Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
karuna schreef:Als ik dit zo lees snap ik waarom het voor nieuwkomers op de huurmarkt onmogelijk is om aan een huurhuis te komen. Als zoveel mensen zich op de lijst laten staan terwijl ze niks zoeken zodat ze stel dat ooit meteen wegkunnen.
Locanda schreef:Ben ik de enige die er een hekel aan heeft om bij alles maar het zekere voor het onzekere te nemen?
(Ik heb m'n (WA) verzekeringen en alles goed geregeld hoor, zo is het niet.)
Maar mocht het zover komen ga ik wel ergens bij een stal de blokhut, of een kamertje huren. Desnoods in een busje/bootje/camper o.i.d boeit me echt niks, kunstenaars community ook prima.
En altijd wel een 'burgerlijke' vriend te vinden die de post wil ontvangen, want ja het is Nl en we hebben nou eenmaal regeltjes.
(Scheelt wel dat ik met mijn dieren te maken heb en niet met kinderen, dat ligt natuurlijk anders.)

Shadow0 schreef:Roodvos schreef:Ik heb een koopwoning en geen relatie, dus een breuk is ook niet aan de orde.
En mijn inkomen is echt veeeeel te hoog om ook maar in de verste verte in aanmerking te kunnen komen voor sociale huur.
Nu. Maar je weet niet altijd wat de toekomst brengt. Iedereen kan ziek worden en daarmee hun baan kwijtraken. Er zijn veel situaties waarin je niet volledig in een uitkering gebaseerd op je inkomen terecht komt - zeker niet als de situatie geleidelijk verslechtert en er dus niet een eenvoudige voor-na-meting te doen is.
En dat is niet iets waar je zelf grip op hebt: je bent daarbij afhankelijk van medische oordelen en de uitkeringsinstantie en de situatie op je werk... het is niet iets dat je betrouwbaar kunt afdichten.
(Dan nog kan het een keuze zijn om geen wachttijd op te bouwen, maar je hebt vaak maar een combinatie van 2 keer pech nodig om door de mazen te vallen.)
juval schreef:n.a.v. een topic waarbij de woningnood hoog is vraag ik mij af of er veel mensen zich bij voorbaat hebben ingeschreven bij een woningbouwstichting voor een (sociale) huurwoning?
Ook al zit je relatie goed, gewoon uit voorzorg, om maar vast jaren/punten te sparen.
Het komt toch helaas best heel vaak voor dat er na relatiebreuk woningnood bij een of beide partners ontstaat, echtelijke woning moet worden verkocht, en de financiële draagkracht ontbreekt voor een hypotheek of vrije sector huurwoning.
ik zou willen adviseren dat toch maar te doen, het kost een paar euro per jaar, maar als het om wat voor reden zover komt dat je op straat dreigt te raken heb je wellicht iets om op terug te vallen. Urgentie krijgen is vaak niet mogelijk.
zie het een beetje als een verzekering, je wilt er niet over nadenken, maar het is toch verrekte handig als je er op terug kan vallen
Shadow0 schreef:Roodvos schreef:Ik heb een koopwoning en geen relatie, dus een breuk is ook niet aan de orde.
En mijn inkomen is echt veeeeel te hoog om ook maar in de verste verte in aanmerking te kunnen komen voor sociale huur.
Nu. Maar je weet niet altijd wat de toekomst brengt. Iedereen kan ziek worden en daarmee hun baan kwijtraken. Er zijn veel situaties waarin je niet volledig in een uitkering gebaseerd op je inkomen terecht komt - zeker niet als de situatie geleidelijk verslechtert en er dus niet een eenvoudige voor-na-meting te doen is.
En dat is niet iets waar je zelf grip op hebt: je bent daarbij afhankelijk van medische oordelen en de uitkeringsinstantie en de situatie op je werk... het is niet iets dat je betrouwbaar kunt afdichten.
(Dan nog kan het een keuze zijn om geen wachttijd op te bouwen, maar je hebt vaak maar een combinatie van 2 keer pech nodig om door de mazen te vallen.)
Roodvos schreef:Ja, dat kan. Maar je zegt het zelf al: je kan het niet allemaal voorzien en betrouwbaar afdichten.
Als ik zodanig ziek word dat ik mijn werk niet meer kan doen, dan kan ik waarschijnlijk ook niet meer zelfstandig wonen. En dan is sociale woningbouw ook niet meer aan de orde.
karuna schreef:Ik noem ze niet oneerlijk maar het systeem is oneerlijk. Hier bv huis hebben is niet kunnen inschrijven. De oude inschrijvingen blijven wel staan maar als nieuwkomer heb je pech. Buren hebben zelfde koophuis, wonen er al vanaf 1985 maar mogen wel ingeschreven blijven staan. Idem mensen die met topsalaris in goedkope huizen blijven zitten enz.
Of zoals hier nu aangepaste huizen voor 55 plus. Dus bed en slaapkamer gelijkvloers een van de weinige woningen hier. Drie jaar geleden kwam er een leeg. Huur 510 euro Maar helaas ik was te jong. Nu worden de leegkomende huizen verhuurd aan gezonde jongeren met een goed hoog inkomen huur nu 758 euro en heb je als gehandicpte het nakijken.
Ik kom er inmiddels wel achter dat heel erg veel mensen buiten hun schuld in problemen komen omdat ze geen huurwoning kunnen vinden, niet mogen huren, inkomen niet geaccepteerd wordt enz. Heel veel mensen vallen buiten de standaard regels. Ik ben echt blij dat ik poot stijf gehouden heb huis niet in verkoop te zetten. Heeft veel bozigheid opgeleverd maar ik heb nu nog een dak boven hoofd.
Ingeschreven staan als je niks zoekt is als je nodig hebt meteen aan de beurt zijn.
woningen in vrije sector hebben ze niet en de enige partikuliere verhuurder heeft dus die aangepaste woningen van 55 plus die naar jonge gezonde mensen gaat.
SusanH schreef:Hier had ik dus serieus nog nooit 1 seconde bij stil gestaan. Maar ik ben ook na het lezen van dit topic niet overtuigd van de noodzaak om me in te schrijven. Toen ik op mezelf ging ook snel via een particulier aan woonruimte gekomen. De wachtlijsten zijn hier niet te doen net als op veel plekken in NL. En de woningstichting hier vind ik niet om over naar huis te schrijven met wat ze bieden aan woningen en service. Verder zijn er opvangmogelijkheden zat hier in de buurt en ik heb een fijn netwerk. Mocht er ooit echt nood aan de man komen heb ik er wel vertrouwen in dat het goed komt allemaal. Ik ga er vooralsnog na 10 jaar gelukkig getrouwd te zijn niet van uit dat ik het nodig ga hebben.