verbouwing nieuwe woning en paarden aan huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 19:57

Dag 3 dat ik buiten al bezig ben bij het huis. Vandaag was ik alleen aan het werken aangezien manlief bij de kinderen bleef.

Eerst maar begonnen om het gaas op de boden van het uitgegraven deel van de kippen en konijnenren te bevestigen.

Afbeelding

Daarna al een deel van het zand erop gegooid alleen was het zo warm en geen schaduw daar dat ik verder ben gegaan in het bosdeel van de wei waar het gelukkig een stuk koeler was.

Daar zijn de wei paaltjes vastgeslagen in de grond aan 1 kant, de andere kan is een jungle en kon ik helaas nog niet aan beginnen. Ik heb nu een meter of 20 enigszins begaanbaar gemaakt alleen de bomen moeten nog eruit getrokken worden door de kraan, heel veel jonge bomen en bramen heb ik eruit getrokken. Er staan wel 100 jonge vogelpest boompjes, sommige zo dus als een rietje, anderen al een bezemsteel dikte en weer anderen staan er al jaren en zullen echt uitgegraven moeten worden. Nu nog 25 meter te gaan en kan ik ook op dat laatste stuk de paaltjes plaatsen.
Ook bleek er veel schapengaas en kuikenkaas gebruikt te zijn als afscheiding aan beide kanten Aan de jungle kant ligt het volledig begraven, aan de geitenkant zit het deels aan het gaas van de geiten vast en deels in de grond. Ik heb daar overal waar ik bevestigingen zag losgeknipt en een beetje los kunnen trekken en hoop dit morgen volledig te kunnen verwijderen als ik handschoenen heb. Zonder handschoenen is dat niet zo fijn voor mijn handen, snijd nogal. Ook liggen er gigantische composthopen met bladeren e takken en gemaaid gras een muizenwalhalla. Ik ben nog aan het bedenken wat ik daarmee ga doen qua afvoeren

Klein deel van alle boompjes die er al uit zijn en de zijkant die nu vrij is
Afbeelding

ik zie nu wel dat er 1 boom behoorlijk hangt, de buurman maar eens p aanspreken voor die een keer omvalt

en de kant die nu boompjes vrij is en waar de palen geplaatst zijn.
Afbeelding
vanaf de berkenboom begint de rijbak straks

Morgen avond kan mijn man helpen en wil ik graag aan de ren verdergaan. Het resterende zand erin, straat zand halen bij de bouwmarkt voor de tegels en dan nog enkele bandjes ingraven en betegelen en dan rondom het hekwerk afmaken.

Dinsdag wilde de verkopers een container plaatsen om hun achtergebleven spullen erin te gooien. Ik ga helpen en hoop stiekem dat er nog ruimte over is in de container en dat ik het hokje al af kan breken en erin kan gooien.

Saul

Re: verbouwing nieuwe woning en paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:39

Goed bezig al!
Hoe groot gaat je bak worden?

Ik twijfel nog heel erg over een bak ja of nee en dan hoe groot.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 07:56

Saul schreef:
Goed bezig al!
Hoe groot gaat je bak worden?

Ik twijfel nog heel erg over een bak ja of nee en dan hoe groot.

20x 40.perceel is ook 20mtr breed. Voorheen had ik 20x 60 maar is voor mij al alleen wel erg groot en gaat nu alleen maar extra ruimte innemen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:10

Daar ga je echt plezier aan hebben en je kunt het ook altijd als paddock gebruiken.

Ik sta een beetje voor hetzelfde en wil ook een bak maken. Weet jij al hoe je de bak gaat maken? Deel afgraven en daar zand in? Of bodem keren? En heb je al een idee wat voor zand? Dat vind ik allemaal moeilijk. Ik wil een bak die niet te mul is en fijn om te rijden is. Ik vind het niet heel erg als hij met hevige regen die paar dagen niet te rijden is en daarnaast zullen wij er ook als enige inrijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:22

Ik zit op Veluws zand en heb ook ooit een mini-bak laten keren met de bedoeling er in te rijden c.q. te longeren, maar die is altijd veel te mul gebleven om fijn in te werken. Dus ik zou eerder een voorstander zijn van de toplaag af laten graven en de onderlaag zoveel mogelijk met rust te laten.
Of je moet er iets door gaan mengen dat ie stabieler wordt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 14:03

Ik heb nu gewoon de bodem laten frezen en een perfecte zandbodem. Wil ik daar in eerste instantie ook proberen voor ik veel geld aan een dure bodem ga uitgeven

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:17

Gefeliciteerd met je nieuwe huis, succes met de werkzaamheden.
Volg graag. :j

Van de compost kan je misschien een hugelbed maken (was ook net nieuw voor mij ;) )
en eetbare struiken en planten realiseren voor je paardjes. Zie mijn onderschrift.

Groet Karin.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 20:20

vandaag weer enkele uren bezig geweest Eerst in de kippenren maar nadat de deur in beton is gezet verder gegaan en de laatste paaltjes in de grond geslagen en verder gegaan aan de jungle. Die is ongeveer 75 meter lang en zeker 10 meter diep
Maar goed dat ik eraan begonnen ben want in 1 hoek kwamen wij een vuilstort tegen, deuren incl glas, schuttingen, ligt er vermoedelijk al jaren, half verteerd en volledig overwoekerd door bramen en struiken. Dat mogen de verkopers nog opruimen voor ons. Morgen zou er een container komen en nu is die hoek weer begaanbaar.

Afbeelding
beetje snoeiafval, 2 flinke bergen. Lijkt op de foto een stuk kleiner dan het in het echt is. de achterste berg was van eergisteren en gisteren, de voorste van vanmiddag. Mijn hele handen zitten vol doorns van die bramen. iemand tips daarvoor? Ik heb al 2 paar handschoenen aan

Afbeelding

Afbeelding

Bij het blauwe zeil begon de jungle en die is nu enigszins begaanbaar geworden, Rechts van het zeil is de puin in een gat gegooid. Lastig te zien maar dat zijn zeker 2 grote aanhangers vol puin

Missfalki, de plek waar zowel de vuilstort als de composthopen liggen worden rijbak. Die wil ik graag volledig leeg hebben. Eetbare struinen en wat wilgen komen nog in aan de rand van de wei, als alles klaar is

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:14

Bij Van Cranenbroek hebben ze handschoenen met dik bruin leer (handschoenen zijn verder geel); dat zijn tot nu toe de enige handschoenen waarmee ik vol in een braamstruik durf te grijpen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:17

Wow wat een werk. Snijbestendige handschoenen zoeken misschien?n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:19

De speciale handschoenen van een smid misschien een optie ??

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:33

Ik volg! :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 21:55

Hilary schreef:
Bij Van Cranenbroek hebben ze handschoenen met dik bruin leer (handschoenen zijn verder geel); dat zijn tot nu toe de enige handschoenen waarmee ik vol in een braamstruik durf te grijpen.

Daar moet ik morgen toch al zijn. . De palenrammer die ik kocht was te smal dus mag mooi retour. Op welke afdeling vind ik de handschoenen? Enig idee?
Bedankt voor alle tips, hoop dat dit al werkt. Zal ook de goedkoopste oplossing zijn vermoed ik. Mijn favoriete winkel!

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:48

Lynn_Nikita schreef:
Missfalki, de plek waar zowel de vuilstort als de composthopen liggen worden rijbak. Die wil ik graag volledig leeg hebben. Eetbare struinen en wat wilgen komen nog in aan de rand van de wei, als alles klaar is

Dan is zo'n speciaal hugelbed daar niet handig :n

Groet Karin.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:07

Hier ook van die werk handschoenen met stukken leer, werkt fantastisch voor de bramen! Hebben hier ook een jungle, wel elk jaar iets minder gelukkig!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 20:44

Helaas was ik al een uur eerder dan de winkel opende in de buurt en ben ik niet meer gegaan. Een uur wachten von dik te lang.

Wel heb ik de verkopers vandaag geholpen met het leegruimen van de tuin. Maar goed ook, de ingegraven puin waren ze al vergeten en delen daarvan bleken er al 30 jaar in de grond te liggen. Ook bleek het zo overwoekerd en ingegraven te zijn dat het veel meer was dan gedacht. Grote blokken beton, schuttingen, kozijnen incl glas, heel veel vergaan hout en het ergste en meest tijdrovende stukjes tegels en betonstukken van een verbouwing 30 jaar geleden lagen in de grond.

Afbeelding
Gisteren ,, helaas geen voor foto maar hier was alles helemaal overwoekerd en zag ik een topje van de puinberg liggen

Afbeelding
de puinberg deels uitgegraven, van het groene gaas tot aan de plantenbak is nu een deel afgegraven
Zelfs de bomen waren erdoorheen gegroeid en tussen de wortels zat het puin vast

Na 4 aanhangers waren wij het archeologisch opgraven een beetje moe en zijn het schuurtje ( nou ja, die naam mag dat hokje niet eens meer hebben) gaan leegruimen.

Afbeelding
er zijn zellfs vogelnestjes in het plafond

Afbeelding

3 volle aanhangers daaruit gehaald en de container was vol.

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag gaan hun zelf verder.
Ik ben natuurlijk niet verplicht om alles leeg te ruimen maar ik had vrij en aangezien ik al bijna 2 weken eerder dan gedacht al aan de tuin mocht beginnen en daardoor al flink opgeschoten ben met de weipaaltjes en de kippenren vond ik het wel zo netjes.

Hun natuurlijk ook blij met de extra hulp en mijn slimme idee om een aanhanger mee te nemen en via het bos aan de achterkant naar de voorkant van de woning te rijden tot aan de container die op de oprit stond.
Dat ging toch iets sneller aangezien ze alles met een kruiwagen naar de container wilden brengen en dat was 125 meter lopen, heen en terug 250 meter en uiteindelijk waren het dus 7 volle aanhangers met puin. Dat was omgerekend naar kruiwagens vandaag nooit gelukt.

na het eten nog even teruggereden en de poort in de beton gezet, morgen nog 1 paneel eraan maken en kan ik betegelen en het dak erop en is de kippen en konijnenren dicht en hopelijk roofdierproof
Afbeelding

Ook heb ik een deel van de dogproof omheining ( groene zeil wat je ziet, rechts is het weggehaald en nu kun je tot de bosrand kijken) weggehaald zodat ik met de aanhanger door kon rijden, meteen een stuk ruimtelijker
Afbeelding

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:15

Hard gewerkt en fijn dat die puinberg nu tevoorschijn kwam en niet over een paar weken. Wat is dat toch dat mensen dat soort zooi in de grond stoppen i.p.v. naar de stort te brengen!? Op onze boerderij kwamen we ook zoveel zooi tegen.

Slim om je bak eerst zo te maken! Ik zit daar ook aan te denken. Bij ons vorige huis hebben we de bak gekeerd en net als iemand hier ook al zei werd deze erg mul bij droogte. Die moest ik echt veel sproeien in de zomer om hem niet te mul te hebben.

Ik vind het echt heel erg leuk om dit te volgen. Ik ben zo benieuwd naar het moment dat je paardjes aan huis kunnen komen. Dit gaat echt een paradijsje worden.
Ik had mijn 2 shetjes aan huis en vanwege verhuizing staan ze nu tijdelijk een jaar op een pensionstalling. Voor we dit kochten heb ik wel eens getwijfeld of ik mijn shetjes en paard wel echt aan huis wilde. Pensionstal leek me ook wel makkelijk en leuk. En nu staan mijn shetjes er en merk ik toch hoeveel ik er even snel naar toe liep toen ze aan huis stonden. Ik weet nu echt 100% zeker dat ik aan huis verkies boven pensionstalling.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 21:30

In volpension heb ik ze nooit gehad, wel 1 een tijd op een trainingsstal en daar ging ik elke dag heen en voerde dan zelf. Iets met graag controle willen houden :o
Ik heb nu 21 jaar paarden en alle 21 jaar of op een eigen wei of op een doe het zelf stal
Ik heb ze nu al ruim 10 jaar op het stuk staan waar ze nu van 8000m2 , een heel stuk ruimer dan de wei straks wordt maar het heeft ook veel nadelen. De grond is erg droog en geen stroom waardoor sproeien lastig is. Het kan wel maar dan met een benzinepomp die ik in de nacht niet kan laten staan maar telkens op en neer moet slepen en vrij prijzig is aan het verbruik van benzine. Idem met stroom, ik heb een aggregaat maar die kan ik ook niet laten staan en sleep ik bij bv klussen of scheren maar op en neer en verder werk ik met licht op accu.
Ik heb 2 jonge kinderen waarvan 1 nog niet alleen thuis kan blijven en de andere een uurtje. Even de oude merrie voeren is dus al meteen weer een gesleep. Rijden in de avond kan ik niet omdat er geen verlichting of omdat mijn man werken is en er niemand thuis is om op te passen. Mijn dochter wil vaak op haar shet rijden maar dan heb ik geen zin in "dat gedoe" dus gaat ze veel minder vaak dan wat zij zou willen
Een hoop dingen die straks geen probleem meer zal zijn.

Met de puin ben ik heel blij dat dat nu ontdekt is al ben ik bang dat ik nog veel meer ga vinden. Ik vermoed dat vroeger gedacht werd, weg = weg en later boeit niet want dan zie ik het niet meer

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:35

Zoo TS! Wat ben jij onwijs goed bezig zeg! Mooie vooruitgang ook! Succes!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:38

Zo herkenbaar! Echt ook op een kleiner stukje kun je een zeer praktisch en toch ruim paradijsje maken hoor! En lekker alles bij de hand. Tussendoor kun je zelfs even een was ophangen hahaha. Hier rijdt mijn oudste dochter fanatiek en de jongste af en toe. Die vindt het minder leuk, wat natuurlijk ook helemaal prima is. Ik loop er nu wel eens tegenaan dat zij niet mee wilt, maar niet thuis kan blijven omdat ze nog te jong is (8). Mijn oudste van 11 kan wel thuis blijven, maar wilt dan weer graag mee. Dat is echt heerlijk van ze aan huis hebben. Je kunt lekker je eigen ding doen en je kinderen zelf ook. Heerlijk vond ik het in de zomer om nog even naar de paardjes te gaan als de kinderen op bed lagen.

Vaak zie je dat idd wel ja van dat puin. Ik hoop dat je niet veel meer van dit soort ''verrassingen'' aan gaat treffen!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 23:46

Gelukkig heb je het puin optijd gevonden!

Hoe staat de rest van dat hekwerk vast? Ook met beton of gewoon in de grond?
Ik wil onze tuin ook zo af gaan zetten (maar dan iets lager) voor de kinderen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 00:11

Zoooo hard bezig!! Knapt op en idd wat heerlijk dat je al iets eerder kan beginnen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 00:55

Dat doe je goed! Schiet echt lekker op zo.

Baalde de mensen niet een beetje dat je al die zooi vond?

Ik vind het ook echt een heel mooi uitzicht zo met al die bomen, heerlijk. Daar loop ik tot nu toe nog tegenaan dat ik dat mis bij veel huizen met grond.

Heel herkenbaar ook wat je zegt. Ook in pension deden wij al jaren alles zelf en nu op een eigen plek, loop je toch tegen de afstand aan, ook al is het voor ons maar 3,5km met de fiets,5km met de auto....Alles moet gebeuren in de tijd dat je er bent en we moeten rekening houden met verhuurders etc.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 06:12

Jes schreef:
Gelukkig heb je het puin optijd gevonden!

Hoe staat de rest van dat hekwerk vast? Ook met beton of gewoon in de grond?
Ik wil onze tuin ook zo af gaan zetten (maar dan iets lager) voor de kinderen.

De rest staat in zand. Ongeveer op 1/3e van de lengte van de paal diep. Ik heb nu nu thuis ook zo'n panelen op 1.03 voor de honden rondom de tuin staan. Niet duur makkelijk te plaatsen en sterk.

In de nieuwe woning loopt de ren straks over op diezelfde 1.03 panelen die ik nu heb (neem ik mee, afgesproken met onze kopers) dan een beukenhaag ervoor en stroomdraad erachter als omheining voor de paddock.zo kunnen de honden en kinderen niet zonder toezicht de paddock in een paarden hopelijk niet zomaar eruit

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 06:26

Leuk topic! Ik ga je volgen :)