Ons hoornaarsnest in de tuin...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:59

Als je nest Aziatische hoornaars hebt zitten, moet dat vernietigd worden.
Omdat hoornaars bijen en andere nuttige insecten eten en het ongewenste en schadelijke exoot is die schade aan inheemse flora en fauna toebrengt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 06:53

tienus63 schreef:
Omdat hoornaars bijen en andere nuttige insecten eten en het ongewenste en schadelijke exoot is die schade aan inheemse flora en fauna toebrengt.

TS heeft geen Aziatische maar gewoon onze eigen inheemse Europese hoornaar.

@BravoT: Dat van die eikenbomen is inderdaad bekend hoornaargedrag. Sterker nog, als je vrij zeker wilt zijn dat je hoornaars tegenkomt, dan moet je in de zomer bij een 'bloedende' eik gaan kijken. Ik wist alleen niet dat ze ook specifiek op vee gaan zitten.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:46

Christiene schreef:
Ik heb ze ook al in huis gehad.. meerdere individuele . Nooit geen nest ontdekt wel meerdere wespennest en weg moeten halen vorige zomer..

Een voordeel dat ze naar het licht vliegen.. zo heb ik hem uit de woonkamer na de bij keuken gekregen. ( Dingen er heen gooien en snel de deur dicht doen van de hal ) de anderen zijn geplet. Een zat op de trap stond er bijna boven op.

Ik zie ze vaak bij de buiten lamp die ik s'avonds aan heb in het najaar.

Dan had ik er laatst 1 in de stal. Hij vloog indd naar het licht, dus licht uitgedaan en toe vloog die naar de deur en naar buiten, hij wou eerst weer naar binnen, maar even zwaaien en hij ging weg gelukkig. Brr zou dat echt niet in mijn schuur of wat dan ook hebben.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:33

tienus63 schreef:

Die Aziatische slacht ook onze Europese. En dit zijn de Europese dus geen probleem.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:41

Of ze nou Aziatisch of Europees zijn, ik vind ze vies en eng :') .

Ik zou er een expert bij halen, die kan precies vertellen wat er moet gebeuren.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:46

Es_ther schreef:
Of ze nou Aziatisch of Europees zijn, ik vind ze vies en eng :') .

Ik zou er een expert bij halen, die kan precies vertellen wat er moet gebeuren.

Het antwoord hangt uiteraard af van welke expert je het vraagt. Een verdelger zal hoogstwaarschijnlijk aandringen op bestrijding en gelijk een offerte meesturen. Dat is zoiets als met schade naar de garage gaan en daar vragen of het nodig is om die te laten herstellen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:41

Dus omdat een mens er allergisch aan kan zijn moet het beest maar dood?
Hoe egoïstisch en egocentrisch is de mens eigenlijk?
De dieren waren hier veel eerder, als wij niet met ze kunnen leven zouden wij dus moeten gaan, niet de dieren... Maar nee, rage van tegenwoordig, maak alles maar dood als het je niet zint...

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:48

Little_Gift schreef:
De dieren waren hier veel eerder, als wij niet met ze kunnen leven zouden wij dus moeten gaan, niet de dieren... Maar nee, rage van tegenwoordig, maak alles maar dood als het je niet zint...

Dit vind niet helemaal reëel. Ja de mens is egoïstisch, maar dat andere dieren hier eerder bestonden en dat we ze dus niet mogen doden vind ik een drogreden.

Elk dier, ook de mens, maakt dat zijn verblijfplaats veilig is. En de dieren die boven aan de voedselketen staa, zoals de mens, zullen die verblijfplaats dan vrij maken van inferieure dieren die onprettig zijn.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:18

Oefff wij hebben ze hier in florida heel veel. Enorm groot ook. Hier gaan ze gelijk weg. Had ze in de paardenstallen en tussen mijn deur. Ze worden heel aggressief als ze een nest hebben. En ze moorden inderdaad een hele bijen kolonie uit. Niet om de bijen op te peuzelen, maar hun larven. Het zijn moordenaars. Hoeven maar 10 hornaars te zijn op 1000 bijen, ze winnen het. Ze scouten de omgeving af op zoek naar bijen nesten en halen dan versterking. Ik zou ze weg laten halen voor ze een echt probleem worden. Ze knagen ook aan je hout om er met speeksel een goedje van te maken voot hun nest

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:25

Little_Gift schreef:

Nee, maar het is voor dit dier geen geschikte nestplaats, want te druk/activiteiten van andere dieren/mensen vlakbij. Nest wegbreken en zorgen dat ze dit dus geen geschikte plaats meer vinden is ook optie, maar dat moet wel zeer vroeg in het bouwstadium gebeuren. Ik heb zo ook al 2x een wespennest verwijderd. 1e was net begonnen in de rand van/onder mijn zonnepaneel (wil je niet ingrijpen) en 2e zat in stapel wegendoek met schuilstal aan de ene kant (1m) en wandelpad aan de andere kant (2m). Vroeg genoeg gevonden en dus via verstoring ze overtuigd om te verhuizen naar plek waar er niet zoveel activiteit was. Zo hoeven ze niet agressief te zijn naar mensen/vee/huisdieren en kan er gewoon naast elkaar geleefd worden. Echter als buren zullen zij zich aan alles wat jij doet gaan irriteren zodra ze wat te beschermen hebben en dan worden ze agressief. Voor de mens op zijn minst onprettig, maar voor de hoornaars net zo goed.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:04

Mooie dieren en gaaf om te zien!!
Alleen mocht ik ooit door zo een gestoken worden kan ik direct door naar het ziekenhuis denk ik, krijg van wespen al een allergische reactie -O-

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 00:35

Het gif van de Europese hoornaar is veel minder sterk dan het gif van de gewone huis-tuin-en-keuken wesp.
De steek is wel pijnlijker door de langere angel.

De Europese hoornaar wordt te vaak verward met de Aziatische hoornaar die inderdaad een stuk gevaarlijker is. Deze rooft inderdaad complete bijenkasten leeg en is erg agressief. Echter word deze niet vaak gezien in Nederland, (geloof me, als imker houdt ik dat echt wel in de gaten) al zou dat in de toekomst mogelijk kunnen veranderen.

Verder, voor de geïnteresseerden, hier meer (geruststellende) info over de Europese hoornaar: https://www.natuurpunt.be/nieuws/de-ene ... t-20171006

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 01:16

We hebben ze hier al jaren. Er zit vast ergens een nest, maar heb het nog niet ontdekt. Ik kom er altijd wel een paar tegen. Vorig jaar zat er een hele zwerm op een "bloedende" eik. Ik heb nog nooit overlast van ze gehad.

Toch kwam ik enkele weken geleden 's avonds met de laatste ronde op stal een koningin tegen. Zeker wel 5cm groot, prachtig om te zien. Vooral de kop was super duidelijk. Ik heb haar toch doodgetrapt tegen de muur... Ik voelde me echt een moordenaar, maar wil nesten toch echt niet stimuleren. Ik weet dat ze ook nuttig kunnen zijn omdat ze bijvoorbeeld ook dazen pakken en daar kan ik er wel een paar van missen, maar het risico om een moedwillig een nest te laten creëren op stal... :n Wat als ze ineens wel agressief worden?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 01:16

Misselijke beestjes vind ik het, ben er een keer door gestoken, en dat deed echt walgelijk zeer, zit nog altijd een hard bobbeltje op de plek waar ie me stak

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:38

Laurora schreef:
Het gif van de Europese hoornaar is veel minder sterk dan het gif van de gewone huis-tuin-en-keuken wesp.
De steek is wel pijnlijker door de langere angel.

De Europese hoornaar wordt te vaak verward met de Aziatische hoornaar die inderdaad een stuk gevaarlijker is. Deze rooft inderdaad complete bijenkasten leeg en is erg agressief. Echter word deze niet vaak gezien in Nederland, (geloof me, als imker houdt ik dat echt wel in de gaten) al zou dat in de toekomst mogelijk kunnen veranderen.

Verder, voor de geïnteresseerden, hier meer (geruststellende) info over de Europese hoornaar: https://www.natuurpunt.be/nieuws/de-ene ... t-20171006

Wow, mooie info! Dus het nest kan gewoon blijven zitten, er er is weinig agressie naar mensen, én ze vangen wespen voor je *D.

Wat leuk dat je imker bent! Ik vind bijen en insecten heel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:27

Ahhh, het nest is uit elkaar gedonderd. Nja, niet te rouwig om zijn, misschien laten ze het hierbij.
De koningin zit links achterin. Ze zit vrij stil, het lijkt wel of ze eitjes aan het leggen is. Eitjes lijken ook wel zichbaar, van die kleine witte bolletjes?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:39

Wat interessant! En fijn dat je het laat zitten. De hoornaars die je hier in Nederland vind zijn heus de bedreiging voor bijen en andere insecten niet, dat doen mensen toch echt zelf :) Overigens eten ze vooral vliegen en muggen en daar hebben we er al helemaal geen tekort van :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:17

leestmee schreef:
Ik zou geloof ik heel hard kunnen lopen als ik dat in mijn vizier kreeg.
Ik vind ze maar eng. Lijken me teveel op de gewone wesp.
Had er vorig jaar 1 op de slaapkamer. 1 hoornaar maar.
Vraag me niet hoe maar hij ging in een leeg make up tasje zitten. Dus die dicht geklapt en raam open en leeg geschud.

Edit wespen zijn wat kleiner maar ook die tennis ik naar buiten als ze naar binnen komen via een open raam.

Waarschijnlijk was deze aangelokt door parfumachtige geuren uit je make-uptasje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:36

Zo'n klein wit bolletje wat er naast hangt had ik ook hier in de schuur. Deze kon ik zo met de bezem weghalen, zat niks in. Dat is een wespennestje dacht ik.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:56

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:58

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:01

loulou: Wat een duidelijke foto's. Gaaf!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:34

Ts is het best weer gemaakt? Of zijn ze zelf weggegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:35

Nee ze zitten er nog. Ze zijn druk met repareren.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 07:29

Jessix schreef:
Toch kwam ik enkele weken geleden 's avonds met de laatste ronde op stal een koningin tegen. Zeker wel 5cm groot, prachtig om te zien. Vooral de kop was super duidelijk. Ik heb haar toch doodgetrapt tegen de muur... Ik voelde me echt een moordenaar, maar wil nesten toch echt niet stimuleren. Wat als ze ineens wel agressief worden?

Goh zoooo prachtig dat ik ze maar geplet heb... onbegrijpelijk! ;(

En euh wat als ze ineens wel agressief worden? Nou euh wat als die ene vluchteling net wel een terrorist blijkt? Wat als mijn auto plots niet meer remt? Wat als mijn paard plots een stamp uitdeelt die ik verkeerd vang... kom nou zeg ;(