Ervaringen elektrisch rijden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:00

Mijn pa heeft een peugeot ion. Ding zou in de zomer 140 km moeten kunnen rijden maar dat is natuurlijk als alles optimaal is. Mijn moeder vindt het een spuuglelijke auto dus ze pakt hem alleen als de bus weg is. Laatst had ze natuurlijk de verwarming standje sauna, radio aan. Op het laatst wilde de auto niet harder meer dan 40 want hij was bijna leeg :') dus die is nog niet echt fan.

Mn pa vindt het helemaal mooi. Die volgt op youtube een man die die auto zo heeft aangepast om het maximale eruit te halen. Zij gaan er mee op vakantie en alles. Als het aan hem lag waren ze er gewoon mee op wintersport gegaan :')

Ze hebben zonnepanelen. Dan is het een stuk goedkoper dan benzine

Dammie

Berichten: 3331
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:26

8nnemiek schreef:
Maar de meeste huishoudens hebben twee auto’s..
Voor die vakantie en lange stukken neem je dan toch gewoon de benzine auto? En voor woon-werk verkeer de elektrische. Als wij een elektrische krijgen dan wordt dat die van mijn vriend. Voor lange afstanden nemen we dan mijn auto evt, als we weinig tijd hebben om tussendoor te pauzeren.

Ik kan er echt maar eentje betalen hoor.
En twee auto's voor een eenpersoonshuishouden vind ik so wie so een belachelijke verspilling.
Voor de meeste meerpersoonshuishoudens trouwens ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 19:00

Ik snap ook niet zo goed waarom mensen klagen over de kortere range van elektrische auto's.

Elektrische auto's zijn gemaakt voor city driving, werk commute, niet voor elke dag 300 km. Onze Bolt gaat 370 km mee, vind dat sowieso niet weinig.

Het opladen duurt lang maar wij gebruiken al 1,5 maand onze level 1 charger thuis, geen problemen. Je wacht niet tot je nog maar 5 km kan rijden, de auto gaat elke dag op de oplader voor 'top-ups'. Zou niet weten waarom je alleen je auto bij een laadstation zou opladen, moet dat bij sommige auto's? :+ Ze verkopen ook level 2 chargers voor thuis :)


Voor het 'leuke' autorijden hebben we gewoon een Subaru brz, maar die staat nu eigenlijk al 1,5 maand stil :)

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 19:04

Mijn vader heeft een Hyundai iconiq, fijne auto kleine actieradius van 180 km, we zijn er afgelopen week mee naar Terschelling geweest, geen problemen met laden oid. 1 stopje tussen door van ong 20 minuutjes laden. Deze auto is tijdelijk hij krijgt hierna een Hyundai kona electric deze heeft ook een grotere actieradius.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 19:22

Sommigen rijden dus wel een x aantal km per dag dat de range wél een belemmering kán zijn

Anoniem

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 19:25

Wij mogen dit jaar een nieuwe lease-auto en gaan ook over op elektrisch. We hebben een benzine-stationwagen er nog naast.

Proefgereden in de i3, kona, Niro en Model 3.. ze rijden stuk voor stuk zoveel lekkerder dan een benzine. :wow: nu nog kiezen _O-

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:05

DatBenIkNou schreef:
Shenavallie schreef:
Ik vraag mij nog iets af: wat als je een trailer moet trekken met zo'n elektrische auto? Is het verbruik van de accu dan nog groter/sneller?

Mag niet! Alleen hybrides. Vanuit leasemaatschappij mag je er zelfs geen trekhaak op laten zetten.

Dus nóg een reden om er (voor mij althans) niet aan te beginnen. Hoe moet je dan - als je een caravannetje hebt of een paard die vervoerd moet worden - van A naar B komen...

En wat eerder ook genoemd werd: als je je radio harder aan wilt, dan gaat de accu ook sneller leeg. Ik hoor aan één kant minder goed en moet daarom echt de radio harder doen. Anders hoor ik het nieuws niet of überhaupt geen muziek. Tot nu toe blijft het voor mij dus op de nadelige kant van de kolom staan.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:12

Model X mag toch gewoon trekken? Een behoorlijk gewicht zelfs.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:36

8nnemiek schreef:
Model X mag toch gewoon trekken? Een behoorlijk gewicht zelfs.

120.000€ voor een auto is privé toch niet op te brengen? Dat is idd de enige die mag trekken en je rijdt er dan 200km mee. Vind hem persoonlijk spuuglelijk voor dat geld overigens.

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:09

Tja een Tesla is een elektrische apparaat wat een auto is geworden. Andere merken zoals Audi en Jaguar hebben een auto ontworpen en hem elektrisch gemaakt.

Kan een proefrit in de Audi echt aanraden. Geeft wel een kick.

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:16

Ik vind model X dan weer wel mooi. Wij hebben de S maar het is echt retegaaf om in 4 seconden van 0 naar 100 te gaan. Of binnen een paar seconden te accelereren naar 220. Ik noem dat niet een elektrisch apparaat maar een racewagen :D

turtlelito

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 12:07

Natuurlijk zijn er veel redenen te bedenken om niet elektrisch te gaan rijden. Zoals er ook redenen zijn om niet in een heel klein autootje te willen rijden (kan ook niets trekken) of in een hele grote (flink aan de prijs in verbruikskosten).

Op dit moment dwingt niemand je om er voor te kiezen, en in een aantal jaar zullen de specificaties heel anders zijn en het zal dus een ander plaatje zijn.

Wat ik bijzonder vind is dat mensen die eigenlijk überhaupt geen nieuwe auto willen kopen (en bijna alle elektrische auto's zijn op dit moment nieuw) toch redenen bedenken waarom je er niet in zou moeten willen rijden. Het is een andere doelgroep, die voor zichzelf een andere keuze heeft gemaakt.
Na 1 week elektrisch rijden heb ik nog geen echte nadelen aan het rijden ondervonden, maar al wel moeten uitleggen dat ik echt niet gestoord ben omdat ik in een elektrische auto rijd. :o

_djoeke_
Berichten: 286
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 13:22

turtlelito schreef:
Natuurlijk zijn er veel redenen te bedenken om niet elektrisch te gaan rijden. Zoals er ook redenen zijn om niet in een heel klein autootje te willen rijden (kan ook niets trekken) of in een hele grote (flink aan de prijs in verbruikskosten).

Op dit moment dwingt niemand je om er voor te kiezen, en in een aantal jaar zullen de specificaties heel anders zijn en het zal dus een ander plaatje zijn.

Wat ik bijzonder vind is dat mensen die eigenlijk überhaupt geen nieuwe auto willen kopen (en bijna alle elektrische auto's zijn op dit moment nieuw) toch redenen bedenken waarom je er niet in zou moeten willen rijden. Het is een andere doelgroep, die voor zichzelf een andere keuze heeft gemaakt.
Na 1 week elektrisch rijden heb ik nog geen echte nadelen aan het rijden ondervonden, maar al wel moeten uitleggen dat ik echt niet gestoord ben omdat ik in een elektrische auto rijd. :o


Mee eens! Doel van dit topic was ook vooral om ervaringen te horen van mensen die wel elektrisch rijden.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:16

DatBenIkNou schreef:
8nnemiek schreef:
Model X mag toch gewoon trekken? Een behoorlijk gewicht zelfs.

120.000€ voor een auto is privé toch niet op te brengen? Dat is idd de enige die mag trekken en je rijdt er dan 200km mee. Vind hem persoonlijk spuuglelijk voor dat geld overigens.

Maar 200 km? Dan kom je niet ver als je op vakantie wilt. :D Dat wordt Costa del Achtertuin met je caravan. :')

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:18

turtlelito schreef:
Natuurlijk zijn er veel redenen te bedenken om niet elektrisch te gaan rijden. Zoals er ook redenen zijn om niet in een heel klein autootje te willen rijden (kan ook niets trekken) of in een hele grote (flink aan de prijs in verbruikskosten).

Op dit moment dwingt niemand je om er voor te kiezen, en in een aantal jaar zullen de specificaties heel anders zijn en het zal dus een ander plaatje zijn.

Wat ik bijzonder vind is dat mensen die eigenlijk überhaupt geen nieuwe auto willen kopen (en bijna alle elektrische auto's zijn op dit moment nieuw) toch redenen bedenken waarom je er niet in zou moeten willen rijden. Het is een andere doelgroep, die voor zichzelf een andere keuze heeft gemaakt.
Na 1 week elektrisch rijden heb ik nog geen echte nadelen aan het rijden ondervonden, maar al wel moeten uitleggen dat ik echt niet gestoord ben omdat ik in een elektrische auto rijd. :o

Ik denk dat het niet willen ook te maken heeft met de geluiden dat we straks 'moeten'. En daar zijn een heleboel mensen, incluis mijzelf, ontzettend allergisch voor. :j

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:21

Shenavallie schreef:
turtlelito schreef:
Natuurlijk zijn er veel redenen te bedenken om niet elektrisch te gaan rijden. Zoals er ook redenen zijn om niet in een heel klein autootje te willen rijden (kan ook niets trekken) of in een hele grote (flink aan de prijs in verbruikskosten).

Op dit moment dwingt niemand je om er voor te kiezen, en in een aantal jaar zullen de specificaties heel anders zijn en het zal dus een ander plaatje zijn.

Wat ik bijzonder vind is dat mensen die eigenlijk überhaupt geen nieuwe auto willen kopen (en bijna alle elektrische auto's zijn op dit moment nieuw) toch redenen bedenken waarom je er niet in zou moeten willen rijden. Het is een andere doelgroep, die voor zichzelf een andere keuze heeft gemaakt.
Na 1 week elektrisch rijden heb ik nog geen echte nadelen aan het rijden ondervonden, maar al wel moeten uitleggen dat ik echt niet gestoord ben omdat ik in een elektrische auto rijd. :o

Ik denk dat het niet willen ook te maken heeft met de geluiden dat we straks 'moeten'. En daar zijn een heleboel mensen, incluis mijzelf, ontzettend allergisch voor. :j


Als we straks moeten, zijn de auto’s vast al veel verder verbeterd. De ontwikkeling gaat hard, ik denk dat een elektrische auto straks niet meer onder doet aan de auto’s die we nu gewend zijn.
Maar zo’n omslag is voor sommige mensen best moeilijk blijkbaar. Ik wacht gewoon af en denk dat het wel goed zal komen. Over 20 jaar weten we niet meer beter of iedereen rijdt elektrisch, denk ik.

pmarena

Berichten: 48502
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:05

Mwoah, hier is het juist wel willen, maar wel realistisch kijken naar hoe haalbaar het nu voor ons is.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:20

pmarena schreef:
Mwoah, hier is het juist wel willen, maar wel realistisch kijken naar hoe haalbaar het nu voor ons is.


Maar dat is logisch toch? Als het nu nog niet haalbaar is heb je er ook niks aan. Doe het zelf ook nog niet. Maar bij voorbaat al gaan steigeren omdat het misschien in de toekomst ‘moet’ vind ik echt een beetje overdreven. Ten eerste is dat nog niet bekend, ten tweede gaat de ontwikkeling zo hard dat het over een tijd waarschijnlijk voor de meeste mensen wel mogelijk is om elektrisch te rijden.

Toen de auto net werd uitgevonden had ook niet iedereen er gelijk een. Maar nu heeft vrijwel iedereen een auto en is het dus haalbaar voor de meeste mensen.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:25

Ik meld mij hier ook. Ik zit straks op 100km enkele reis van mijn werk, wat de meeste kleine auto´s volgens mij al een no go maakt. Het wordt of electrisch of een diesel, maar dan moet het wel haalbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:27

8nnemiek schreef:
Model X mag toch gewoon trekken? Een behoorlijk gewicht zelfs.


Shenavallie schreef:
DatBenIkNou schreef:
120.000€ voor een auto is privé toch niet op te brengen? Dat is idd de enige die mag trekken en je rijdt er dan 200km mee. Vind hem persoonlijk spuuglelijk voor dat geld overigens.

Maar 200 km? Dan kom je niet ver als je op vakantie wilt. :D Dat wordt Costa del Achtertuin met je caravan. :')



Afbeelding


Hoezo 200 km.

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:39

Maar dit bereik heb je toch niet als je er een trailer achter hangt? Ik denk dat dat is wat bedoeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:41

verootjoo schreef:
Ten eerste is dat nog niet bekend, ten tweede gaat de ontwikkeling zo hard dat het over een tijd waarschijnlijk voor de meeste mensen wel mogelijk is om elektrisch te rijden.

Toen de auto net werd uitgevonden had ook niet iedereen er gelijk een. Maar nu heeft vrijwel iedereen een auto en is het dus haalbaar voor de meeste mensen.



Daar heb je helemaal gelijk in! Precies de reden waarom mijn nieuwe auto een dieselauto is en ik rustig afwacht wat de technieken gaan brengen. Ik hoop dat er over een aantal jaar een fijne (en mooie!) auto is met voldoende capaciteit die met gemak een trailer kan trekken (en dat ik meer laadpalen in de straat heb). De Audi E-tron mag 1800 kg trekken, nu alleen nog wat meer kilometers :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:11

Fitzroy schreef:
Maar dit bereik heb je toch niet als je er een trailer achter hangt? Ik denk dat dat is wat bedoeld wordt.


ligt eraan hoe hard je er mee rijdt. Als je rustig rijdt gaat het precies zoals bij een normale auto,, dan heb je iets meer verbruik.
Het enige echte verschil met een normale auto is dat je met een Tesla met aanhanger er achter nog steeds een Porsche er voor de stoplichten uit trekt.

Mensen realiseren zich niet wat een normale auto met veel vermogen verbruikt.
Toen wij in het verleden met een Touareg W12 op wintersport gingen en vol gas over de autobahn reden deden we ook niet meer dan 200 km op een volle benzinetank en daarvan is de tank ongeveer 2x zo groot als van een golfje.
Het verbruik ligt helemaal aan hoe zwaar je rechtervoet is.
Je kunt met mijn auto prima op vakantie. Gratis zelfs want ik krijg gratis stroom bij iedere supercharger.
Hij laadt dan met bijna 650 km/u zich vol, dus lang wachten valt ook best mee.
Een trailer voel je niet eens er achter hangen.
De nadelen qua verbruik en functionaliteit worden hier zwaar overdreven.
Hij kost wel wat, maar nu met de prijsdaling scheelt dat ook weer een heleboel geld.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:30

In mijn geval heeft het niet alleen met niet willen vanwege het 'moeten' te maken, hoor. :D Ik heb veel meer redenen waarom ik het gewoon echt niet wil. Een aantal heb ik reeds genoemd.

@ verootjoo: Klopt hoor, het staat allemaal nog in de kinderschoenen (althans, daar ga ik van uit). Ik hoop dat ze er ook een geluidje aan gaan koppelen in de toekomst, want voor veel mensen (en dieren heb ik al ondervonden) is het verschrikkelijk om vanuit het niets verrast te worden door een snel bewegend, bijna geluidloos voertuig.

veerledec

Berichten: 6705
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:51

karuna schreef:
Ik heb eens zitten neuzen. Een in mijn wijk op 2 km afstand. 2 in centrum. Dorp verderop geen laadpalen. Een verder ook geen enkele laadpaal. Daar waar ik vaak kom 2 op 14000 inwoners.

Voor mij geen optie bestelbus electrisch is er domweg nog niet.

Onderweg kom ik soms een paal tegen. Tanken kan ik overal wel en snel ook. Liever in donker tanken en weg dan op een verlaten plek moeten wachten op electrisch laden van de auto

Je kan altijd bij de gemeente vragen om meer openbare laadpunten.