Oldtimergek wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:49

Hier ook drie oudere auto's voor de deur staan.

Een BMW 750 12 cilinder uit 1992, een BMW 530 uit 1993 en een BMW 740 uit 1999.

De 5-serie is vorig jaar volledig gerestaureerd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:51

Saartjuh_b schreef:
Hier ook drie oudere auto's voor de deur staan.

Een BMW 750 12 cilinder uit 1992, een BMW 530 uit 1993 en een BMW 740 uit 1999.

De 5-serie is vorig jaar volledig gerestaureerd.

Valt dat wel onder oldtimer?

Er was een vraag of ik lid was van het volvo 300 forum. En nee. Sorry :)

Mijn volvo mag 1 maart weer uit de winterstalling *\o/* grote blij!
Op dit moment ben ik in zweden en ik ga zaterdag naar het volvo museum woehoee

tengeltje11

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:55

oud is natuurlijk relatief......

onze rover 600 van '96 is voor veel mensen ook 'oud',maar die is natuurlijk nieuw in vergelijking met de series van '76,en die is dan weer jong in vergelijking met de pick-up uit '54....

in belgie is een oldtimer minimum 25 jaar,zijn ze nu aan het optrekken naar 30 jaar.

hoe zit dat in nl?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:57

Pfoe weet ik niet
Mijne is in 2017 30 geworden. Ik hoef nu om het jaar APK te doen (dus 2019 weer)
Ze zeggen ook dat mijn auto een youngtimer is..

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:17

Onze oldtimer is dit jaar 40 geworden, wegenbelasting vrij dus!
Ook zal ze dit dit jaar gerestaureerd worden en dan kunnen we volgend jaar weer lekker tochten voor het goede doel rijden <3

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:00

Vroeger was je auto in NL met 25 jaar een oldtimer.
Dat is nu aangepast en opgehoogd naar 40 jaar. Daarom is er hier een overgangsregeling voor auto's tussen de 25 en 40 jaar. Dan moet hij 3 maanden in de winterstalling ( dec/jan/feb) maar hij hoeft dan niet geschorst en je verzekering loopt gewoon door. Je betaalt dan 123 euro per jaar aan belasting.
De auto mag dan niet op gas.

Wanneer ze 40 worden mag de belasting helemaal weg, mag je er hele jaar in rijden EN kun je er gas inbouwen. Mijne wordt in juni 40 jaar oud en dan gaat er gas in.
Toen ik hem kocht en er gas werd ingebouwd veranderde net de regeling en kon de installatie er direct weer uit, anders volle mep belasting...pfff

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:29

Hier ook een liefhebber, alleen is de mijne ietsje ouder dan de rest hier. Ford type A, bouwjaar 1929, volgend jaar dus maar liefst 90 jaar oud.

Rijdt nu nog zo rond als op de foto’s, maar moet uiteraard wel opgeknapt worden. Technisch helemaal in orde, buitenkant heeft ‘ietsje’ werk.
Voormalig Britse ambulance, en dat staat er ook nog allemaal op.
We hebben hem lang zo gehouden, persoonlijk hou ik ervan hoe hij eruit ziet, maar alle verf lazert er nu echt af. Velgen/wielen is het enige wat op de foto’s is vervangen. Echte ‘barnfind’ uit Engeland. Ding heeft tot ‘54 rondgereden als ambulance (en dat moet echt serieus oncomfortabel geweest zijn!!), is daarna verkocht aan een varkensboer die er zijn varkens mee vervoerde die hem in de schuur gooide eind jaren ‘70. Ruim 35 jaar later eens een keer de schuur uit gesleept, en het gewoon doen na een beetje schoonmaakwerk.
De reclame op de zijkant zijn losse borden, die kunnen eraf, we gebruiken hem namelijk ook als bezorgauto voor onze winkel, en de auto gaat regelmatig mee naar (antiek/Brocante) beurzen als reclame (waar ik dan vervolgens kids én ouders van de motorkap, achter het stuur vandaan, of staand op de spatborden kan plukken).
We zijn er nog niet helemaal over uit wat we gaan doen qua buitenkant, of we de oude belettering er ook weer op laten zetten etc., of helemaal egaal 1 kleur.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:32

prachtig ding Supertje!

ik zou er de belettering zeker terug op laten zetten,maakt toch een groot deel van de charme vind ik!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:17

Waaauw lieve bokkers, wat een geweldige autos komen er voorbij!
Mijn vriend en ik zijn opzoek naar onze eerste camper, maar we hebben er echt de ballen verstand van. echt lastig dus.. :P
waar moeten we op letten? heeft een van jullie tips?!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 13:39

Let vooral op roest.

Dat is bij sommige auto's dus ook campers echt hun dood.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:50

Roest inderdaad.. en een normale km stand die niet terug gedraaid is

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:34

Bedankt! ik wil sowieso een keuring +vochtmeting laten doen! als hij motorisch maar in orde is! :) ook gaan we een garagetent bestellen voor de camper. heeft iemand hier ervaring mee?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:01

femo schreef:
Bedankt! ik wil sowieso een keuring +vochtmeting laten doen! als hij motorisch maar in orde is! :) ook gaan we een garagetent bestellen voor de camper. heeft iemand hier ervaring mee?

Zou mijn oplossing niet zijn, gezien de kosten voor de gemiddelde stalling.

Lees je om te beginnen eens in op diverse fora binnen het camperwereldje. Daar staan veel zinvolle tips op en vaak ook checklisten om te helpen bij de aanschaf.
Als je voor een oudere Mercedes wil gaan, begin dan een bij http://www.dubbellucht.nl daar zit veel bruikbare kennis over Mercedessen.

Wat niemand je verteld en wat eigenlijk ook niet te vertellen is: kijk heel goed rond hoe de camper is ingericht en of JIJ dat praktisch vindt.
Ik vind bijvoorbeeld de VW transporter met Westfalia interieur een regelrechte afknapper omdat ze in mijn ogen volstrekt onlogisch en onhandig ingedeeld zijn.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:19

Oee, ik stip dit topic!

Vind een BMW 3-serie uit 87/88 heel gaaf! Maar helaas is mijn salaris nu nog te laag om een auto te onderhouden, maar ik hoop héél hard dat er over een aantal jaar een op de dam staat (:

Heb met mezelf al afgesproken. Eerst komt er een oldtimer, dan een paard. :+

En dan nóg wat later zou ik de BMW wel willen inruilen voor een Cherokee van 1997-2001, maar dat is geen oldtimer haha.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:40

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:00

ikke schreef:
femo schreef:

Zou mijn oplossing niet zijn, gezien de kosten voor de gemiddelde stalling.

Lees je om te beginnen eens in op diverse fora binnen het camperwereldje. Daar staan veel zinvolle tips op en vaak ook checklisten om te helpen bij de aanschaf.
Als je voor een oudere Mercedes wil gaan, begin dan een bij http://www.dubbellucht.nl daar zit veel bruikbare kennis over Mercedessen.

Wat niemand je verteld en wat eigenlijk ook niet te vertellen is: kijk heel goed rond hoe de camper is ingericht en of JIJ dat praktisch vindt.
Ik vind bijvoorbeeld de VW transporter met Westfalia interieur een regelrechte afknapper omdat ze in mijn ogen volstrekt onlogisch en onhandig ingedeeld zijn.

Oh wat een goede tip! Bedankt! Ik zoek me suf op internet maar vaak begrijp ik het helemaal waar het over gaat. We gaan nu bij een Renault master kijken, die is heel fijn ingericht en bij een t3 dieseltje. Die vind ik dan weer wat onhandiger.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 12:20

Afbeelding

Mijn gt gaat ook goed. Motorblok is bijna af. Nu bezig met de kabelboom en daarna nog het interieur en dan is die keuringsklaar

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:48

Leuk topic!

Wij hebben eerst een clasic mini rover gehad en een vw T3. Nu gaan we volgend jaar een jaar reizen door Europa, dus zochten we wat groters. Dat is een mercedes 613D geworden uit 86. Een oude brandweerbus, die we nu ombouwen tot camper. Eerlijk gezegd vind ik deze nog leuker dan de T3. Hij is zo degelijk. Die gaat echt niet stuk (in vergelijking met de T3 :P) Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:02

Gaaf Daks een Gt! Rijd er hier ook een rond, een gele. Vind t leuke auto's

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:51

Ballard_L schreef:
Leuk topic!

Wij hebben eerst een clasic mini rover gehad en een vw T3. Nu gaan we volgend jaar een jaar reizen door Europa, dus zochten we wat groters. Dat is een mercedes 613D geworden uit 86. Een oude brandweerbus, die we nu ombouwen tot camper. Eerlijk gezegd vind ik deze nog leuker dan de T3. Hij is zo degelijk. Die gaat echt niet stuk (in vergelijking met de T3 :P) [ [url=m/Wi8i5o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook een Dusseldorfer geeft het een keer op, maar goed onderhoud (het is oersimpele techniek) doet wel veel. Wordt lid van Dubbellucht als je dat al niet bent; die hebben veel kennis in huis.

Mocht je interesse hebben dan heb ik nog wel wat dokumentatie liggen van een 608. Die is hetzelfde maar dan met een 80pk 4-cilinder (OM314 ipv OM353)

Google op Mercedes Benz L613D en je hebt de komende zomer wat te lezen.

Voor de T3: alleen de 1.9TD of de 2.0 benzine injectie. De rest is als camper niet geschikt; simpelweg te weinig vermogen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:32

Klopt, alles kan kapot, maar hij heeft nog maar 1 ton op de teller en de garage die de apk heeft gedaan zei dat het een hele goede motor was. We zijn idd lid van het dubbelluchtforum. Mijn man is gelukkig heel handig met auto’s :) hij is op dit moment de roestplekken aan het aanpakken. Ik ben niet zo van de techniek. Dat laat ik lekker aan hem over :P

Onze T3 was een diesel, maar had niet zoveel power. We hebben daarvan al een keer de hele motor laten reviseren en vier versnellingsbakken eronder gezet, maar het was altijd een beetje tricky...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:12

Ballard_L schreef:
Klopt, alles kan kapot, maar hij heeft nog maar 1 ton op de teller en de garage die de apk heeft gedaan zei dat het een hele goede motor was. We zijn idd lid van het dubbelluchtforum. Mijn man is gelukkig heel handig met auto’s :) hij is op dit moment de roestplekken aan het aanpakken. Ik ben niet zo van de techniek. Dat laat ik lekker aan hem over :P

Onze T3 was een diesel, maar had niet zoveel power. We hebben daarvan al een keer de hele motor laten reviseren en vier versnellingsbakken eronder gezet, maar het was altijd een beetje tricky...

die serie motoren zijn inderdaad best wel hufterproof. Verder is roest inderdaad een dingetje, maar je kunt vrij simpel bijna overal bij.

Wat ook een puntje van aandacht (en een takke-klus) is, zijn de voorste rubber blokken waarmee de opbouw op het chassis staat.

Ik heb een poos een basic T3 met een 1600 Diesel gehad. dat ding redde de 120km/h niet eens! Vandaar ook mijn tip: alleen de sterkste versies zijn goed genoeg voor een camper, wil je ook nog een beetje veilig in het buitenland kunnen rondtoeren.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:13

Even een vraag: ik wil wat oppervlakkige roest weghalen en heb fertan besteld. Ik heb wel gezocht op internet maar welke soort primer (liefst met merknaam) gebruiken jullie? Zouden jullie een lijstje kunnen maken voor mij zodat ik het stappenplan:"oppervlakkige roest wegwerken" in jip en Janneke taal heb? (Iedereen moet t leren toch?)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:53

Wat ik doe in zo'n geval:
Met een staalborstel op de boormachine de plek schoon maken.
Novorox erop spuiten of smeren (zowel in pot als spuitbus te koop)
In laten werken (liefst de nacht over) en nogmaals met de staalborstel erover.
Primer erop zetten en schuren, net zo lang tot je een gladde laag hebt.
Spuit in de juiste kleur, minimaal twee lagen.

Leuke winkel en een boel info over vanalles rondom autorestauratie: https://www.rustbuster.nl/Quickshop/

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:53

ikke schreef:
Wat ik doe in zo'n geval:
Met een staalborstel op de boormachine de plek schoon maken.
Novorox erop spuiten of smeren (zowel in pot als spuitbus te koop)
In laten werken (liefst de nacht over) en nogmaals met de staalborstel erover.
Primer erop zetten en schuren, net zo lang tot je een gladde laag hebt.
Spuit in de juiste kleur, minimaal twee lagen.

Leuke winkel en een boel info over vanalles rondom autorestauratie: https://www.rustbuster.nl/Quickshop/

Bedankt! Wat is de naam van de primer? De site ken ik idd al, Maar alles is zo nieuw en welk schuurpapier is aan te raden?