Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:04

Oh en ik wil ook graag een appelsien of Citroën boompje op mijn terras

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:32

Afbeelding

Border voortuin!
Laag spul is bijna allemaal nieuw. Stammetjes is een hibiscus 2 kleuren. Met mn acer ervoor en heide, ballon planten en lavendel.

Achtertuin borders:
Mini palmen, bodemspul met leuke bloemetjes als die bloeit! Rn 2 hangpotten met winterhard nieuwe plantjes.
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 18:42

Er komen weer prachtige dingen voorbij zeg! <3

We hebben vandaag een esdoorn gekocht! Ik wilde in eerste instantie een Garnet, maar deze bladeren vinden we een stuk mooier.
Afbeelding

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:25

Mooi Cayenne! Prachtige kleur.

Die blauwe regen als boom vind ik ook heel gaaf.

Heb vorig jaar een Sering gepland, ben benieuwd hoe hij straks in bloei staat.

Verder hebben we een hele grote eik in de tuin. Echt een reus, prachtig hoor...maar elk jaar is het weer vegen van: katjes, daarna de twijgjes, in de zomer de luizenpoep overal op (kleeft zo lekker), in de herst dan de honderden eikels en daarna ladingen bladeren.

Helaas mag hij niet gekapt van de gemeente. Anders had ik het wel geweten :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 19:38

Seringen hebben we gehad maar na het snoeien vertikten ze het om terug in bloei te gaan :?
Jaren gewacht maar er kwam niets meer aan :n Ze groeiden verder wel goed.

Een oude eik is echt prachtig! <3 Maar wel een berg werk!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:41

Nog een tip misschien voor de mensen die van kweken houden. Kijk is op aliexpress en dan bloemzaden. Zitten prachtige dingen tussen die je hier weinig ziet of andere kleuren dan hier. Kost een drol en proberen waard.

Wacht momenteel op mijn bestelling. Mijn moeder had ook besteld en heeft ze inmiddels binnen en begint al aardig te groeien in de kas.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:03

Ik bestel bij Chiltern Seeds in de UK. Kost ook niet zo vreselijk veel, snel binnen, en hun catalogus is om te smullen. Verkopen ook boomzaden, en daar heb ik dus bv mijn esdoorns uit gekweekt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:23

pjer schreef:
wij zijn in december verhuisd dus het is nog een beetje een verrassing wat er hier allemaal in de tuin staat en of en hoe het gaat bloeien. Er staan in iedergeval een vijgenboom, een appelboom en een peer (die hebben we vorige week verplaatst, maar hij lijkt het nu wel naar zijn zin te hebben op de nieuwe plek). Verder een aantal heesters die 5 meter hoog waren en die we fors terug gesnoeid hebben onder het mom, als ze stuk gaan is het ook goed. Verder lijkt er nog een 4 meter hoge liguster te staan en een net zo hoge boom die dacht ik paarse pluimpjes had (als ik het me goed herinner van de bezichtigingen). Ook stonden er mega hoge vlinderstruiken en een hibiscus. Ook die hebben we flink gesnoeid, maar die mogen wel blijven als ze het overleefd hebben.

Op mijn wishlist staan planten en bomen met paarse of roze bloemen. O.a. een passieplant en een blauwe regen.
Verder wil ik nog wel een mooie sering. Ook een acer staat in de planning, maar die pik ik uit de tuin van mijn ouders :-)
Verder zit ik te denken over roze pampasgras, maar ik weet nog niet goed waar.

Ik ben verzot op varens en hosta's dus daar ben ik stiekem ook al een verzameling van aan het aanleggen. En laatst heb ik een rodondenderon gekregen. Ik hoop heel erg dat die het gaat doen, want we zitten hier op kleigrond dus dat is wel een uitdaging.

Rhododendron geen kraanwater maar regenwater geven en in de turf planten dan moet t goed komen

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:28

Ibbel schreef:
Ik bestel bij Chiltern Seeds in de UK. Kost ook niet zo vreselijk veel, snel binnen, en hun catalogus is om te smullen. Verkopen ook boomzaden, en daar heb ik dus bv mijn esdoorns uit gekweekt.

Die ga ik ook onthouden!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:32

Dorine92 schreef:
Rhododendron geen kraanwater maar regenwater geven en in de turf planten dan moet t goed komen

Kraanwater is in heel Nederland niet hard meer te noemen, het wordt in gebieden waar van nature veel kalk in het water zit onthard.
In turf planten heeft weinig zin, zelfs als je een gat van een kuub zou uitgraven en met turf zou vullen, zal het grondwater kalk aanvoeren van uit de omgeving.
Rhodo's doen het helaas echt alleen maar goed in relatief arme, zure bosgrond.

Bovendien doe je de natuur geen plezier met tuinturf kopen. Dat wordt in kwetsbare hoog- en laagveengebieden "geoogst". Dan kun je beter voor 'cocopeat' gaat, 'turf' van de haren van cocosnoten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:41

Rotzooi van eikenbomen? Breek me de bek niet open. Hier een stuk of 30 aan de perceelrand, zowel Europese als Amerikaanse. Zit ook nog tijdsverschil in het laten vallen van blad, geeft ons lange tijd plezier in bladruimen. :')

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:09

Dorine92 schreef:
Echt mooi die wisteria maar op internet vind je altijd de allermooiste exemplaren. Ik denk altijd de kans dat je zo'n mooie krijgt die zo rijk bloeit zal wel niet zo groot zijn. Daarom richt ik me maar op bomen die produceren dan heb ik in ieder geval eten :D
Als je een mooie boom wil die ook nog vruchten geeft kun je voor de prunus trailblazer gaan. Die is echt heel mooi qua bloesem maar geeft ook lekkere kerspruimen

Vriendlief wil helaas geen vruchtbomen.... ivm wespenprobleem. Vandaar de prunus avium plena, zelf heb ik liever ook een vruchtboom, maar gelukkig vind ik de avium plena ook heel mooi.

En wbt de wisteria, even gezocht en helaas heb ik maar 1 foto op mijn telefoon staan van de onze, en toevallig van een jaar waarin ik hem wel in de zomer gesnoeid had, maar de wintersnoei een ietsiepietsie vergeten was := Vrij lange uitlopers dus hier, en helaas net vóór de bloei, maar je kunt al wel heel goed zien hoeveel bloemtrossen eraan hangen. Wisteria sinensis ‘alba’, oftewel de meest standaard witte wisteria, hier 4 jaar oud. Schutting is overigens 2 meter hoog op het hoogste punt, dus het is geen miniding.

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 22:31

Ibbel schreef:

Hoe lang duurde het ongeveer voor de esdoorns een beetje leuk formaat hadden bereikt? :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:34

Vooral een meelezende liefhebber hier met helaas voorlopig slechts een balkon. Zie al veel moois langskomen tot nu toe.
Voor bijzondere plantenzaden is http://www.onszaden.nl ook een aanrader. Assortiment heeft tegenwoordig ook steeds meer winterharde, niet-tropische planten die leuk zijn voor buiten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:17

Dit was onze blauwe regen voordat ie omwaaide :+
Afbeelding

Eikebomen zijn inderdaad een hoop werk, we hebben ze hier ook rondom het perceel staan.
Maar nog veel erger zijn tamme kastanjes, die zou ik direct omzagen als ik de kans had. Staat hier bij de voordeur, het aantal naaldjes die ik ondertussen uit mijn voet heb gehaald is niet meer te tellen geloof ik.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:21

smit_ilse schreef:
Paulownia tomentosa - die staat al jaren op mijn wishlist. Heel Parijs staat er vol mee.
Ik zou 'm best kwijt kunnen, maar eigenlijk zijn ze niet zo goed bestand tegen ons klimaat. Nog even wachten op wat meer global warming...

@lente dat klopt idd. Heb jij aan je boom de donkerbruine zaaddozen al zitten? Weet niet hoe oud die van jullie is, maar begin mei komt er verandering in de boom. Dan begint hij met de bloemen. Na de bloemen komt pas het blad tevoorschijn.
[/quote]

Ze waren 3-4 meter hoog. Nu nog 3 meter (dode deel eruit gehaald). Vorig jaar bloeiden ze nog niet. We wachten het nu nog even af of ze nog iets gaan doen
(..
voor we ze gaan vervangen voor Amberbomen (Liquidambar).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 07:53

Wij hebben een pruimenboom gehad. Prachtig en lekker, maar zo niet handig. Want veel te veel pruimen (krijg je nooit op, heb ooit eens een hele dag jam staan maken en toen hadden we nog veel te veel) en heel veel blad in de herfst. Plus tel daarbij al het valfruit wat je op moet ruimen. De meeste Nederlandse tuinen zijn te klein voor een boom. We hebben nu 3 lei lindes. Die worden niet snel heel groot en kun je makkelijk bij snoeien. En ik heb een sering die aardig groot begint te worden, maar die is heel smal dus is ook goed te doen. Zitten dit jaar heel veel knoppen aan.

Die esdoorn is mooi!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 07:57

Wij hebben een klein pruimenboompje. Staat in de boei nu. We hebben er 3 pruimen van gehad vorig jaar. De meeste hebben de halsbandparkieten altijd al op.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 07:59

We hebben 3 platanen (op leidraad) in de tuin.
Heel mooi hoor maar die bladeren in de herfst -O-

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:01

Mijn ouders hebben een ontzettend mooie walnotenboom in de tuin staan.
Met een doorsnede waar menig stapmolen doorsnede jaloers van is.
2 jaar terug hebben ze hem aan de onderkant flink moeten snoeien omdat heel veel takken om de grond lagen. bijna 27 jaar terug was die al groot, maar paste die nog mooi op zn plek :+ Nu is die echt groot :D
Ook rapen mijn ouders elk jaar trouw de noten en verkopen ze daarna.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:09

Een walnotenboom zou ik inderdaad willen hebben. Maar inderdaad daar mag je een beste tuin voor hebben. Dat wordt hem niet.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:19

walnotenboom zou ook muggen op afstand houden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:21

Onze leilindes zijn nog niet zo groot. Vorig jaar geplant, vers van de kweker.

Wij zoeken nog een goede oplossing voor de voortuin. Staat nu een buxushaag maar die is niet mooi meer. Ik wil graag ook -deels- beplanting terug maar omdat het een kleine voortuin is vind ik het erg lastig welke planten daar bij passen. Daarom stellen we het steeds maar uit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:22

tanjaatjuhh schreef:
walnotenboom zou ook muggen op afstand houden

Echt...

Wellicht dat ik ik er alsnog 1 in de tuin zet :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 08:27

Deze staat bij ons in de tuin <3 Volgens mij een Treuriep.
Afbeelding