Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melis_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 14:59

Wat leuk zeg! Ik ga ook volgen

Eleionomae

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:07

Wat onwijs bijzonder en mooi om te lezen! Ik ga je zeker volgen, ik ben enorm benieuwd naar je verdere levensstijl :)

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:09

Oh gaaf, ik ben ook heel benieuwd naar meer foto's van je huis en de omgeving. Wat leuk dat je dat hier wilt delen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:25

Geweldig dit <3
Ik volg ook mee!

Ik ben wel benieuwd: is het in Zweden goed te doen om zelfvoorzienend uit de moestuin te eten? Is het seizoen daar niet veel korter dan in Nederland? Of groeit alles er juist sneller omdat het er in de zomer langer licht is?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:13

Matheno schreef:
Mogen we niet een weekendje beurtelings bij je verblijven TS? O:)

Ja ik meld me aan :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:17

zorro schreef:
Matheno schreef:
Mogen we niet een weekendje beurtelings bij je verblijven TS? O:)

Ja ik meld me aan :D

Dat maakt al 2 potentiële klanten!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:36

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:43

Ik denk dat je in ieder geval wel heel erg ontprikkelt in zo'n omgeving. Daar zou ik ook wel wat voor voelen hoor :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:10

Ik volg ook! Een hoop practische vragen rijzen bij mij...
Heb je een naaimachine dan? Dat werkt toch ook op electriciteit? En je ondergoed en kousen? Koop je dat in de winkel? En hoe gaat het als je ongesteld bent? Gebruik je dan gewoon tampons of herbruikbaar maandverband? En ga je zelf jagen/vissen of eet je vegan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:15

sevke schreef:
Ik volg ook! Een hoop practische vragen rijzen bij mij...
Heb je een naaimachine dan? Dat werkt toch ook op electriciteit? En je ondergoed en kousen? Koop je dat in de winkel? En hoe gaat het als je ongesteld bent? Gebruik je dan gewoon tampons of herbruikbaar maandverband? En ga je zelf jagen/vissen of eet je vegan?

Goeie vragen! Daar ben ik ook benieuwd naar. Als ik de series kijk dan heeft die way of life een enorm charme en je verlangt er inderdaad vaak wel naar, alsof het leven toen veel simpeler was. Maar ik denk dat je je vooral met die praktische dingen niet moet vergissen. Ik ben stiekem toch wel gewend geraakt aan luxe.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 18:28

Zo wat een reacties! Wat leuk en welkom allemaal. Ik zal proberen in de komende tijd op jullie vragen antwoord te geven. Ik vind het in ieder geval erg leuk om te zien dat zoveel mensen geintresseerd of gefascineerd zijn om anders te leven als de massa. Dat is ook een van de redenen dat ik hierover wil schrijven. Zo vaak heb ik gehoord van, oh zo zou ik ook wel willen leven maar het vervolgens niet doen want, Wat zullen de buren, vrienden, of familie er wel niet van zeggen. Dus bij deze, GA ERVOOR! De wereld is verrassend positief vind ik!

Afbeelding

Zijn wij een soor acteurs of re-enectors? nee, dat zijn we niet. Zijn wij Amish? Nee, sorry ook dat zijn we niet... We hebben inderdaad wel wat overeenkomsten met de Amish maar wij doen alles uit een ander oogpunt. Ik maak bijv al mijn kleding uit natuurlijke materialen, de Amish gebruiken veel kunstvezel. Wij doen aan uitsluitend ecologisch tuinieren, De Amish gebruiken soms ook gewoon gewasbestrijdingsmiddelen. De Amish hebben die Ordnung als gids, wij maken onze eigen regels.De Amish doen alles uit religeus oogpunt, wij niet. Zijn wij gek? Misschien een beetje... Dat mogen jullie uitmaken...

Afbeelding

Dat is zo fijn aan het leven in de 21ste eeuw. Je kan en mag zelf uitmaken hoe jij je leven wil indelen, waar je wil wonen en met wie. Probeer het verleden niet door een getinte bril te bekijken, er zitten veel mooie elementen in maar ook slechte kanten. Vroeger was het leven gewoon anders.
Ik zal eerst eens wat vertellen over het huisje zodat jullie beter inzicht hebben als ik verder ga met m´n verhaal.

Het huis werd gebouwd rond 1850 net als vele andere huizen aan deze weg. De 45m2 oppervlakte wordt verdeeld in een grote kamer, een keuken, een slaapkamer en 2 halletjes. De grote kamer, slaapkamer en keuken liggen allemaal aan de centrale schoorsteen die ongeveer 4m2 inneemt. In deze schoorsteen zit ook een ingebouwde broodoven. De zolder is bereikbaar maar niet ingericht en is maar net hoog genoeg dat je er tussen de balken kan staan. Zoals je al ontdekt hebt, is er geen ruimte voor badkamer en/of toilet. Ons ´toilet´ ligt bij de schuur, zo´n 30 meter van het huis. Een compost toilet wordt het ookwel genoemd. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zo iets stinkt helemaal niet en is net zo fris, al dan niet frisser als een WC. Ik weet het niet hoor maar als je je behoefte moet doen op een zo genoemde ¨plonspot¨ dan ga ik toch liever naar ¨het huisje¨ . maar ja, wie ben ik... En nu we het toch over de sanitaire gelegenheden hebben, even onder de douche stappen is er hier niet bij. In bad gaan, want daar hebben we het hier over, is iets wat je net als vele andere elementen in ons leven moet voorbereiden. Hier geen kraan opdraaien om water te pakken of een draai aan de knop voor warmte. Ons leven draait om voorbereiding en vooruit denken. Om in bad te gaan heb je nodig, Water en warmte. Tenminste, ik houd er wel van om in de warmte te zitten en ook warm water te hebben om te wassen. Om dit te realiseren heb je hout nodig, niet vers hout maar hout wat al minstens een jaar gekloofd onder dak ligt. Daar heb je het vooruit denken al, om in bad te gaan moet je al een jaar van te voren beginnen, hihi. Maar dan heb je dus het gekloofde hout waarmee je de kachel kunt gaan stoken en dan is de volgende stap om met een aantal emmers naar de put te gaan. De emmers vol te gieten en deze vervolgens op de kachel te verwarmen. Dat duurt wel een tijdje hoor voordat je voldoende heet water hebt. Ondertussen neem ik dan de tijd om bijvoorbeeld brood of koekjes te bakken in de oven. Zo wordt erg geen hout en warmte verspilt. Als dan het water heet is haal ik de teil van zolder en zet ik die lekker dicht bij het vuur. Gevuld met het dampende water is het heerlijk genieten na het werk van de dag.

Afbeelding

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:34

Bijzonder.

Vraagje,

Ik zie op je foto's dat jullie een hond hebben. Wat krijgt hij/zij te eten?

Ik vermoed dat hij/zij de restanten krijgt van het vlees wat jullie zelf bejagen/ opfokken. Maar hebben jullie altijd genoeg vers vlees?

Of krijgt de hond gewoon brok?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:49

Hmmm. Geen sanitair zou voor mij wel een breekpunt zijn, denk ik. Ik moet elke nacht plassen en om dan een hele expeditie naar de WC aan te vangen zou mij wat teveel van het goede zijn.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:56

sevke schreef:
Hmmm. Geen sanitair zou voor mij wel een breekpunt zijn, denk ik. Ik moet elke nacht plassen en om dan een hele expeditie naar de WC aan te vangen zou mij wat teveel van het goede zijn.

Dan doet misschien de pot naast het bed zijn intrede? :D

Ik vind het heel knap van jullie, maar ben denk ik zelf 'te verwend' om zo te leven. Wat wij nu wel doen is zelf onze kippen en konijnen kweken om op te eten, en legkippen hebben we ook. Zo wil ik graag dat als we vlees eten, we eerlijk vlees eten.
We zitten nu aan ons eerste nest konijntjes, en ik weet nog niet of het me gaat lukken om mijn eigen lieve konijntjes op te eten. ;( Natuurlijk hoeft dat ook niet (ik kan eigenlijk perfect vegetarisch leven), maar mijn vriend eet wel graag vlees dus dan liever zo.

Ik volg alleszins! :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:58

sevke schreef:

Zet je gewoon een po onder je bed, opgelost :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:09

ah ja! Die mogelijkheid had ik mij niet bedacht :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:22

Het klinkt echt heerlijk.
Voor een weekje. Als ik dat red.
Daarna ga ik kruipend terug naar huis, naar mijn douche en alle gemakken van nu en kus ik m'n televisie denk ik.
Ik volg het wel. Ontzettend interessant vind ik het.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:28

Wat leuk TS, ik kom volgen. Ik heb alle boeken van Laura Ingalls talloze keren verslonden en als volwassene lees ik ze nog steeds af en toe. Ik was altijd geïntrigeerd door de hoofdstukken over hoe ze dingen maakten en regelden. Bij je omschrijving van jullie zolder moest ik meteen denken aan de omschrijving van de zolder in het eerste boek. Ik zie dan voor mij dat het er bij jullie ook zo uit zou kunnen zien in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:58

Vind het idee erachter heel mooi. Zou er (val in herhaling) zelf niet voor willen kiezen, maar man wat is dit fascinerend! En dan heb ik het over de eenvoud. Maar waarom wilde je dit tot in de kledingstijl doorvoeren eigenlijk? Is het niet vreselijk onpraktisch om in van die lange jurken te lopen?

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 20:28

minimus: Dat is ook tof, vikingkleding. Naai je dat dan helemaal met de hand?

Gabyfedde: Intressant! Veel mensen in Zweden werkten nog met paarden tot ver in de jaren 60.

Sevke: Ik heb een trapnaaimachine van 100 jaar oud en sinds kort heb ik ook een sokkenbreimachine uit de jaren 30. Dus sokken zijn nu zo gemaakt :). Dat is maar goed ook want ik ben niet zo´n snelle handbreier, 2 paar sokken per jaar ofzo en nu een paar per dag.... En wasbaar maandverband is naast de cup een zeer goede keuze voor het milieu en een prima alternatief.

Mvdende: Dat is een algemeen misverstand, pioniers waren niet 100% zelfvoorzienend, inderdaad maakten en verbouwden ze zoveel mogelijk zelf maar dingen zoals meel, suiker die werden ook in die tijd gewoon ingekocht, al dan niet in zeer grote hoeveelheden. Nu maken wij ons eigen regels en hoeven we niet 100% historisch verantwoord te leven en daarom krijgt onze hond krijgt dus ook gewoon hondenbrokken van een goede kwaliteit en daarnaast wel eens een kliekje uit de keuken :)

8nnemiek: Het klimaat is wel wat korter als in Nederland maar als nog is het goed te doen. We hebben aardappelen, kool, uien, wortelgewassen enz. enz. en zelfs tomaten van eigen tuin. Alleen de diversiteit loopt tegen het voorjaar wat terug. Nu hebben we het meest alleen nog aardappelen en wortels en bonenschotels. Maar dan is het straks ook weer extra lekker als de eerste groene groente er weer is.

truus1957 Adelaide71: De kleding keuze is omdat ik er van houd, in mijn geval is het deze stijl maar het had ook net zo goed vintage kleding of gewone kleding kunnen zijn. Deze stijl past goed bij wie ik ben. Het is niet zozeer een toegevoegde waarde maar mijn keuze om te dragen wat ik mooi vind. Ik vind het niet onprakisch met de lange rokken en het is heerlijk warm in de winter.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:41

Heb je nog een paar foto's van je outfits? Ik heb een paar jurken op je blog voorbij zien komen, vond de blauwe rok met zwart/wit lijfje erg leuk

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:53

Wat gaaf *\o/* Heel inspirerend, zeker jullie zo goed als zelfvoorzienende levensstijl. Ik volg graag.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:07

Ik vind leuk om te lezen maar begrijpen doe ik je niet

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:19

Knap om zo terug te gaan naar de essentie van het leven. Alleen nemen van moeder aarde wat je nodig hebt . Denk dat de indiaanse manier van leven hier ook dichtbij staat. Nu wel nieuwsgierig of jullie kinderen willen en zo ja, houd je dan deze manier van leven vol .

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:51

Wat een bijzonder manier van leven, heel gaaf! Ik vermoed dat ik het niet zou kunnen, maar ik blijf graag volgen :)