Wonen op de veluwe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Wonen op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 08:39

Volgens mij is de Albert Hein in Harderwijk tegenwoordig ook open op zondag? :+

In het westen zullen ze vast nog directer zijn, maar mis het hier in het Zuiden en oosten gewoon. Zal idd ook wel zijn wat je gewend bent.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 08:56

Ik woon sinds kort op de Veluwe, en het is prachtig! Maar over geen was ophangen en gras maaien op zondag durf ik niets te zeggen. Maar ik woon erg afgelegen, tussen Otterlo en Hoenderloo, en heb dus geen directe buren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:17

Ach, wij hebben streng gelovige buren, maar als ze het gaan hebben over verhuizen, leg ik ze aan de ketting! Maar onze buren geloven tot aan het tuinhek en dat is goed. We praten er ook openlijk over en we respecteren elkaars opvattingen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:29

Ikke dat is ook de manier om het goed te houden met elkaar, jij respecteert hun manier van leven en andersom ook, op die manier kan je het heel lang goed houden met elkaar

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:52

LindyH schreef:
Van een vloekverbod heb ik nog nooit gehoord. Vloeken wordt niet gewaardeerd, dus doet bijna niemand het, en we hebben in Barneveld de Roy Donders-affaire gehad, maar echt een verbod...? Wie handhaaft dat dan? De politie toch niet?

De Roy donders affaire? Waar ging dat dan over?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:13

De Jumbo had toen die actie met die juichpakken van Roy Donders, dus hij stond met zijn hoofd en zijn naam door de hele supermarkt heen. Daar hadden mensen moeite mee, want 'donders' is een vloek. Dus is de actie in Barneveld gestopt en is alles uit de supermarkt verwijderd.

Toen wilde ik juist zo'n pak natuurlijk. Het leuke is dat ik toen vanuit het hele land die pakken aangeboden heb gekregen, terwijl ze toen hartstikke gewild waren.

Het allermooiste vond ik nog dat de katholieke kerk niet lang daarna een nieuwe kapelaan kreeg, uit het zuiden des lands, met de naam Donders. Het is blijkbaar gebruikelijk om dan het pleintje voor de kerk, middenin het winkelcentrum van het dorp, tijdelijk te vernoemen naar de nieuwkomer, dus hadden we eventjes een heus Dondersplein. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:15

Dat is een mooi mop zeg :D Is daar geen heisa om geweest ?? :)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:18

LindyH schreef:
De Jumbo had toen die actie met die juichpakken van Roy Donders, dus hij stond met zijn hoofd en zijn naam door de hele supermarkt heen. Daar hadden mensen moeite mee, want 'donders' is een vloek. Dus is de actie in Barneveld gestopt en is alles uit de supermarkt verwijderd.

Toen wilde ik juist zo'n pak natuurlijk. Het leuke is dat ik toen vanuit het hele land die pakken aangeboden heb gekregen, terwijl ze toen hartstikke gewild waren.

Het allermooiste vond ik nog dat de katholieke kerk niet lang daarna een nieuwe kapelaan kreeg, uit het zuiden des lands, met de naam Donders. Het is blijkbaar gebruikelijk om dan het pleintje voor de kerk, midden in het winkelcentrum van het dorp, tijdelijk te vernoemen naar de nieuwkomer, dus hadden we eventjes een heus Dondersplein. :D

O echt _/-\o_ dat gaat wel heel ver.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:37

DubbelDun schreef:
Dat is een mooi mop zeg :D Is daar geen heisa om geweest ?? :)

Over die kapelaan niet nee. Een kerkauthoriteit bekritiseren is wel het laatste wat ze hier doen. Hij staat nu trouwens regelmatig in de lokale krant met het één of ander. Daar heeft niemand het over. Althans, niet openlijk.
Misschien is het inmiddels ook doorgedrongen dat Donders gewoon een naam is.

Wat destijds misschien ook wel meespeelde is dat Roy Donders natuurlijk een figuur van TV was. Mensen zonder TV wisten niet wie of wat hij was. Als je dan ineens zoiets in de je eigen supermarkt ziet, dan valt dat waarschijnlijk anders dan wanneer je er al bekend mee bent.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:54

Ja de donders-affaire kan ik me ook nog wel herinneren. Barneveld kan er inderdaad ook wat van.
Wat vinden jullie er van dan dat kerkgangers worden opgeroepen om een bepaalde supermarkt te mijden als deze een deel van de zondag open wil? Dat is ook al gebeurt, de man zag zijn omzet flink dalen en heeft het toen maar niet meer gedaan. Dat gaat naar mijn idee ook best ver.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:03

Dat is hier in Ede ook aan de orde. Sommige (kleinere) winkels zijn ook bang terug te lopen in omzet. Dus alleen de grote ketens zijn open.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:11

Oh, ik wist niet dat dat al gebeurd was in Barneveld, maar ik vermoedde wel dat het zo zou werken. Het is op zich niet verboden om op zondag open te zijn, maar zo'n winkel verliest dan inderdaad zo veel klandizie de rest van de week dat ze het toch maar niet doen.

Toch zou het mogelijk moeten zijn als de andere mensen dan extra bij die winkel gaan kopen. Maar blijkbaar is voor hen de zondagopenstelling dan weer niet belangrijk genoeg.

Ik zou zelf ook niet van supermarkt veranderen om een andere te steunen die op zondag open is. Ik vind het niet belangrijk genoeg, en andere mensen vinden het blijkbaar wel heel belangrijk dat de winkel op zondag dicht is.

Waar was er nou laatst een referendum gehouden? De niet-christelijke partijen hadden dat met veel pijn en moeite voor elkaar gekregen. Maar onder de mensen die tegen zondagopenstelling zijn was de opkomst heel hoog, en onder de mensen die voor zijn heel laag, dus drie keer raden wat de uitslag was. Het maakt veel mensen gewoon niet uit.
Ik dacht dat dat in Ede was...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:15

Klopt. De mensen die het niet uitmaakt mobiliseren zich niet en de kleinere groep mensen die er tegen zijn verenigen zich wel. Dus dan 'winnen' die.
Het wrange hieraan is ook nog dat Ede met zijn 100.000 inwoners bestaat uit vele kleine (gelovige) buitendorpen die veelal helemaal niet eens naar Ede komen om te winkelen !!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:20

LindyH dat was niet in Barneveld het voorbeeld van de supermarkt die ik aanhaalde maar ergens anders.
Klopt bij de Plus in Harskamp stonden ze ook met hun vragen wat je wilde over de zondag openingstijden. Op zondag winkelen doe ik al amper, boodschappen halen nog nooit gedaan. Maar voor de werkende mensen met wisselende diensten lijkt het me wel handig. Wil een winkelier open op zondag prima zal deze er niet links om laten liggen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:21

LindyH schreef:
Waar was er nou laatst een referendum gehouden? De niet-christelijke partijen hadden dat met veel pijn en moeite voor elkaar gekregen. Maar onder de mensen die tegen zondagopenstelling zijn was de opkomst heel hoog, en onder de mensen die voor zijn heel laag, dus drie keer raden wat de uitslag was. Het maakt veel mensen gewoon niet uit.
Ik dacht dat dat in Ede was...

Jep in de dorpjes was ruim 90% tegen maar in Ede was het 50-50 dus toen werd het in Ede wel ingevoerd gelukkig (winkels 1x per maand, supermarkten wekelijks) Maar is alweer even geleden, supermarkten die open zijn op zondag is toch wel ideaal :Y)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:30

Zelfs in Nijkerk mogen de winkels op zondag open, dus er is wel wat beweging. Of ze het ook doen weet ik niet, maar het is een tijdje terug wel door de gemeenteraad geloodst.
Niet dat ik ooit op zondag boodschappen wil doen. Waarom zou ik, als ik 6 andere dagen de tijd heb?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:45

Nunspeet is trouwens ook zo. Ik weet een stal die op zondag gesloten is en ik ken mensen met een restaurant dat op zondag dicht is. Zij zijn zelf niet super gelovig, maar gaan vanwege de buurt echt niet open. Dan raken ze echt gasten kwijt.

In Harderwijk mogen de winkels op zondag open, maar niet alle winkels doen dat. Er is ook niet overal personeel te vinden dat op zondag wil werken of mag werken zoals jeugd.

Ik snap het van de hele sterng gelovigen wel. Ze komen van oorsprong hier vandaan, hechten heel veel waarde aan hun geloof, de kerk, zondags rust etc. Als een dorp dan groeit, er komt steeds meer import, jonge gezinnen gaan minder naar de kerk etc etc. Dan snap ik dat je daar wat tegenaan loopt. Iets wat je zelf gewend bent en bij je leven hoort loslaten doe je niet zomaar.

Maar het heeft wel ook veel invloed op de plaatselijke politiek. Ik ben nu echt niet op de hoogte, maar toen we nog in Amsterdam woonden/werkten, hadden we geloof ik nog nooit van de SGP, CU etc gehoord of die kleine partijen serieus genomen. Toen dus......

Maar ik denk oprecht omdat het hier enorm toeristisch is, dat dat bijdraagt aan de ontwikkeling en deels de horeca wel open is op zondag bijv.

Ibbel, dat is echt gewenning. Wij werkten normaal van di tm za. Op maandag ging alles later open, dus blijft er echt weinig over. Sowieso omdat wij vanwege mijn gehandicapte broer en onze zoon wel aan tijden vastzaten. Dan gingen wij 20jr geleden al op zondag winkelen.
Net zoals ik gister zei dat je ook weer heel snel went, dat het niet kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:24

Hier in de buurt is een pensionstal die is op zondag wel open, maar er m,ag geen gebruik worden gemaakt van de faciliteiten (zoals in de bak rijden). Je mag dus alleen met je paard het erf af om buiten te gaan rijden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:47

In Huizen is zo’n referendum geweest. Nu zijn er een paar supermarkten open van 12 tot 5. Dan zijn de kerkgangers binnen en hoeven ze het niet te zien

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:57

Ik heb een tijdje in Hoevelaken gewoond, leuk huis, grond erbij voor de paarden maar ik mocht geen lid worden van de rijvereniging omdat er spandoeken hadden gehangen met niet zulke nette teksten tijdens onze bruiloft. Dat hadden onze vrienden gedaan vanuit Brabant, was ik ook niet zo blij mee maar goed dat was het gebruik daar. Na 8 maanden toch maar verhuisd, ik kon niet echt wennen in die omgeving.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:09

DubbelDun schreef:
Hier in de buurt is een pensionstal die is op zondag wel open, maar er m,ag geen gebruik worden gemaakt van de faciliteiten (zoals in de bak rijden). Je mag dus alleen met je paard het erf af om buiten te gaan rijden.

Ik mocht de stal niet mesten op een stalling in buitengebied van Hilversum. Op een andere stal daar mocht ik zelfs niet komen op zondag...het is niet alleen iets van de Veluwe.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:12

Wij gingen in 1 week tijd verhuizen en snel ff trouwen (op het gratis moment). Dit trouwen was 2 dagen na de verhuizing. Iemand in de flat werkt bij de gemeente en had dit opgemerkt. We wonen er nu ruim 2 jaar en een aantal mensen hier draait zich af als we ze tegenkomen. We worden ook niet uitgenodigd bij VVE dingen (gelukkig) want we hebben in zonde geleefd. Detail: we zijn bejaard :') (ook in het Gooi overigens). De Veluwe verbleekt hierbij, mijn man heeft in Ermelo gewoond

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:15

Whaha, daar heb ik ook nog een anecdote over. Onze buurman van een eind in de 70 verloor zijn vrouw, en kreeg een paar jaar later een relatie met een nicht van z'n eerste vrouw. Zij woonde in Amersfoort, hij wilde niet naar de stad, dus ze hadden ook nog eens een LAT-relatie. Maar zij bleef dus regelmatig wel een paar dagen bij hem slapen. Stond de dominee op een gegeven moment op de stoep dat dat niet kon :+ Buurman heeft dominee nog net niet het erf afgevloekt, terwijl hij op zich wel naar de kerk ging. Daarna niet meer, trouwens :))

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:41

Mijn zus had buren met kinderen die regelmatig bij hun over de vloer kwamen om te spelen met haar zoons. Mijn zus deed altijd de tv uit als de buurkinderen kwamen spelen omdat zij kerkelijk waren.
Tot op een gegeven moment 1 van de buurkinderen zei: goh dat hebben wij gisteren al gezien op de tv.....Euh zei mijn zus jullie hebben toch geen tv? Jawel hoor, boven op zolder in de kast verstopt... Dat verklaarde direct waarom het altijd zo donker was in huis beneden en zo stil...

Algato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:33

Ik ben opgegroeid op de Veluwe en zodra ik 18 was en ging studeren vertrokken naar het westen. Moet er eerlijk gezegd ook echt niet meer aan denken om daar te wonen met uitzondering misschien van een paar uitzonderlijk mooie buitenplekjes. Heb nog wel familie daar wonen. Mijn ouders wonen landelijk, bij het bos en hun buren zijn ook allemaal import, dat is opzich nog te doen. Ik vind de mensen uit omgeving Ermelo/Putten etc alles behalve direct juist wat meer achterbaks en achter de ellenbogen. Kan wel zeggen dat ik door mijn tijd vroeger op de Veluwe een beetje een hekel heb gekregen aan de zwaar gelovigen.