De experimentele zaaier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:23

Oeeeh mangoboom! :D Heb jij een biologische mango gebruikt? Ik had eerst een gewone gezaaid maar ik denk dat ik hem weer ga uitgraven en de biologische erin stop.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:44

Uhh geen idee :') was een mango die ik voor 29 cent in Duitsland had gekocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:09

Resistance schreef:
Oeeeh mangoboom! :D Heb jij een biologische mango gebruikt? Ik had eerst een gewone gezaaid maar ik denk dat ik hem weer ga uitgraven en de biologische erin stop.

Waarom een levende plant vernietigen omdat ie niet biologisch is???
Biologisch is een hype. Eerst is jarenlang alles en iedereen vergiftigd met alles wat Bayer en Monsanto konden bedenken en Tsjernobyl niet te vergeten.
En nu wordt er lukraak geroepen en geschreven biologisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:08

Morganlefay schreef:
Resistance schreef:

Waarom een levende plant vernietigen omdat ie niet biologisch is???
Biologisch is een hype. Eerst is jarenlang alles en iedereen vergiftigd met alles wat Bayer en Monsanto konden bedenken en Tsjernobyl niet te vergeten.
En nu wordt er lukraak geroepen en geschreven biologisch.

Wowowow, hoezo zo boos? En het feit dat je beter een biologische mangopit kan zaaien is omdat niet-biologische mango's bestraald worden om het rijpingsproces te vertragen. De pitten ervan ontkiemen meestal niet of moeilijk, of de plant gaat snel dood. Daarbij is er nog geeneens een plant bij mij, er is nog niets gekiemd.

Eerst even inlezen voordat je post.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:15

Ik wilde gewoon eens kijken of ik het uberhaupt ontkiemt kreeg, het Nederlandse klimaat is verder te koud voor de boom om uberhaupt bloemen te krijgen

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:31

Wat een leuk topic! Ik ben op dit moment verschillende planten aan het stekken en planten. Heb er een speciale kast voor gemaakt zelfs :')

Op dit moment heb ik:

Kerstomaatjes
Spaanse peper
Paprika
Avocado
Verschillende kruiden
Rucola
Citroen
Sinaasappel
Perzik
Spoiler:
een wietplantje :o doe er zelf niks mee maar vins het wel leuk om het te planten :D

En verder ben ik hedera, aspargus, pannenkoekplant en monstera delicosa aan het stekken.

Geen idee of alles wat wil lukken maar het is gewoon leuk om een beetje te experimenteren.

Zal morgen even een foto maken van al mn plantjes!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 01:02

Morgan reageerde bij mij ook erg sceptisch over biologische zaadjes. Niet nodig

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 01:06

Ach het topic heet ook niet voor niets “ de experimentele zaaier”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:58

k ben nog steeds bezig met het beginverhaal.
Onze grond is nog steeds niet niet biologisch en zal dat dat eerste honderden jaren ook niet worden.
Dus dat biologische is nog steeds een wassen neus.
Zie veel liever dat wij weer gewoon onze eigen groentes kweken, onze eigen beesten houden en al dan niet zelf slachten.
Maar ik dwaal af want dit is een andere materie waar lang en veel of gediscussieerd kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 11:08

Dat grond wellicht ietwat verontreinigd is, is iets héél anders dan dat er bewust bestraald wordt met een izotoop (kobalt-60), die van oorsprong geeneens in de natuur voorkomt maar in een reactor wordt geproduceerd. De straling die momenteel in onze wereld voorkomt, waaronder die in tsjernobyl, is veel te laag om nog dergelijke schade aan te richten en daarbij het DNA van een mangopit aan te tasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 11:45

Kijk nu kom je in de buurt van waar ik al heel lang tegen aan loop.
Bayer en Monsanto hebben al een flinke tijd en dan heb ik het over DDT en Agent Orange over de planeet verspreid. Daarnaast het Atol Muruoa, de Bikini's, Nevada en zo ongeveer heel Japan zijn voorzien van een flinke hoeveelheid radioactiviteit.
Dus het begrip biologisch blijft lastig als het in het begin al niet meer biologisch kan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 11:54

Sorry. Je zoekt het nu echt veel te ver.

Een bewust bestraalde pit kiemt gewoon minder goed dan een onbestraalde pit. Feit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:07

O wat een leuk topic. :)
Ik heb momenteel twee avocadopitten in een glaasje water maar ik weet niet of dat nog wat wordt :=
Het schijnt wel een maand te kunnen duren maar volgens mij heb ik ze al bijna anderhalf... maar goed, het staat niet in de weg dus ik kijk het nog wel even aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:08

Magrathea schreef:
Ik heb momenteel twee avocadopitten in een glaasje water maar ik weet niet of dat nog wat wordt :=
Het schijnt wel een maand te kunnen duren maar volgens mij heb ik ze al bijna anderhalf... maar goed, het staat niet in de weg dus ik kijk het nog wel even aan :)

Bij mij duurde het twee en een halve maand. Gewoon geduld hebben! :)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:11

Magrathea schreef:

Begint de schil aan de bovenkant al af te breken?

De mijne staat nu ook een maand denk Ik? Mooie warme plaats en om de paar dagen nieuw water! Schil aan de bovenkant begint nu mooi los te komen. En ja avocado duurt lang :') maar wel een ontzettend leuk plantje!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:29

Oei _O- Nou ja nogmaals hij staat niet in de weg dus dat is het probleem niet.
Ik heb er dus twee maar zag dat er uit de ene wat rare dingetjes beginnen te groeien... Aka schimmel :') Denk niet dat dat nog wat wordt.
De ander vertoont een scheurtje aan de onderkant! Maar geen idee of dat al was.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:43

Tot mijn verbazing zijn alle stukjes gember die ik twee weken geleden gekocht had aan het uitlopen. Twee hebben er inmiddels een mooie extra bol met groene punt en wortelpuntjes, en het kleinste stukje begint nu ook een nieuw bolletje te maken +:)+
Denk dat ik de twee kleinste stukjes maar in een potje leg, en eens ga zien wat die willen gaan doen :j

sanso
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:29

Ik ben ook begonnen. Tomaat en puntpaprika. Geen idee of ik het goed doe of dat er regels voor zijn, heb ze gewoon in de grond gezaaid :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:44

Als je nu nog paprika's en tomaten gaat zaaien ben je veel te laat om er ook van te oogsten.
Paprika's groeien langzaam, kiemen traag, en kun je het beste begin maart al in huis voorzaaien om ze dan half mei buiten uit te planten.
Tomaten gaan wat sneller, die kun je begin april zaaien, en ook half mei naar buiten doen.

sanso
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:53

Oh ik zou het al mega leuk vinden als er uberhaupt een plantje uit zou groeien :')

Wel heb ik al een moestuintje in de tuin, maar dat is met gekochte babieplantjes. Wel lekker aardbeien uit eigen tuin nu :9

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:56

Ik heb een tomatenplantje en een meloenplantje gekregen van een buurmeisje :) Geen idee wanneer die gezaaid zijn, zijn beiden nu 10 cm groot ofzo

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:58

Ik ging van het weekend mijn avocado verhuizen naar onze nieuwe stek. Máánden geleden heb ik er een keer een paar pitten voor de gein bijgelegd en eigenlijk niet meer naar omgekeken. En nu stonden daar ineens 2 plantjes bij van 30-40cm hoog :D

Mijn avocado kreeg trouwens soms maar 1x per 4 weken een gieter met water, simpelweg omdat ik niet vaker in ons vakantiehuisje was. En hij doet het nog steeds prima :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:11

Advocado's kunnen ook gewoon met de punt omhoog in de grond worden gezet en dan 2/3 in de grond.
Niet te nat, uit de zon en zet m ergens in een hoekje onder een tafel oid.
Leuke resultaten geven ook Ceratonia's.
Kunnen alleen niet tegen vorst :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:30

Die van mij staat gewoon volle bak in de zon :+

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:58

sanso schreef:
Oh ik zou het al mega leuk vinden als er uberhaupt een plantje uit zou groeien :')

Wel heb ik al een moestuintje in de tuin, maar dat is met gekochte babieplantjes. Wel lekker aardbeien uit eigen tuin nu :9

Een paprika kan je laten overwinteren dan heb je volgend jaar een goeie oogst