Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Door de kleine huisjes het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:33

Kwita, TS heeft aangegeven niet wat zelf te kunnen bouwen, wegens arbeidsongeschikheid.

Zelf bouwen is wel goedkoper, maar daar moet je wel lichamelijk en technisch toe in staat zijn.

Ben heel erg benieuwd wat de toekomst brengt TS!

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:37

Hoi TS,

Ik weet niet of dit bij je wensen aansluit wat betreft kosten en ruimte, maar ik moest aan de Heijmans One huisjes denken. https://www.heijmans.nl/nl/heijmans-one/

Wij hebben er één in onze binnentuin staan en het is best wel een leuk ding. Niet heel groot, maar je hebt wel alles wat je nodig hebt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:55

Volgens mij heb ik dit nog niet in het topic gelezen: ik denk dat jouw vraag ook heel goed thuis is bij Marjolein Jonker, DE pionier op het gebied van tiny house living in Nederland. https://www.marjoleininhetklein.com/

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 10:58

Veel van de bungalows zijn niet geschikt om comfortabel mee de winter door te komen.
starline mobiele bungalows hebben de bungalow fermate (is 110mm) die wel geschikt is. Kost wel €60.000 ex transportkosten en installeren.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:17

Wat een leuke en inspirerende dingen komen er voorbij! Wel vraag ik me af of TS zich permanent in een tiny house ziet wonen. Die vraag kan ze natuurlijk alleen zelf beantwoorden, maar in eerste instantie had ze het over een groter huisje. Ik weet niet of financiële overwegingen de beste redenen zijn om veel kleiner te gaan wonen. Dat vraagt toch om een iets andere manier van leven en dat moet wel bij je passen en blijven passen. Zelf vind ik tiny houses geweldig en in mijn jongere jaren (nu klink ik wel heel oud :') ) zou het een droom zijn geweest om daarin te wonen, maar momenteel zie ik me dat in alle eerlijkheid echt niet meer doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:25

Nanna schreef:
Hoi TS,

Ik weet niet of dit bij je wensen aansluit wat betreft kosten en ruimte, maar ik moest aan de Heijmans One huisjes denken. https://www.heijmans.nl/nl/heijmans-one/

Wij hebben er één in onze binnentuin staan en het is best wel een leuk ding. Niet heel groot, maar je hebt wel alles wat je nodig hebt.

Kosten: ca. € 100.000 voor wat ik een tijdje geleden opgezocht had. Ze zijn wel erg leuk inderdaad :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:20

Ik heb je topic een tijdje gevolgd maar wat ik me eigenlijk vooral heel erg afvraag is; Waarom wil je dit?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 21:59

Bedankt voor de tips weer.

Liex, bedankt, maar ik kan en wil niet zomaar voor een vrijblijvend gesprek gesprek naar de andere kant van het land gaan. Ik heb bedrijven benaderd die in Breda en Limburg zitten. En ik ben afhankelijk van het ov of anderen die autorijden. Dus als het van te voren al duidelijk is dat het voor €60.000 niet mogelijk is, dat het er niet eens in de buurt komt, dan ga ik niet mijn tijd en geld verdoen aan langskomen.

Ir111 bedankt voor de link :)

kwita, zelf bouwen is inderdaad geen optie.

Nanna, de Heijmans One is te duur helaas, daar had ik ook nog naar gekeken, maar wel bedankt.

Kaka, Marjolein ken ik ook, maar heb ik nog geen vraag aan gesteld. Ik had haar benaderd voor een interview voor mijn scriptie en daar geen reactie op gekregen. Maar bedankt voor de tip.

hoefijzers, de Starline bungalows zijn eerder genoemd, maar ook te duur helaas.

goeroe, ik woon al bijna vier jaar in een appartement van 37 m2. Groter lijkt mij fijn, maar dezelfde afmetingen zou ook prima zijn. Liever niet kleiner, maar zelfs dat zou misschien een optie zijn.

BarbaLala, ik sta bijna 8 jaar ingeschreven in mijn woonplaats, maar op dit moment sta ik nog niet hoog genoeg om in aanmerking te komen voor een sociale woning. En wanneer ik wel in aanmerking kom, zullen dat de minst populaire woningen zijn. Als ik kan kiezen woon ik veel liever in een klein huisje op een kavel in een rustig gebied dan in een appartement in de stad. Op dit moment woon ik in een tijdelijke woonunit met slechte isolatie en veel rumoerigheid, dus ik wil liever niet in weer een slechte woonsituatie terechtkomen. Zeker niet als ik weet dat ik daar waarschijnlijk de komende 10 jaar moet wonen.

Op dit moment heb ik contact met een paar bedrijven. Nog niet iedereen die ik heb benaderd, heeft gereageerd. Eigenwijsbouw komt niet eens in de buurt, het instapmodel wordt casco geplaatst vanaf €102.000. Azalp denkt niet aan het bouwbesluit te kunnen voldoen, dat had ik voor de zekerheid nagevraagd. Wanders-chalets is misschien een optie, daar hebben ze een sleutelklaar model voor €50.000 (zonder cv) en €54.000 (met cv). Maar voor voldoen aan het bouwbesluit wordt er een meerprijs gerekend, wat die is weet ik nog niet. Verder moet ik dan zelf de fundering laten regelen, dat komt er nog bij aan kosten. Het huisje moet aangesloten worden op water, elektra en riolering, dat moet ik zelf regelen, dus kost extra. En €3.000 aan transportkosten. Maar dit is de enige die tot nu toe een beetje in de buurt komt van mijn budget en misschien wel tot de mogelijkheden behoort, afhankelijk van hoeveel de kosten zijn voor het voldoen aan het bouwbesluit, de fundering, het aansluiten, de kavel en het aanleggen van de voorzieningen. Of de totale kosten dan minder zijn dan €100.000. En een klein beetje duurder is misschien ook mogelijk.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:14

Ik zou vooral goed uitzoeken wat er van de gemeente uit mogelijk is, je moet inderdaad aan veel eisen voldoen om wettelijk in orde te zijn. Dat is deels om huisjesmelken tegen te kunnen gaan, en andere praktijken die niet leefbaar zijn, om ongeschikte huizen onleefbaar te kunnen laten verklaren enzo. Maar er moet toch wat aan gaan veranderen vind ik... Als iemand nu in een tiny house wil wonen, dat kan toch prima... wie heeft dan eigenlijk het recht om die persoon daar in te beletten. Schort echt iets met die wetgeving. Dat gezegd zijnde hoop ik echt dat het je lukt!

Ik ken een koppel die in een omgebouwde lijnbus wonen, maar die hebben dus hun permanent adres nog bij hun ouders staan... wettelijk dus niet ideaal.

Wij hadden er ook interesse in, maar helaas geen manier gevonden die wettelijk kon. We zijn uiteindelijk gaan co-wonen. maar niet voor 60.000 per koppel hoor , laaang niet :+ huis wordt nu gerenoveerd tot twee private woongedeeltes die ongeveer aan elkaar gelijk zijn (wel maar 1 huisnummer en ook een gedeelde ruimte - waskot), wij wonen nu tijdelijk in een heel oude stacaravan die hier in de tuin staat.

Veel succes, ik duim!

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:16

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:26

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:39

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 15:08

_Deco_ bedankt, die is helaas wat te duur en te groot.

De andere twee ook bedankt, maar die links waren ook helaas niet geschikt.

Ik heb nu contact met drie bedrijven en ben nog verder aan het zoeken. Maar ik wilde eerst gisteren afwachten, want toen werden de verwachte kosten voor de voorzieningen bekend gemaakt. En die zijn lager dan verwacht, dus goed nieuws :)

Twee van de drie bedrijven zitten een beetje boven budget, maar zijn misschien toch mogelijk. De derde is nog onzeker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:36

Wel leuk om te zien dat je daadwerkelijk doorzet in je zoektocht naar een betaalbaar Tiny-house.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 17:38

Dank je Dubbeldun, ik wil dit heel graag en ik denk ook dat het voor mij een betere optie is dan een sociale huurwoning.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:04

Eilish schreef:
Dank je Dubbeldun, ik wil dit heel graag en ik denk ook dat het voor mij een betere optie is dan een sociale huurwoning.

Daar kan ik me alles bij voorstellen hoor, mooi dat je zo doorzet.
We roepen soms wel heel makkelijk dat iets niet kan, maar zonder mensen zoals jij komen we er ook niet achter dat iets misschien gewoon wél kan!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 20:56

Dat is aardig van je, dankjewel :)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 01:31

Ik heb een huisje gevonden van 50 m2 die sleutelklaar is voor €75.000. Inclusief fundering, transport en aansluiten voorzieningen. Voldoet aan het bouwbesluit.
Boven budget, maar ik hoop wel mogelijk. Ik wil binnenkort een afspraak maken voor een gesprek.
Welk bedrijf het is wil ik nog niet zeggen.

Zijn er mensen met ervaring met een huis laten bouwen die mij tips/advies kunnen geven? Wat er allemaal bij komt kijken, welke dingen ik moet vragen/aan moet denken of welke kosten er nog bij kunnen komen.
Tips voor informatieve websites of boeken zijn ook welkom.

Kosten van het aanvragen van een omgevingsvergunning ben ik mij van bewust. Ik kan technische gegevens en tekeningen krijgen van het bedrijf. Maar misschien dat ik voor het aanvragen nog advies moet vragen/iemand inhuren.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 07:45

Kijk TS, dat komt al in de richting. Wat goed dat je iets hebt gevonden.

Wij zijn al een hele tijd bezig met het kopen van een stuk grond en het bouwen van een woning erop. Dus nog niet echt eigen ervaring maar we zijn er wel al een hele tijd mee bezig. Wat ons vooral tegenvalt zijn de wachttijden.

Voordat er een omgevingsvergunning op tafel ligt ben je weer 6 tot 8 weken verder, dan pas kan je de aanneemovereenkomst tekenen, daarna kan je pas (als je regulier financiert) met de financiering aan de slag. Voor je het weet ben je 3 tot 4 maanden verder en is er nog niks gebouwd. Dan gaat (in ons geval) een wachttijd van ongeveer een jaar in, omdat het overal in de bouw gewoon enorm druk is en de aannemers die nu wel tijd hebben, hebben dit niet voor niks. Misschien ligt dat in de markt van de kleinere woningen wel iets anders maar ik zou daar wel goed mee uitkijken.

Verder hebben aannemers vaak ook nog stelposten voor tijdelijke voorzieningen tijdens de bouw zoals rijplaten, stromend water etc. Dit kan gemakkelijk een paar duizend euro zijn.

Ik zou verder goed navragen wie andere 'onvoorziene' kosten moet betalen. Gaat er wat fout in de bouw, wie moet dit dan oplossen? Is die 75K een vaste prijs of is dit variabel. Wanneer moet je bouwrente gaan betalen en hoe lang doen ze over de bouw? Dat zijn goede dingen om na te vragen bij een eerste gesprek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:06

Omdat je met veel vergunningen etc zit is het vaak handiger om dit uit handen te geven. Maar op internet is er vast ook een hoop over te vinden.
Ben wel benieuwd naar wat het geworden is :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:24

Vraag goed na wat er bij in zit bij die 75.000 euro en vooral wat niet.

Nutsvoorzieningen, bouwvergunning, omgevingsvergunning enz.

Wat als er een kraan moet komen, wat als blijkt dat er vervuilde grond zit, tot welk afwerkingsniveau wordt er gewerkt, moet je nog schilderen binnen/buiten, behangen enz. Of is alles af?
Laat het ook goed op papier zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:47

Vooral goed controleren wat "sleutelklaar" betekend. Dat wisselt per bedrijf.

Meestal zit er namelijk geen keuken in (reken hiervoor 10.000 euro) en zijn de wanden vaak glad maar niet gestukt of behangen. Daar komen ook nog behoorlijk wat kosten bij.
Of het sanitair en tegelwerk klaar is wisselt heel erg per bedrijf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:03

Met een Ikea-keuken kun je voor de helft klaar zijn... en een klein huis is vaak ook een kleinere keuken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:23

DubbelDun schreef:
Met een Ikea-keuken kun je voor de helft klaar zijn... en een klein huis is vaak ook een kleinere keuken :)

Het leggen van alle aansluitingen, plaatsen en tegelwerk in de keuken denk ik dat je dit zeker kwijt bent. Als je zelf handig bent (is de TS niet zegt ze) kun je zeker voor de helft klaar zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:42

Ik denk dat de aansluitingen toch minstens bij de opleverprijs zouden moeten zitten, anders zou er sowieso geen water-, elektra- en afvoerleiding in de koopprijs zitten.