Waar laat jij je volle vuilniszakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Waar laten jullie je volle vuilniszak?

Op het balkon.
7 (4%)
In de achtertuin.
11 (6%)
In de schuur.
16 (9%)
In de garage.
8 (4%)
Wij hebben nooit volle zakken.
8 (4%)
We brengen de volle zakken zelf weg.
53 (32%)
Anders namelijk....
62 (37%)

Totaal aantal stemmen: 165

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:28

Faruba schreef:
kohtje schreef:
Wat een armoe die zakken! Hier zakken die je bij de gemeente koopt. Heb niet het lef om het ergens anders in te doen.

En die zakken zet je dan zo langs de weg? Heb je dan geen last dat dieren de zakken kapot maken en de boel los op straat komt te liggen?

Wij moeten sinds kort betalen voor het legen van onze containers,4 euro per keer. Er zit een chip in de container en die registreert hoe vaak de container geleegd word. Ik begrijp dus wel dat je voor de zakken moet betalen. Mag ik vragen hoeveel zakken je krijgt per keer en wat je daarvoor moet betalen? Mag uiteraard per PB,is pure nieuwsgierigheid van mij.
Voor het plastic hebben wij ook zakken en die zijn gratis,je kunt ze krijgen bij bv.onze supermarkt of idd.bij de gemeente.

Heb je dan niet het probleem dat een ander jouw container volgooit en dat jij voor diens vuilnis mag betalen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:34

Tink89 schreef:
Plasticzakken kosten hier € 0,70 per tien. Grijze kliko ongeveer € 9 per keer dat je hem aan de straat zet, groene is € 1 ongeveer. En het papier is gratis.

Edit: maar de gemeentelijke heffingen zijn hier dan wel weer heel erg laag :)

Ik vind het prima beleid: de inhoud van de grijze kliko verwerken IS gewoon duur.
Kieper je niet uit luiheid het gft en het papier in de grijze kliko (die mensen heb je) dan word je daar voor beloond.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:35

Janneke2 schreef:
Tink89 schreef:
Plasticzakken kosten hier € 0,70 per tien. Grijze kliko ongeveer € 9 per keer dat je hem aan de straat zet, groene is € 1 ongeveer. En het papier is gratis.

Edit: maar de gemeentelijke heffingen zijn hier dan wel weer heel erg laag :)

Ik vind het prima beleid: de inhoud van de grijze kliko verwerken IS gewoon duur.
Kieper je niet uit luiheid het gft en het papier in de grijze kliko (die mensen heb je) dan word je daar voor beloond.

Maar dan kieper je toch gewoon alles in de gft onder een laag gras of snoeisel :?
Vraag me af hoe vaak dat gebeurt.

Janneke2

Re: Waar laat jij je volle vuilniszakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:39

.....ik moet er niet aan denken.

Grotere partijen gft worden van tijd tot tijd gecontroleerd en als de kwaliteit laag is, kost het op gegeven moment ook een vermogen om te verwerken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:39

Ik ben blij dat wij gewoon een vaste prijs hebben zeg.. gewoon afvalstoffenheffing en niks los er bovenop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:00

Wij krijgen per lediging berekend en het jaar daarop komt de verrekening.
Dat ik maar 6x per jaar mijn grijze kliko aan de weg zet kostte enige moeite om dit bij de Gemeente door te laten dringen. De allereerste rekening was 13x per jaar de tweede 9. Dus we gaan vooruit. Ze hebben zelfs de chip een keer gecontroleerd :wave:

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:16

@Shenavallie;Bij ons kan dat niet,onze containers staan op eigen afgesloten erf en eigenlijk hebben de meeste mensen in ons plassengebied de containers op eigen erf. Maar ik denk wel dat dat eens gebeurd ja. Wat ons wel is opgevallen is dat sinds we moeten betalen er meer vuil en zakken gedumpt worden in groenstroken.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:03

Rest afval in tariefzakken van ca 11 euro per 10 stuks. ( of kleine zakken voor de helft waar ook maar de helft in past, ideaal zodat je geen halve zak moet bewaren of aan de weg zetten. Wordt nl maar om de vier weken opgehaald.

Plastic afval (pmd) in zakken die je bij de gemeente/supermarkt gratis kunt krijgen. Wordt om de twee weken opgehaald.

Gft afval in groene container die elke week (zonder extra kosten) wordt geleegd.

Glas naar de glasbak en papier wordt maandelijks opgehaald of kunnen we evt wekelijks wegbrengen.

Doordat restafval in verhouding erg duur is bij ons wordt er in onze gemeente zeer goed afval gescheiden.

Wij zijn thuis met zijn tweeën en hebben een halve tot één vuilniszak per vier weken. En wij zijn echt geen uitzondering.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:45

Bij ons betaal je de kliko, die elke week geleegd wordt, naar gewicht. Gemiddeld is dat dan iets van € 1,50.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:18

Hier ook kliko's
Groene word om de week geleegd (vast jaarlijks tarief zonder extra kosten)
Restafval eens in de 4 weken , (vast jaarlijks tarief + een bedrag per lediging)
Papier eens per twee weken(geen kosten)
Pmd in de gratis plastic Hero zakken, on de week zonder kosten
Blik, glas en textiel brengen we naar het containerparkje bij de supermarkt voor .

De kliko van restafval werd vorig jaar nog om de week geleegd , maar met het excuus van " scheiden is beter" doen ze het nu eens per 4 weken
Heel onhandig, want om de week dan is een net niet volle kliko nog wel te rekken
Maar 4 weken meestal niet
Dus dan prop ik hem vol met afval wat er niet per definitie in hoort want ik verrek het om te betalen voor het legen van een niet volle kliko

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:20

Wij krijgen een vierde kliko voor PMD. Met als gevolg dat grijs naar eens per vier weken gaat. Lekker joh als je een kind hebt.. dat gaat onwijs stinken ondanks luierzakjes.. :=

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:26

Nou, dat vind ik echt niks zo weinig legen. Gelukkig is dat hier elke week, altijd geweest. En hopelijk blijft dat zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:28

Nee ik vind dat ook veel te weinig :\ het idee is dat PMD en de groenbak vaker gaan dan. Maar ik heb de groenbak nog niet eens voor de helft vol elke twee weken.. :') de grijze wel. En voor een tweede grijze kom je pas in aanmerking als je een gezin van meer dan 6 personen hebt.

En ik weet niet zo goed wat ik met een PMD bak moet. Plastic heb ik wel, maar metalen eigenlijk niet, heel soms een blikje tomatenpuree of soep. Drinkpakken alleen melk, hooguit vier per week. Dingen als pakken gezeefde tomaten enzo moet gewoon bij restafval.. nee ik word ern iet blij van :+

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:30

Hier is grijs 1x per 3 week. Zomers is 6 de max want het gaat toch wel wat ruiken. Swinters doe ik 9 weken met 1 grijze container. Groen gooi ik aan de de weg als hij vol zit of stinkt, das toch maar n euro. En papier is 1x per maand gratis dus die gaat ook elke 4 week aan de weg, ookal is hij dan nog bijna leeg.

In ons oude huis hadden we een ondergrondse en betaalden we per zak. Kon ik gft ook niet scheiden van de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:32

Ik ben wel blij dat wij niet per kliko ook nog betalen := gewoon vast bedrag per jaar

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:32

Onze bak is een duo bak, dus de helft groen en de helft grijs en word elke week geleegd en gewogen.
Op dat gewicht betaal je.
Verder word er hier niets opgehaald, ook geen papier, dat is allemaal zelf weg brengen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:34

Wij hebben geen pmd kliko en daar baal ik van. Het pmd wordt een keer per twee weken opgehaald en ik heb de zakken zolang in de schuur. Je kan wel raden hoe het daar ruikt met 30 graden. Drinkpakken mogen er bij ons trouwens niet in.

Gft wordt gratis een keer per twee weken opgehaald, de papiercontainer eens in de twee maanden. Restafval eens per twee weken. Die betalen we per keer. Wij zetten hem eens per maand aan de weg. Dan is hij nog net niet vol, dus doorzoek ik vaak het huis om te kijken wat er nog bij kan. Het is wel een kleine container trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:37

Ik heb een grote grijze container elke twee weken wel vol :oo hoe doen mensen dat minder joh.. papier is ook altijd vol. Groen minder, maar kennelijk heb ik niet zo veel groen afval (en ik hou het toch heel bewust apart). Plastic gaat nu nog in van die zakken, maar daar heb ik er ook amper 1 van vol per twee weken. Dat wordt nog wat als we dan een aparte kliko hebben :=

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:40

Wij hebben hier een groene en grijze kliko die om de week worden geleegd, ideaal!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:48

Jans, hier in de gemeente en de omliggende gemeentes kun je luiers gratis weggooien, ieder dorp heeft minstens 1 luier container op een centraal punt (hier bij de basisscholen en kinderopvang )
Das ook wel nodig als ze maar eens per 4 weken komen

(Zelfs gratis vuilniszakken voor te krijgen, op te halen bij supermarkten etc )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:50

Bij ons is het helaas bij de kinderopvangen alleen voor de kinderen die daar heen gaan. En de onze heeft het niet. -O- en om die zakken nu mee te nemen de auto in om naar het dichtsbijzijnde punt te gaan := (bij ons is alles doodlopend, dus het is een hele tour om bij een luierbak te komen helaas.) Dan is de grijze een stuk makkelijker.. anders zamel ik straks vijf bakken apart vol voor ik aan legen toekom.

En veel verder dan de grijze overleven ze ook niet, want dan scheuren ze open ondanks dat ze niet te vol zitten :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-08-17 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:52

Wat ontzettend stom
Hier is het een dienst vanuit de gemeente waardoor iedere luier container door iedere gemeente bewoner gewoon toegankelijk is(lees: die dingen zijn gewoon 24/7 toegankelijk voor iedereen)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:59

Dus iedereen betaald extra voor luiers ook als ze zelf geen baby's hebben?
Nou lekker dan. Laat die kosten fijn bij de vervuiler ipv gemeenschap.
Net zo als bij een kliko waar je ook meer betaald als je hem vaker vol hebt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:19

Vlgns mij is de luierbak hier ook een aparte afvalstroom waardoor de andere afvalstromer beter en ook kosten efficiënter te verwerken zijn
Dus van mij mogen ze

Edit: die oliebol is recyclebaar en levert dus ook wat op (duurzaamheid technisch gezien sowieso )

Edit 2 , Tis niet altijd 1 en 1 is twee

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:29

Shenavallie schreef:
Faruba schreef:

Wij moeten sinds kort betalen voor het legen van onze containers,4 euro per keer. Er zit een chip in de container en die registreert hoe vaak de container geleegd word. Ik begrijp dus wel dat je voor de zakken moet betalen. Mag ik vragen hoeveel zakken je krijgt per keer en wat je daarvoor moet betalen? Mag uiteraard per PB,is pure nieuwsgierigheid van mij.
Voor het plastic hebben wij ook zakken en die zijn gratis,je kunt ze krijgen bij bv.onze supermarkt of idd.bij de gemeente.

Heb je dan niet het probleem dat een ander jouw container volgooit en dat jij voor diens vuilnis mag betalen?

Zo gaat dat hier ook sinds kort ondanks dat de chips al jaren geleden op de containers zijn aangebracht. Wij wonen achteraf en hebben geen directe buren, maar daar kun je wel op wachten als er meerdere containers bij elkaar staan. Hier staat onze container helemaal in zijn uppie aan de weg dus dan valt het op als een vreemde er iets in doet. Maar bij groepjes bij elkaar denk ik dat dat zeker gebeurt.

Nog erger vind ik dat er beduidend meer zwerfafval bijgekomen is hier. Wij wonen achteraf dus lekker uit het zicht ... hoe vaak wij wel geen volle vuilniszakken aantreffen in de berm ergens of in de sloot :(