Mogen verkopers opeens bedrag boven vraagprijs vragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Mogen verkopers opeens bedrag boven vraagprijs vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:03

Maar je moet altijd bij jezelf blijven en wat jij wil betalen iedere maand. Dan kun je meegaan in de grillen van de verkoper maar uiteindelijk moet jij het bedrag ophoesten.
Amsterdam is echt te gek voor woorden, mensen gaan allemaal mee in die bubbel, maar wat een ellende moet daar van komen. Ongezien een huis kopen zonder ontbindende voorwaarden 8)7 boven de vraagprijs. Dat lijkt mij vragen om problemen. Ik begrijp ook niet dat dit kan en dat je zoiets durft.
Alleen de mensen die zo'n pandje bezitten en de stad uit willen kunnen nu een enorme slag maken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:11

Mijn hemel, wat een gedoe, je moet het huis wel heel graag willen als je deze ellende allemaal laat gebeuren. :n Het mag inderdaad, maar netjes is het niet...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:47

Ben eens benieuwd naar de reactie

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:54

De huidige woningmarkt is inderdaad helemaal losgeslagen.
Toen wij 2 jaar geleden ons huis kochten waren de prijzen bizar laag, zeker in combinatie met de lage rente gingen ze als warme broodjes.
Nu verkopers merken dat mensen in de rij staan om een huis te kopen gaan de prijzen weer omhoog en zolang mensen bereid zijn om hier goed geld voor te betalen blijven de vraagprijzen weer stijgen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:05

Jolien87 schreef:
De huidige woningmarkt is inderdaad helemaal losgeslagen.
Toen wij 2 jaar geleden ons huis kochten waren de prijzen bizar laag, zeker in combinatie met de lage rente gingen ze als warme broodjes.
Nu verkopers merken dat mensen in de rij staan om een huis te kopen gaan de prijzen weer omhoog en zolang mensen bereid zijn om hier goed geld voor te betalen blijven de vraagprijzen weer stijgen.

Dit dus, wij hebben ons huis kunnen kopen voor meer dan een halve ton onder de vraagprijs, èn een rente van 1.7. 8)7

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 01:43

Vandaag in het nieuws overal dat makelaars de prijzen opdrijven door idd te laten opbieden

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 05:17

Hier is de prijs van ons huis binnen een jaar met zon 50k gestegen :oo (waar wij jaar geleden voor betaald hebben en de buren nu voor verkopen)

Ts hoop dat je snel uit de spanning bent of het wel of niet door kan gaan!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 06:53

Voor ik dit topic las, dacht ik altijd dat er regels waren over bieden en niet steeds de vraagprijs veranderen. Net als in een winkel, vraagprijs voor een vloer, als je ja zegt, is vloer voor jou.
Maar het blijkt dus niet zo te zijn voor een huis. Beeehhhh

Ik snap dat iemand zijn huis voor goede prijs wil verkopen, maar als je een vraagprijs stelt, en je krijgt dat bod, dan vind ik he HEEL ONAANGENAAM dat iemand dan de prijs weer verhoogt. Hoe lang gaan ze daar mee door?

Gatver. Ik hoop dat het je lukt om het huis te kopen, maar voor mij zou de lol er af zijn.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 06:59

Wij hebben het 3 jaar terug gehad dat we een verlopig koopcontract zouden gaan tekenen, ineens zei de verkoper een bod van tien duizend meer te hebben gekregen (die andere zouden dus bezichtigd hebben terwijl wij al een akkoord hadden)
Wij hebben uit principe niet meer geboden en een jaar later was het nog niet verkocht :=

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 07:21

Ons huis is recent voor 65k boven de vraagprijs verkocht... Mensen gaan opbieden aan de achterkant.

Als verkopende partij klaag je daar niet over, maar het is wel ziek.
Naar verwachting houdt deze overspannen markt nog aan.

Wij kochten dit huis zelf in 2007 voor de vraagprijs. De markt was toen al ziek.. paar maanden later klapte de kredietcrisis in. Zaten wij mooi in een huis onder water....
Bizar genoeg lijkt dit zich te herhalen.... maar tegen een hogere prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 07:47

Daarmee willen wij er ook niet te ver in mee gaan. Is dat huis het waard? Bwa ja, voor een paardenliefhebber wel omdat het een hoop gemak brengt. Maar het brengt zeker nog een hele hoop kosten mee. Eenmaal die kosten zijn gedaan zitten wij ruim boven de effectieve waarde. Daarmee gaan wij er ook niet te ver in en hebben wij gewoon een definitief bod gedaan. Dan kunnen wij het ook voor onszelf afsluiten :)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:27

DeMolenhoek schreef:
Daarmee willen wij er ook niet te ver in mee gaan. Is dat huis het waard? Bwa ja, voor een paardenliefhebber wel omdat het een hoop gemak brengt. Maar het brengt zeker nog een hele hoop kosten mee. Eenmaal die kosten zijn gedaan zitten wij ruim boven de effectieve waarde. Daarmee gaan wij er ook niet te ver in en hebben wij gewoon een definitief bod gedaan. Dan kunnen wij het ook voor onszelf afsluiten :)

Nou ik denk dat je daar goed aan doet! Wat een idiote markt is die huizenmarkt toch!
Maar de andere kant is, als je het huis echt echt echt wil hebben, dan maakt 10 duizend aan hypotheek meer of minder er niet meer toe, dan vind je in het totaal bedrag bijna niet weer, maar je gevoel snap ik zeker.

Ben benieuwd naar de afloop

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:57

Wij gaan ons huis ook te koop zetten, gisteren is de makelaar geweest.
Wij hebben ook in 2007 gekocht op de top van de markt. Ondanks de hoge prijzen van nu houden we wel een restschuld over. Het is heel lastig om hier een woning te zoeken, want ze zijn binnen een paar dagen verkocht. Gaan als warme broodjes. De makelaar zei dat er soms duizenden euro's boven de vraagprijs wordt geboden. Wij gaan daar niet in mee. We hebben een grens en daar gaan we niet over. Ik ben echter wel heel benieuwd waar ons huis voor weg zal gaan. Vraagprijs wordt bieden vanaf 175000, wij hebben in 2007 gekocht voor 182500.
We kijken nu naar huizen tot 275000. We kunnen wel meer lenen, maar dat willen we niet, want we houden ook erg van reizen. We zijn maar met zijn tweetjes, dus een enorme ruimte hebben we ook niet nodig.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:05

robert45 schreef:
Asbest kost een godsvermogen om te saneren. Ook als je in de bouw zit, althans ik begrijp niet uit je bericht dat hij in de asbestsanering zit.

Welnee joh het saneren kost geen drol. Het nieuwe dak, dát is serieus geld, en de manuren om dat nieuwe dak erop te leggen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:09

Mijn mening is ook dat de vraagprijs in principe het openingsbod van de verkoper zou moeten zijn.
Schijnt in de praktijk dus niet zo te werken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:02

Kuggur: Begrijp ik het goed dat jij de vraagprijs dan als minimuumprijs ziet? Weet niet hoe ik openingsbod anders moet interpreteren :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-18 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:06

Kuggur schreef:
Mijn mening is ook dat de vraagprijs in principe het openingsbod van de verkoper zou moeten zijn.
Schijnt in de praktijk dus niet zo te werken...

Mij is geleerd dat een vraagprijs onderhandelbaar is en je dus lager uit kan komen en bij een vaste prijs verwacht ik wel dat een bedrag onder de aangegeven prijs niet geaccepteerd zal worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:17

DeMolenhoek schreef:
Kuggur: Begrijp ik het goed dat jij de vraagprijs dan als minimuumprijs ziet? Weet niet hoe ik openingsbod anders moet interpreteren :)

Nee, eigelijk juist "maximum" prijs als je het zo wil verwoorden.

De verkoper zal (te) hoog inzetten, een vraagprijs die hoger is dan hij hoopt te krijgen , en in feite het openingsbod in de onderhandelingen. Een potentiële koper biedt lager, en tactisch uiteraard een stuk lager dan hij bereid is op tafel te leggen.
En dan onderhandel je naar een prijs daar tussen, of je breekt de onderhandelingen af omdat één van beide partijen niet verder wil verlagen of verhogen.

Als een koper komt en zegt, okay, ik betaal de vraagprijs, dan zou de verkoper in principe dat bod moeten nemen imo, want dat is een stuk hoger dan hij had gehoopt te krijgen. En niet gaan van " wat, je betaalt dit zomaar, zonder proberen af te dingen.? oliebol! dan heb ik te weinig gevraagd, ehhhh, ahum, de vraagprijs is nu x duizend euro méér, wat zeg je daar van?".

In normale onderhandelingen zou imo de vraagprijs altijd hoger zijn dan de uiteindelijke verkoopprijs.
Ik zou niet verder onderhandelen met iemand die als openingsronde de vraagprijs omhoogschopt; als het zo begint is mijn vertrouwen in de verkopende partij weg. Wat voor geintjes heeft zo'n persoon verder nog in petto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:27

Dan denken wij er dus hetzelfde over :j Ik zie een vraagprijs ook als: Voor die prijs is het verkocht.

Mijn vriend was gisteren bij een klant die ook makelaar is. Daar deze situatie neergelegd en die man stond er flink van te kijken. Die gaf aan dat, ondanks dat ze het gewoon mogen, het niet netjes is om te zeggen dat ze voor bedrag x het huis verkopen, om dan het moment dat je bedrag x bied te weigeren en €30.000 meer te willen. Zeker middenin onderhandelingen ook de vraagprijs officieel gaan optrekken vond hij moreel gezien totaal niet kunnen. Hij stond er van te kijken dat de notaris er in was mee gegaan.

Hij heeft nu aangeboden in onze plaats contact op te nemen met de betreffende notaris (indien hij deze kent) om te horen wat het plan van de verkopers nu precies is en wat ze eigenlijk willen. Dat wij ons flink genaaid voelen en wij dus ook geen geloofwaardigheid meer stellen in de verkopers dat ze opeens wel akkoord zouden gaan met de nieuwe vraagprijs.

Ik laat dit aanbod voorlopig even bezinken en wacht het antwoord af van ons huidig bod. Ik ben er eigenlijk wel klaar mee, maar ben er nu dus achter gekomen dat vriendlief het niet echt kan loslaten. Hij was in de auto volledig aan het plannen wat hij zou doen met het huis etc. Heb hem gevraagd er even over te stoppen omdat ik het er wel wat moeilijk mee heb en ik er niet te veel meer op wil hopen :) Misschien dat wij uiteindelijk die makelaar toch eens laten polsen over het hoe of wat, maar daar wil ik toch even wat tijd tussen laten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-18 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:29

NB. Een andere situatie is natuurlijk als meerdere gegadigden tegen elkaar op bieden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:33

Waarom die bevriende makelaar niet meteen maandag laten bellen?
Dan kunnen de verkopers nog met voeten terug op aarde komen en de realiteit onder ogen zien dat jullie gewoon een prima bod hebben gedaan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:10

Ik zie dat inderdaad ook zo. De vraagprijs als prijs die je er voor hoopt te krijgen, met ruimte voor onderhandelingen waardoor de verkoopprijs wat lager uitkomt.

Tegen elkaar opbieden vind ik ook anders dan een verkoper die eigenhandig de prijs opdrijft zodra een geïnteresseerde zich meldt.

Ik zou ook gelijk die bevriende makelaar laten bellen hoor. Dan is de kans groter dat ze jullie serieus nemen. En ik zou ook de reden willen weten waarom de niet akkoord gaan met de vraagprijs ten tijde van jullie bod!?
Ik snap dat jullie dit spelletje beu zijn, maar als dit jullie droomhuis is en je verder al lange tijd weinig naar jullie zin tegenkomt zou ik toch nog even door proberen te vechten.

Dorine92 schreef:
robert45 schreef:
Asbest kost een godsvermogen om te saneren. Ook als je in de bouw zit, althans ik begrijp niet uit je bericht dat hij in de asbestsanering zit.

Welnee joh het saneren kost geen drol. Het nieuwe dak, dát is serieus geld, en de manuren om dat nieuwe dak erop te leggen

Onze ervaring is toch anders hoor. Sowieso in totaal een gigantisch bedrag voor beide (saneren en nieuw dak), maar het saneren zelf kost echt wel geld hoor.
Als je zelf mag saneren (tot 35 m2) kost het inderdaad geen drol, maar bij grotere m2 echt wel hoor.
Wij hebben 4 maanden geleden ruim 800 m2 asbest laten saneren (dak huis, stal, schuur en karhuis) en dat kostte toch echt veel geld hoor!

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:08

Ons huis stond te koop voor een vanaf prijs. Hier is dus de vraagprijs het absolute minimum en uiteindelijk is het huis verkocht voor ruim 6000 boven de vraagprijs...

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:40

TS dat met je "eigen" makelaar wel even doen hoor! Dat kan je een hele hoop antwoorden op je vragen geven!
Dat heeft onze hypotheek adviseur destijds ook gedaan met een makelaar van ons huis waar we op hadden geboden, tijdens dit gesprek liet de verkopende makelaar heel wat los tegenover onze adviseur waardoor wij wisten dat we beter verder konden kijken, ook betreft het bouwkundige van het huis zelf ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 00:49

@Delphi
Hier iets van 1300 ex btw ofzo voor 450 m2 schuur. Dat zijn nou niet echt kosten vergeleken met het nieuwe dak