Mobiele airco: welke is nou het best?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:02

Ik ben ook al onderzoek aan het doen, maar zie door de airco's de koelte niet meer en raak behoorlijk oververhit door de zoektocht.

Het liefste zou ik naar een winkel gaan, daar kunnen luisteren naar hoe ze klinken en dan op basis daarvan besluiten.
Ben er achter hoeveel BTU ik nodig heb. Maar daar binnen lijkt nog zoveel verschil in prijs, geluid en 'energie zuinig' (in hoeverre dat kan met een mobiele airco) te zitten...

En dan nog niet te spreken over de verschillende meningen in reviews en een consumentenbond die geen test heeft 8)7

Dan denk je er een gevonden te hebben, lees je in de reviews dat het leeg laten lopen nadat hij de lucht ontvochtigd heeft, te gaan met een dop aan de onderkant waarvoor je het apparaat eerst op een verhoging moet zetten...

Iemand een gouden tip?
Laatst bijgewerkt door Floemii op 22-05-20 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:03

MoniqueT schreef:
Terugkoelen naar 17 graden? Oef, dat wordt een dure hobby. Onze airco staat in de zomer op 21 graden n doordat ook het vocht uit de lucht gehaald wordt, is dat echt koel genoeg. Het verschil met buiten moet ook niet te groot zijn. Het wordt hier makkelijk 25 graden ‘s nachts.

Wij laten hem ‘s nachts gewoon aanstaan als het nodig is.

waar blijft het vocht dat uit de lucht gehaald word?
blijft dat in de airco zitten tot dat je hem leegt? Hoe gaat dat legen in werking?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:10

MoniqueT schreef:
Terugkoelen naar 17 graden? Oef, dat wordt een dure hobby. Onze airco staat in de zomer op 21 graden n doordat ook het vocht uit de lucht gehaald wordt, is dat echt koel genoeg. Het verschil met buiten moet ook niet te groot zijn. Het wordt hier makkelijk 25 graden ‘s nachts.

Maar ik woon niet in Spanje :+ Ik zou dat echt niet kunnen, alles boven de 20 graden overdag is al teveel voor mij en ik slaap het best als het onder de 12 graden is, anders drijf ik m'n bed uit van het zweten. Maar dat ligt geheel aan mij, mijn echtgenoot slaapt nog onder een winterdekbed met een extra dekentje er overheen. Ik ben nooit ut de overgang gekomen en heb de ene opvlieger na de andere (al 14 jaar lang).

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:56

Dat leeg laten lopen stelt niet veel voor (bij ons althans). Komt maar heel iets uit en we zetten er een platte schaal onder bijvoorbeeld.

Onze mobiele airco maakt wel lawaai, maar dat is nou eenmaal zo. We zetten hem een paar uurtjes aan voordat we gaan slapen (ik slaap ook het liefst heel koel). Hij gaat uit als we gaan slapen en als ik 's nachts weer wakker word omdat ik het te warm heb, zet ik hem meestal even weer aan met de afstandsbediening. Zet hem dan op de timer.
Of ik zet de ventilator aan en laat die heen en weer gaan, zodat er een beetje een briesje is.

TS, ik denk dat je moet bepalen wat voor jou het belangrijkst is; energiezuinig/decibellen/etc.
Maar houd er rekening mee dat een (mobiele) airco nou eenmaal niet zo heel zuinig of stil is helaas.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:16

Floemii schreef:
MoniqueT schreef:

waar blijft het vocht dat uit de lucht gehaald word?
blijft dat in de airco zitten tot dat je hem leegt? Hoe gaat dat legen in werking?

Bij een split-unit of monoblock zit er een afvoerslang naar buiten. Wij hebben een grote centrale unit voor het hele huis die zeker een emmer vol per dag draait in de zomer.

Morrie, let op hoor, een te koude airco is niet gezond. Wij slapen vaak het best met een grote ventilator aan boven ons bed. Airco alleen als het echt heel heet is, meestal gaat die tijdens het slapen uit.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:15

MoniqueT schreef:
Morrie, let op hoor, een te koude airco is niet gezond. Wij slapen vaak het best met een grote ventilator aan boven ons bed. Airco alleen als het echt heel heet is, meestal gaat die tijdens het slapen uit.

Hij moet echt uit als ik naar bed ga, want hij maakt vreselijk veel lawaai, zelfs met oordoppen in hoor ik hem nog brommen.
Kwestie van op tijd aanzetten, dan is het lekker koel en val ik snel in slaap.

kimmie261

Re: Mobiele airco: welke is nou het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:26

Ik heb ook een split unit airco op de slaapkamer, + ventilator die nog mee draait, staat op 17 graden en dan heb ik het vaak nog zo warm dat ik denk dat de airco stuk is :+
Ik heb net als Morrie zoveel last van de overgang , dat ik al bijna in paniek raak bij de gedachte boven de 20 graden te moeten slapen.

Dus ja , hier in de zomer de hele nacht de slaapkamer op 17 graden + 1 of 2 ventilatoren die mee draaien.

Een mobiele airco heb ik daarvoor gehad ,maar die koelt niet zo als een split unit airco..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:32

Nee, klopt, mobiel kan niet op tegen split-unit. En zoals bij ons (maar dat is in Nederland vaak niet haalbaar) een centrale unit die het hele huis tegelijk koelt, is helemaal geweldig omdat alle ruimtes koel blijven.

Wij hebben in ons Nederlandse appartement een monoblock airco, niet de goedkoopste oplossing, maar wel ideaal voor als je geen split-unit kan hangen wegens het grote buitendeel.

https://www.geraheating.com/monoblock-airconditioning

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:55

chanicha schreef:
Ik heb 850 euro betaald inclusief plaatsen.
Als je wil heb ik het telefoonnummer voor je.

Heb je misschien voor mij een naam en telefoonnummer of website?

Ik heb vandaag gebeld naar een installateur hier in de buurt.
€ 1800 voor een airco incl. plaatsen, incl. afwerking.
Bij de Gamma zijn ze nu in de aanbieding vanaf € 1200 incl. standaard installatie.
Wij gaan een airco cadeau doen aan één van mijn dochters.
Die kan niet slapen in haar huis van de hitte: plat dak en aan de zuidkant en werkt ook nog eens onregelmatig.

Ik heb ook mobiele airco's gevonden zonder slang naar buiten, met opvangbak?
Iemand daar ervaring meer.
Die ik zag was € 995, maar heb je geen installatiekosten.
Mijn dochter wil geen slang naar buiten, ze heeft nl. een rolluik aan de buitenkant.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:07

Als je een split unit airco in een bouwmarkt koopt , let er dan op dat je hem dan meestal nog moet laten vullen en maar weinig airco bedrijven willen dat.. Wij hebben dat ook gehad, een airco gekocht op ebay, maar echt geen bedrijf te vinden die hem wilde vullen, je zoekt het maar uit en ze willen er geen garantie op geven wat dan wel zou moeten, afijn pas na 3 dagen heel veel bellen heeft een bedrijf hem gevuld en 3 jaar later begaf de airco het..

Nu hebben we een plug and play airco gekocht, deze zijn al gevuld alleen zelf aansluiten, kosten waren 850 euro, en gezien alle gaten al in de muur zaten was het voor ons een vrij makkelijke aansluiting.

De slang naar buiten bij een mobiele airco is de afvoer van de warme lucht, het water wordt vaak opgevangen in een bak in de airco die je dan moet legen.. ik had toen bij mijn mobiele airco in de deur een gat gemaakt waar de afvoer van warme lucht naar de hal kon gaan, maar goed , die hitte ging hier en hal in en kon naar boven weg, als je het je huiskamer in blaast schiet je er weinig mee op, plus je moet een deur hebben die kapot mag gaan..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:32

Wij hebben 1695 euro betaald voor onze monoblock incl. installatie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:17

Ze heeft een oud huisje, dus ik wil dat het goed wordt geïnstalleerd en netjes wordt afgewerkt.
Maar ik zie zoveel prijsverschil en niet allemaal goede recensies.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:05

Ik lees even mee wat betreft split units en multi units. Ik zie ook door de bomen het bos niet meer.

Gaat om onze eerste verdieping, plat dak, 3 slaapkamers en badkamer, totaal ongeveer 42m2. Dachten eraan om in het trapgat te hangen, de één zegt is prima, de andere zegt dat je een unit per kamer nodig hebt. :o?
Zou er echt om gaan dat we de ergste hitte eruit krijgen. Manlief is zo bezorgd nu opeens om de warmte omdat ik zwanger ben. Baby verwacht half augustus

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:27

Als je met de deuren dicht slaapt, heeft één unit in het trapgat gewoon geen zin. Wel als je, zoals wij, buizen over het plafond hebt lopen met roosters voor de koude lucht, maar ik ken geen Nederlands huis wat dat standaard heeft. Maar dan heb je het ook even een héle grote, dure unit met twee motoren. Wij betaalden daar destijds al 4500 euro voor, tien jaar geleden.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:50

Wij laten binnenkort een split unit plaatsen. Zowel boven als beneden. Boven komt hij op onze slaapkamer te hangen (zuidkant). Hebben vaak de deur open dus dan koelt hij ook de babykamer/overloop. Of dat kan is afhankelijk van hoe sterk je unit is. Onze noordkant blijft heel koel, dus heeft het niet echt nodig.
Onze mobiele airco gaat naar zolder. Dit is een De’longhi Pinguino. Altijd erg tevreden over geweest!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 00:10

Saintelette schreef:
Wij laten binnenkort een split unit plaatsen. Zowel boven als beneden. Boven komt hij op onze slaapkamer te hangen (zuidkant). Hebben vaak de deur open dus dan koelt hij ook de babykamer/overloop. Of dat kan is afhankelijk van hoe sterk je unit is. Onze noordkant blijft heel koel, dus heeft het niet echt nodig.
Onze mobiele airco gaat naar zolder. Dit is een De’longhi Pinguino. Altijd erg tevreden over geweest!

Dat is een mobiele airco met slang naar buiten?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 00:57

Iemand nog tip voor een airco tot max 400 euro, die een ruimte van 18m2 (grond oppervlak) maar 4 meter hoog plafond. kan koelen. Kom toch wel hierdoor op een minimum van 9000 BTU. Helaas is het hier ook super slecht geisoleerd en staat de zon een groot deel van de dag op het grote raam met enkel glas. Dus een airco is wel echt nodig ook voor de diertjes..
Zie zoveel verschil in prijs en specificaties. Zoek wel een relatief stille, max 68dcb.

Heeft iemand uit eigen ervaring een aanrader? En heeft iemand ervaring met de site room2cool?
Vind het zo lastig, wil wel graag een goede keuze maken voor zo'n bedrag..

Heb onderstaande al bekeken
https://www.fonq.nl/product/inventum-ac ... co/481605/
https://www.expert.nl/inventum-ac901-wit
https://room2cool.nl/catalog/product/vi ... ategory/8/

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 01:56

Hier is het ondertussen ook al een aantal keer weer rond de 28 graden op slaapkamer.

Onze airco gaan we ook binnenkort weer aansluiten.

Ik laat deze maximaal terugkoelen naar 20 graden.
Dan is het in vergelijking met de buitentemperatuur lekker koel.
Naar 17/18 graden koelen is denk ik niet nodig.

Als we naar bed gaan; zet ik de timer aan zodat deze met 2 uur uit gaat. En dat gaat prima.

Tuurlijk maakt deze geluid, maar daar wen je wel aan, althans ik!
Alles beter als 28 graden :+

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 02:50

Ik heb een stipje geplaatst :o

Ik wil geen split unit laten plaatsen ivm plannen voor samen wonen.
Ik heb eergister de Inventum AC701 besteld.

Ben benieuwd hoe die gaat bevallen

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:55

MoniqueT schreef:
Als je met de deuren dicht slaapt, heeft één unit in het trapgat gewoon geen zin. Wel als je, zoals wij, buizen over het plafond hebt lopen met roosters voor de koude lucht, maar ik ken geen Nederlands huis wat dat standaard heeft. Maar dan heb je het ook even een héle grote, dure unit met twee motoren. Wij betaalden daar destijds al 4500 euro voor, tien jaar geleden.

Ligt er wel aan hoe goed je deuren afsluiten. En hoe de isolatie verder is.
Hier zelf geïnstalleerd maar koelt de hele benedenverdieping. Als je gewoon af en toe de deuren openzet kan jij prima bijv. S nachts met deuren dicht slapen. De koelte houdt ook met dichte deuren (wel eerst afgekoeld natuurlijk..) aan. Werkt veel beter dan de mobiele airco. Die hier ook gehad en die koelt inderdaad 1 ruimte prima. Ik zou er nooit bij kunnen slapen (wat een herrie)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:32

Electra je hebt een pb.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:52

chanicha schreef:
Electra je hebt een pb.

Dank je wel !

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:01

BiBiQ , ik zou hem zelf niet in een trapgat hangen maar gaan voor een duo split airco,:

Afbeelding

Is wel iets duurder maar dan heb je een unit in de slaapkamer en huiskamer op 1 buiten unit

En ik zag deze nog staan, dat is een mobiele airco met buitenunit, die zal vast goed koelen :D
https://www.ebay.de/itm/Bosch-REKM-365- ... SwobpeyEMg

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:26

Lees ook even mee. Wonen nu bijna een jaar in onze nieuwbouwwoning. Onze slaapkamer staat op het zuiden en wordt toch wel erg warm. Nu ben ik zwanger en wil ik toch wel graag een airco. Beetje spijt dat we niet meteen een split airco hebben laten installeren.

Ik zie dus dat een split airco op de overloop niet wat is? Dus dan zouden we er 1 op de slaapkamer moeten laten installeren?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:32

Lindor92 schreef:
Lees ook even mee. Wonen nu bijna een jaar in onze nieuwbouwwoning. Onze slaapkamer staat op het zuiden en wordt toch wel erg warm. Nu ben ik zwanger en wil ik toch wel graag een airco. Beetje spijt dat we niet meteen een split airco hebben laten installeren.

Ik zie dus dat een split airco op de overloop niet wat is? Dus dan zouden we er 1 op de slaapkamer moeten laten installeren?

De installateur die ik gisteren belde, zei dat als je de slaapkamer open laat, de andere kamers ook wel verkoelen.