Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
tienus63 schreef:Als je nest Aziatische hoornaars hebt zitten, moet dat vernietigd worden.
Omdat hoornaars bijen en andere nuttige insecten eten en het ongewenste en schadelijke exoot is die schade aan inheemse flora en fauna toebrengt.
Christiene schreef:Ik heb ze ook al in huis gehad.. meerdere individuele . Nooit geen nest ontdekt wel meerdere wespennest en weg moeten halen vorige zomer..
Een voordeel dat ze naar het licht vliegen.. zo heb ik hem uit de woonkamer na de bij keuken gekregen. ( Dingen er heen gooien en snel de deur dicht doen van de hal ) de anderen zijn geplet. Een zat op de trap stond er bijna boven op.
Ik zie ze vaak bij de buiten lamp die ik s'avonds aan heb in het najaar.
tienus63 schreef:Als je nest Aziatische hoornaars hebt zitten, moet dat vernietigd worden.
Omdat hoornaars bijen en andere nuttige insecten eten en het ongewenste en schadelijke exoot is die schade aan inheemse flora en fauna toebrengt.
Es_ther schreef:Of ze nou Aziatisch of Europees zijn, ik vind ze vies en eng.
Ik zou er een expert bij halen, die kan precies vertellen wat er moet gebeuren.
Little_Gift schreef:Dus omdat een mens er allergisch aan kan zijn moet het beest maar dood?
Hoe egoïstisch en egocentrisch is de mens eigenlijk?
De dieren waren hier veel eerder, als wij niet met ze kunnen leven zouden wij dus moeten gaan, niet de dieren... Maar nee, rage van tegenwoordig, maak alles maar dood als het je niet zint...
Little_Gift schreef:Dus omdat een mens er allergisch aan kan zijn moet het beest maar dood?
Hoe egoïstisch en egocentrisch is de mens eigenlijk?
De dieren waren hier veel eerder, als wij niet met ze kunnen leven zouden wij dus moeten gaan, niet de dieren... Maar nee, rage van tegenwoordig, maak alles maar dood als het je niet zint...
Laurora schreef:Het gif van de Europese hoornaar is veel minder sterk dan het gif van de gewone huis-tuin-en-keuken wesp.
De steek is wel pijnlijker door de langere angel.
De Europese hoornaar wordt te vaak verward met de Aziatische hoornaar die inderdaad een stuk gevaarlijker is. Deze rooft inderdaad complete bijenkasten leeg en is erg agressief. Echter word deze niet vaak gezien in Nederland, (geloof me, als imker houdt ik dat echt wel in de gaten) al zou dat in de toekomst mogelijk kunnen veranderen.
Verder, voor de geïnteresseerden, hier meer (geruststellende) info over de Europese hoornaar: https://www.natuurpunt.be/nieuws/de-ene ... t-20171006
leestmee schreef:Ik zou geloof ik heel hard kunnen lopen als ik dat in mijn vizier kreeg.
Ik vind ze maar eng. Lijken me teveel op de gewone wesp.
Had er vorig jaar 1 op de slaapkamer. 1 hoornaar maar.
Vraag me niet hoe maar hij ging in een leeg make up tasje zitten. Dus die dicht geklapt en raam open en leeg geschud.
Edit wespen zijn wat kleiner maar ook die tennis ik naar buiten als ze naar binnen komen via een open raam.
loulou schreef:hier zaten ze vorig jaar in gespleten boom. Ik heb ze laten zitten, we hebben er geen last van gehad.
Ik vond het in het begin wel eng als ik er langs moest met maaien, maar ze deden gelukkig niks.
het nest zag er wel heel gaaf uit.
https://photos.app.goo.gl/NkxYWPAFyfyPxjp56
https://photos.app.goo.gl/CBABFs4Sa5SU2i188
Jessix schreef:Toch kwam ik enkele weken geleden 's avonds met de laatste ronde op stal een koningin tegen. Zeker wel 5cm groot, prachtig om te zien. Vooral de kop was super duidelijk. Ik heb haar toch doodgetrapt tegen de muur... Ik voelde me echt een moordenaar, maar wil nesten toch echt niet stimuleren. Wat als ze ineens wel agressief worden?