Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:57

Ik begrijp wel waar je vandaan komt hoor Danzz, wat je stellingen betreft; als je wat ouder wordt is werk idd niet meer het belangrijkste in je leven.
Maar het zo stellig zeggen dat je het niet goed geregeld zou hebben als je je paarden in eigen beheer, maar niet aan huis hebt staan en je zelf zou moeten gaan met sneeuw, vind ik niet helemaal correct. Het is dan toch ook voor de ander een probleem uiteindelijk, diezelfde sneeuw, ik viel mijn backup altijd liever pas lastig als er echt oliebol ad knikker was.

En ik bedoelde idd dat als je in de paarden of andere dieren werkt; ik zou mij daar zeker wel verantwoordelijk voor voelen, net zo als de mensen in de zorg en andere soortgelijke functies.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:01

Tigra_ schreef:
moonfish13 schreef:
Ik heb ooit gesproken met ns medewerkers in de trein, over de sneeuw enzo.
Mijn argument: in alaska rijden de treinen verdorie ook en hier is het met 5 cm sneeuw een groot drama. :+
Ze zeiden mij dat ons spoornetwerk gewoon intensief gebruikt wordt, waar in alaska misschien elk uur eens er een trein langs komt.
Verder gaan de treinen door antivries baden, maar de bonken ijs die zich wel verzamelen vallen er vaak bij de wissels af waardoor de wissels niet meer werken.
Dan valt het bonk ijs precies in de wissel, dat is dus de 'bevroren' wissel.
En dan zijn verwarmde wissels geen oplossing, omdat het toch nog een poos duurt voor zo'n bonk ijs dan ontdooit is, dat duurt gewoon te lang.
Dan moet men er dus heen om het eruit te vissen.
Dat is tenminste wat ze mij uitgelegd hebben en nu snap ik het wel beter. :P

Ik zou juist denken dat het veel makkelijk vrij te houden is als er zoveel gebruik van gemaakt wordt.
Maar goed ze moeten er een draai aan geven.

Wel is het zo dat je het natuurlijk veiliger is als mensen die de weg niet op hoeven van de weg af blijven beter voor de mensen die er wel door heen moeten.

Op zich wel logisch, die andere landen waar veel sneeuwval bekend is zijn de temperaturen ook vrij constant, gewoon goed onder het vriespunt. In Nederland is het net boven of net onder vriespunt. Dus iets ontdooit en na een paar uur bevriest het weer.
Op die manier blijf je hier bezig.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:03

verootjoo schreef:
Wat ik alleen niet snap is dat mensen nog rondrijden op zomerbanden :? Onverantwoord. Neem goede winterbanden of als je niet wilt wissele gewoon 4-season banden :)

Die zomerbanden, zoals jij ze noemt, zijn gewone banden. En voor die paar dagen per jaar dat het glad is...ach moet je voorzichtiger rijden. Boven de 8 graden C zijn de winterbanden juist minder veilig. Bovendien wanen veel winterbandrijders zich wel erg veilig op de weg en rijden dus hard.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:04

Er schijnt gisterenmiddag een appje gestuurd te zijn door de baas met de keus tussen thuiswerken, vrije (mid)dag opnemen of gewoon komen. Heeft mij alleen niet bereikt.

Ik heb vanochtend de bus genomen (auto heeft, ondanks de winterbanden, huisarrest met dit weer) en m'n wandelschoenen en warme kleding in een rugzak gestoken. Zoals ik al had verwacht rijden de bussen ondertussen idd niet meer dus ik denk dat ik naar huis ga wandelen. Ik woon gelukkig niet ver van het werk.

Ondertussen is mijn Noorse collega met haar (van oorsprong Nederlandse) vader in Noorwegen aan het appen. Hij is drie weken geleden aan z'n heup geopereerd en staat op krukken sneeuw te ruimen en hier ligt het hele land plat. "Snap je nou waarom ik weg ben gegaan uit dat land" _O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:05

Ceetje_bokt schreef:
verootjoo schreef:
Wat ik alleen niet snap is dat mensen nog rondrijden op zomerbanden :? Onverantwoord. Neem goede winterbanden of als je niet wilt wissele gewoon 4-season banden :)

Die zomerbanden, zoals jij ze noemt, zijn gewone banden. En voor die paar dagen per jaar dat het glad is...ach moet je voorzichtiger rijden. Boven de 8 graden C zijn de winterbanden juist minder veilig. Bovendien wanen veel winterbandrijders zich wel erg veilig op de weg en rijden dus hard.

Winterbanden zijn niet alleen voor de dagen dat het sneeuwt of gladheid, maar voor de periode dat het 7gr of minder is. En dat is het wel regelmatig in NL...
en anders zijn all season banden erg geschikt voor ons klimaat.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:05

Overal valt er sneeuw, maar waar ik ben, is er enkel wat regen gevallen |( Niet eerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:07

Dorus schreef:
Ondertussen is mijn Noorse collega met haar (van oorsprong Nederlandse) vader in Noorwegen aan het appen. Hij is drie weken geleden aan z'n heup geopereerd en staat op krukken sneeuw te ruimen en hier ligt het hele land plat. "Snap je nou waarom ik weg ben gegaan uit dat land" _O-

Ik was hier vanochtend ook sneeuw aan het scheppen om de voordeur bereikbaar te maken. Dus wat moet die vergelijking dan zeggen?

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:08

Tja ik heb weinig keuze. Werk in de zorg. en ben je ingedeeld en moet je werken ben je verplicht. Je kan niet zeggen ooh het sneeuwt dus ik kom niet. Gisteren is er een collega die van best ver moest komen niet op werk gekomen. Kwam in file terecht. Ze kiest zelf ervoor om verder weg haar opleiding te doen en niet op kamers oid te gaan en dan kan ik het slecht hebben dat ze niet komt. Een collega heeft dit uiteindelijk op moeten lossen. .
Meerdere collega's komen van iets verder en je kan niet verwachten van collega's die "om de hoek" wonen om altijd maar op te komen draven.

zodra in nederland maar een sneeuwvlok valt is het volkomen paniek en stress. In Oostenrijk, Zwitserland enz draait leven door en gaat het toch ook....

Kijk kan je thuis werken snap ik dat je thuis blijft. Maar anders tja ..... moet ieder voor zich weten.

Maar nee in de zorg heb je geen keuze. (vind ik) dan maar eerder vertrekken en rustiger rijden
Ik ben momenteel aan het opbouwen in uren en ga ook werken. Had nu geluk dat ik voor de sneeuw thuis was maar anders was ik ook gewoon gegaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:09

Gewoon even overleggen met je werkgever / collega's en als het toch echt belangrijk is dat je komt, heel ruim op tijd weggaan en voorzichtig doen. Vanochtend en begin van de middag was het nog goed te doen :) Nu sneeuwt het wel wat harder. Gelukkig hoefde ik niet naar de HorseTopShop vandaag als er daar zo veel ongelukken gebeurden :D

Man gaat vanavond met mijn auto naar de Maasvlakte, want ik heb winterbanden :)

Magrathea

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:13

Je moet maar zo denken, als zo veel mogelijk mensen thuisblijven is er meer plek op de weg en in het OV voor degenen die écht weg moeten :)* Dus dan wordt dat ook veiliger/comfortabeler.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:14

xyzutu2 schreef:
Dorus schreef:

Ik was hier vanochtend ook sneeuw aan het scheppen om de voordeur bereikbaar te maken. Dus wat moet die vergelijking dan zeggen?

Dat wij aanstellers zijn in vergelijking met landen waar ze ECHTE winters hebben. En dat zijn we waarschijnlijk OMDAT we (zo goed als) nooit echte winters hebben.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 11-12-17 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:14

Kahawa schreef:
Als je in de thuiszorg/vroedvrouw werkt, heb je dan eigenlijk standaard de beschikking tot een bedrijfsauto waar ook tijdig winterbanden onder worden gezet?

Wanneer jezelf verplaatsen zo'n essentieel onderdeel is van je werk en het ook onder alle omstandigheden moet gebeuren lijkt me dat een werkgever daar wel meer verantwoordelijkheid voor heeft dan alleen een km-vergoeding.

Nee hoor, ik rij gewoon in mijn eigen karretje. En ik krijg idd alleen een km vergoeding.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:15

pmarena schreef:
Nu sneeuwt het wel wat harder. Gelukkig hoefde ik niet naar de HorseTopShop vandaag als er daar zo veel ongelukken gebeurden :D

Dat heuveltje bij ons -O-
Ik zie net een auto even hard het holletje af gaan achteruit. Beetje bijsturen, beetje remmen. Maar helaas... Hij zat tegen een geparkeerde auto aan -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:17

Hier ook gewoon zomerbanden (denk ik toch, heb zon oud lijk dat ik mij niet kan voorstellen dat daar winterbanden onder zaten toen ik hem kocht) en gister om half 12 moest ik ook naar huis rijden, met een laagje sneeuw en in sneeuwbui. Heb als een oud wijf gereden, ben niet boven de 40 uitgekomen en dat ging prima als je dan maar geen tegenliggers of achterop lopers krijgt, die in een grote bak rijden en stiekem vinden dat jij maar verongelukken moet, zodat hun door kunnen rijden. Het is gelukt hoor, maar had in de avond nog steeds spierpijn van het gespannen houden van je hele lijf tijdens de autorit, leuk is iig anders.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:20

Cowboy55 schreef:
Dat wij aanstellers zijn in vergelijking met landen waar ze ECHTE winters hebben. En dat zijn we waarschijnlijk OMDAT we (zo goed als) nooit echte winters hebben.

Die tweede zin ben ik het mee eens, die eerste niet. In nederland nemen we gewoon geen sneeuw als referentiekader, in landen waar wel sneeuw ligt word daar rekening mee gehouden in de inrichting van alle zaken. Hoeveel treinen er kunnen komen, hoe het spoor en wegen worden ingericht. Het is nuttig om daar geld in te investeren omdat het vaak voorkomt.
In nederland hebben preventieve maatregelen rondom sneeuw gewoon geen prioriteit, juist omdat het nooit voorkomt. Juist daardoor ligt ons land rond die tijd op z'n gat.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:24

secricible schreef:
Cowboy55 schreef:

Die tweede zin ben ik het mee eens, die eerste niet. In nederland nemen we gewoon geen sneeuw als referentiekader, in landen waar wel sneeuw ligt word daar rekening mee gehouden in de inrichting van alle zaken. Hoeveel treinen er kunnen komen, hoe het spoor en wegen worden ingericht. Het is nuttig om daar geld in te investeren omdat het vaak voorkomt.
In nederland hebben preventieve maatregelen rondom sneeuw gewoon geen prioriteit, juist omdat het nooit voorkomt. Juist daardoor ligt ons land rond die tijd op z'n gat.

En omdat de weersomstandigheden relatief goed zijn, zijn we er ook economisch en maatschappelijk gezien ook op ingesteld het wegennet jaarrond behoorlijk intensief te gebruiken. 99% van de tijd laten de weersomstandigheden dat namelijk gewoon toe.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:24

secricible schreef:
Cowboy55 schreef:

En omdat we hier dus eigenlijk alle soorten weer hebben is het van alles een beetje.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:25

secricible schreef:
Cowboy55 schreef:

en daarnaast leven wij in een heel dichtbevolkt landje met een relatief lage werkeloosheid, dus al die mensen moeten op dat kleine stukje aarde van en naar werk oid. In landen waar het langdurig zwaar sneeuwt is er een veel lagere bevolkingsdichtheid dus ook veel minder verkeersbewegingen waardoor verkeersinfarcten uitblijven. Het is niet alleen de veiligheid, het is ook omdat die verzorgenden WEL naar hun werk moeten en de wegen voor mensen met een noodzakelijk beroep wel op hun werk kunnen komen.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:27

ik heb er alles aan gedaan vandaag maar het is mij niet gelukt om naar stage te komen..
alle buurtbussen gecanceld, gewone bussen ook, omreizen met de trein ook geen nut ivm niet rijdende bussen. mijn moeder kon niet rijden ivm haar reuma, collega waarmee ik carpool was vrij en met de scooter ga ik nu echt niet over al die landweggetjes 18km.

dus ik zit nog thuis, maar baal er wel erg van. ouderenzorg dus eigenlijk had ik gewoon moeten zijn er. gelukkig stond ik over gepland. nu oplossing voor morgen verzinnen. ook weer dienst van 15.00-23.15 dus heen reis misschien ov, maar terug reis ook nog ff kijken hoe en wat

purny

Re: Dilemma: Code oranje/rood, wel of niet naar je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:34

Niet naar werk omdat ik vakantie heb maar niet naar stal om te lessen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:37

Ik ben wel geweest (25km) wat eerder van huis en was net iets te laat maar geen probleem.
Mn collega die op 4 km woont appte toen ook dat ze niet op tijd kon komen. Ze was een UUR te laat 8)7
Ik dacht nog eventjes dat ze op de fiets was maar ze was met de auto...
De een of de ander?

Sommig werk kan prima blijven liggen, maar niet alles!

Hopelijk regent het morgen lauw water :)*

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:39

Ik ben gisteren gewoon naar het paard gegaan, heb haar nog even laten spelen in de sneeuw ( *\%/* ), en ben vanmorgen ook gewoon naar mijn werk gegaan.

Ja, er ligt inmiddels al behoorlijk sneeuw maar ik ga wel stapvoets rijden. Dan kom ik ook thuis. En vanavond zal ik ook gewoon even naar mijn paard gaan. Ik maak mij nooit zo druk over die sneeuw, rustig doen met je gaspedaal en je rem, genoeg afstand houden en goed vooruit blijven kijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:39

HorseTopShop schreef:
pmarena schreef:
Nu sneeuwt het wel wat harder. Gelukkig hoefde ik niet naar de HorseTopShop vandaag als er daar zo veel ongelukken gebeurden :D

Dat heuveltje bij ons -O-
Ik zie net een auto even hard het holletje af gaan achteruit. Beetje bijsturen, beetje remmen. Maar helaas... Hij zat tegen een geparkeerde auto aan -O-

Het is sowieso al een rot bochtje natuurlijk := Dat is me dan mooi bespaard gebleven O:)
Op de dam was het rond half 2 nog heel prima te doen. Maar het echte doorsneeuwen is nu pas natuurlijk,
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-12-17 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:40

Ik ben helaas afhankelijk van het ov en vind het ook link. Straks rijd er niks meer naar huis.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:42

danzzz schreef:
en daarnaast leven wij in een heel dichtbevolkt landje met een relatief lage werkeloosheid, dus al die mensen moeten op dat kleine stukje aarde van en naar werk oid. In landen waar het langdurig zwaar sneeuwt is er een veel lagere bevolkingsdichtheid dus ook veel minder verkeersbewegingen waardoor verkeersinfarcten uitblijven. Het is niet alleen de veiligheid, het is ook omdat die verzorgenden WEL naar hun werk moeten en de wegen voor mensen met een noodzakelijk beroep wel op hun werk kunnen komen.

Alleen is dat lang niet overal zo, dat landen waar het langdurig zwaar sneeuwt een lagere bevolkingsdichtheid hebben. Althans, op lokaal niveau maakt het niks uit hoe groot het land is.

Nederland heeft 17 miljoen mensen op 32.000 km2
Moskou heeft 12 miljoen mensen op 2.511 km2 (dat is pas vol zeg!)
Montreal heeft 1,7 miljoen mensen op 365 km2 (grappig: bijna net zo vol als NL)
Stockholm heeft 0,93 miljoen op 187 km2 (ook vergelijkbaar met zowel NL als Montreal)

Toch heb ik de indruk dat die 3 het beter voor elkaar hebben dan wij. Maar niet vanuit het idee van 'minder drukte'.

Dan kun je wel zeggen: "Ja, maar Rusland is enorm groot", maar als ik in Moskou woon en werk is dat de realiteit en niet Moermansk of Wladivostok duizenden kilometers verderop.