Brengt het nog op om veeboer te worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Brengt het nog op om veeboer te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:58

Bigone: Zoals al vaker gezegd staat mijn plan hier niet online :) Wij hadden meerdere optie’s, meerdere pistes, zelfs een optie waarbij er nog nauwelijks sprake was van een hypotheek :) Dus ja, er was met alles rekening gehouden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:53

oomens schreef:
Ik doelde op hetgeen men zegt dat de vegan-scene groeiende is: steeds meer mensen die alleen fauna eten (niet alleen soja). ;)

Ik ken niemand die alleen fauna eet. De Masai en de Inuit leven wel grotendeels van dierlijke producten, maar zelfs die hebben af en toe iets plantaardigs nodig.[/quote]
Zo, vette fout van mij: ik bedoelde flora! :') Ik moest ook niet met twee dingen tegelijk bezig zijn. :Y)
Je hebt helemaal gelijk, oomens. Dat was wat ik eigenlijk bedoelde.

En dan nog eet of gebruikt een veganist niet alleen plantaardig, tenzij je echt een extremist daarin bent. Want in shampoo, sigaretten, brood, snoep, koek en weet ik wat niet meer zitten dierlijke producten verwerkt. Het is bijna niet te doen denk ik om als volledig veganist te leven en als je het wel doet, dan is dat ook niet gezond op de lange termijn. Kijk naar een Steve Jobs bijvoorbeeld. Net als jij zegt, oomens, je hebt op den duur nu eenmaal ook andere dingen nodig.
Net als trouwens de moslims die geen varkensvlees mogen eten: varkens worden in zóveel zaken gebruikt, waar ook moslims gretig aftrek van nemen. Een oud-collegaatje van mij leefde heel streng volgens 'de regels', maar ging wel naar de Nederlandse bakker voor brood, rookte behoorlijk en ging ook regelmatig naar MacDonald's met haar kind. Toen ik haar vertelde dat er bij de Nederlandse bakker en in de keuken van MacDonald's ook met varkensvlees gewerkt wordt (lees: hamkaascroissant, bacon op een burger), werd ze helemaal gek. Ze wist het wel, maar wilde het niet bevestigd hebben. Hoezo struifvogelgedrag... ha ha! We moesten er aan de ene kant wel samen om lachen, maar aan de andere kant was ze not amused. :D

Aanvulling: Maar goed, ik moet me zelf ook aan de on-topic regels houden, dus nu weer terug naar de vraag van TS. ;)

TS, ik heb in de afgelopen week een tweetal boeren gesproken en die zeiden dat naast de ellendige regels er ook steeds minder land beschikbaar is. Datgene wat de boeren nog kunnen behouden, is heel kostbaar en zullen ze - tenzij gedwongen door de gemeente - niet zo snel van de hand doen. Er is in Nederland steeds meer grond tekort vanwege bouw van huizen en wegen op de eerste plaats. Gelukkig zit ik in een deel waar het land van een aantal boeren bij verkoop teruggaat naar de natuur en is er (afkloppen) geen bestemmingsplan voor huizenbouw. Ik weet niet of daar in België ook sprake van is?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:15

Factsheet van de Nederlandse vegetariërsbond:
Citaat:
Het aantal niet-vleeseters stijgt zeker. We hebben alle representatieve onderzoeken van de afgelopen 15 jaar onder de loep genomen. Er zijn drie verschillende, langlopende onderzoeken die elk net wat
anders van opzet zijn, maar ze laten alle drie een stijgende lijn zien van mensen die zeggen (vrijwel)
nooit vlees te eten. Bij de consumptiepeilingen van het RIVM is de groep ‘vegetariërs, veganisten,
macrobioten en antroposofen’ in vier jaar tijd (2010-2014) toegenomen van 1,1% naar 4,4%. Het LEI
constateert dat het aantal niet-vleeseters licht is toegenomen: van 3,9% in 2010 naar 4,5% in 2012. TNS
NIPO kan een langer tijdsbeeld schetsen: het percentage mensen dat zei geen vlees te eten, steeg
tussen 2000 en 2013 van 1,8% naar 2,3%. Tel je het aantal mensen dat aangeeft vrijwel geen vlees te
eten hier bij op, dan kom je in beide jaren op 4%.

In België zou het 2-3% zijn. De vegetariërsbond houdt zelf 4% aan in Nederland. Dus 96% eet nog wel vlees. Dit soort cijfers lijken me resprentatiever dan de paar initiatieven die toevallig in iemands omgeving genomen worden.

Los daarvan vind ik dat altijd wel een interessante discussie :-)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:51

Dat land tekort is dan ook een reden dat sommige naar het buitenland vertrekken omdat daar nog wel ruimte is en het land nog betaalbaar.

Als ik hier vertel dat je in Nederland 60000 betaald voor een hectare rollen hun ogen er bijna uit :wow:

Wat verder richting Polen en Rusland liggen de prijzen nog lager en staan stukken van 2000ha te koop..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:53

Shenaville: veel veganisten zijn zich erg bewust over waar allemaal dierlijke producten inzitten :j er is ook een verschil tussen veganistisch/plantaardig eten en vegan leven. Veel mensen streven er naar om waar mogelijk vegan te leven. Die vinden het goed om zoveel mogelijk dierlijke producten te schrappen, ook als het niet perfect gaat heb je immers al effect.

Dat het niet gezond is, is niet zo zwart wit. Je verwijzing naar Steve jobs snap ik niet?
Er bestaan overigens ook vegan supplementen, al moet je eigenlijk enkel B12 echt bijpakken.

TS: weet je ook wat de andere geïnteresseerden ermee willen doen?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:20

palousa_boy schreef:
Dat land tekort is dan ook een reden dat sommige naar het buitenland vertrekken omdat daar nog wel ruimte is en het land nog betaalbaar.

Als ik hier vertel dat je in Nederland 60000 betaald voor een hectare rollen hun ogen er bijna uit :wow:

Wat verder richting Polen en Rusland liggen de prijzen nog lager en staan stukken van 2000ha te koop..

Niet te vergelijken met de kwaliteit van de grond in Nederland.

Nederland heeft niet voor niets zo'n gigantische opbrengst voor een klein landje.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:19

Daarom koop je meer grond, voor hetzelfde resultaat :Y)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:25

palousa_boy schreef:

Haal er maar een nul vanaf: hier betaal je in het 'goedkope gebied' maar liefst ruim 50.000 euro voor slechts 6.000 m2 landbouwgrond. Te belachelijk voor woorden. Vanaf een hectare is het 'op aanvraag'.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:07

Wij hebben 4duizend betaald per hectare hier (weide)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:14

Prijzen tussen landen (of regio's) vergelijken heeft niet zo veel zin.
Ja in Frankrijk kan je een pak goedkoper grond kopen maar zoals al eerder vermeld is dat niet dezelfde kwaliteit. Voor weiland maakt dat nog niet heel veel uit maar voor akkerbouw hangt je rentabiliteit toch ook echt van de kwaliteit van de grond af.

Anyhow, antwoord op je vraag is al gegeven. Nee het brengt niet meer op om veeboer te worden. Ook niet in België en ook niet in Frankrijk.
Er zijn er best die stand houden of zelfs verder kunnen ontwikkelen maar dat is een minderheid. Een groot deel moet er naast gaan werken of geeft er de brui aan, als de bank hen dat toelaat.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:18

Ter verduidelijking, ik bracht de groei van veganisme aan omdat dit invloed kan hebben op de keuze om een veehouderij te starten: het brengt hoe langer hoe meer risico met zich mee omdat de vraag daalt. Economisch gezien is het niet zo'n interessant bedrijf om op te starten de dag van vandaag dus. Mijn bedoeling was zeker niet om een discussie te starten ivm veganisme: die topics bestaan inderdaad al (maar met opmerkingen à la dat wij het eten van het vee opeten daar kan ik enkel luidop om bulderlachen... daar mis je toch een beetje vermogen om logisch te redeneren). Excuses, maar het was dus on-topic bedoeld van mij uit.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:38

Hier droom ik dus al jaren van ... Als ik 50 ben, doe ik een zorgboerderij open en laat ik de rest van mijn huidige activiteiten los.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:14

Nee. Hier houden al mijn buren stuk voor stuk op met 'boeren'.
Bijvoorbeeld een B&B maken van het huis, en de grond verpachten is wel een optie.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:18

Niet verpachten aan boeren dan als ze er allemaal mee ophouden :+

Het meeste dat hier stopt gaat gewoon met pensioen, het probleem is dan vooral om een opvolger te vinden.

Desalniettemin pleegt er ook elke 2 dagen een boer zelfmoord door alle problemen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:00

palousa_boy schreef:
Niet verpachten aan boeren dan als ze er allemaal mee ophouden :+

Het meeste dat hier stopt gaat gewoon met pensioen, het probleem is dan vooral om een opvolger te vinden.

Desalniettemin pleegt er ook elke 2 dagen een boer zelfmoord door alle problemen

Opvolgers krijgen vaak financiering niet rond en als het familie is, wil de belasting nog een forse bijdrage ivm belasting over ervenis en ook daar werkt de bank lang niet altijd mee.

En aan de andere kant spreekt de overheid terecht al zorgen uit over de landbouwgrond opkoop acties van China omdat die ook problemen heeft om zijn bevolking te voeden.