Hypotheek en studieschuld, hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:08

lifaya schreef:
@tiggs, ja die heb ik ook gehoord en dat wil ik juist niet omdat de rente nu heel gunstig is. Anders kon ik idd 15.000 meer lenen....

Ah ok, bij mij is het namelijk echt maar op een heel klein deel (9.000 euro) 5 jaar vast. De rest staat 20 jaar vast. Die 9.000 wil ik toch versneld aflossen en als de rente daarvan over 5 jaar heel hoog is, dan heeft dat toch niet zoveel gevolgen.

Rennie89

Re: Hypotheek en studieschuld, hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:24

Oh als dat idd voor een klein percentage is dan is het inderdaad wel voordelig! Ik moet dat dan echt even uitzoeken hoe en wat... thnx voor de tip want dit was mij niet verteld

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:37

Liselot schreef:
Studieschuld hoef je niet te vermelden bij het afsluiten van een hypotheek. Heb ik toen ik mijn eerste huis kocht ook niet gedaan.
Maar ik was er wel heel zeker van dat ik alle lasten goed kon dragen

In theorie moet je je studieschuld wél melden bij een hypotheekverstrekker, maar zij hebben weinig mogelijkheden om te controleren of je geen studieschuld hebt.
Enige optie is dat zij op je bankafschrift een aflossing van je studieschuld zien.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:31

MusicIsLife schreef:
Kunnen je ouders mogelijk helpen de schuld af te lossen? Dat je zegmaar de schuld bij hun hebt staan? Ik weet niet hoe hoog de schuld is natuurlijk... maar dan is die schuld afgelost en kun jij een huis gaan kopen. Ondertussen kun je dan bij je ouders aflossen.

Ik weet niet hoe jullie financiële situatie is natuurlijk... maar wellicht is het iets om te overwegen.

Dat wordt als een (onderhandse) lening gezien en dan moeten er ook lasten en rente gecorrigeerd worden ;-) Tenzij je iets met schenk/leen constructie kan overeenkomen. Of puur schenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:18

De boel voor de gek houden, dus niet melden dat je een studie schuld hebt is niet echt handig. Als je je hypotheek niet meer kan ophoesten is het echt op je tandvlees leven.

Overigens het oa niet melden van je studieschuld en een hogere hypotheek daardoor bedingen heeft al heel wat ellende veroorzaakt.
Zie het Enron schandaal, Fannie Mae en Freddie Mac, Lehman Brothers.
En denk nu niet dat wij er geen last van hebben gehad, huizen onder water en meer van deze ellende.

Beter is het inderdaad om je studie schuld gewoon te melden.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:51

Maar wat ik me nu afvraag als ik dit allemaal lees zijn twee dingen:
1. studenten moeten door het nieuwe leenstelsel aanzienlijk meer gaan lenen, dat betekent dat het dus voor een hele grote groep mensen in Nederland straks nog veel moeilijker wordt een huis te kunnen kopen... Daar moet dan toch iets op gevonden worden? Het kan toch niet zo zijn dat als je gestudeerd hebt dat je dan gewoon een halve ton op je mogelijke hypotheek moet inleveren...
2. ik snap niet hoe iedereen zo weinig schuld heeft? Ik heb een veel te zware studie om ernaast te kunnen werken en mijn ouders hebben het niet bepaald breed, dus ik moet echt grotendeels lenen. Mijn huur is (als je de huurtoeslag er al vanaf haalt) 12x 320 euro = 3840 en mijn collegegeld 4250, dus ook jaarbasis ben ik al 8000 euro daar aan kwijt en dan moet ik nog eten en alle andere uitgave erbij optellen. Een bachelor en master kosten samen minimaal 5 jaar, dus ik kom straks op een schuld van 50.000 euro... Hoezo is de gemidelde schuld nu "maar" 15-20.000?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:57

NoorW schreef:
1. studenten moeten door het nieuwe leenstelsel aanzienlijk meer gaan lenen, dat betekent dat het dus voor een hele grote groep mensen in Nederland straks nog veel moeilijker wordt een huis te kunnen kopen... Daar moet dan toch iets op gevonden worden? Het kan toch niet zo zijn dat als je gestudeerd hebt dat je dan gewoon een halve ton op je mogelijke hypotheek moet inleveren...
2. ik snap niet hoe iedereen zo weinig schuld heeft? Ik heb een veel te zware studie om ernaast te kunnen werken en mijn ouders hebben het niet bepaald breed, dus ik moet echt grotendeels lenen. Mijn huur is (als je de huurtoeslag er al vanaf haalt) 12x 320 euro = 3840 en mijn collegegeld 4250, dus ook jaarbasis ben ik al 8000 euro daar aan kwijt en dan moet ik nog eten en alle andere uitgave erbij optellen. Een bachelor en master kosten samen minimaal 5 jaar, dus ik kom straks op een schuld van 50.000 euro... Hoezo is de gemidelde schuld nu "maar" 15-20.000?

Ik vind een studie schuld van 15-20.000 ook nog relatief weinig :') bijna alle studiegenoten hebben nu al meer incl ik. Maar ik denk dat er straks met mij zeer goede universitaire opleiding zelfs geen hoop is op hypotheek :=

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:21

NoorW schreef:

Vroeger studeerde maar een gedeelte van de bevolking. Nu wilt iedereen een hoge studie. Meer hoge studie's betekent ook meer kosten en iemand moet dit uiteindelijk betalen.
Ondertussen raakt de markt hoger opgeleiden overspoeld terwijl te kort is aan vakmensen die je nodig hebt om woningen te kunnen bouwen met als gevolg dat huis prijzen stijgen.

Ik zal niet raar van opkijken dat uiteindelijk een bouwvakker straks beter af is dan iemand die hoog is opgeleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:33

Ja want een bouwvakker komt om in het werk en een hoger opgeleide wordt door de voortschrijdende technologie ingehaald. Zoon(20) van mijn vriendin is bouwvakker/houtbewerker oude stijl. Komt om in het werk en kan kiezen uit 5 werkgevers, die over elkaar vallen om m aan te nemen.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:35

Marrit13 schreef:
MusicIsLife schreef:
Kunnen je ouders mogelijk helpen de schuld af te lossen? Dat je zegmaar de schuld bij hun hebt staan? Ik weet niet hoe hoog de schuld is natuurlijk... maar dan is die schuld afgelost en kun jij een huis gaan kopen. Ondertussen kun je dan bij je ouders aflossen.

Ik weet niet hoe jullie financiële situatie is natuurlijk... maar wellicht is het iets om te overwegen.

Dat wordt als een (onderhandse) lening gezien en dan moeten er ook lasten en rente gecorrigeerd worden ;-) Tenzij je iets met schenk/leen constructie kan overeenkomen. Of puur schenken.

Ja dat klopt, maar als je het inderdaad als puur schenken kunt aangeven. Je kunt het dan alsnog aan je ouders met een onderlinge afspraak afbetalen. Maar dat is natuurlijk wel erg afhankelijk hoe de band en het vertrouwen is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:45

NoorW schreef:

Als ik dit zo lees vraag ik me altijd af voor welke studie iemand zichzelf moedwillig voor een halve ton in de schulden steekt. Maar dat terzijde.

@alle moraalridders, een onderhandse lening bij je ouders hoef je uiteraard niet op te geven bij een hypotheek adviseur. Je speelt het spelletje niet voor niets slim zeg maar.

In de situatie dan ts zie ik nog steeds de mogelijkheid ouders garant te laten staan, evt een starterslening af te sluiten of kijken in een andere regio.
Je kunt er ook voor kiezen om geen hypotheekadviseur in de hand te nemen.
Hier regel ik mijn hypotheken ook altijd zelf, scheelt me zo'n 2.5 tot 4k per hypotheek.
Tóch weer mooi meegenomen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:49

Ik heb geen studie schuld omdat ik niet gestudeerd heb.

Ik heb een mbo opleiding genoten. Hierbij kon ik thuis wonen. Mijn ouders betaalden het schoolgeld.

Ik heb het geluk gehad een baan te vinden boven mijn niveau. En daardoor heb ik een loon die ook op hbo niveau is. Daarnaast woon ik in het noorden waar huizen beter betaalbaar zijn

Ik moet het wel alleen doen. Maar daardoor is het wel te doen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:31

Wildgirl schreef:
Als ik dit zo lees vraag ik me altijd af voor welke studie iemand zichzelf moedwillig voor een halve ton in de schulden steekt. Maar dat terzijde.

Hier geneeskunde :) denk dat sommige studenten zelfs over 50k heen gaan. Ik probeer er onder te blijven... hopelijk lukt het.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:34

Er zijn studies genoeg waarbij je over een halve ton gaat wanneer je uit huis moet wonen en alles zelf bekostigen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:50

PSvanLot schreef:
Er zijn studies genoeg waarbij je over een halve ton gaat wanneer je uit huis moet wonen en alles zelf bekostigen.

De vraag is alleen of het slim is dat te doen ;) 9 vd 10 mensen met een studieschuld boven de 15k werken uiteindelijk vaak in een ander vakgebied, doen jaren over het terugbetalen van hun schuld en krijgen soms zelfs gedeeltes kwijtgescholden...
3x raden wie daarvoor moet betalen... Wellicht een idee om een minder zware studie te doen, ernaast te werken en je carrière te beginnen zonder schuld.
Maargoed da's een andere discussie :D

@gianti, jij hebt een goed vooruitzicht qua salaris de komende jaren

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:54

Wanneer je zeker weet dat je in het vakgebied gaat werken is het een goede investering.
Mijn vriend ook 40k studieschuld maar dat is een goede investering geweest. Na 5 jaar heeft hij het volledig afgelost terwijl wij ook samenwonen en een koophuis hebben.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:49

Wildgirl schreef:

Ik studeer een combinatie van wiskunde, AI en logica. Dus werk zal ik genoeg hebben, maar een grote schuld is het zeker. Ik denk alleen dat je voor elke universitaire bachelor + master, zonder thuis te kunnen blijven wonen en zonder financele back-up van je ouders altijd zo'n bedrag ongeveer wel kwijt bent, zoals mijn rekensommetje hierboven laat zien.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:28

Kom even binnenvallen voor bovenstaande. Ik merk dat er veel studenten niet weten dat de aanvullende beurs gewoon nog onder de prestatiebeurs(diploma=gift) valt, denken dat het een lening is en het daarom niet aanvragen. Maar het is dus geen lening, dus indien je ouders niet teveel verdienen heb je daar (deels) nog wel recht op.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 01:44

Air schreef:
Kom even binnenvallen voor bovenstaande. Ik merk dat er veel studenten niet weten dat de aanvullende beurs gewoon nog onder de prestatiebeurs(diploma=gift) valt, denken dat het een lening is en het daarom niet aanvragen. Maar het is dus geen lening, dus indien je ouders niet teveel verdienen heb je daar (deels) nog wel recht op.

Ik denk dat het je nog wel eens kan tegenvallen hoe weinig mensen hier recht op hebben... Ik krijg er gelukkig een (of naja, momenteel al maanden niet omdat mn vader verrekt zn papieren in te vullen) maar als je ouders maar een beetje modaal verdienen dan kan je fluiten naar je aanvullende beurs. Mijn moeder en stiefvader hebben het niet super breed, wonen daardoor bijv. ook in een huurhuis, maar hadden ze dat salaris berekent dan had ik niks gekregen. Mijn vader woont in het buitenland en verdient voor NLe begrippen vrij weinig waardoor ik voorheen bijna maximale beurs kreeg...
Maar ondanks dat ik afgelopen 2,5 jaar gewoon aanvullende beurs heb gehad mag ik er nu een hoop tijd en moeite in gaan steken om te bewijzen dat onze relatie al jaren ruk is. Het is dus maar de vraag of ik m voor dit en volgend jaar ga krijgen, ondanks dat ik er officieel wel recht op heb.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:07

Wildgirl schreef:
NoorW schreef:

@alle moraalridders, een onderhandse lening bij je ouders hoef je uiteraard niet op te geven bij een hypotheek adviseur. Je speelt het spelletje niet voor niets slim zeg maar.

In de situatie dan ts zie ik nog steeds de mogelijkheid ouders garant te laten staan, evt een starterslening af te sluiten of kijken in een andere regio.
Je kunt er ook voor kiezen om geen hypotheekadviseur in de hand te nemen.
Hier regel ik mijn hypotheken ook altijd zelf, scheelt me zo'n 2.5 tot 4k per hypotheek.
Tóch weer mooi meegenomen!

Garant staan hoef je niet te proberen. Mijn ouders wilden dat ook voor mij doen. Had genoeg geld, genoeg inkomen, maar uitzendbasis. Volgende constructie vereiste nog een jaar op deze manier werken.

Anyhow, hun huis is zeg maar een keer of 5 hun hypotheek waard... Mijn huis een schijntje daarvan zeg maar... Maar werd niet geadviseerd. Je krijgt geen nhg, er zijn maar een paar banken die dat nog doen en kijk niet gek op van rentepercentages van 5 a 6 procent. Dan kan je voordeliger huren zeg maar.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:19

Bij een Rabobank generatiehypotheek worden je ouders echt mededebiteur op het bedrag wat je zelf net tekort komt. Insteek is tijdelijk, omdat er verwacht wordt dat je gaat stijgen in inkomen en de lasten uiteindelijk zelf kan dragen (formeel gezien). Voor zover ik weet komen er geen extra opslagen op de rente (bij Rabo dan, andere verstrekkers weet ik niet). Maar daar zitten zeker ook nadelen aan; mochten je ouders zelf willen verhuizen, wordt in hun hypotheekberekening ook rekening gehouden met de lasten van dit stukje hypotheek; ze zijn immers hoofdelijk aansprakelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:42

Marrit13 schreef:
Bij een Rabobank generatiehypotheek worden je ouders echt mededebiteur op het bedrag wat je zelf net tekort komt. Insteek is tijdelijk, omdat er verwacht wordt dat je gaat stijgen in inkomen en de lasten uiteindelijk zelf kan dragen (formeel gezien). Voor zover ik weet komen er geen extra opslagen op de rente (bij Rabo dan, andere verstrekkers weet ik niet). Maar daar zitten zeker ook nadelen aan; mochten je ouders zelf willen verhuizen, wordt in hun hypotheekberekening ook rekening gehouden met de lasten van dit stukje hypotheek; ze zijn immers hoofdelijk aansprakelijk.

Dus dubbele risico's voor de bank. Ik gok niet dat je daarmee onder de 2% kan op 10 jaar?

Is denk ik wel een iets andere constructie dan het garant staan. Maar goed, dat gesprek van mij is ook alweer 3 jaar geleden voor mij.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:56

Voor zover ik weet geen andere rentes dan normaal :) En dit kan een goeie oplossing zijn voor starters. Op zich geen hoger risico dan anders, je toetst ook de betaalbaarheid van de ouders nl. Maar het kan inderdaad 3 jaar terug anders geweest zijn hoor, er verander nog wel eens wat :+

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:07

Het kan wel, wij hebben net een huis gekocht van 275. Maar nemen dan wel 40k mee van verkoop appartement van mijn vriend. Mijn studieschuld is 10. Staat nog iets van 9700 open uit mijn hoofd.

Het kan wel, maar er wordt verwacht dat je kan laten zien dat je alle lasten kunt dragen. Ik betaal per maand 52 euro af aan mijn studie, dat gaat nog lang duren voordat hij weg is, maar op deze manier weet ik wel zeker dat ik leuk kan leven en als ik voor onvoorziene kosten kom te staan met huis/paard/werk verliezen wij alles kunnen betalen.

Toen ik nog single was, huurde ik zelf een studio, kun je daar niet naar kijken? Ik woonde destijds niet groot maar met creatieve oplossingen had ik een leuk zelfstandig plekje voor mezelf. :)
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 14-05-19 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:08

Marrit13 schreef:

Dit is naar mijn weten niet meer, wat de Rabobank ons heeft vertelt.