Doen makelaars aan 'gatekeeping'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:29

Ik heb de afgelopen maanden zo'n 15 huizen bezichtigd en bij alle makelaars werd naar ons huidige adres gevraagd. Ik dacht dat ze dat wilden weten om te kijken of ze ook nog iets voor ons konden verkopen. Wij verhuizen naar een heel ander deel van het land, dus ik dacht dat er daarom nooit over werd doorgevraagd.

Om inzicht te krijgen in de financien zou ik een beetje gek vinden inderdaad. Het zegt namelijk helemaal niets. Wij hebben ons huidige huis op een half inkomen gekocht en kopen ons nieuwe huis op twee inkomens.

Het is wel een paar keer gebeurd dat ik het idee kreeg dat een makelaar ons niet serieus nam. Wij zijn eind 30/begin 40'ers met bovengemiddeld goede banen, maar we rijden geen dikke auto en kleden ons (tijdens bezichtigingen) erg casual. Door een makelaar zijn we weleens begin 20 geschat en een andere makelaar veranderde volledig van toon toen hij hoorde wat voor werk we doen.
Maar ergens begrijp ik het wel. Ik denk dat een hoop mensen hun tijd verdoen door bezichtigingen in te plannen, terwijl ze helemaal niet serieus zijn. Dat zou ik ook vreselijk vinden.

Mazida

Re: Doen makelaars aan 'gatekeeping'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:44

Waar je druk om kunt maken, als je geen zin hebt om je adres/postcode op te geven geef je het niet op of je geeft een vals adres op. Dat laatste heb ik een paar keer gedaan, kregen ze het adres en telefoonnummer van het gemeentehuis :7 , nooit naar gevraagd en geen bezichtiging om afgezegd.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:52

Vjestagirl schreef:
Sammiej schreef:
Het gebeurd inderdaad best regelmatig dat er gevraagd wordt naar postcode / huisnummer.

Zelf vraag ik altijd of iemand momenteel ook in dezelfde plaats woont als de woning die ze willen bezichtigen. Reden? Ik weet of degene die gaat bezichtigen de omgeving al kent. Maar vaak krijg ik meteen een vloeiend gesprek en vertellen ze meteen of ze momenteel een koop of huurwoning hebben, anders kan ik deze vraag alsnog stellen natuurlijk.

Mocht iemand een koopwoning in de omgeving hebben kan dat een lead zijn voor het kantoor om de woning ooit in de verkoop te krijgen.

Maare, heel banketstaaf: dit is toch jouw werk niet, om erachter te komen of iemand de omgeving al kent? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig dat je informatie kunt geven als iemand erom vraagt, maar in principe heb ik de makelaar van de verkoper nodig om de deur open te doen, me rond te leiden (dat kan ik zelf ook, maar ik snap dat de verkopers dat graag willen), vragen te beantwoorden en de deur weer dicht te doen...

Waar jij de makelaar voor nodig hebt is naast de kwestie. Het doel van de makelaar is zoveel mogelijk huizen te verkopen voor een zo hoog mogelijke prijs en zo efficient mogelijk. Dat daar deuren voor moeten geopend worden en rondleidingen gegeven is een middel, geen doel.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:56

Die van ons had zijn zinnen nogal gezet op ons huidige huis, hij wist waar we woonden wegens die postcode controle.
Ik heb hem snel duidelijk gemaakt dat dat hem niet ging worden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:04

Ik zou ook niet zo achterdochtig zijn en het gewoon als standaard gegevens zien :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 14:31

Sclimpre schreef:
Waar jij de makelaar voor nodig hebt is naast de kwestie. Het doel van de makelaar is zoveel mogelijk huizen te verkopen voor een zo hoog mogelijke prijs en zo efficient mogelijk. Dat daar deuren voor moeten geopend worden en rondleidingen gegeven is een middel, geen doel.

Klopt. En wat heeft de makelaar daar nog meer voor middelen voor nodig? Juist! Kopers. Mensen die bereid zijn om naar een huis te komen kijken en er heel veel geld voor neer te leggen. Die mensen wil je dus niet tegen je in het harnas jagen door lelijk tegen ze te doen, want dat helpt niet echt met het creëren van een fijn gevoel bij een huis.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:57

Dat is waar, maar de makelaar mag zelf kiezen voor welke potentiele kopers hij veel moeite doet en voor welke minder. Misschien is het lonender aan sommige potentiele kopers wat minder tijd te besteden en de vrijgekomen tijd te besteden aan andere kopers. Iedere makelaar mag hierbij zijn eigen strategie bepalen. Iedere potentiele koper is er vrij in om makelaars waar hij zich minder goed behandeld voelt links te laten liggen.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:24

Vjestagirl schreef:
Maare, heel banketstaaf: dit is toch jouw werk niet, om erachter te komen of iemand de omgeving al kent? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig dat je informatie kunt geven als iemand erom vraagt, maar in principe heb ik de makelaar van de verkoper nodig om de deur open te doen, me rond te leiden (dat kan ik zelf ook, maar ik snap dat de verkopers dat graag willen), vragen te beantwoorden en de deur weer dicht te doen...

De vragen stellen is zeker wel mijn werk. Het is mijn doel om een fijn gesprek op gang te hebben zonder continue gerichte vragen te stellen.

Wij krijgen gelukkig aardig wat complimenten bij de bezichtigingen over de afspraken inplannen. Zelfs ook wel eens per mail na de bezichtigingen over het fijne contact. Uiteindelijk proberen we natuurlijk op de eerste plaats de juiste koper te vinden voor de verkoper(s).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:09

Sclimpre schreef:
Dat is waar, maar de makelaar mag zelf kiezen voor welke potentiele kopers hij veel moeite doet en voor welke minder. Misschien is het lonender aan sommige potentiele kopers wat minder tijd te besteden en de vrijgekomen tijd te besteden aan andere kopers. Iedere makelaar mag hierbij zijn eigen strategie bepalen. Iedere potentiele koper is er vrij in om makelaars waar hij zich minder goed behandeld voelt links te laten liggen.

Als koper heb je gewoon pech bij klojo’s van verkoop makelaars
Als je een huis wil , heb je het Er gewoon mee te doen
Helaas zelf ervaring mee , verkoop makelaar van ons huidige huis was een ontzettend om hoog gevallen eikel
Echt niet cool :n
maar goed , hij is wel degene Met het huis in de

Ik zal hem Alleen ten alle tijden afraden als iemand op zoek is naar een of verkoop makelaar

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 19:16

Ik zag net weer een huis te koop staan van de makelaar uit de openingspost en eerlijk is eerlijk: ik heb niet eens zin meer om te gaan kijken...

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:31

Vjestagirl schreef:
Ik zag net weer een huis te koop staan van de makelaar uit de openingspost en eerlijk is eerlijk: ik heb niet eens zin meer om te gaan kijken...

Heb je het uberhaupt gevraagd wat de makelaar doet met je gegevens? Verder, je snijdt jezelf in je vingers. Hij biedt het huis aan, jij wilt het bezichtigen. Dan kan je of kiezen en bij je standpunt blijven of water bij de wijn doen en je gegevens geven.
Verder zou ik het tijdens de bezichtiging nogmaals aangeven en vooral vragen waarom ze het willen hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 20:55

lucifertje schreef:
Vjestagirl schreef:

Heb je het uberhaupt gevraagd wat de makelaar doet met je gegevens? Verder, je snijdt jezelf in je vingers. Hij biedt het huis aan, jij wilt het bezichtigen. Dan kan je of kiezen en bij je standpunt blijven of water bij de wijn doen en je gegevens geven.
Verder zou ik het tijdens de bezichtiging nogmaals aangeven en vooral vragen waarom ze het willen hebben.

Die makelaar gebruikt het "voor het complete plaatje van [mijn naam]" en "gaat er echt niets mee doen hoor!".
Ja ik wil een huis kopen, maar ik wil niet als stront behandeld worden omdat ik mijn privé gegevens niet overal rond wil strooien...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:57

Even vragen naar hun AVG-richtlijnen. Die horen ze te hebben, en daar hoort ook in te staan wanneer je wel en niet gegevens opvraagt en hoe lang je ze dan bewaart.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:03

Dat je niet al stront behandeld wilt worden heb hier duidelijk verkondigd. Heb je daar al wat mee gedaan richting de makelaar? Eventueel nvm inschakelen?
Je kan wel zo boos blijven maar wat voor nut heeft het?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:05

Dan ga je toch niet kijken en blijf je lekker wonenn waar je woont :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:29

Nu kan ik me prima staande houden tov vervelende makelaars (ze krijgen van mij geen enkele reactie buiten zakelijk contact )
Maar tis toch ergens van de zotten dat sommige makelaars zo ontzettend vervelend wensen te doen richting Kopers?
(Je weet wel, mensen van wie ze uiteindelijk wel hij geld vangen)
Wat is Er zo vies aan jezelf gewoon correct en netjes opstellen?
Nu vind ik om adres gegevens vragen nog tot daar aan toe, vragen mag je
Wil niet zeggen dat je de info krijgt
Maar wil wel zeggen dat ik idd vraag hoe wie wat en waar met die info

Maar ook al zou ik het niet geven, dan blijf ik nog steeds netjes en correct

Ook als een makelaar zich te goed voelt voor het gepeupel
Ik blijf netjes en correct , ik ga me niet verlagen tot een ander respectloos bejegenen
Ook al doet die ander dat andersom wel

En das de clou
Vaak gaat het niet eens om het wat, maar om het hoe

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 23:30

Vandaag ben ik bij twee huizen wezen kijken (van weer andere makelaarskantoors dan die uit de OP) waarbij me door de eerste makelaar met een stalen gezicht verteld werd dat het wel goed zat met mijn huidskleur omdat ik blank ben, en dat de buurt dat wel prettig vindt. Ook hoefde ik niet bang te zijn voor Marokkanen en Turken in die wijk, want die hadden allemaal hun eigen eilandjes in de stad, maar niet in deze wijk. Op de MBO scholen hadden ze wel een Marokkanen probleem: al die Nederlandse meiden voelden zich niet zo veilig bij de ongelikte beren in hun klas...

Je maakt nog eens wat mee...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:34

Dit verzin je toch niet. :=

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:53

Vjestagirl schreef:

Gewoon gaan.
Wie zegt dat het adres en postcode van jou moet zijn? Ik heb bij dat soort makelaars het adres gegeven van een willekeurige huis }>

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 00:58

Vjestagirl schreef:
Vandaag ben ik bij twee huizen wezen kijken (van weer andere makelaarskantoors dan die uit de OP) waarbij me door de eerste makelaar met een stalen gezicht verteld werd dat het wel goed zat met mijn huidskleur omdat ik blank ben, en dat de buurt dat wel prettig vindt. Ook hoefde ik niet bang te zijn voor Marokkanen en Turken in die wijk, want die hadden allemaal hun eigen eilandjes in de stad, maar niet in deze wijk. Op de MBO scholen hadden ze wel een Marokkanen probleem: al die Nederlandse meiden voelden zich niet zo veilig bij de ongelikte beren in hun klas...

Je maakt nog eens wat mee...

Okeeee dan -O-

Dan ben ik benieuwd, doet dat iets met je wil om het huis te kopen? Lijkt mij ethisch misschien een dilemma, als het huis helemaal fantastisch is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 01:11

Niet echt eigenlijk. De makelaar heeft vooral geprobeerd in te schatten of ik in de wijk zou passen, en geprobeerd mij informatie te geven. Dat hij het heel anders formuleert dan ik zou doen zegt niet zo veel over t huis.

Overigens wil ik het huis niet kopen om meerdere redenen, waaronder het feit dat er echt 0,0 gebeurde op straat. K had zo het gevoel dat ik in de sims zat...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 02:10

Vjestagirl schreef:
Niet echt eigenlijk. De makelaar heeft vooral geprobeerd in te schatten of ik in de wijk zou passen, en geprobeerd mij informatie te geven. Dat hij het heel anders formuleert dan ik zou doen zegt niet zo veel over t huis.

Overigens wil ik het huis niet kopen om meerdere redenen, waaronder het feit dat er echt 0,0 gebeurde op straat. K had zo het gevoel dat ik in de sims zat...

Nee, dat is inderdaad ook zo, al zou ik misschien moeite hebben met in zee gaan met die makelaar en misschien de buurt die hij beschrijft? Ik weet het niet, heb het nooit zo voor de hand gehad, vandaar dat ik het jou vraag.

Ik vind dit interessant omdat mijn moeder net bliksemsnel haar huis heeft verkocht en ik een beetje mee heb gekregen hoe zo’n makelaar te werk kan gaan. Rondkijkend in het dorp zie ik dat de huizen van deze makelaar nagenoeg allemaal snel verkocht zijn en de huizen van 1 van de grote concurrenten aanzienlijk langer te koop heeft staan.
Dus her en der vind ik het wel leuk om wat info mee te krijgen over het hoe en wat etc.

Maar die buurt klinkt sowieso niet erg leuk nee :=
De Sims spelen is leuk, maar om je nou zo te voelen in een buurt, neuh :')