NoorW schreef:Maar wat ik me nu afvraag als ik dit allemaal lees zijn twee dingen:
1. studenten moeten door het nieuwe leenstelsel aanzienlijk meer gaan lenen, dat betekent dat het dus voor een hele grote groep mensen in Nederland straks nog veel moeilijker wordt een huis te kunnen kopen... Daar moet dan toch iets op gevonden worden? Het kan toch niet zo zijn dat als je gestudeerd hebt dat je dan gewoon een halve ton op je mogelijke hypotheek moet inleveren...
2. ik snap niet hoe iedereen zo weinig schuld heeft? Ik heb een veel te zware studie om ernaast te kunnen werken en mijn ouders hebben het niet bepaald breed, dus ik moet echt grotendeels lenen. Mijn huur is (als je de huurtoeslag er al vanaf haalt) 12x 320 euro = 3840 en mijn collegegeld 4250, dus ook jaarbasis ben ik al 8000 euro daar aan kwijt en dan moet ik nog eten en alle andere uitgave erbij optellen. Een bachelor en master kosten samen minimaal 5 jaar, dus ik kom straks op een schuld van 50.000 euro... Hoezo is de gemidelde schuld nu "maar" 15-20.000?
Ik vind een studie schuld van 15-20.000 ook nog relatief weinig
bijna alle studiegenoten hebben nu al meer incl ik. Maar ik denk dat er straks met mij zeer goede universitaire opleiding zelfs geen hoop is op hypotheek