wat die man zich al helemaal inbeeld. Hele dag schijtende paarden op buitenrit die uiteraard toevallig net voor hun huis moeten. Dat zijn toch dingen die je in de buurt van een manege wel hebt als omwonende; vaak paardenmest op de weg, zeker als er een beetje leuk buiten te rijden valt in de omgeving.

Met gewoon 2 paarden aan huis als particulier is die drukte, die je op een manege wel hebt, er helemaal niet. Dus hij draait vast wel helemaal bij en zal zien dat het helemaal zo'n ramp niet is; buren met paarden

blijft uiteraard nog steeds straan dat als je er voor kiest om in echt buitengebied te gaan wonen, tussen weilanden en boerderijen en woonboerderijen, dat je dan toch zal moeten accepteren dat er ook wat andere dieren rondlopen in je directe omgeving; koeien en paarden dan vooral.

Persoonlijk woon ik liever naast een paardenweiland dan een koeienweiland, want de dames kunnen flink loeien soms. Daar heb je met paarden een stuk minder last van dat die hun zeer vocale momenten hebben.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 16:25

Er komt niet eens een mestbult en dat weet hij al.
De overbuurman heeft een enorme mestplaats waar we de mest mogen brengen. Dus de enige mest waar hij last van zou kunnen hebben zijn de hoopjes in de wei, die iedere dag worden opgeruimd.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:26

nou op dat vlak niks te klagen dus....maar goed; dat vond ik sowieso al niet eigenlijk na het zien van de foto's in je andere topic; dat hij echt wat te klagen had...again; buitengebied, weilanden etc etc :D

een beetje hetzelfde als nu een huis pal naast een baan van schiphol gaan kopen omdan te gaan klagen over geluidsoverlast...en stank van kerosine
Je wist het van tevoren toch?

In jou geval net zo; buurman kiest er toch voor om in een omgeving te gaan wonen waarin vee en paarden worden gehouden....dan ook niet klagen dat er daadwerkelijk wat grazers in een weiland komen te staan
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 17-05-20 16:34, in het totaal 3 keer bewerkt

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:29

Zoals al eerder in dit topic gezegd is, kan je ook rekening houden met de trage groei van de eiken. Wij kunnen natuurlijk niet in de portemonnee van je buurman kijken maar een eikenboom kost je zo tegen de tweeduizend euro, en dan is het echt nog een babyboompje. Voordat die dingen volgroeid zijn, zullen er vast andere dingen zijn om je zorgen over te maken ;).

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 17:00

Tot nu toe staat er in ieder geval niks, dus we zullen zien :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:12

xxCYNNxx schreef:
nou op dat vlak niks te klagen dus....maar goed; dat vond ik sowieso al niet eigenlijk na het zien van de foto's in je andere topic; dat hij echt wat te klagen had...again; buitengebied, weilanden etc etc :D

een beetje hetzelfde als nu een huis pal naast een baan van schiphol gaan kopen omdan te gaan klagen over geluidsoverlast...en stank van kerosine
Je wist het van tevoren toch?

In jou geval net zo; buurman kiest er toch voor om in een omgeving te gaan wonen waarin vee en paarden worden gehouden....dan ook niet klagen dat er daadwerkelijk wat grazers in een weiland komen te staan

Het is natuurlijk wel andersom buurman woonde er al en ts is nieuw.En hij wacht met angst misschien af wat er gaat gebeuren. heel vervelend voor hem natuurlijk,maar het is haar grond en ze klinkt redelijk genoeg om de boel niet uit de hand te laten lopen.

Ik heb een vriendin die heeft buren naast haar wonen met een weitje van 1000m2 en die heeft idd veel overlast van de paarden die daar staan. Het is een zandweitje geworden dus met wat wind stuift het zo bij haar binnen en best wat vliegen overlast.Dus ondanks dat we zelf paarden hebben ,snap ik wel dat niet iedereen er op zit te wachten. Maar bij de ts ziet het er gewoon goed uit.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:30

met zo'n set up als jij nu stelt zou ik idd ook niet blij zijn, maar dat is bij ts wel anders.

op zo'n klein stuk kun je ook niet fatsoenlijk een paard houden, dus niet erg verrassend dat dat idd overlast veroorzaakt

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:09

Ik denk dat het met een buurman als deze de kunst is om hem het gevoel te geven dat hij zelf óók een vinger in de pap heeft. Dus dat hij in bepaalde dingen mag (mee)beslissen: welke planten er in de heg komen, hoe breed de heg moet worden, welke kant de schuilstal op moet staan, ik noem maar wat. Zodat het hem gevoelsmatig gewoonweg minder overvalt.

Je andere topic volg ik ook TS, het wordt al mooi, alleen jammer dat je buurman zich zo druk maakt...!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:07

Heb nu pas je andere topic gezien.
Je schrijft hier over 6000m2, maar je hele perceel is 1,4 hectare?

Wat ik dan zou doen, zelf een strook van 10 meter maken over het hele stuk. dat grenst aan de buren.
En daar zelf struiken plaatsen. Vlinderstruik of andere niet giftige struiken die de vogeltjes en bijtjes helpt.
Hang er nestkastjes neer voor de koolmeesjes, die eten graag rupsjes.
Dan hoef jij je minder druk te maken en je hebt na een tijdje een mooie volle afscheiding van je buren. Ziet hij de paarden ook minder goed dus wellicht minder klachten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:08

Vlinderstruik is wel giftig. Maar genoeg wat inderdaad niet giftig is. Ik zou voor een mooie groene haag gaan.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 19:28

_Penotti schreef:
Heb nu pas je andere topic gezien.
Je schrijft hier over 6000m2, maar je hele perceel is 1,4 hectare?

Ons hele perceel is inderdaad 1,4 hectare, maar dat is wel in tweeën gedeeld, onze andere wei ligt 100 meter verder langs de weg. Die willen we in eerste instantie als hooiwei houden en alleen gebruiken om de vaste wei een tijdje rust te geven.

We hebben nu inderdaad wat ruimte gelaten tussen de grens en de omheining van de wei.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:32

Ik zou de beste man eens rustig vragen waar hij zo bang voor is. Door daar rustig over te praten kun je misschien tot een oplossing komen.