Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sunnda schreef:Het is iets typisch nederlands imo.
Heb nooit ter wereld een plek als nederland en hun huizen/inrichting gezien. Belgie en Duitsland zijn al heel anders.
Kwaliteitsverhaal klopt al lang niet meer, dat zie je ook bij ruiterproducten e.d. de basis is gewoon erg duur geworden in relatief korte tijd omdat mensen graag geld uitgeven en marketing zijn werk goed doet.
Nederlanders zijn imo gewoon erg materialistisch ingesteld. Uiterlijk en nieuw is belangrijk, wat het kost minder.
Janine1990 schreef:Sunnda schreef:Het is iets typisch nederlands imo.
Heb nooit ter wereld een plek als nederland en hun huizen/inrichting gezien. Belgie en Duitsland zijn al heel anders.
Kwaliteitsverhaal klopt al lang niet meer, dat zie je ook bij ruiterproducten e.d. de basis is gewoon erg duur geworden in relatief korte tijd omdat mensen graag geld uitgeven en marketing zijn werk goed doet.
Nederlanders zijn imo gewoon erg materialistisch ingesteld. Uiterlijk en nieuw is belangrijk, wat het kost minder.
Maar is dat erg dan? Zodanig erg dat er een oordeel aan gehangen moet worden?
Janine1990 schreef:Amber_anne schreef:Maar het gaat ook om mensen die geen idee hebben van een huis en ervaring vragen. Als iedereen zegt je MOET minstens 20 duizend op de bank hebben anders dan lukt het niet dan gaan ze twijfelen.
Ik heb stage gelopen met een jongen die dacht dat het een soort van vereiste was om op je 18e 10 duizend op de rekening te hebben. Dat iedereen dat had want anders dan ging je het niet redden. Dat soort onrealistische ideeën komen van mensen die het vertellen alsof het je norm is
Niemand zegt volgens mij dat het moet, wijs is het wel...
Kosten koper kan je niet meer financieren, ik weet niet hoeveel % van de aankoopprijs je nog kan financieren, maar ik kwam op 101% en mijn zusje een jaar later op 100% en ik meende dat het nog verder terug ging. Met andere woorden, je hebt gewoon eigen geld nodig.
Ik zat met een klein huis al op 9000 euro kk, dan moet je nog aan het klussen en inrichten he...
Verf is duur, behang is duur, en om het over gordijnen en dergelijke nog niet te hebben... Of denk eens een lampen, die krengen zijn ook echt duur...![]()
Ik kan niet begrijpen dat mensen de illusie hebben dat je zonder spaargeld alles geregeld krijgen. Je wilt juist die mensen er voor behoeden dat ze op een houtje moeten bijten.
Ik denk dat onrealistische ideëen eerder in onderschatting zitten dan in overschatting.

Sunnda schreef:Waar zie jij een oordeel?
Ik heb er wel een mening over ja. Maar die heb ik niet vermeld.
Janine1990 schreef:Sunnda schreef:Waar zie jij een oordeel?
Ik heb er wel een mening over ja. Maar die heb ik niet vermeld.
Ik zie geen oordeel, ik vraag aan de hand van jouw best wel objectieve reactie of het nodig is om er een oordeel aan te hangen (wat veel anderen hier wel doen, bijna zo van: Ik doe het van weinig geld, dus ik ben beter).
Sunnda schreef:Ik denk dat oordelen weinig zin heeft. Het heeft puur te maken met waar je waarde aan hecht, wat je omstandigheden zijn en je eigen karakter.
Ik denk dat onze opzet van de maatschappij ook uitnodigt tot materialisme, door de manier waarop we alles inrichten en het feit dat we zo'n klein land zijn waardoor het ook mogelijk is.
Het is dus ook maar net wat we gewend zijn.

plutolover schreef:Tegenwoordig kost beetje kwaliteit gewoon geld.
Ik kan wel bijv Ikea keuken kopen van 5000 . Maar kan me dan aan ergeren aks over 5-7 jaar een nieuwe in moet. En dan ben ik weer 5000 euro kwijt. En dan mag ik hopen dat t niet tussen door de apparatuur kapot gaat.
Ik koop dan liever een keuken van 10.000-15.000 waar kwaliteit beter van is en er 15 jaar mee doen.
nuscaniels schreef:Janine1990, jammer dat mensen zich veroordeelt voelen. Daar ging het mij niet om met het starten van dit topic. Noch wilde ik een kijk mij nou zuiniger zijn dan een ander idee uitdragen.
Dat wat ik mooi vind kan een tafeltje van 10 euro van de kringloop zijn maar ook een kast van 2000 euro. De ene kocht ik zo, de ander spaarde ik voor. Met beide was ik even blij.
Het ging mij om de vanzelfsprekendheid waarmee ik in sommige topics las wat mensen apart moeten hebben voor specifiek die dingen als keuken/badkamer voordat ze een huis kopen.
Op mij kwam het over als iets wat je moest doen niet als; stel dat je erover denkt om het te vervangen dan dien je hier minimaal rekening mee te houden.
Het huis wat ik nu gekocht heb wil ik ook een andere keuken in, deze is functioneel maar niet mijn smaak.
Ga ik die gelijk vervangen, nee want heb eerst andere noodzakelijke verbouwingen/renovaties te doen die rond de 15 komen. Ik kan kiezen door te sparen maar tegen die tijd is dit huis waarschijnlijk verkocht en tuurlijk zal ik dan wel een ander vinden maar werd verliefd op deze.
En ook in jouw berichten stel je je heel objectief op daarin. luuntje schreef:Verbouwen kost altijd meer dan je denkt.
Helaas is dat waar. Voor ons dan.
Je loopt leeg van spullen (schroeven, moeten, spijkers, planken) in de bouwmarkt kopen.
Ik koop regelmatig via MP spullen.
Dat zijn tafels en lampen.
Sommige dingen zijn op maat gemaakt toch handiger, zoals de rolluiken.
Dus die worden nieuw gekocht.
daarisdekaas schreef:Hier ben ik het helemaal mee eensLos van het feit dat iedereen moet doen waar die zin in heeft snap ik denk ik wel wat je bedoeld. 'Je moet minstens zo en zo veel gespaard hebben voor dat je je eigen huis koopt'. Terwijl het dus best wel eens zo kan zijn dat je veel minder nodig hebt en dat de keuken die er staat er eigenlijk niet eens uit hoeft omdat die nog prima is, niet alles hoeft nieuw (voor mij).
Toch heb ik liever dat iemand zegt dat ik minstens 30K op m'n rekening heb staan voor inrichting en verbouwing voordat ik een huis koop, dan dat ik aankom met 10K op mijn rekening heb en vervolgens krap kom te zitten omdat er toch iets meer aangepast moet worden dan op gerekend. Heb liever wat geld over.

. Dat is al lang niet meer alleen iets voor de rijken der aarde.