Schaap kammen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Schaap kammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:08

Als ik erg koude voeten heb, vouw ik mijn schaap dubbel met mijn voeten ertussen. Heerlijk :D en er is gewoon een vent aanwezig hier hoor ;) maar die is niet zo lekker wollig en vouwbaar als schaap

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:32

Ook met vent zijn schapenvachtjes heel fijn!

Die bruine met dat ene witte plukje is geweldig. :')

Edit: ooooh, Vachten van Terschelling heeft net foto's geplaatst van bij hun leverancier. Daar word ik toch best hebberig van.
https://www.facebook.com/vachtenvanters ... =3&theater

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:58

Berdien schreef:
Ik vind ze echt prachtig, die vachten. Vroeg me wel af, zijn de vachten een 'restproduct' omdat het schaap toch geslacht werd, of worden ze echt geslacht om hun vacht? Daarmee wil ik helemaal geen 'sielugh!' discussie starten, ik ben er alleen benieuwd naar.



Volgens mij zijn het restproducten... elk jaar worden er sowieso honderden rammen geslacht...als restproduct van het fokken/aanwas van een kudde. Ik weet eigenlijk niet of er ook zoiets bestaat als schapenbio industrie, maar begreep dat het in landen als Australie en ZuidAmerika geen pretje is voor schapen die voor de wol worden gehouden..(Mulesing oid heet dat). Dan nog daar gelaten wat het chemisch reinigen van de vachten voor het milieu betekent. Heb ooit gezien hoe ze dat deden met geitenhuiden, nou dan word je niet vrolijk van.


Je hebt ook viltvachten, dat zijn vachten van geschoren schapen met een achterkant van vilt en schoongemaakt met eco zeep.
Ik maak die toevallig :) Als je meer wilt weten, pb maar :)

Berdien

Berichten: 64646
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Schaap kammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:10

Dat is wellicht voor in de toekomst nog een optie :j

Vanavond kwam er een heel leuk pakketje binnen!

Afbeelding
Tadaaaaa :D

pmarena

Berichten: 48494
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Schaap kammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:13

Mooi schaapje Berdien! En fijne bank ook, staat hij heel mooi op +:)+

horsiegek

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Schaap kammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:16

Ik had dit topic doorgelegen en zag daarna mijn neppe schapenvachtje op de grond liggen. Nooit beseft dat je dat ding kan kammen. Dus een beetje anti-klit erover en gekamd... Wow, so satisfaying :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42084
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:16

Berdien schreef:
Dat is wellicht voor in de toekomst nog een optie :j

Vanavond kwam er een heel leuk pakketje binnen!

[ [url=m/eUeZCI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tadaaaaa :D

Mooi hoor, geniet ervan :D.

Berdien

Berichten: 64646
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 20:19

Ben er heel blij mee!

Poes vraagt zich geloof ik af welk groot familielid hiervoor gesneuveld is :')
Afbeelding

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Schaap kammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 21:26

Mooi schaapje Berdien. Lekkere knuffel voor de winterdagen :+: al zal je poezenbeest ook wel wat warmte geven

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:10

Freya6 schreef:
[


Volgens mij zijn het restproducten... elk jaar worden er sowieso honderden rammen geslacht...als restproduct van het fokken/aanwas van een kudde. Ik weet eigenlijk niet of er ook zoiets bestaat als schapenbio industrie, maar begreep dat het in landen als Australie en ZuidAmerika geen pretje is voor schapen die voor de wol worden gehouden..(Mulesing oid heet dat).

Nee, er worden niet alleen rammen geslacht, en nee, het houden van schapen voor wol is niet hetzelfde als mulesing. Dat is een omstreden en nare ingreep om "flystrike" te voorkomen bij merinoschapen, en mag maar beperkt toegepast worden.

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:01

Ik bedacht me net dat de schaapjes wel even buiten kunnen spelen in de sneeuw, maar ik vind het eerlijk gezegd een beetje spannend. Er wordt veelal aangeraden om de vacht met de haren naar beneden in de sneeuw te leggen om ze op te frissen (zonder het leer nat te laten worden). Is er iemand die dit al eens heeft gedaan?

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:18

Mijn paard heeft een tijd op de bank gelegen nadat m'n hond de bank had gebruikt als speelgoed
Afbeelding

En hij heeft een tijd op de grond gelegen, waarna ik hem dus met de hogedruk heb schoongespoten.

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Schaap kammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:45

Vond het leer dat wel tof?

Ik heb nu 3 vachten buiten liggen. De andere 2 mogen straks.
Afbeelding

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Schaap kammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 17:15

Zag, buiten dat het schoner was, geen verschil

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:42

Jolien87 schreef:
Ik bedacht me net dat de schaapjes wel even buiten kunnen spelen in de sneeuw, maar ik vind het eerlijk gezegd een beetje spannend. Er wordt veelal aangeraden om de vacht met de haren naar beneden in de sneeuw te leggen om ze op te frissen (zonder het leer nat te laten worden). Is er iemand die dit al eens heeft gedaan?


Ja heb ik gedaan met mijn harige vloerkleed, bevalt heel goed, helemaal fris en fruitig istieweer

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:45

Kuggur schreef:
Freya6 schreef:
[


Volgens mij zijn het restproducten... elk jaar worden er sowieso honderden rammen geslacht...als restproduct van het fokken/aanwas van een kudde. Ik weet eigenlijk niet of er ook zoiets bestaat als schapenbio industrie, maar begreep dat het in landen als Australie en ZuidAmerika geen pretje is voor schapen die voor de wol worden gehouden..(Mulesing oid heet dat).

Nee, er worden niet alleen rammen geslacht, en nee, het houden van schapen voor wol is niet hetzelfde als mulesing. Dat is een omstreden en nare ingreep om "flystrike" te voorkomen bij merinoschapen, en mag maar beperkt toegepast worden.


Volgens mij zeggen wij precies hetzelfde. Iemand vraagt waar de vachten vandaan komen en of schapen voor de vacht worden gehouden, of dat het een restproduct is. Ik zeg helemaal niet dat alleen rammen worden geslacht, maar hier bij de kuddes worden wel veel rammen geslacht elk jaar, alle rammen welteverstaan. En ik heb het over schapen in Australie en Zuid amerika, waar idd wel mulesing wordt toegepast bij merino's en kan men niet garanderen dat de dieren diervriendelijk worden behandeld (daar streven ze wel naar, maar dat is geen garantie).

Het antwoord op waar alle schapenvellen die je in de winkel koopt vandaan komen heb ik niet, dat zal de winkel of leverancier moeten weten. Maar als je voor 15 euro een vacht kan kopen bij de kruidvat die ook nog een spierwit is gemaakt met chemicalien moet je je denk ik wel achter je oren krabben hoe dier en mileuvriendelijk dat schaap aan zijn einde is gekomen.

Suzanne F.

Berichten: 49648
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:00

Volgens mij heb ik een nep schaap liggen. :')

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Schaap kammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:26

Heb je een foto Suzanne?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42084
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Schaap kammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:54

Vandaag mijn witte vacht weer uitgeborsteld. Nu ligt de hond er graag tegenaan en dat vind ik prima, maar de vacht begint daar te verkleuren/viezig te worden.

Zou ik dat met (schoonmaak)azijn schoon kunnen maken? Of een andere methode? Ik ben vergeten de vacht in de mist te hangen vd week :').

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Schaap kammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:16

Ik ben heel lomp geweest, had een tweede, sorry 3e hands schaap gekregen, die heb ik met azijn in de wasmachine gedaan, man stinken naar azijn toen ik hem eruit viste en bovendien zat juist het vuil aan de randen nog beter zichtbaar.
Dus terug de wasmachine in en er flinke scheut wolwas van de lidl bij gegooid.
Kwam wat gefilter meer rasta uit de wasmachine even gecentrifugeerd op lage toeren, aangezien het anders een zwembad werd in huis.
Nu ruikt ie lekker fris ligt al 2 dagen bij de CV radiator te drogen (is nog niet droog) en alweer deels uitgeborsteld, wordt wel weer wat!
(ikea schaap)
Als ie af is plaats ik wel foto's.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28025
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Schaap kammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:56

Ik had al een ikeavachtje maar ben door Jolien 's gaan spieken op vachtenvanterschelling en gelijk maar eentje besteld O:) Een grote zwartbonte voor op de bank, dan wordt de ikeavacht naar de vloer verbannen :))

Ben zooo benieuwd!

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:03

Rije schreef:
Ik had al een ikeavachtje maar ben door Jolien 's gaan spieken op vachtenvanterschelling en gelijk maar eentje besteld O:) Een grote zwartbonte voor op de bank, dan wordt de ikeavacht naar de vloer verbannen :))

Ben zooo benieuwd!


Oeh, ik ben heel benieuwd. :) Welk nummer heb je besteld?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28025
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Schaap kammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:19

Nr 118. Zwart-wit staat hier het mooist denk ik en dit vlekkenpatroon vond ik zo mooi! En hij is lekker groot! :):) En dank voor de tip he! +:)+

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:28

Rije schreef:
Nr 118. Zwart-wit staat hier het mooist denk ik en dit vlekkenpatroon vond ik zo mooi! En hij is lekker groot! :):) En dank voor de tip he! +:)+


Die is zeker mooi! <3

Ik wilde voor het voorjaar een wat lichtere vacht dus ik heb de linker onlangs bij haar besteld. Mijn tante heeft hem voor me meegenomen van het eiland dus nu moet ik alleen nog wachten tot hij hier in huis is. :):)

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28025
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Schaap kammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:48

Ik hou van vlekjes! :+: vind de bruine ook echt prachtig maar op onze grijze bank heb ik toch maar de zwartwitte gedaan. Voor nu dan... O:) :=